Stijgeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:49

muizke_ schreef:
ik zou hem flink op zijn sodemieter geven. ik heb het ook heel lang gehad met een jaarling. Die kreeg van mij een klap met het halster zodra die dat deed. Of ik gaf em zo een harde duw dat die omdonderde. Op een gegeven moment deed die het niet meer bij mij. Maar je moet het zeker niet toelaten! dan gaat die het zien als een spelletje.

Ja en je kunt het natuurlijk altijd overdrijven. Een tik en veel verbaal gestraf is wat ik versta onder een flink pak rammel. Maar slaan met een halster of zelfs omduwen?! Ik bedoel,, geef jij wel om je paard? Mischien er aan denken dat paarden ook pijn kunnen lijden en dat je echt geen geweld hoeft te gaan gebruiken. Ik sta echt versteld dat jij zo iets hier neer durft te zetten...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:29

ik ben het met je eens kingsley, om dergelijke problemen GOED op te lossen heeft de TS waarschijnlijk een hoop meer aan goede begeleiding dan aan enkele tips op Bokt.

waar ik me echt over verbaas, is dat er in dit topic veel mensen opduiken met dergelijke problemen en behoorlijk agressieve adviezen... je paard hoort je maatje te zijn, je hoort ermee samen te werken. soms lukt dat even niet, en dan heb je waarschijnlijk gewoon hulp nodig. als ik hier zie hoeveel mensen er naar geweld grijpen (omduwen, pak rammel, slaan...), sla ik zowat steil achterover... hoe kan je op zo'n manier nou plezier hebben met je paard?

(even los van paarden met een verleden die gecorrigeerd MOETEN worden uiteraard...)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:33

merrieveulen schreef:
ik ben het met je eens kingsley, om dergelijke problemen GOED op te lossen heeft de TS waarschijnlijk een hoop meer aan goede begeleiding dan aan enkele tips op Bokt.

waar ik me echt over verbaas, is dat er in dit topic veel mensen opduiken met dergelijke problemen en behoorlijk agressieve adviezen... je paard hoort je maatje te zijn, je hoort ermee samen te werken. soms lukt dat even niet, en dan heb je waarschijnlijk gewoon hulp nodig. als ik hier zie hoeveel mensen er naar geweld grijpen (omduwen, pak rammel, slaan...), sla ik zowat steil achterover... hoe kan je op zo'n manier nou plezier hebben met je paard?

(even los van paarden met een verleden die gecorrigeerd MOETEN worden uiteraard...)

Ik denk dat daar goed een onderscheid gemaakt moet worden, tevens wat mensen onder de bovenstaande begrippen verstaan. Bij mij betekend een pak rammel een tik met meer verbale straf, bij anderen betekend het echt een rammeling voor het paard. Zo krijg je snel vergissingen in de wereld...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:39

inderdaad, en daarom zijn dergelijke adviezen imo gevaarlijk (let op: ik zeg niet dat het verkeerd is om het erop te zetten, ieder heeft zijn eigen benadering) om op internet te zetten. bij mij is een tik bijv. een korte aanraking, met de achterkant van mijn vingertoppen. bijv. wanneer een paard gaat grazen en daarbij aan het halster trekt. gewoon een klein tikje om even de aandacht te krijgen. bij onze oude stalhouder was een tik een goede opdonder waar je het dier maar raken kon, met een zweep, stok of bijv bezem (als je toevallig in de stal stond oid).

de één ziet een tikje anders dan de ander. het is van zoveel factoren afhankelijk hoe je moet reageren, vandaar dat ik persoonlijk liever adviseer om er goede begeleiding bij te zoeken. veel van dit soort problemen komen voort uit communicatiefouten die onbewust gemaakt worden, en daarmee de schuld zijn van niemand. door er irl iemand bij te hebben kunnen dergelijke problemen meestal beter worden opgelost.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:28

Issie nou helemaal bedonderd?? Geef hem eens flink op zijn donder!
Die van mij deed dat 1x nou echt hoor nooit meer, heb hem heel hard geschopt en geslagen met de zweep. Het klinkt als dierenmishandeling, maar soms moet je je paard gewoon op zijn plaats zetten. Dat heb ik gedaan, we zijn nu beste maatjes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:23

Jimmylove schreef:
Issie nou helemaal bedonderd?? Geef hem eens flink op zijn donder!
Die van mij deed dat 1x nou echt hoor nooit meer, heb hem heel hard geschopt en geslagen met de zweep. Het klinkt als dierenmishandeling, maar soms moet je je paard gewoon op zijn plaats zetten. Dat heb ik gedaan, we zijn nu beste maatjes.

op de plaats zetten kan imo op meerdere manieren... lees mijn bovenstaande post ook eens door. het lijkt me nogal 'gevaarlijk' om dit advies hier zomaar neer te zetten, zonder dat iemand de situatie werkelijk gezien heeft... niet aanvallend bedoeld overigens.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:39

Ik ben het merrieveulen eens, niemand kent deze pony we kunnen wel allemaal onze adviezen geven, en er zitten er ook wel een paar bij waar ze wat aan zou hebben Knipoog . Maar dat echte slaan en schoppen ben ik het ook niet mee eens dat kan ook een hele verkeerde uitwerking op een paard hebben als je niet weet hoe je een paard moet aanpakken. ook al ken je , je paard goed sommigen dingen zijn niet altijd de goede manier.

Het beste is dat TS pofecionele hulp neemt of een bekende die weet hoe je op een goede manier een paardje kan opvoeden of nieuwe manieren leren. Knipoog

Succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:43

Kingsley2 schreef:
Ik ben het merrieveulen eens, niemand kent deze pony we kunnen wel allemaal onze adviezen geven, en er zitten er ook wel een paar bij waar ze wat aan zou hebben Knipoog . Maar dat echte slaan en schoppen ben ik het ook niet mee eens dat kan ook een hele verkeerde uitwerking op een paard hebben als je niet weet hoe je een paard moet aanpakken. ook al ken je , je paard goed sommigen dingen zijn niet altijd de goede manier.

Het beste is dat TS pofecionele hulp neemt of een bekende die weet hoe je op een goede manier een paardje kan opvoeden of nieuwe manieren leren. Knipoog

Succes

dat lijkt mij bij dergelijke problemen (de soort die grote gevolgen kan hebben, red.) het best mogelijke advies!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:35

Je kan hem straffen, het zijn immers taaie pony's maar hij zal wel verbaasd zijn. Hij zal het niet leuk vinden en zal snappen dat je niet meer over je heen laat lopen.

Staat hij veel binnen of juist veel buiten? Het kan zijn als hij te lang binnenstaat hij daarom zo vervelend doet. Of hij is gewoon te dominant tegenover jou.

Hoe dan ook straffen lijkt me een goede oplossing, niet dat je ze echt verrot moet slaan natuurlijk Koe . Maar een trap onder z'n kont, of in z'n oor knijpen etc.