oomens schreef:Ik krijg bij het lezen van dit topic toch echt steeds meer het idee dat de dressuursport eigenlijk meer een soort plaatjesrijden en een paardenkeuring is (geworden) dan een toets van het dressuurniveau.
Een paard met korte benen zal nooit zo veel (in meters) kunnen verruimen als een KWPNer met lange benen. Als het kleinere paard, wanneer de ruiter dat vraagt een relatief grote verruiming (in verhouding met de "normale" gangen van dat paard) laat zien, dan is het kleine paard toch goed gedresseerd, ookal is de paslengte nog steeds kleiner dan die van de KWPNer. Als de relatief minder verruimende KWPNer toch hoger beoordeeld wordt, dan wordt er dus niet beoordeeld op de mate van dressuur, maar op het plaatje of op de bouw van het paard.
Kijk eens goed om je heen op wedstrijden. De meeste paarden met korte gangen/benen verruimen eigenlijk niet eens, ze versnellen en dat is heel wat anders en dat wordt niet gevraagd.
Vergis je niet in het laatste wat je schrijft. Ik heb een paard met een ruime draf, maar ik heb het gevoel dat ik juist extra verruiming moet laten zien, juist omdat hij van zichzelf al ruim is.

) begrijp en het zelfs een klein beetje met hem eens ben (!).
)
). Astridh heeft het over het maximale kunnen van het paard en HC zet dat af tegen de signalen van de ruiter. Heel simpel, als een paard op een kleine hulp goed verruimt levert dat ook meer punten op dan wanneer dezelfde verruiming bereikt wordt door iedere pas het paard 'te schoppen'. Maar daarbij is het zo dat een minder getalenteerd paard met mindere gangen dat minder verruiming laat zien met dezelfde hulpen ook een lager cijfer krijgt, simpelweg omdat minder voldaan wordt aan het ideaalbeeld van de oefening (de 10!).