Voet in beugel blijven hangen, risico?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Re: Voet in beugel blijven hangen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:40

bij mij was het een paar weken geleden bijna raak,

had me thermolaarzen aangetrokken (met rijden dus de laatste keer !!)

rijd een pony die nog niet superlang onder het zadel loopt en nogal eens wil schrikken, hij wou niet door de plas, ik wel dus ik tikte met de zweep op zijn schouder en sprong midden in de plas en toen maakte hij nogal rare sprongen omdat hij water toch koud vond Clown, maargoed
gewoon blijven zitten maar wel met me voet helemaal in de beugel zegmaar achter het blokje dus kon NIET meer terug.

Afstappen gaat dan ook niet en als je knollie dan ook nog schrikt als je je voet gewoon wilt doen had ik echt geluk dat me voet toen wel los schoot!

(thermolaarzen dus niet handig voor te rijden )

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:44

Ik heb gistere voor het eerst veiligheids beugels gekregen. Voor bij het springen. Met elastiek aan de zeikant. Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen. Maar wil er zeker mee blijven rijden als je soms al die verhalen hoort.

Paardjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:31

ik ben 1 keer met me voet in de beugel blijven hangen toen ik eraf viel.
maar gelukkig bleef misty ( het paard waar ik op reed ) staan en ik had de teugels vast dus.. ik ben er niet bang van geworden.
maar toen reed ik nog wel op de manege dus die pony's blijven zoiezo stil saan.. en met me eigen pony heb ik nu gewone beugels.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 16:34

Bij ons in de buurt is een keer een meisje overleden nadat ze met de voet in de beugel is blijven hangen. Was over de weg aan het lopen en viel eraf en bleef hangen..

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:22

Het lijkt me zo vreselijk doodeng, om het mee te maken Scheve mond Heb het zelf 1 keer gezien, en dat vond ik al eng. Een meisje reed gewoon met cap en normale rijlaarzen aan op een pony van ca. 1 meter. Ze viel eraf, en bleef hangen. Gelukkig was de pony klein, waardoor ze makkelijk op de grond bleef liggen. Wel ging de pony lopen, en werd ze een stukje meegesleept. Moet goed pijn gedaan hebben, want ze jammerde ervan... Echt heel eng vond ik dat. Zelf kijk ik er altijd dan ook erg voor uit, dat ik niet te ver in de beugels ga met mijn voeten.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:43

Een ruiter bij ons op stal heeft veiligheidsbeugels echt waar ik vind het z'n rotzooi. Wanneer ik haar pony een keer moet bijrijden pak ik echter liever mijn eigen zadel, ik weet niet waarom maar ik vind aan het uiteinde dat bobbeltje waaraan de elastiek moet niet zeer confortabel, echter zou ik (wanneer ik geld over heb) graag wel eens beugels willen hebben die kiepen of los kunnen schieten in nood gevallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:46

Ik heb een keer mee gemaakt dat mijn voet bleef haken, daardoor was mijn knie wat verdraaid ofzo. Maar verder nog nooit Lachen En ik had gewone normale stijfbeugels en gewone paardrijdlaarzen Lachen

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:17

Ik heb het een keer gezien en daar werd je niet vrolijk van, sindsdien heb ik stijgbeugels gekocht met een elastiek aan de zijkant wat los schiet als je eraf mocht vallen. Uiteraard moet je je voeten altijd recht in de beugels houden maar mocht je voet er door een rare beweging toch doorheen schieten dan blijf je in ieder geval niet hangen.

Gr. Ingrid

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:32

Ik ben wel een keer aan de teugels meegesleept (zonder bit hoor) De eerste keer dat er er buiten af viel rende hij naar huis. Hij moest alleen een fietspad over, dus er was niets aan de hand. De tweede keer moest hij een stuk langs een hele drukke 80 km weg. Hij schrok van een hond, draaide zich om en ik viel eraf. Maar ik dacht meteen aan die weg, dus ik moest hem vasthouden. Ik ben toen een heel eind op m'n buik achter hem aan gesleurd. Toen hij eenmaal stopte lag ik tussen z'n benen. Maar hij heeft me nergens geraakt.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:52

Ik heb het nooit gehad maar je moet gewoon proberen om je hakken goed uitgedrukt te houden en niet met je halve voet in de stijgbeugel te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:52

En dan maakt je paard ineens een hele rare sprong en daar gaat je goede voornemen Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:53

runningkawa schreef:
En dan maakt je paard ineens een hele rare sprong en daar gaat je goede voornemen Lachen

Nou idd Clown

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:37

Lenneke_ schreef:
Ik ben wel een keer aan de teugels meegesleept (zonder bit hoor) De eerste keer dat er er buiten af viel rende hij naar huis. Hij moest alleen een fietspad over, dus er was niets aan de hand. De tweede keer moest hij een stuk langs een hele drukke 80 km weg. Hij schrok van een hond, draaide zich om en ik viel eraf. Maar ik dacht meteen aan die weg, dus ik moest hem vasthouden. Ik ben toen een heel eind op m'n buik achter hem aan gesleurd. Toen hij eenmaal stopte lag ik tussen z'n benen. Maar hij heeft me nergens geraakt.

Klasse zeg! Goed dat het gelukt is ook, valt vaak niet mee Knipoog

Zelf rijd ik met normale beugels.
Zit er wel aan te denken om voor onze welsh veiligheidsbeugels aan te schaffen, je weet maar nooit met zijn jonge ruiters.
Ben een aantal jaren geleden in een manegeles eens van een pony afgevallen toen ik vanaf het paard mijn beugelmaat veranderde en dus met 1 been omhoog zat. Hij bokte naar een ander paard dat er (veel te dicht) achterlangs liep.
Ik viel eraf met 1 voet nog in de beugel. Na 1 korte zijde in galop meegesleurd te zijn gleed de voet los gelukkig. Ben er niet angstig van geworden maar me wel weer eens bewust geworden van de risico's Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:53

Is dit die Quick-out waar ik hier over lees?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 09:32

Ja, dat is de quick out.
Hij kan overigens helemaal open, dus niet alleen dit kleine stukje

Wendyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:37

Judje schreef:
Wanneer je bang bent dat je naar voren schiet is het belangrijk om te weten dat je beugels niet te breed zijn, dan zal je minder snel door je beugel schieten.

Zelf vind ik veiligheidsbeugels niet zo veilig. Wel als alleen jij valt, maar als je samen met je paard valt zijn ze niet rond, maar zitten er scherpe delen aan waarvan ik bang zou zijn dat mijn paard er op zou kunnen vallen.

helemaal mee eens Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:05

Juist smalle beugels zijn gevaarlijk
Daarmee kom je klem te zitten met je voet en kun je er niet meer uit.

Als je valt met paard en al kan hij overal blessures aan oplopen.
Verder zitten bij veiligheidsbeugels de opening aan de buitenkant, dus niet aan de kant van de buik.
Dan moeten ze helemaal een slag draaien. Het leer van de beugelriemen is wel zo stug dat dat bijna onmogelijk is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:13

Ik vind het dan toch nog altijd beter dat je paard op de beugel valt (waarvan de kans toch klein is dat hij zich daardoor zo ernistig blesseerd dat hij daar z'n leven lang iets aan over houdt) Dan dat de ruiter wordt meegesleept, dat kan namelijk veel ergere gevolgen hebben

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:54

runningkawa schreef:
Ja, dat is de quick out.
Hij kan overigens helemaal open, dus niet alleen dit kleine stukje

En wanneer schiet dat open dan?
Als je met je voet tegen de zijkant aan duwt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:00

Klopt
Als je dus in de beugel zou hangen dan drukt je tegen de zijkant en gaat het open.
Onder het rijden nooit omdat die zijkant vast zit aan de onderkant en daar heb je normaal druk op staan Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:31

Hmmmm.... dus als je vast zit, maar niet met je voet tegen de zijkant drukt, dan kom je niet los Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:33

Dat heb je ook niet bij een beugel met elastiek
Als je daar tegen de andere kant aan drukt gaat de stiek ook niet los.

Maar eigenlijk vraag ik me ag hoe jij wilt vallen zonder aan die buitenkant te hangen (als je beugel niet eerder uit is natuurlijk)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:45

Ik heb deze:
http://www.outdoor-riding.nl/index.php? ... &Itemid=26
Sinds ik daarmee rij voel ik me echt wel een stukje veiliger, vooral in het bos. Veiligheidsbeugels zijn nooit een overbodige luxe als je het mij vraagt. Goddank heb ik nog nooit een ongeluk meegemaakt waarbij iemand in de beugel bleef hangen, maar dat wil ik graag zo houden Knipoog

edit: de meerwaarde van die Quick-out beugels zie ik eigenlijk niet zo. De opening waardoor je voet 'naar buiten' moet als je valt wordt niet echt groter, lijkt het. Ook kan ik me voorstellen dat je tenen, als je valt, achter dat bovenste gedeelte blijven haken, als het ware. Maar misschien zie ik spoken hoor.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:49

Ik zeg ook niet dat een beugel met elastiek veiliger is Knipoog

Alle keren dat ik iemand in de beugels heb zien hangen, kwam dit doordat de ruiter eerst met het lijf naar beneden viel. Het been (en dus de voet) bleven nog omhoog steken, waardoor de tenen achter de bovenkant van de beugel bleven hangen. Je voet is immers langer dan de beugel hoog is. De beugel zat dus vast tussen hak en teen. De tenen drukten tegen de bovenkant van de beugel, niet tegen de zijkant.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:54

lindake schreef:
Nu ga ik iets zeggen waar veel bokkers misschien negatief zouden op reageren:
Ik denk dat het beter is dat je paard op iets scherps valt dan dat je op een galloperend paard, met je hoofd tegen de stenen hangt te slingeren. Heel ego van mij maar jah...

Deze opmerking heeft helemaal niet te maken met wat hier besproken word.
Dus effe on topic blijven. Graag ook je zinnen wat duidelijker neerzetten vervolgens.

Mijn mening veiligheid voor alles!