Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fojoe schreef:en dan nu de hedendaagse berekeningen: BMI (oftewel body mass index) = gewicht / lengte in het kwadraat
een BMI tussen 20 en 25 is normaal, onder de 20 is ondergewicht, tussen 25 en 30 is overgewicht, boven de 30 is obesitas of zwaarlijvigheid.
@NickNameWS: bij jouw 1.85m en 95kg kom ik uit op een BMI van 27.7574872169467 dus inderdaad wat overgewicht.
voor die lengte zou je tussen 68.5 en 85.6 kg moeten zitten.
er bestaat ook nog een berekening die rekening houdt met je beendergestel, en dan zou het best kunnen dat je ideaal gewicht toch hoger ligt dan wat je met de BMI berekent (dit is bij mij namelijk zo).
op verzoek wil ik die ook best doorgeven, maar dan moet ik een stuk overtypen en moet jij je polsomtrek meten.
NickNameWS schreef:Maarja, kantoorbaan, te weinig tijd voor sporten, onregelmatig eten. Je weet hoe het gaat dan he
Citaat:Maarja, kantoorbaan, te weinig tijd voor sporten, onregelmatig eten. Je weet hoe het gaat dan he
oomens schreef:Daarnaast is je rijstijl bepalend voor de mate waarin je een paard beschadigt. Een slecht rijdende ruiter van 65 kg kan inderdaad meer schade aanrichten dan een goed rijdende ruiter van 80 kg.
Verder maakt de bespiering van je paard en de manier waarop het deze spieren gebruikt nog een groot verschil voor de belasting die het paard aankan.
De duur van de belasting maakt ook uit voor de schadelijkheid op de lange termijn. Één keer een paar kilo "te veel" maakt niet heel veel uit, maar van iedere dag urenlang te veel gewicht gaat iedere paardenrug kapot.
Skitter schreef:Ik had het nog nooit eerder meegemaakt maar wij hebben nu een paard op stal staan waar ik voor groom en zijn amazone is veels te zwaar voor 'm. Ze is niet mega groot hoor, dat niet eens, maar het gewoon teveel voor 'm. Hij is ook nog eens zelf een vrij stevig paard maar hij heeft nu gewoon ontzettend last van zijn rug door haar. Mijn baas traint hem, en dan gaat het goed omdat zij wel kan rijden maar zijn amazone is nog in de leer en tja, dan gaat het niet goed.
Het resulteerd in een ontzettend zuur paard, die onwijs met zn hoofd gooit tijdens het opzadelen en die voor geen goud stil staat bij het opstijgen. Behalve als hij een paar dagen goed gereden is door mijn baas, dan gedraagt ie zich. Komt z'n amazone een keer lessen is het de volgende dag meteen weer raak.
oomens schreef:Skitter schreef:Ik had het nog nooit eerder meegemaakt maar wij hebben nu een paard op stal staan waar ik voor groom en zijn amazone is veels te zwaar voor 'm. Ze is niet mega groot hoor, dat niet eens, maar het gewoon teveel voor 'm. Hij is ook nog eens zelf een vrij stevig paard maar hij heeft nu gewoon ontzettend last van zijn rug door haar. Mijn baas traint hem, en dan gaat het goed omdat zij wel kan rijden maar zijn amazone is nog in de leer en tja, dan gaat het niet goed.
Het resulteerd in een ontzettend zuur paard, die onwijs met zn hoofd gooit tijdens het opzadelen en die voor geen goud stil staat bij het opstijgen. Behalve als hij een paar dagen goed gereden is door mijn baas, dan gedraagt ie zich. Komt z'n amazone een keer lessen is het de volgende dag meteen weer raak.
Je zegt dus dat die amazone op zich niet te zwaar is voor dat paard, maar dat ze wel te zwaar is om met haar manier van rijden op dat paard te zitten.
flappie01 schreef:Ik vind 95 kilo veel te veel voor het paard. Ik ben van mening dat een ruiter/amazone zeker op zijn/haar eigen gewicht moet denken. Teveel gewicht van een ruiter is alleen maar extra belasting voor het paard. Ik vind ook niet dat dikke mensen op de rug van een paard thuis horen, eerst aan je eigen conditie werken en dan pas op het paard.
flappie01 schreef:Ik vind 95 kilo veel te veel voor het paard. Ik ben van mening dat een ruiter/amazone zeker op zijn/haar eigen gewicht moet denken. Teveel gewicht van een ruiter is alleen maar extra belasting voor het paard. Ik vind ook niet dat dikke mensen op de rug van een paard thuis horen, eerst aan je eigen conditie werken en dan pas op het paard.
KiWiKo schreef:zwaarte van het lichaam is niet echt relevant.......... wel of de ruiter in kwestie mee zit met het paard
Uppojono schreef:Dan mogen veel mannen hier in de springsport in het noorden niet meer rijden..