Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Re: Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:02

De meeste problemen (op de lange termijn) met een te zware ruiter ontstaan volgens mij aan de rug van een paard.

Het maximale gewicht wat een paard kan dragen hangt heel erg af van de ruglengte en de bouw van een paard in het algemeen.
De schofthoogte alleen zegt niets over de ruglengte van het paard. Het ras kan een indicatie geven over de bouw van het paard (zoals de ontbrekende ruggenwervels bij arabieren), maar om echt de bouw van het paard te kunnen beoordelen moet je het paard zien.

Ook maakt het soort zadel wat je op je paard hebt veel uit. Als het zadel het ruitergewicht verdeelt over veel ribben (en dus ruggenwervels) zal er een zwaardere ruiter op kunnen dan wanneer het ruitergewicht over weinig wervels wordt verdeeld. De plaats van het zadel heeft ook nog grote invloed omdat een paardenrug niet overal evenveel gewicht kan "hebben".

Daarnaast is je rijstijl bepalend voor de mate waarin je een paard beschadigt. Een slecht rijdende ruiter van 65 kg kan inderdaad meer schade aanrichten dan een goed rijdende ruiter van 80 kg.

Verder maakt de bespiering van je paard en de manier waarop het deze spieren gebruikt nog een groot verschil voor de belasting die het paard aankan.

Je moet er ook rekening mee houden dat álle gewicht op het paard telt. Ook je zadel, stijgbeugels, eventuele (ruiter-)bescherming en bagage moeten door de paardenrug gedragen worden. Een zwaar zadel, veel bagage of bijvoorbeeld een bodyprotector zorgen er dus voor dat de ruiter lichter moet zijn om geen blijvende schade aan te richten.

De duur van de belasting maakt ook uit voor de schadelijkheid op de lange termijn. Één keer een paar kilo "te veel" maakt niet heel veel uit, maar van iedere dag urenlang te veel gewicht gaat iedere paardenrug kapot.

Als laatste maakt ook nog de leeftijd van het paard uit. Als het paard belast wordt voordat het volgroeid is, is de kans op blijvende schade veel groter. Bij een jong paard is dus de maximale "veilige" belasting vele malen kleiner dan bij een volwassen paard.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:37

prima gezegd Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:43

idd helemaal eens Knipoog

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 10:37

fojoe schreef:
en dan nu de hedendaagse berekeningen: BMI (oftewel body mass index) = gewicht / lengte in het kwadraat
een BMI tussen 20 en 25 is normaal, onder de 20 is ondergewicht, tussen 25 en 30 is overgewicht, boven de 30 is obesitas of zwaarlijvigheid.
@NickNameWS: bij jouw 1.85m en 95kg kom ik uit op een BMI van 27.7574872169467 dus inderdaad wat overgewicht.
voor die lengte zou je tussen 68.5 en 85.6 kg moeten zitten.
er bestaat ook nog een berekening die rekening houdt met je beendergestel, en dan zou het best kunnen dat je ideaal gewicht toch hoger ligt dan wat je met de BMI berekent (dit is bij mij namelijk zo Clown ).
op verzoek wil ik die ook best doorgeven, maar dan moet ik een stuk overtypen en moet jij je polsomtrek meten. Haha!

68.5 Huilen van het lachen Dan val ik om Clown

85 zou voor mij het juiste gewicht zijn. Toen ik nog volop sportte woog ik dat ook, alles was strak, geen vetrandje te zien. Dus dat is eigenlijk mijn goeie gewicht
10 kilo lichter zou voor mij dan ideaal zijn. Maarja, kantoorbaan, te weinig tijd voor sporten, onregelmatig eten. Je weet hoe het gaat dan he Tong uitsteken

Zit er wel aan te denken om te gaan hardlopen of iets dergelijks, dat is makkelijker in te passen in een druk leven denk ik als een sport waar je op vaste tijden moet trainen etc.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:34

NickNameWS schreef:
Maarja, kantoorbaan, te weinig tijd voor sporten, onregelmatig eten. Je weet hoe het gaat dan he Tong uitsteken

Ja Ja Ja Ja Ja

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:15

Het gaat er om hoe je rijdt. Iemand die goed kan rijden is niet tot last op de rug van een paard. En ik vind 95 kg nog wel te doen hoor, zeker voor een man Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:03

Citaat:
Maarja, kantoorbaan, te weinig tijd voor sporten, onregelmatig eten. Je weet hoe het gaat dan he Tong uitsteken

Absolutely! Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:26

oomens schreef:
Daarnaast is je rijstijl bepalend voor de mate waarin je een paard beschadigt. Een slecht rijdende ruiter van 65 kg kan inderdaad meer schade aanrichten dan een goed rijdende ruiter van 80 kg.

Verder maakt de bespiering van je paard en de manier waarop het deze spieren gebruikt nog een groot verschil voor de belasting die het paard aankan.

De duur van de belasting maakt ook uit voor de schadelijkheid op de lange termijn. Één keer een paar kilo "te veel" maakt niet heel veel uit, maar van iedere dag urenlang te veel gewicht gaat iedere paardenrug kapot.

Met het meeste ben ik het wel eens, maar bij deze punten wil ik graag nog een toelichting maken.

Een slecht rijdende ruiter kan idd schade aanrichten, of deze ruiter nu licht of zwaar is. Tuurlijk zal een zwaardere slechte ruiter meer schade aanbrengen dan een lichte slechte ruiter.
Een hoog gewicht is zeker iets waar het paard moeite mee kan hebben,ook als het een goede ruiter is. Want dat vond ik een beetje te makkelijk overkomen...
Een goed getrained paard door een goede ruiter is weer een ander verhaal. Met veel goede trainig kun je de spieren sterker maken en kunnen ze dus meer dragen zonder extra risico.

Dat brengt mij ook tot de duur van de belasting. Zware overbelasting, ookal is het kort kan wel schade aanrichten.
Ik vind dat vele daar te makkelijk mee om gaan. Juist voor een ongetraind paard is overbelasting erg slecht, ookal is het maar kort. (te vaak zijn kleine pony's de dupe)

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:08

Ik had het nog nooit eerder meegemaakt maar wij hebben nu een paard op stal staan waar ik voor groom en zijn amazone is veels te zwaar voor 'm. Ze is niet mega groot hoor, dat niet eens, maar het gewoon teveel voor 'm. Hij is ook nog eens zelf een vrij stevig paard maar hij heeft nu gewoon ontzettend last van zijn rug door haar. Mijn baas traint hem, en dan gaat het goed omdat zij wel kan rijden maar zijn amazone is nog in de leer en tja, dan gaat het niet goed.

Het resulteerd in een ontzettend zuur paard, die onwijs met zn hoofd gooit tijdens het opzadelen en die voor geen goud stil staat bij het opstijgen. Behalve als hij een paar dagen goed gereden is door mijn baas, dan gedraagt ie zich. Komt z'n amazone een keer lessen is het de volgende dag meteen weer raak.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:59

Skitter schreef:
Ik had het nog nooit eerder meegemaakt maar wij hebben nu een paard op stal staan waar ik voor groom en zijn amazone is veels te zwaar voor 'm. Ze is niet mega groot hoor, dat niet eens, maar het gewoon teveel voor 'm. Hij is ook nog eens zelf een vrij stevig paard maar hij heeft nu gewoon ontzettend last van zijn rug door haar. Mijn baas traint hem, en dan gaat het goed omdat zij wel kan rijden maar zijn amazone is nog in de leer en tja, dan gaat het niet goed.

Het resulteerd in een ontzettend zuur paard, die onwijs met zn hoofd gooit tijdens het opzadelen en die voor geen goud stil staat bij het opstijgen. Behalve als hij een paar dagen goed gereden is door mijn baas, dan gedraagt ie zich. Komt z'n amazone een keer lessen is het de volgende dag meteen weer raak.

Je zegt dus dat die amazone op zich niet te zwaar is voor dat paard, maar dat ze wel te zwaar is om met haar manier van rijden op dat paard te zitten.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 02:08

oomens schreef:
Skitter schreef:

Je zegt dus dat die amazone op zich niet te zwaar is voor dat paard, maar dat ze wel te zwaar is om met haar manier van rijden op dat paard te zitten.

Ehm, ja zo kun je het ook zeggen ja. Het meid in kwestie is gewoon te zwaar over het algemeen. Mijn baas weegt zeker wat minder maar het scheelt niet gek veel hoor. Zij is gewoon een volwassen vrouw en 'mijn' paard zn amazone is een meid van 15. Dus ja, zo zou je het ook kunnen zeggen. Zij zit hem gewoon in de weg, en ze is gewoon teveel voor z'n rug. Volgens mij heeft hij ook gewoon een zere rug van haar gekregen. Wel zielig opzich. Maar goed het paard is ook te koop, hopelijk komt ie goed terecht Ja

Voor de duidelijkheid we hebben het wel over 2 verschillende mensen he, mijn baas en het paard z'n eigenaar/amazone. Bloos (Het paard staat bij ons op stal en wordt dagelijks getraind door mijn baas, in het weekend komt z'n amazone lessen met hem.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 06:39

zwaarte van het lichaam is niet echt relevant.......... wel of de ruiter in kwestie mee zit met het paard

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 06:56

95 kg hoeft niet per defenitie te zwaar te zijn. Als je goed mee kan zitten hoef je je m.i. op een paard niet zoveel zorgen te maken.
Iemand van 70kg die niet lekker mee kan komen kan zo'n paard veel meer tegenwerken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:14

dabedoelik Lachen

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:45

Ben wel benieuwd wat je besloten hebt. Heb je haar al een keertje proef gereden? Zo ja ben benieuwd naar foto's.

Wat mij betreft moet het gewoon kunnen, mits je goed mee gaat met de bewegingen en het paard niet een zwakke rug heeft.

Eline_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:31

ligt eraan hoe hij/zij gebouwd is!

flappie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:08

Ik vind 95 kilo veel te veel voor het paard. Ik ben van mening dat een ruiter/amazone zeker op zijn/haar eigen gewicht moet denken. Teveel gewicht van een ruiter is alleen maar extra belasting voor het paard. Ik vind ook niet dat dikke mensen op de rug van een paard thuis horen, eerst aan je eigen conditie werken en dan pas op het paard.

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 23:57

flappie01 schreef:
Ik vind 95 kilo veel te veel voor het paard. Ik ben van mening dat een ruiter/amazone zeker op zijn/haar eigen gewicht moet denken. Teveel gewicht van een ruiter is alleen maar extra belasting voor het paard. Ik vind ook niet dat dikke mensen op de rug van een paard thuis horen, eerst aan je eigen conditie werken en dan pas op het paard.

Dat is wel heel zwart/wit

Lijkt me inmiddels duidelijk dat er veel meer factoren meespelen als alleen het gewicht van de ruiter.

Sugar Lee Hooper zou best op een shire kunnen rijden bijvoorbeeld... Clown

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:13

Het ligt helemaal aan de manier van rijden en wat je doel is. Je kan makkelijk buitenritten maken, lekker ontspannen ritjes, kan echt geen kwaad. Ga je zwaar dressuren (veel doorzitten bijvoorbeeld) dan kan je gewicht een extra belasting zijn voor de rug van je paard.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:15

flappie01 schreef:

bedankt namens iemand die om medische reden niet beneden een gewicht van 86 kg kan komen......en waarvan de paarden de lust en het leven zijn.

Gelukkig heb ik een kerngezonde 25 jarige staan die mij altijd met plezier gedragen heeft, zelfs in de periode dat ik rond de 100 kg woog.

Dus aan TS, kan best!

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:19

Ik ben 100 kg en mijn paard , een stevig gebouwde KWPN-er, draagt mij met gemak. Een fries kan met gemak 100 kg dragen. Laat je niet afschrikken door alle verhalen van mensen die ongefundeerd maar wat roepen...have fun met je paard !.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:22

flappie01 schreef:

dus een beetje vent mag geen paard rijden ?
weet niet hou oud en lang jij bent flappie ?

kom op jongens
het ligt echt aan meerdere factoren
je moet niet met 100 kg op een tengergebouwd welshje willen
of direct een marathon willen uit rijden
maar een beetje normaal gebouwde kwpnr
moet echt wel iets kunnen hebben

anders zou dit dus niet mogen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PVGVFL8Y.jpg
en zou deze dus niet vol plezier uurtje kunnen crossen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OZINJ4RG.jpg
man ding stond te steigeren in de 8 minuten dat die moest wachten voordat
die weer het veld in mocht

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:27

KiWiKo schreef:
zwaarte van het lichaam is niet echt relevant.......... wel of de ruiter in kwestie mee zit met het paard

Precies !. Jammer dat veel mensen maar meteen gaan roepen dat de dikkere medemens niet op een paard moet stappen. Totaal ongefundeerd in de ruimte kletsen, heet dat. Natuurlijk moet het paard een wat stevigere bouw hebben maar hoeft niet meteen een Shire o.i.d. te zijn.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:32

Ik ben zelf 1.85 m, weeg rond de 87 kg en heb een tinker van 1.58 cm. Geen probleem! Mijn paard is wel van het stevige type maar oogt echt niet zwaar of log, ze is hartstikke voorwaarts en heeft altijd d'r oortjes naar voren. De combinatie moet gewoon wel een beetje kloppen. Ik stap ook niet op een arabiertje, ook al zijn ze oersterk.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:32

Uppojono schreef:
Dan mogen veel mannen hier in de springsport in het noorden niet meer rijden.. Lachen

ROFL zie nou wel: paardrijden is toch een vrouwensport...oh nee toch niet want ik mag niet meer meedoen... Verward Want ik ben te zwaar....