frustratie op het paard afreageren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: frustratie op het paard afreageren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:51

Ik ben mijn 'serieuze' paardrijcarrière begonnen op een vrij forse klassiek gebouwde WPN-merrie, die een zeer sterk karakter had. Een meidje van 16, amper 1.60 lang, op 600 kilo standvastigheid. Foutjes (en foutEN) van mij vergaf ze altijd, maar onredelijkheid nee dat pikte ze niet! Ik heb haar één keer 'flink aangepakt' (lees: mijn frustratie afgereageerd)... ze protesteerde op dat moment niet, bokte niet, steigerde niet, onderging het (schijnbaar) gelaten met haar hoofd hoog. Maar dat was inderdaad schijn, want mevrouw heeft me daarna zeker drie dagen niet aangekeken. Geen angst hoor, ze liet zich braaf pakken en zadelen. Maar je vóélde de afstand.

Wederom heeft ze me toen vergeven en we zijn nog heel lang beste vriendjes geweest. Dat was dus één keer, daarna is het me nooit meer gebeurd. En het is toch al 20 jaar geleden Haha! Ik denk inderdaad dat het de meesten onder ons wel eens is overkomen, en dat is erg genoeg maar ik hoop dat je dan zo'n karakterpaard onder je kont had, die je dan heel subtiel vertelde dat dát zo niet kon!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:19

frustraties of secundair reageren gebeurt helaas niet alleen bij paarden.
Het komt overal voor, wedstrijd, supermarkt, uitlaatveld en ik zie het dagelijks.
Sinds ik na 10 jaar weer begonnen met paarden ben heb ik er ook op een andere manier naar leren kijken,
even stapje terug en wat is hier nu aan de hand, wat gaat er mis en hoe komt dat?
Ik kan nu wel zeggen dat als ik een reden tot frustratie heb ik het alleen bij mezelf kan neerleggen,
maar je moet wel die stap terug kunnen maken en dat is wel eens lastig.

Als iemand op zijn paard af reageerd, ga ik er altijd op af, maar eigenlijk reageer ik dan weer op hem af ( al is het dan wel verbaal)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:24

hallo,
ik kan een meid die op onze manege rijd,ze heeft een geweldig paard,maar als het paard even versneld dan begint ze vol aan de mond te trekken,dit is nu al heel vaak gebeurd,nu heeft het paard zoiets van,zodra die ook maar een beetje druk voeld op de mond raakt die in paniek,waardoor hij het hoofd de lucht insteekt,en dan begint zij weer te trekken,nu beweert zij dat het paard wat aan de rug heeft,ze heeft hem al na het kliniek gebracht voor foto s,en ze heeft de tanden al na laten kijken,
maar het mankeerd niks,maar de ruiter wel,het paard heeft echt bang zodra zij hem opzadeld,
hij steekt dan zijn hoofd de lucht in,
ik vind dit heel erg dat dit gebeurd,
en als je haar erop aanspreekt kijkt ze gewoon de andere kant op,

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:28

het is natuurlijk altijd makkelijk om de oorzaak bij het paarde te zoeken, ga je zelf ook niet zo af.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:44

Dat is altijd het hele punt op wedstrijden, geef je paard zo hard mogelijk op zn flikker om zo te laten zien dat het paard het fout deed en niet jij.
Toch apart als je eigenlijk weet dat iedereen wel snapt hoe het zit, behalve de mensen die in dezelfde situatie zitten!

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:27

mij is altijd gezegd: 99,9 % van alle problemen met paarden word veroorzaakt door de mens en de rest door het paard

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:36

Ik denk dat zeker bijna alle problemen door de mens worden veroorzaakt. Misschien niet door de huidige eigenaar/verzorger/whatever van het dier dan wel door de eerdere omgeving.
Natuurlijk veroorzaken lichamelijke obstakels ook problemen, die dan regelmatig weer worden verergerd door de mens Tong uitsteken

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:52

Tja, en ik zit daardoor nu met een leuk, talentvol en relatief jong paard dat helemaal niks meer pikt van wie dan ook... (zie mijn profiel) En het is nog niet eens altijd bewust agressief gedrag bij mensen ook, (hoewel ik dat ook steeds vaker zie Huilen ), maar vaak ook nog eens flinke onkunde. Nooit naar een paard omkijken en dan 1 of 2 keer per week helemaal afjakkeren en dat soort dingen. En inderdaad, veel paarden (te veel denk ik dan maar) pikken dat allemaal, maar vroeg of laat komt het er gewoon uit. Gevolg: 'wat een rotbok' en dan nog meer straf en slaag Boos! . En inderdaad, af en toe heb ik op een wedstrijd wel eens het gevoel dat bijna niemand er meer plezier in heeft. Niks als schelden, vloeken, rukken en plukken. Volgens mij ben je daar toch voor de hobby en het plezier of zie ik dat nou verkeerd? En prestatiedrang. Geen geduld om een blessure rustig te laten herstellen (en ja, paarden kunnen ook 'geestelijk' geblesseerd zijn!) en jonge paarden zo snel mogelijk hogerop, want ja, tijd is geld tenslotte.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:01

nog iets wanneer vaak mensen de fout ingaan: trailerladen. moet daar nu aan denken doordat mijn eigen merrie gister niet in de vrachtwagen wilde blijven. ze ging er wel op maar moest dan draaien om goed te staan, ze begreep dit niet, werd bang doordat ze dan met haar kont tegen de wand kwam (moest meer naar voren staan) en besloot er dan vandoor te gaan. Het heeft ons een half uur, blaar in mijn hand, flinke blauwe voet en heel veel geduld gekost maar het is uiteindelijk gelukt. 's avonds kreeg ik nog complimenten van stalgenoot dat ik zo rustig bleef, tja het heeft bij angst geen zin om boos te worden. af en toe was ze wel stout dan zette ik haar op de plek maar verder geduld, belonen, rust! Een paard met geweld de trailer inmeppen of trekken werkt niet, hooguit 1 keer en dan is je probleem alleen maar verergerd

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:09

Met kinderen is het zo dat ze bijna gewoon weg niet leider kunnen zijn voor hun paard. En op dat punt gaat het fout, dingen lukken niet, kinderen worden boos. Het ligt er ook aan in wat voor omgeving zo'n kind staat met de pony. Als de volwassenen prestatiegericht zijn, laten merken dat presteren telt...... en daarbij is het vaak dan zo dat daar de kinderen die een lintje halen de meeste aandacht krijgen. Kinderen moeten het hebben van leren van de ouderen, en als die al overbrengen dat prestaties tellen, en dat als het paard maar vervelend is dat die dan op de sodemieter moeten hebben, dan doen ze dat.

Als degene waarvan ze het leren, het nou al beter overbrengt qua vriendelijkheid voor het paard, en niet "geef hem een schop" of "trek hem op de rem"....... Dan zouden kinderen al heel anders gaan rijden.....

Ik vind dat er ook heel wat mist in de huidige instructie die ik om me heen gegeven zie worden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:35

trustHim schreef:
nog iets wanneer vaak mensen de fout ingaan: trailerladen. moet daar nu aan denken doordat mijn eigen merrie gister niet in de vrachtwagen wilde blijven. ze ging er wel op maar moest dan draaien om goed te staan, ze begreep dit niet, werd bang doordat ze dan met haar kont tegen de wand kwam (moest meer naar voren staan) en besloot er dan vandoor te gaan. Het heeft ons een half uur, blaar in mijn hand, flinke blauwe voet en heel veel geduld gekost maar het is uiteindelijk gelukt. 's avonds kreeg ik nog complimenten van stalgenoot dat ik zo rustig bleef, tja het heeft bij angst geen zin om boos te worden. af en toe was ze wel stout dan zette ik haar op de plek maar verder geduld, belonen, rust! Een paard met geweld de trailer inmeppen of trekken werkt niet, hooguit 1 keer en dan is je probleem alleen maar verergerd

Ja...klopt. Ik heb een Fries. Toen dit paard jong was, was ze nog niet van ons, maar van de man waar ik paarden voor reed (ook de moeder van onze Fries).
Hij had haar laten beleren voor de kar bij een bedrijf. Ik had haar op de trailer gezet toen hij haar wegbracht. Dat was overigens geen probleem, want we hadden van veulen af aan geoefend en ze was twee keer in de zomer naar de Friese klei geweest, ingeschaard en dan ging ze ook op de trailer. Toen hij echter na het beleren met haar thuis kwam keek hij heel zuur. Het paard had overduidelijk gezweet. Hij vertelde me dat ze de trailer niet op wilde. En dat de stalknecht daar geholpen had en de bezem stuk geslagen had op het paard. En dat hij baalde dat hij dat als eigenaar en volwassen vent van 55 had laten gebeuren.... Daar had ie onderweg in de auto over na zitten denken.
Het punt was dat hij net een nieuwe trailer had, waar dit paard nog nooit in had gestaan. Sterker nog...er had helemaal nog geen paard in gestaan, toen hij haar ging halen, dus het rook natuurlijk vreemd, zag er nieuw uit.
Ik ben vervolgens oeverloos bezig geweest om dat dier weer de trailer op te krijgen op een normale manier.
Natuurlijk is het gelukt (ik geef ook trailertrainingen), maar het was best heel wat om te merken hoeveel weerstand dat paard had opgebouwd tegen die trailer. Haar toenmalige eigenaar zei toen tegen mij: nu ik dit zie...weet ik echt zeker dat ik een volgende keer mij dit niet meer laat overkomen....
Ons paard is nu negen...en nog altijd als ze in een andere trailer moet dan die ze kent, aarzelt ze iets. Terwijl ze zo'n vier keer per week op de trailer mee gaat. Dat zit gewoon in haar karakter. Maar...ik laat haar even kijken, moedig haar een beetje aan met een beetje druk op het touw en met mijn stem...dan zucht ze eens diep en loopt er toch in...nog wel met wat aarzeling...maar ze doet het. Als ze dan de tweede keer er in moet is het direct helemaal okay...dan kent ze de trailer en is het goed.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 13:04

_Suzan_ : fijn dat je weer normaal kan doen tegen je paard, maar ik vind het wel akelig dat je paard zo bang voor je is tijdens het opzadelen... ik vraag me dan ook af of hij jou ooit wel weer zal vertrouwen.
Ik heb ook een "beschadigde" pony, bij mij is ze op zich heel braaf, maar als er een man binnenkomt, of als ze een mannenstem hoort, dan zie je haar nerveus worden....
Die psychische schade zal nooit overgaan...

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:01

Ja mexxuna@ dat is waar ik kan je er geen antwoord op kan geven.
Ik moet wel zeggen dat het deze week al weer stukken beter gaat.
Terwijl ik nog maar net 2,5 week onderweg ben in mijn andere rijstijl.
Opzich is mijn paard erg goed van vertrouwen, dus hoop dat ook dit weer helemaal goed gaat komen.
Ik baal ook echt dat me dit is overkomen en een excuus heb ik er al helemaal niet voor
Maar goed het is niet anders, hij is in elk geval weer mijn vriendje ook is hij op stal al weer veel vriendelijke.