trustHim schreef:nog iets wanneer vaak mensen de fout ingaan: trailerladen. moet daar nu aan denken doordat mijn eigen merrie gister niet in de vrachtwagen wilde blijven. ze ging er wel op maar moest dan draaien om goed te staan, ze begreep dit niet, werd bang doordat ze dan met haar kont tegen de wand kwam (moest meer naar voren staan) en besloot er dan vandoor te gaan. Het heeft ons een half uur, blaar in mijn hand, flinke blauwe voet en heel veel geduld gekost maar het is uiteindelijk gelukt. 's avonds kreeg ik nog complimenten van stalgenoot dat ik zo rustig bleef, tja het heeft bij angst geen zin om boos te worden. af en toe was ze wel stout dan zette ik haar op de plek maar verder geduld, belonen, rust! Een paard met geweld de trailer inmeppen of trekken werkt niet, hooguit 1 keer en dan is je probleem alleen maar verergerd
Ja...klopt. Ik heb een Fries. Toen dit paard jong was, was ze nog niet van ons, maar van de man waar ik paarden voor reed (ook de moeder van onze Fries).
Hij had haar laten beleren voor de kar bij een bedrijf. Ik had haar op de trailer gezet toen hij haar wegbracht. Dat was overigens geen probleem, want we hadden van veulen af aan geoefend en ze was twee keer in de zomer naar de Friese klei geweest, ingeschaard en dan ging ze ook op de trailer. Toen hij echter na het beleren met haar thuis kwam keek hij heel zuur. Het paard had overduidelijk gezweet. Hij vertelde me dat ze de trailer niet op wilde. En dat de stalknecht daar geholpen had en de bezem stuk geslagen had op het paard. En dat hij baalde dat hij dat als eigenaar en volwassen vent van 55 had laten gebeuren.... Daar had ie onderweg in de auto over na zitten denken.
Het punt was dat hij net een nieuwe trailer had, waar dit paard nog nooit in had gestaan. Sterker nog...er had helemaal nog geen paard in gestaan, toen hij haar ging halen, dus het rook natuurlijk vreemd, zag er nieuw uit.
Ik ben vervolgens oeverloos bezig geweest om dat dier weer de trailer op te krijgen op een normale manier.
Natuurlijk is het gelukt (ik geef ook trailertrainingen), maar het was best heel wat om te merken hoeveel weerstand dat paard had opgebouwd tegen die trailer. Haar toenmalige eigenaar zei toen tegen mij: nu ik dit zie...weet ik echt zeker dat ik een volgende keer mij dit niet meer laat overkomen....
Ons paard is nu negen...en nog altijd als ze in een andere trailer moet dan die ze kent, aarzelt ze iets. Terwijl ze zo'n vier keer per week op de trailer mee gaat. Dat zit gewoon in haar karakter. Maar...ik laat haar even kijken, moedig haar een beetje aan met een beetje druk op het touw en met mijn stem...dan zucht ze eens diep en loopt er toch in...nog wel met wat aarzeling...maar ze doet het. Als ze dan de tweede keer er in moet is het direct helemaal okay...dan kent ze de trailer en is het goed.