In de klasses M en hoger bestaat het punt niet eens meer
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

arno8 schreef:Een jurysport IS subjectief. Noem het dan 'Uiterlijke verzorging'. Maar 'Verzorging' en helemaal 'Verzorging van het geheel' geeft de indruk dat het om de gehele verzorging gaat. Nu zitten de meesten hier al jaren in de dressuur, maar kun je snappen dat het voor nieuwkomers en buitenstaanders op z'n minst een verkeerde indruk wekt?

Apple schreef:Welzijnseisen voor paarden proberen te regelen via iets als 1 puntje op een dressuurprotocol lijkt mij niet erg effectief.

Apple schreef:Als je wilt kijken naar het paardenwelzijn dan kan dat beter breder worden geregeld via bijvoorbeeld gemeentes (vergunningen voor paardenhouderij die bijvoorbeeld alleen gegeven worden als de huisvesting aan enkele eisen voldoet).

Verzorging is gewoon een algemeen duidelijke term voor de uiterlijke verschijning op dat moment, iets dat bijna alle mensen prima begrijpen (behalve jij dan kennelijk). 
arno8 schreef:Ik ben het met jullie eens dat het veel gedoe is.
(...)
Kennelijk vinden ze dat maar 'gedoe'.
Ik denk echt dat via puntjes op het protocol niet de weg is tot welzijnsverbetering. Eerst de grote lijnen (en ja, daar zou de paardensector zelf best wat meer achteraan mogen zitten) en dan kun je eventueel de puntjes op de i zetten direct via de sport. Maar nee, ik zie het grote nut van jouw redenatie niet bepaald
. Dan moet er ook gekeken worden naar al die mensen die totaal nooit in de sport rijden, die hordes recreatieruiters zonder verstand van zaken, de stalhouders, de instructeurs en alle mensen die onder het mom van 'natural' hun peerd maar op een verzopen modderweitje tot hun knieën in de prut zetten en na 1 cursusje zichzelf een bekapper vinden en de hoeven van hun peerd naar de vernieling helpen. Dan bereik je wat, niet via 1 puntje over de presentatie van een combinatie op concours dat toevallig onder de noemer 'verzorging' bekend staat. 
Fitzroy schreef:In tegendeel zelfs: ik denk dat de natural teddyberenvacht pony minder gewaardeerd wordt. Dit is nl. geen wedstrijdconditie, hetgeen wel gevraagd wordt.
Je slaat de plank dus volledig mis.
Fitzroy schreef:Arno, mag ik van jou dan een riante vergoeding krijgen om alle ruiters thuis af te gaan
Waar jij je al niet druk om maakt, een benaming van een cijfertje op een protocol waar de meeste juryleden gewoon een standaardcijfer voor geven.![]()
In het KNHS reglement is duidelijk omschreven wat er onder het cijfer verzorging valt.
En dat heeft dus niets te maken met hoe paarden gehouden worden.
In tegendeel zelfs: ik denk dat de natural teddyberenvacht pony minder gewaardeerd wordt. Dit is nl. geen wedstrijdconditie, hetgeen wel gevraagd wordt.
Je slaat de plank dus volledig mis.

ook de conditie van je tuig, kleding etc worden in het punt meegerekend.