Het onderdeel 'Verzorging', wat een onzin!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het onderdeel 'Verzorging', wat een onzin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:13

Als mensen fel tegen weidegang zijn omdat hun paardje van porselein is ga je dat niet veranderen door het punt verzorging Lachen

In de klasses M en hoger bestaat het punt niet eens meer Lachen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:19

Dat wou ik dus net opwerpen, hoe zie je dat dan vanaf het M Arno?? Ik vind deze discussie ook een beetje zinloos eigenlijk. Jury's worden geïnstrueerd hoe ze met dit punt om moeten gaan en zodra ze "losgelaten" worden van de jurycursus, geeft iedereen daar zijn eigen interpretatie aan, de één kijkt per paard/pony hoe ze erbij lopen en de andere beslist een jaar vantevoren al dat dat altijd een zeven is.

Het is vooral voor ponyruiters een stimulans om ervoor te zorgen dat hun dier op zijn best wordt voorgesteld en of dat dier op de wei staat is in een wedstrijd niet van belang!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:19

arno8 schreef:
Een jurysport IS subjectief. Noem het dan 'Uiterlijke verzorging'. Maar 'Verzorging' en helemaal 'Verzorging van het geheel' geeft de indruk dat het om de gehele verzorging gaat. Nu zitten de meesten hier al jaren in de dressuur, maar kun je snappen dat het voor nieuwkomers en buitenstaanders op z'n minst een verkeerde indruk wekt?

Wat een onzin, ik heb nog nooit gehoord dat iemand dacht dat er mensen op stal langs zouden komen voor het punt verzorging. Iédereen weet wat het inhoud en waar het voor staat. Voor de uiterlijke verzorging van je paard dus. En of verzorging nou een afkorting is van uiterlijke verzorging of van verzorging in het geheel maakt dan ook niet meer uit.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:23

Precies, iedereen weet wat het inhoud en waar het voor staat, oke, blijkbaar bijna iedereen dan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 14:29

Apple schreef:
Welzijnseisen voor paarden proberen te regelen via iets als 1 puntje op een dressuurprotocol lijkt mij niet erg effectief.

5 punten om precies te zijn. Maar het zou een beginnetje zijn. Moeten we dan maar helemaal niks doen omdat het niet zo heel veel effect heeft? Lijkt me niet de juiste instelling. Met een heleboel kleine stapjes kun je veel bereiken.

Als je zou uitgaan van de reacties hier, gebeurt er de komende drie jaar niks op het gebied van paardenwelzijn en mag de overheid het over 3 jaar alsnog gaan regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:32

Dus jij denkt dat punten voor verzorging wat veranderen in het welzijn?
Laat mij maar naief zijn, maar daar geloof ik niet in Lachen

En hoe ga je dat doen bij de springruiters?

Verder ken ik namelijk ook genoeg mensen die geen wedstrijden rijden, maar hun paard in de winter ook 24/7 op stal hebben staan...hoe wil je die dan gaan pushen dat te veranderen?

Dat kan niet anders dan door de wetgeving...Van mij mag er morgen wat veranderen maar wedstrijden staan daar imo buiten. Dat veranderd niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:38

Nou om eerlijk te zijn, vind ik dat je het wel erg ver doortrekt hoor arno. Vork

Verzorging van het geheel geldt natuurlijk voor de uiterlijke verzorging op dàt moment waarop jij en je paard in de ring verschijnen. Welzijn en welbevinden wordt hierin niet of nauwelijks meegenomen, dat is waar. Maar daar zijn wedstrijdbeoordelingen ook niet voor. In diverse opzichten vind ik dat een dikke "helaas", want (nogmaals) kijkend naar de ligging van losse manen en het uiterlijk van de staartaanzet, dan vind ik het te ver gaan dat dit beoordeeld wordt.
Verder zien we naar mijn weten ook weinig paarden in wintervacht verschijnen, is het haar op de koten en in de oren weggeknipt/geschoren, paarden zijn vaak geschoren, hebben vaak bandages om, etc. Allemaal "voor de mooi". En dat vind ik wel jammer want het schept en handhaaft zoveel onwetendheid.

Van mij mag de beoordeling op uiterlijk geschrapt worden, of in ieder geval die zaken die nu beoordeeld worden. Het voegt niks toe en werkt er alleen maar aan mee dat paarden onnatuurlijk worden gehouden en niet meer als paard worden gezien.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:40

ik zie de link niet tussen die beoordeling en onnatuurlijk houden, als je vlecht zie je niet welke kant de manen, en de staartaanzet en onnatuurlijk zie ik ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:43

Bandages mogen in de proef ook niet Haha!

Oren heb ik nog nooit geschoren, alleen de uitstekende puntjes afgeknipt.
Net als tastharen blijven gewoon staan.
Ook de staart word niet aan de zijkant geknipt

Scheren bij het ene paard wel, het andere niet. (of hij er last van heeft of niet, dus niet voor het mooi)
Maar in de winter blijven de benen gewoon staan (vind ik anders te koud buiten, die haren kun je niet vervangen door een deken)
Kootholtes alleen in de zomer.

En altijd een 7 of een 8 gehaald.

Dus zo ernstig wordt je niet gepakt op verzorging die samengaat met weidegang Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:04

Wat ik meer bedoel, en wat Kawa ook aangeeft, door dat ene onderdeel 'verzorging' in de dressuursport aan te pakken heb je maar een miniem deel van paardenhoudend Nederland.

Namelijk alleen degenen die dressuur starten en dat in de B en L doen. Alles wat hoger rijdt, een andere discipline start of helemaal geen wedstrijden start vind je daarmee niet.

Als je wilt kijken naar het paardenwelzijn dan kan dat beter breder worden geregeld via bijvoorbeeld gemeentes (vergunningen voor paardenhouderij die bijvoorbeeld alleen gegeven worden als de huisvesting aan enkele eisen voldoet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:22

Apple schreef:
Als je wilt kijken naar het paardenwelzijn dan kan dat beter breder worden geregeld via bijvoorbeeld gemeentes (vergunningen voor paardenhouderij die bijvoorbeeld alleen gegeven worden als de huisvesting aan enkele eisen voldoet).

Mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:25

Ook helemaal mee eens Ja

Dus het niet eens zijn met een aangehaalde verzorgingspunt staat los van het graag zien dat er wat veranderd Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:26

Hihi Arno8, misschien wel iets overdreven, maar je hebt daar wel een punt!! Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:33

och wat schattig, weer een arno-anti-dressuur-topic Nagelbijten / Gniffelen Verzorging is gewoon een algemeen duidelijke term voor de uiterlijke verschijning op dat moment, iets dat bijna alle mensen prima begrijpen (behalve jij dan kennelijk).

Dat er meer naar de welzijnsnormen in de paardenhouderij gekeken moet worden ben ik het mee eens, maar dat ga je niet bereiken door 1 puntje op een protocolletje in de B en L. Ik ga dus ook met Apple mee.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 19:00

Nou, dan laat je het niet alleen voor de B en L gelden, maar voor alle klassen...

Ik ben het met jullie eens dat het veel gedoe is. Maar waarom dan eerst de paardensector 3 jaar de tijd geven om zelf iets aan welzijn te doen? Kennelijk vinden ze dat maar 'gedoe'. Dus ik hoop dat ze het snel aan de overheid overlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:04

ja duh...
ja haalt hier zelf een punt aan, maar omdat je er gaande weg achter komt dat het alleen maar een onderdeel van de B en L is moet het ineens maar voor alle klasses gelden?
Nou het geldt gewoon niet voor alle klasses...hebben wij geen inspraak in hoor Lachen

Over die 3 jaar, kun je daar niet gewoon een passend topic over maken ipv de B en L dresuursport daar in betrekken?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:10

arno8 schreef:
Ik ben het met jullie eens dat het veel gedoe is.

(...)
Kennelijk vinden ze dat maar 'gedoe'.

Over jezelf tegenspreken gesproken Nagelbijten / Gniffelen Ik denk echt dat via puntjes op het protocol niet de weg is tot welzijnsverbetering. Eerst de grote lijnen (en ja, daar zou de paardensector zelf best wat meer achteraan mogen zitten) en dan kun je eventueel de puntjes op de i zetten direct via de sport. Maar nee, ik zie het grote nut van jouw redenatie niet bepaald . Dan moet er ook gekeken worden naar al die mensen die totaal nooit in de sport rijden, die hordes recreatieruiters zonder verstand van zaken, de stalhouders, de instructeurs en alle mensen die onder het mom van 'natural' hun peerd maar op een verzopen modderweitje tot hun knieën in de prut zetten en na 1 cursusje zichzelf een bekapper vinden en de hoeven van hun peerd naar de vernieling helpen. Dan bereik je wat, niet via 1 puntje over de presentatie van een combinatie op concours dat toevallig onder de noemer 'verzorging' bekend staat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:39

Arno, mag ik van jou dan een riante vergoeding krijgen om alle ruiters thuis af te gaan *LOL*

Waar jij je al niet druk om maakt, een benaming van een cijfertje op een protocol waar de meeste juryleden gewoon een standaardcijfer voor geven. Ach gut

In het KNHS reglement is duidelijk omschreven wat er onder het cijfer verzorging valt.
En dat heeft dus niets te maken met hoe paarden gehouden worden.
In tegendeel zelfs: ik denk dat de natural teddyberenvacht pony minder gewaardeerd wordt. Dit is nl. geen wedstrijdconditie, hetgeen wel gevraagd wordt.

Je slaat de plank dus volledig mis. Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:45

Fitzroy schreef:
In tegendeel zelfs: ik denk dat de natural teddyberenvacht pony minder gewaardeerd wordt. Dit is nl. geen wedstrijdconditie, hetgeen wel gevraagd wordt.

Ik denk dat bovenstaande de plank volledig mis slaat. Wat is er mis met een goede eigen deken? Dus alleen een geschoren paard is in opperste wedtsrijdconditie? Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:48

Ook die discussie kun je weer eindeloos voeren.
Een paard dat doorweekt van het zweet is omdat hij een te dikke vacht heeft, kan geen normaal mens wedstrijdconditie noemen imo.
Maar natuurlijk denken naturals daar anders over Dromen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:22

Fitzroy schreef:
Arno, mag ik van jou dan een riante vergoeding krijgen om alle ruiters thuis af te gaan *LOL*

Waar jij je al niet druk om maakt, een benaming van een cijfertje op een protocol waar de meeste juryleden gewoon een standaardcijfer voor geven. Ach gut

In het KNHS reglement is duidelijk omschreven wat er onder het cijfer verzorging valt.
En dat heeft dus niets te maken met hoe paarden gehouden worden.

Ze noemen het 'verzorging' maar wat ze daar onder verstaan, klopt dus voor geen meter. Dat is namelijk allemaal geen 'verzorging' maar 'Uiterlijke verzorging'.

En ja, het is maar een klein woordje. Maar wel een klein woordje dat niet klopt. Jij vindt het raar dat ik me druk maak? Ik maak me niet druk, ik wijs er gewoon op dat het niet klopt. En opeens krijg ik hier allemaal mensen over me heen die recht praten wat krom is en die gaan doen alsof verzorging helemaal niks met verzorging te maken heeft. Mensen, het is maar een woordje! Als het zo weinig uitmaakt, dan is het toch ook weinig moeite om toe te geven dat ze het beestje beter een andere naam kunnen geven?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:29

en als het zo weinig uitmaakt, dan is het toch ook weinig moeite om je er niet druk om te maken omdat iedereen weet hoe het bedoeld is? Zoals je zelf zegt, het is maar een woordje Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:30

Onder de verzorging wordt wel degelijk een deel welzijn meegenomen. Moddervette paarden en graatmagere paarden gaan niet scoren op dit onderdeel, vaak zelfs niet bij de jury's die een standaard cijfer geven. Een te dikke ruiter op een slank paard wordt hier ook soms afgestraft. Kapot harnachement scoort niet. Een paard wat niet eens geborsteld wordt scoort niet (en wat je ook mag vinden van de 'Barbiepaarden', er wordt wel veel aandacht aan besteed!).

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:19

Ik snap het onderdeel wel. Je moet er toch een beetje netjes uitzien op je wedstrijd. Dit cijfer wordt trouwens alleen gegeven in de klassen B en L.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:57

maar.. het gaat niet alleen om het paard Clown ook de conditie van je tuig, kleding etc worden in het punt meegerekend.