Paard knalt weg met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scipita

Re: Paard knalt weg met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:34

Nee, probleem is alleen dat mijn instructice eigenlijk 1x in de week komt en dat er eigenlijk verder niemand is die haar durft vast te houden... maar aankomende 3x heeft mijn instructice gelukkig tijd dus deze week komen we gelukkig met begeleiding door, ze moet alleen iedere keer speciaal naar mij toe komen om een paard vast te houden!

Ik mag echt heel blij zijn dat mijn instructice zo lief is om iedere keer naar mij toe te komen om te helpen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:36

Oh dat is wel vervelend ja, en inderdaad aardig van de instructrice...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:40

Ik heb er ook een die meteen wegdraafde als ik er op stapte. Ik stap nu op met krukje, dat geeft niet zoveel druk op een beugel en als een paard gaat lopen zit je er iets sneller op. Verder beloon ik met een snoepje. Als ik nu opstap staat hij mteen te kijken waar zijn snoepje blijft. Dat neemt zijn gedachten weg bij het wegscheuren. Ik zou dit alleen wel doen als hij wordt beetgehouden want dan kan je goed gedrag, =stilstaan, belonen

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:01

goed te horen dat er al wat verbetering in zit!
Dan is het misschien een idee om iemand anders, die wel vaker in de buurt is, er bij te laten zijn als je instructrice je die paar dagen helpt zodat die ziet wat zij doet en het eventueel kan doen met je instructrice zodat die aanwijzingen aan diegene kan geven, dan ben je niet meer zo afhankelijk van haar. (Kan me voorstellen dat ze dat na een paar weken ook wel een beetje beu wordt... Bloos )

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 14:29

Hey hey, vanochtend weer gereden.
Ze zou weer achteruit tijdens het opstappen maar gewoon voet in de beugel en er op gestapt terwijl mijn instructice er vast hield, zodra er druk op de beugel kwam ging ze stil staan. Ging super vandaag!

Alleen ze had wel een ochtendhumeur 09.00 vindt ze denk ik te vroeg lol Lachen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:36

Scipita schreef:
Hey hey, vanochtend weer gereden.
Ze zou weer achteruit tijdens het opstappen maar gewoon voet in de beugel en er op gestapt terwijl mijn instructice er vast hield, zodra er druk op de beugel kwam ging ze stil staan. Ging super vandaag!

Alleen ze had wel een ochtendhumeur 09.00 vindt ze denk ik te vroeg lol Lachen

Kijk, dat klinkt goed!
Je kunt ook trainen met op/en afstappen in de stal (als je daar genoeg ruimte hebt) en haar met 1 zijde tegen de muur zetten. Gezien er minder ruimte is, kan ze ook niet wegschieten. Veel paarden vinden de zwaai van het been over de rug erg eng, dus gewoon rustig blijven en vaak herhalen. En doe voorzichtig als je alleen met haar bent en niemand haar vast kan houden!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:37

Oeh dat lijkt me erg eng, dat in de stal oefenen.....

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 14:58

Ik heb nog niet volledig op gestapt in de stal maar ik ben heb al wel in de beugel gestaan en toevallig vandaag heb ik haar opgezadeld terwijl ze nog wat hooi aan het stofzuigen was en dus los stond weer er op gestapt en plat op me buik er op gelegen, gaf ze echt helemaal niks om, ze had wel eerst zoiets van "erm klopt iets niet" maar gewoon gaan staan niks aan de hand! Paard staat in een box van 4 bij 6 ofzo dus ze kon alle kanten op!

Begin weer steeds meer vertrouwen in haar te krijgen en zij in mij denk ik.

Helemaal er op stappen durf ik nog niet al heb ik nu wel plat op me buik op het zadel gelegen met gestrekte benen. (Was niemand in de buurt om me uit te lachen Tong uitsteken )

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:42

miss ook een truukje om eens te proberen zet het paard een emmer met een paar biks voor zijn neus als je opstapt dan is ze ff bezig en jij zit er op.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:04

Izmir schreef:
miss ook een truukje om eens te proberen zet het paard een emmer met een paar biks voor zijn neus als je opstapt dan is ze ff bezig en jij zit er op.

Yep, wij gebruiken ook zo'n trucje! Werkt mirakels! Lekker omkopen Clown !
Mijn vorige paard ging in t begin recht overeind staan als ik opstapte. Toen is vriendlief begonnen met ernaast te gaan staan en het moment dat ik opstapte hem wat brokjes te geven. En als ik zat, ook weer. Dat pikte hij zeer snel op en vervolgens ben ik het zelf gaan doen.

Deze methode hebben wij bij onze nieuwe paarden (waren nog niet zadelmak) ook toegepast uit gewoonte maar ook uit gemakzucht Knipoog ! Want ze staan beide keurig te wachten op de beloning voordat ze aanstappen. Dus voordat ik opstap, zeg ik: HO, stop een paar brokjes in z'n mond, stap op m'n gemak op en dan als ik erop zit, geef ik hem weer wat brokjes. En dan pas mag hij aanstappen!
En dat gaat super! Als ik een keer geen brokjes bij heb, is er nog geen probleem want dan stapt hij wel aan als ik dat wil!

Nog een bijkomend voordeel hiervan is, dat als wij HO zeggen, onze paarden accuut stilstaan (vanuit galop, draf maakt nie uit) want dan denken ze dat ze lekkers krijgen! Makkelijk noodrem dus Haha! ! En ze vinden het totaal niet erg om stil te staan (lekker makkelijk als je staat te praten) want stel toch dat je aanstapt en er komt een brokje Pling !

Kimmtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:47

Heey!
Ik heb dat ook gehad met mijn verzorgpony.
Ik heb het een keer geprobeert met een lange teugel en toen bleef ze gewoon staan.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:40

mijn tinker deed dat ook...
toen ben ik eens goed gaan kijken waar het mis ging....
dat werd al snel duidelijk, hij werd al onzeker als ik naast hem stond.
dus daar veel mee geoedend.
Toen het zadel dat vond hij stiekem oook heel eng. hij hield zich groot maar was toch bang. daarmee geoefend, nu kon ik gister voor het eerst opstijgen, met lange teugel zonder dat hij wegrende.

mijn punt is kijk verder dan het opstijgen zelf.. misschien zit het probleem wel heel ergens anders

*edit* ik zeg niet dat het zo is maar dat het ook zo kan zijn.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:25

Opstappen met een krukje wil inderdaad soms wel eens helpen.. En ik neem aan dat je wel altijd opstapt bij de in/uitgang van de bak?

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 14:32

Hallo!

Hier even een update.
De afgelopen week heb ik nog 2x op haar gereden, 2x dat mijn instructice haar vast hield, ging goed ze stond vrij stil (beetje wiebelig, balans denk ik) maar van spanning eigenlijk niks gemerkt.
In het midden van de bak opgestapt zelfs en afgestapt, lijkt niks uit te maken waar ik het doe.

Week terug heb ik al een paar keer met een ander paard samen in de bak gereden dit ging vrij goed behalve als dat andere paard in galop ging (paard galopeerd nog al hoog en snel dus hoop kabaal) dat vond ze eng en was ze 1x er even vandoor.
Zaterdag met haar voor het eerst "gewoon" mee gereden in de les met dat zelfde herrie paard en nog een pony die ze niet goed kende, toen hun de eerste keer in galop gingen ben ik er gewoon even af gegaan, kon ze even kijken. 2e keer galop ben ik er gewoon opblijven zitten, niks meer aan de hand.

Mijn vriend heeft een paar foto's gemaakt van het opstappen zaterdag
Afbeelding

Volgens mij maken wij wel vooruitgang ik ga deze week weer alleen proberen!
Alleen niet aankomende dagen want 2 van mijn verstandskiezen zijn vandaag getrokken dus ik ben zielig! Ach gut

Will be continued!

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 14:42

Trouwens ik kies er voor om niet met eten o.i.d. te beginnen, persoonlijk ben ik van mening dat het ook zonder moet kunnen.
Zelfs al is het alleen om af te leiden en niet omkopen, ik wil daar niet afhankelijk van worden.
Al snap ik de gedachtengang er wel achter hoor Lachen

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:51

Oei, ze staat inderdaad erg gespannen zeg!
Maar wel heel fijn voor je dat het al beter gaat, het komt vast wel goed!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:54

Tja, kom ik toch weer aan met eten. Lachen
Door iets aan te bieden zakt de hals en heb je vaak een stuk minder spanning. Daarnaast krijg je door deze houding ook een rug die de druk van de ruiter niet prettig kan opvangen. Dat wil je ook zoveel mogelijk tijdens het opstappen proberen te voorkomen.
Op ieder ander moment ook maar dat is weer een ander verhaal. Knipoog

kerihuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:13

Je beloont haar voor het stilstaan met één voet in de beugel. Daarna loop je een rondje door de bak naast je paard (extra beloning). Ze weet dus niet beter dan dat ze er goed aan doet om stil te staan als je één voet in de beugel hebt, wat er daarna gebeurt is dan niet echt belangrijk. Ze moet worden beloont als ze blijft staan ook al zit jij erop. Dit kan worden bereikt met behulp van je instructrice. Opstappen in een hoek kan haar het idee geven dat ze in het nauw gedreven wordt. Probeer het eens in het midden van de bak en laat je instructrice ernaast staan zonder dat ze de teugels vasthoudt. Je instructrice moet wel op tijd kunnen ingrijpen als dat nodig is. Ik hoop dat je er wat mee kan.

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:27

Hallo!

Gisteren weer alleen geprobeerd en dan bedoel ik ook echt helemaal alleen.
Voor het eerst dat er echt niemand zelfs in de buurt was! Normaal is het altijd druk bij ons op stal en gisteren dus lekker niet! Niemand.

In het begin ging ze wat achteruit stappen maar hield ze gelukkig vrijsnel mee op, toen in 1 beugel gaan staan, goed contact met haar mond gehouden en praten en toen als het waren heeeeel stil en gebalanceerd op haar rug gekropen.

GING SUPER! ze stond zelfs stil toen ik mijn andere beugel op zocht en we ging pas weg toen ik het zei *happy*

We komen er wel!!

Allemaal ontzettend bedankt voor de reactie die jullie hebben gegeven, ondanks dat ik niet alle tips heb opgevolgd heeft het online brainstormen me ontzettend geholpen!

Bedankt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:38

gaaf hoor Lachen Lachen ik heb ook zo een fries in de les gehad, wat een rilding Lachen Lachen

stond helemaal strak met opstappen.... Wat ik en de eigenaar deden was net doen of je neus bloed Lachen Lachen uiteindelijk wordt het wel beter hoor Lachen maar kan best even duren Lachen

izi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:46

heb je het gebit al is na laten kijken?als jij opstapt met een vrij strakke teugel,of als hij vast gehouden wordt terwijl hij weg wil lopen kan dit pijn doen als ze misschien problemen met wisselen heeft.mijn paard heeft dit ook gehad,bleek dat haar nieuwe tanden doorkwamen terwijl de oude nog muurvast zaten,ik heb haar toen een tijdje met een hackamore gereden en een vrij losse teugel,ook toen het tandprobleem opgelost was door ingrijpen van een tandarts bleef ze nog wel een tijdje vrij gevoelig voor teugeldruk,dus toen heb ik nog een paar maanden zo doorgereden,daarna kon ik er zonder problemen weer een bit indoen.

als dit niet het punt is zou ik gaan oefenen,iemand die het paard vast houdt,eerst er alleen overheen hangen,er weer af en dat net zo lang volhouden totdat dat goed gaat,dan pas gaan zitten,er weer af,weer opnieuw etc,totdat ze merkt dat er niks aan de hand is.
gebruik van een opstapje maken kan ook helpen,misschien vind ze het verschuiven van het zadel bij opstappen wel heel vervelend.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:50

KiWiKo schreef:
gaaf hoor Lachen Lachen ik heb ook zo een fries in de les gehad, wat een rilding Lachen Lachen

stond helemaal strak met opstappen.... Wat ik en de eigenaar deden was net doen of je neus bloed Lachen Lachen uiteindelijk wordt het wel beter hoor Lachen maar kan best even duren Lachen
Ik heb ook zo'n fries zadelmak gemaakt. Je zou haast denken dat het bij het ras hoort. Knipoog

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:04

Altijd een opstapje gebruiken, spaart de rug van je paard en je zadel. Voorlopig eerst hulp gebruiken bij het opstappen, een ongeluk is niet denkbeeldig. Misschien is het een idee om in plaats van een half uur rijden, alleen het opstappen te oefenenen. Net zo lang totdat ze iedere keer braaf blijft stilstaan. Het gedrag van haar van wegvluchten, mag absoluut niet meer gebeuren en kosten wat het kost voorkomen. Vroeg of laat krijgt ze hier echt wel weer vertrouwen in, geduldig blijven oefenen, goed belonen, gaat het toch eens fout gewoon negeren.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:14

Die van mij had een truukje dit jaar (ze is nu vijf jr). Normaliter steeg in de bak op, zo ook op een mooie zomerse dag, op het moment dat ik mijn recherbeen erover wilde zwaaien, zwiepte zij met de staart, waar ik vervolgens met mijn voet incl. spoor in vast raakte Bloos . Ik kan je vertellen dat zij dat niet zo leuk vond, bokkend en al sprinte ze weg. Ik kon mijn rechter voet niet in de beugel krijgen, dat zit niet zo makkelijk Haha! .

De keer daarop, dacht ze weer van om er tussenuit te sprinten. Toen kon ik nog net mijn opstijgactie beeindigen, door er weer vanaf te springen. Sindsdien stapte ik op het erf op, dan ging ze er in ieder geval niet vandoor. En nu stap ik altijd in de hoek van de bak op.

Slimmerikken zijn het Clown .

Maar goed te lezen dat het met de TS goed gaat!!! Komt allemaal weer goed, wel voorzichtig blijven he.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:28

se7entje schreef:
Ik zou inderdaad eerst met iemand ernaast doen totdat ze rustig blijft staan, ook als die haar niet vast heeft.
Ook zou ik haar een snoepje geven als ze blijft staan en als ze dat in de gaten heeft ze steeds wat langer laten wachten op het snoepje zodat ze meer let op het snoepje en niet op spanning en wegrennen.

Dit wilde ik ook al voorstellen. Met het snoepje heb ik bij een haflinger gedaan die bekend stond om zijn wegren/bokken bij het opstappen. Eerst aan de kant van het opstappen een snoepje, dan stond hij dus nog te knabbelen en als ik zat en voet in de beugel had kreeg hij rechts een snoepje. Ze zijn dan idd meer bezig met het snoepje dan met het feit dat iemand op stapt. Dat kennen ze in principe al.

Probeer in het begin dat er iemand bij blijft staan en dat die persoon ook steeds verder weg staat.