ruin of merrie makkelijker in de omgang & het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Re: ruin of merrie makkelijker in de omgang & het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:54

ik lach mij dus altijd krom met de streken van mijn merries he, vind het echt superbeesten... maar misschien komt dat omdat ik zelf ook nogal bui-ig kan zijn Lachen.

orrieknorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:08

mijn voorkeur is een ruin.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:30

Ik dacht altijd dat ik echt een merriemens was, omdat ik altijd merries heb gereden en gehad. Maar nu rij ik een ruin en die is ook echt helemaal geweldig. Geen voorkeur dus.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:34

Ik vind merries liever, ruinen vind ik zo lomp.
Ja slaat nergens op hoor, maar is gewoon een gevoel.
Heb toevallig nog nooit een ruin gehad, misschien is het wel handig dat die niet soms zo lekker kunnen etteren, maar zal ook wel van het paard afhangen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:34

Pff ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik heb 2 merries en 3ruinen. Allemaal hebben ze iets leuks en iets minder leuks. Ieder paard is naar mijn mening uniek en niet in een hokje te proppen.
Qua rijden kan ik beter met m'n merrie overweg, maar qua omgang gaat het super met m'n jaarling ruin.
Dus ik zou het niet weten. De andere merrie die ik heb staan kun je trouwens ook rustig door laten gaan voor ruin wat haar karakter betreft.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:38

Ik heb niet echt ervaring met ruinen (alleen op een manege, mja dat is toch heel anders dan "eigen")
Zelf heb ik een merrie.. En koppig dat ze kan zijn.. Het is verder wel een enorme schat, maar ze geeft je niet iets voor niets.. Op sommige momenten is het hartstikke leuk om te rijden, vooral als een bepaalde oefening dan lukt, maar op sommige moment, is het echt bloed, zweet en tranen..

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 00:00

Geef mij maar een merrie met een karakter erop.

Ik heb zelf een merrie met een hele sterke eigen wil en een echt merrie karakter.
Mevrouw is snel op haar hoefjes getrapt en dat laat ze je ook duidelijk merken.

Maar ik vind het geweldig Haha!.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 01:09

ik was altijd van de ruinen en hengsten (ben als klein klein kleutertje begonnen bij een man die alleen een ruin en verder hengsten had, daar heb ik alles geleerd dus tja dat krijg je dan wel mee), geen idee waarom. ik dacht dat merries 'tutteliger' waren en dacht inderdaad ook dat ze stemmingswisselingen hadden met hengstigheid enzo.

sinds ik Flicka heb ben ik daar volledig van teruggekomen, Flicka is een echte merrie, maar ook een echte ruin zoals ik ze ken. als ze hengstig is is ze niks anders dan 'normaal', als we dan een ruin passeren wil ze wel altijd even plassen maar dat speelt geen rol. het is gewoon een heerlijk superpaardje!

nee ik heb geen specifieke voorkeur, ik kan smelten van een hengst met wapperende manen en één brok spier, maar dat kan ik ook van merries met wapperende manen etc.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:10

mijn voorkeur is een ruin, dan heb je ook geen last van hengstigheid e.d.

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:12

Ik ga toch voor een merrie. Mijn ervaring is, dat die net even iets verder voor je willen gaan. (dit is puur mijn ervaring, dus niet de waarheid Knipoog)

MalouWenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:03

Over het algemeen zijn ruinen makkelijker in de omgang en kunnen merrie's wel eens chagerijnig reageren. Over het algemeen dan. Ik had een fjordenmerrie en die deed nog steeds niks als een halflinger tegen d'r kont botste toen hij een sprintje trok.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:50

Mijn merrie heeft voernijd, maar dat is dan ook het enige wat ik echt lastig vind(ik heb er ondertussen wel een oplossing voor gevonden) Ze kan net als ik per dag verschillen van mood, maar zal nooit echt lelijk doen. Ik vind het geweldig, die diversiteit van reageren. Maar je moet ervan houden denk ik..

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:43

Ik was altijd van de ruinen, en wat heb ik nu..... een merrie met flink karakter. Ik ben gek op haar maar over het algemeen ga ik toch voor de ruinen. Merrie's lijken te veel op vrouwen. Clown

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:14

ik heb het liefst een ruin! sommige merries vinden het niet fijn om geborsteld te worden en laten vaak ook niet toe om je been tegen de buik te leggen met rijden. ook van hengstigheid hebben ze vaak last.

maar dat hoeft natuurlijk niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:15

ik heb een merrie rij ik graag op maakt me niet zo veel uit. mijn paard was eerst ook hengst kon ik ook mee lezen en schrijven en nu hij ruin is nog steeds. maar heb altijd geleerd op verschillende paarden te rijden dus maakt mij helemaal nik uit wat ik onder mn kont krijg

zannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:14

heej ik heb een merrie maar ze is heel erg pittig ik heb een merrie omdat wij er misschien ooit nog een veulen bij willen

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:26

Op een of andere manier heb ik met het rijden en in de omgang altijd een aantrekkings kracht op merrie's. Op een of andere manier, maar als ik gek met op een paardje is het altijd een merrie. Heb nu een 2,5 jarige op stal staan waar ik ook helemaal gek op ben. Misschien is hij een uitzondering, want met hem kan ik ook ontzettend goed over weg. Zelf was ik dus van de merrie's , maar nu ben ik toch van beide! Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:19

Ik vind ruinen tot nu toe makkelijker. Clown
Mijn merrie kan echt van dat vreselijke merrie-gedrag vertonen, vooral als ze hengstig is.
Met rijden heb ik daar meer last van dan in de omgang, dan is ze juist een schatje.

Edit.
Maar idd, als je ze zover hebt dat ze voor je willen werken gaan ze voor je door 't vuur. Ja

kerihuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:55

Vroeger had ik ook een duidelijke voorkeur voor ruinen, maar sinds we onze eerste merrie hebben gekocht, ben ik helemaal om. We hebben er nu vier en ze zijn allemaal geweldig. Ik kan zelfs niet echt zeggen dat ze enorm lastig zijn tijdens de hengstigheid. De ruinen die we hebben gehad waren wel lastig/moeilijk te bereiden. Met hengsten nog geen ervaring, maar dat volgend jaar veranderen als er drie veulens bijkomen.

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:36

ik zou voor een ruin kiezen,merries zijn soms nogal lastig,voor als ze hengstig zijn enzo.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:40

geef mij maar een ruin, mijn merrieveulen is nu al een draak

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:45

Mijn voorkeur gaat uit naar een ruin. Merries hebben nogal eens hun kuren. Ruinen ook maar op een andere manier.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:43

Mijn merrie weet volgens mij niet dat ze een merrie is. Merk niks aan haar als ze hengstig is. Als je haar stal ziet, echt een varken, echt geen meid. Ze is een echte picasso, maakt met haar mest altijd een tekening op de muur. Menig mens stopt als ze langs haar stal lopen. Ze heeft een fantastisch karakter, wel een pittig karakter. Ik zei ook altijd dat ik geen merrie wilde, maar geef mij maar mijn merrie. In één woord geweldig.

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:37

Ik heb het liefst een hengst! maar als ik tussen een merrie en een ruin moest kiezen zou ik het niet weten, het ligt er echt aan wat voor karakter het heeft en hoe het is opgevoed.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:02

Ik ben zelf echt een merrie-mens, altijd al geweest. Met merries heb ik sneller een klik, ruinen doen mij gevoelsmatig gewoon minder. Ik heb zelf een merrie die lastig te rijden is tijdens haar hengstigheid, ze is af en toe (voorjaar) echt op het pismerrie af te noemen. Natuurlijk is dit af en toe frustrerend maar ik zou echt niet anders willen als mijn merrie. Wanneer ze niet hengstig is geeft ze zich altijd voor de volle 100%, als ze iets niet begrijpt zal ze het toch voor me proberen. Wanneer ze hengstig is vraag ik gewoon wat minder van haar. Haar wisselende gadrag en ''mood'' maakt haar juist zo leuk om mee te werken! Laat ik zeggen dat ik haar moodswings misschien wel enigzins herken Bloos Haha!

steinstein schreef:
Ze is een echte picasso, maakt met haar mest altijd een tekening op de muur.

Haha Haha! Hier moest ik erg om lachen! Ookal zo'n paard dat van kunst aan de muur houdt!