met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Platina

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:43

_fiona_ schreef:
maar ik vind het ten eerste stom staan bij mij !! en het zit niet lekker !! en mijn paard ik harstikke braaf,

1). 6 weken met je hoofd in het verband na een val van het paard staat zeker wel goed?
2). Dan heb je nog nooit mijn cap op je hoofd gehad. Vind het zelfs lekkerder lopen met dat ding op dan zonder haha. Nagelbijten / Gniffelen
3). En jouw paard struikelt zeker nooit? Meisje bij mijn vorige stal ging rijden, paard struikelde, meisje valt met haar hoofd tegen bakrand... Dromen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:57

Ik ben ook alleen maar voor het rijden met cap! En dan wordt op de pagina hiervoor de GPA aangeraden, maar die kan je dus beter in de winkel laten liggen!

Brave paarden zijn er genoeg, maar bijna alle brave paarden struikelen wel eens of schrikken ineens zo erg dat je toch wel een keer zult vallen...

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:02

Jep, ik rijd ook bijna altijd met cap. Gewoon voor de veiligheid. Ik ben er gisteren weer eens afgeknalt, nooit zien aankomen, maar je weet gewoon nooit wat er kan gebeuren. Het hoeft helemaal geen gemenigheid te zijn, maar inderdaad een struikel of glij partij kan genoeg zijn voor ernstig hersenletsel o.i.d.

Ik heb een zalig passende cap die ik altijd meeneem als ik echt weg ga om te rijden. Als ik lesgeef en er even op zit heb ik vaak geen cap op. Wel gevaarlijk, maar aan de andere kant is het een kans van 1 op 150 ongeveer (gauw uitgerekend) dat ik er af val. Ik val gemiddeld 1 keer per jaar, dus vandaar uit uitgerekend. Nou ja, en dan durf ik het af en toe wel aan. Maar meestal heb ik mijn lekkere stevige keppie gewoon lekker op! Geen probleem toch? Kwestie van prioriteiten!

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:04

Ik rijd altijd met cap.... Ik heb liever dat mn cap stuk is als ik val dan mn hoofd

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:06

Altijd en overal Vork , wat is de moeite en je voorkomt er een hoop ellende mee.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:45

Ik rij tegenwoordig altijd met cap, vroeger eigenlijk nooit, toen reed ik altijd met petje. Vroeger kon ik eerlijk gezegd ook nooit een fijn zittende cap vinden, ik kreeg er altijd hoofdpijn van. Tegenwoordig heb ik dus wel ALTIJD mijn cap op, mijn paard is 100% bomproof, maar je weet maar nooit. En ik mag ook niet zonder cap rijden van mijn vriend, die wil dat ik nog heel lang mee ga Haha! . Ik heb trouwens een Casco cap, weet zo het type niet meer, maar het is een beige kleurige kunststof cap Lachen .

MaaikeMoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:52

ik reed eerst altijd met cap.. toen tijdje niet meer. maar in de les moest ik wel altijd cap op.. ben ik met t paard onderuit gegaan en ik klapte zo hard op de grond, had ik toch een hersenschudding, ookal had ik een cap op.. toen was ik weer een tijdje zonder cap gaan rijden.. waarom weet ik eigk niet, voelde me wel veilig zonder.. tot ie laatst begon te bokken, en ik bijna in 10 staanders werd gelanceerd, kwam echt maar 10 cm langs die staanders terecht, en hadgeen cap op. (laat staan hoe erg ik er aan toe was als ik er wel was ingegooid) ik had dus echt geluk gehad.. maar hierdoor rij ik nu voort altijd met cap, want het was echt een onverwachte bok.. dus hoe braaf die van mij nu voort is, ik draag voort netjes een cap..

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:40

Altijd! Nooit meer zonder! Maar volgens mij komt wijsheid met de jaren. Vroeger was ik nog jong en onbezonnen, zag nooit gevaar en droeg never nooit een cap. Ik heb altijd alleen maar eigen paarden gehad (lees 22 jaar) en ook al ken ik mijn paardje door en door..veiligheid voor alles! Ik wil namelijk ook mijn werk blijven doen als ziekenverzorgster..rug hoofd en nek..belangrijk!!!

Niicolevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:49

Ik ben 1 keer zonder cap gaan rijden en toen ging mijn paard op hol. we zaten zonder zadel, ik ben in de bocht er toen afgvallen Godzijdank niet op mijn hoofd, met stoelendans dit jaar in de zomer ben ik van Rosta gevallen op mijn hoofd ik had een Cap op en die heeft mijn klap opgevangen en is kapot gegaan, nu krijg ik een nieuwe cap... zo'n harry's horse Pro..
Ik rijd nooit meer zonder cap (mag ik ook niet trouwens van mijn ouders)

Niicolevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:53

Ik denk dus eigenlijk, dat met cap rijden veiliger is dan zonder.. Natuurlijk moet de cap wel goed passen, anders heb je er ook niet zoveel aan, dan is ie alleen maar gevaarlijk.

Irisjuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:15

Ik rij altijd met mijn cap maar als ik even op mijn paard ga zitten voor de grap in het gangpad of zo doe ik geen cap op. Ik vind hem afentoe wel heel iriitant. Maar een cap isvolgends mij wel het vijligste.! Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:18

ben ooit een keer tijdens een bosrit met mijn hoofd tegen een boom gevallen, werd gelanceerd, mijn cap was doormidden en ik had een hersenschudding, in het ziekenhuis zeiden ze dat ik het zonder cap niet meer had kunnen navertellen dus ik draag altijd een cap, hoe braaf het paard ook, paard waar ik toen op zat was ook heel braaf maar werd door een wesp gestoken en zette het op een hollen zo het hoefpad af tussen de bomen door.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:12

Ik ga ook nooit meer zonder weg. Heb dan ook áltijd met cap gereden, heb ik aangeleerd van mijn moeder. Ben haar (en mijn cap) al vaak dankbaar geweest als ik weer eens op de grond lag.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:21

Zoals al eerder vermeld in dit topic rij ik dus sinds een paar weken met een cap, omdat mijn dochtertje van 6 van mij haar cap op moet, kan ik het natuurlijk niet maken om zonder cap te rijden.

Nu ben ik dus zo blij dat ik hem draag!!!!

Vrijdag morgen met mijn huurpaardje (engelsvolbloed) lekker aan het rijden in de les, maar hij is de laatste tijd 1 brok energie, ging redelijk goed tot dat we gingen galoperen, het werd 1 grote rodeo show, met bokkende sprongen, bijna een volle ronde opblijven zitten (wij rijden in een 20-60 bak) met toen voor de hoek maar losgelaten, hing toen half naast hem, en ben met een vaart van (volgens mij Bloos )180 km/uur op de grond tegrecht gekomen, met als gevolg een hersenschudding, zere nek en zere blauwe schouder geknesde ribben, en een blauwe heup.
Ik heb op mijn hoofd en voorhoofd ook een blauwe plek, dus ben zo blij dat ik een cap droeg, want denk dat ik zonder cap niet gezellig thuis had gezeten Huilen ,

Maar ook lekker eigenwijs zijn en na mijn val weer op gestapt, maar met het aandraven weer een grote rodeo, wel blijven zitten, maar had pijn en ben er uiteindelijk toch afgestap, ook met oog op mijn kids, want ja ik blijf in de eerste plaats toch moeder die voor hun moet zorgen Tong uitsteken

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:10

Hee mardjai ben ik ff blij voor jou die blauwe plekken genezen wel weer, zou voor je kinderen een ramp zijn geweest als het anders was gelopen zo zie je maar weer het zijn en blijven dieren. Sterkte met de blauwe plekken en ik vind het super dat je al een cap op heb gezet om een goed voorbeeld te zijn voor je kinderen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:15

Hm ja een cap is warm, zweet en je haar wordt vies.

Maar liever dat dan een gat in mijn kop!! Of een dusdanige hersenbeschadiging dat ik helemaal nooit weer kan paardrijden!
Dus voor mij: altijd cap op!

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:18

een vriendin van een stalgenoot van mij was ook gevallen van haar paard: zonder cap gereden.
Heeft lange tijd in ziekenhuis gelegen (geloof ook met hersenvliesontsteking e.d.)
De arts heeft haar verteld dat het een geluk was dat ze haar cap niet op had, omdat ze anders haar nek zou hebben gebroken... Dus ja, k bedoel maar..

Zelf rij ik wel met cap. Zeker buiten. De laatste tijd alleen wat minder, omdat mijn cap absoluut niet meer veilig is. Heb een nieuwe besteld, alleen dat duurt wat langer dan verwacht.. Maar voel me wel veiliger met een cap op mijn hoofd Clown

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:23

Bij ons op de manege is het verplicht om t/m je 18e jaar MET cap te rijden.

Binnenkort is het voor iedereen verplicht (nieuwe manege-eigenaar.....nieuwe regels)
Zelf vind ik het ook wel een veiliger gevoel om met cap te rijden.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:02

ook hier een die het de harde manier heeft geleerd. Ik was jong en dom en nam vol zelfvertrouwen een sprongetje..het was jaren geleden...en vergat dat ik geen cap ophad. Och, een klein kruisje.. En ja hoor, daar vloog ik. Voor mijn paard that is. Paard kwam over me heen gedenderd. Ze wist wel dat ik er was, gelukkig maar. Ik realiseerde me pas de dagen erna wat voor een risico ik eigelijk gelopen had. God, heb ik even mijn lesje geleerd. Altijd met cap. Ja, het is nou eenmaal niet sjiek, maar alles liever dan een of andere enge hersenfractuur die niet meer goedkomt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 00:38

Bij een val kan er op verschillende manieren schade ontstaan aan hoofd en nek.

1: De eerste manier is wanneer een hard en/of scherp voorwerp met grote kracht en/of snelheid tegen het hoofd komt. (of omgekeerd)
Die kracht werkt op één plaats of een klein deel van de schedel in. Doordat het voorwerp hard is kan het niet vervormen en dus neemt de schedel de kracht op. De schedel kan ook nauwelijks vervormen, waardoor die breekt.
Gevolg: Schedelfractuur en, als het voorwerp of het hoofd dan nog steeds energie heeft, (ernstig) hersenletsel.

2: De tweede manier is als het hoofd plotseling versnelt of vertraagt. De hersenen liggen enigszins "los" in het hersenvocht en hebben enige spelingsruimte in de schedel. Bij een versnelling of vertraging van het hoofd, (bijvoorbeeld door een klap tegen het hoofd) komen de hersenen hierdoor altijd een fractie later op gang of tot stilstand dan de schedel. Bij een matige snelheidsverandering is de genoemde spelingsruimte voldoende om dat verschil op te vangen, maar wanneer de versnelling of vertraging te sterk is, "botsen" de hersenen tegen de binnenkant van de schedel aan.
Gevolg: Hersenschudding (tijdelijk) of blijvend hersenletsel.

3: De derde manier waarop letsel kan ontstaan is wanneer het hoofd sterk beweegt ten opzichte van het lichaam. Dit kan gebeuren als het hoofd stilligt terwijl het lichaam nog beweegt, of als het hoofd nog beweegt wanneer het lichaam al stilstaat. In dit laatste geval geldt: hoe zwaarder het hoofd, des te moeilijker is het om die beweging met de spieren op te vangen en des te groter is de kans op nekletsel.
Gevolg: Nekletsel: "whiplash" of zelfs een dwarslaesie.

4: De vierde manier is een val op het gezicht of op de keel. Hierbij kan allerlei schade aan het gezicht of het strottenhoofd ontstaan. Gebroken kaak, jukbeenderen, oogkassen, enz. Bij een gebroken neus is er ook nog kans dat het "neusbeentje" naar achter/boven de hersenen in schiet.
Een val op het strottenhoofd kan dood door verstikking tot gevolg hebben. Verder kunnen scherpe voorwerpen op allerlei andere manieren schade aanrichten en in de hersenen terecht komen, bijvoorbeeld via de oogkassen en de slapen.

@1: De eerste mogelijke oorzaak van letsel kan voorkomen of verminderd worden door de harde buitenschaal van een cap of helm, die de druk die "normaal" op één punt zou komen verdeelt over een groter oppervlak.

@2: Letsel veroorzaakt door de tweede oorzaak, kan voorkomen of verminderd worden door de zachtere, dempende binnenste schaal van een cap of helm. Die binnenste schaal kan wat vervormen en zorgt ervoor dat de "remweg" van het hoofd wordt vergroot, waardoor de hersenen niet of minder hard tegen de schedel komen.

@3: Het dragen van een cap of helm kan de kans op nekletsel juist vergroten. Een val op de "klep" van een slecht passende of slecht bevestigde cap kan ervoor zorgen dat de achterste rand van die cap in de nek gedrukt wordt. Een val op de "klep" van een goed passende cap zorgt ervoor dat het hele hoofd verder naar achter bewogen wordt dan zonder die cap.
Een hoofd met cap of helm is altijd zwaarder dan een "kaal" hoofd. Een beweging van het "beschermde" hoofd kan bij een val dus ook minder goed opgevangen worden door de nekspieren dan een beweging van het onbeschermde hoofd.

@4: Tegen deze soorten letsel biedt een "normale" (veiligheids-)cap geen enkele bescherming. Hiertegen kunnen alleen motor-, bromfiets-, mountainbike- of andere helmen met een vizier of andere gezichtsbescherming enige bescherming bieden.
Bijkomend voordeel van motor- of bromfietshelmen is dat ze achter in de nek lager doorlopen. Hierdoor zit eventueel nekletsel lager in de nek, waardoor een kleiner deel van het lichaam verlamd raakt dan bij "hoog" nekletsel.

Een cap kan in sommige gevallen het gehoor of het zicht van de ruiter beperken, bijvoorbeeld doordat deze zijn hoofd minder of minder snel kan draaien. Hierdoor kan de ruiter mogelijk gevaar later opmerken en kan dus een extra risico ontstaan.

Verder moet bij al deze punten opgemerkt worden dat de helm of cap pas bescherming kan bieden wanneer je valt. Je kunt dus het beste proberen op alle mogelijke manieren een val te voorkomen. Eigenlijk is dus niet de cap de veiligheid, maar ben je dat zelf. Pas als het fout gaat heb je er mogelijk iets aan of heb je er last van.

Als je door het dragen van een cap gevaarlijke dingen wel doet (zoals springen, voltigeren, door een bos crossen of op een paard gaan zitten in het algemeen) die je zonder cap niet zou doen, biedt die cap slechts een schijnveiligheid. Mét cap te paard (of springend of voltigerend of door het terrein crossend) is dan altijd nog gevaarlijker dan zónder cap níet te paard.

Uiteindelijk moet iedereen in mijn ogen zelf bepalen (of die beslissing overlaten aan degene die uiteindelijk verantwoordelijk of aansprakelijk is, zoals bijvoorbeeld de eigenaar van het paard of de ouders wanneer het om minderjarigen gaat.) welke risico's hij/zij zwaarder vindt wegen en welk risico hij/zij wil lopen.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 00:56

_fiona_ schreef:
ik draag nooit in een cap als ik in de bak rij of even ga uitstappen buiten, dit doe ik wel als ik ga springen of grote buitenritten ga maken, veel mensen uit mijn omgeving zeggen dat ik een cap op moet doen, maar ik vind het ten eerste stom staan bij mij !! en het zit niet lekker !! en mijn paard ik harstikke braaf, nou kan hij natuurlijk altijd wel wat doen, maar ik ben wat dat betreft eigenwijs Tong uitsteken

Meid, blijf vooral zo denken! Ja Erg slim van je Ja
Mijn paard is ook erg braaf het is echt een schat van een dier! maar ze is het niet 24/7! Dat heeft vanmiddag wel gebleken!
En als je aan het rijden bent, voor wie moet je dan mooi zijn? Denk je dat ik en anderen het een pretje vinden om een paddestoel op het hoofd te hebben? Draag hem niet voor de mooi, maar voor de veiligheid.

Over nadelen van een cap kan ik iig niet meepraten. Nog geen nadelen gehad, alleen maar voordelen en hoop het ook zo te houden Ja

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 01:28

ben een voorstander van een cap, al moet ik eerlijk zeggen dat ik hem niet altijd opzet.... Bloos 9 van de 10 keren in ieder geval wel.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 02:03

Ik heb mijn cap ook altijd op. Heb voor de lol een keer scooter gereden met een cap en paardgereden met een helm, maar cap uber allesch! Ja

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 08:12

ik rijd ook nooit zonder cap, het is altijd veiliger dan zonder Knipoog

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 08:17

Vana lle bescherm dingen kun je letsel of iets oplopen.