Mijn Shet hengst valt me aan !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: Mijn Shet hengst valt me aan !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 01:20

Maar is wel de natuurlijke manier die de TS wil hebben, en nee die worden niet gebroken of zo, want dan hadden mijn schetlander hengstjes ook allang dingen gebroken moeten hebben.

Het is natuurlijk de bedoeling dat als mijn merrie de hengst heeft gecorrigeert dat je er zelf mee verder gaat. Met mijn twee hengsten heb ik nergens geen last van...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 01:22

ja.... het is natuurlijk wel "natuurlijk"..... Nagelbijten / Gniffelen
maar ik zou het er niet op gokken... Haha!

TS: gewoon die Ballen eraf meis! *LOL*

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 01:25

Ja zij wil het natuurlijk oplossen, dit is de natuurlijke manier. De ballen eraf geeft nog geen uitsluitsel dat het beter gaat met het gedrag naar de TS toe, dit lijkt gewoon een kwestie dat de hengst boven de TS staat dat is ook natuurlijk dat hij zo reageert. Mijn visie is dat het kiezen of delen is. Of je krijgt een knal, of je geeft er 1. Het is dan zelf kiezen wat ze wil...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 01:35

hahaha! nou, ik vind het wel grappig.... meestal is het namelijk zo met een hengst dat hij vervelender wordt als hij al naar een merrie is geweest. hormoon bommetje is dan gekweekt Haha!
dit is een hengstje die 3/4 van zijn leven gedekt heeft, dus geloof mij dat je het probleem echt niet verhelpt met een merrie... dan stimuleer je hem alleen maar.

andere oplossingen zijn er zat, maar de TS beschikt niet over de ervaring om het op te lossen zoals je in de post kan lezen....

dus vandaar ballen eraf. en dit kan je ook op een natuurlijke manier laten doen in het weiland hoor.

het is nu inderdaad kiezen of delen, of je laat je schoppen door je pony en je hebt alles al geprobeerd, niks helpt. of je laat zijn ballen eraf halen en dan heb je de kans dat hij rustiger wordt. het hormoonbommetje wordt in ieder geval niet meer aangemaakt zodra hij iets ruikt wat op een merrie of ander paard ruikt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:58

_Robyn_ schreef:
hahaha! nou, ik vind het wel grappig.... meestal is het namelijk zo met een hengst dat hij vervelender wordt als hij al naar een merrie is geweest. hormoon bommetje is dan gekweekt Haha!
dit is een hengstje die 3/4 van zijn leven gedekt heeft, dus geloof mij dat je het probleem echt niet verhelpt met een merrie... dan stimuleer je hem alleen maar.

andere oplossingen zijn er zat, maar de TS beschikt niet over de ervaring om het op te lossen zoals je in de post kan lezen....

dus vandaar ballen eraf. en dit kan je ook op een natuurlijke manier laten doen in het weiland hoor.

het is nu inderdaad kiezen of delen, of je laat je schoppen door je pony en je hebt alles al geprobeerd, niks helpt. of je laat zijn ballen eraf halen en dan heb je de kans dat hij rustiger wordt. het hormoonbommetje wordt in ieder geval niet meer aangemaakt zodra hij iets ruikt wat op een merrie of ander paard ruikt.

hihi sorry heel flauw, maar is er naast natuurlijk bekappen nu ook natuurlijk castreren? dat zou ik weleens willen zien! Haha!

maar goed, ik denk dat castratie wel wát verschil zou maken, maar het dier wéét (aangeleerd) dat het de TS de baas kan. dat zal niet ineens opgelost zijn met castratie, maar goed alle beetjes helpen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:52

merrieveulen schreef:
_Robyn_ schreef:

hihi sorry heel flauw, maar is er naast natuurlijk bekappen nu ook natuurlijk castreren? dat zou ik weleens willen zien! Haha!
maar goed, ik denk dat castratie wel wát verschil zou maken, maar het dier wéét (aangeleerd) dat het de TS de baas kan. dat zal niet ineens opgelost zijn met castratie, maar goed alle beetjes helpen.

ja.... Twee bakstenen, das ook héél natuurlijk Haha!

nee bedoelde meer dat het in het weiland kan en dat hij daarna met eventuele homeopatische middelen pijnstilling kan krijgen. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:54

pubelia Jij zet dus een lastige hengst bij een merrie in om opgevoed te worden? Beetje sneu vind ik dat eerlijk gezegd.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:58

LADPR schreef:
pubelia Jij zet dus een lastige hengst bij een merrie in om opgevoed te worden? Beetje sneu vind ik dat eerlijk gezegd.

ROFL lekker tactisch weer Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:02

Hoe lekker tactisch dat is wat ik begrijp uit haar post

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:03

LADPR schreef:
Hoe lekker tactisch dat is wat ik begrijp uit haar post

ben het ook wel met je eens hoor Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:37

Ja en ik weer zeker ook nog dat dat helpt, onze 2 hengstjes hebben afgelopen jaar ook gedekt, maar ze denken er nog geen eens aan om in de buurt van mijn merrie te komen. En ze denken er nog geen eens aan om mij aan te vallen. Want ze weten als ze mij ook maar enigzins proberen aan te vallen (wat ze niet doen) dat ze een knal van mij terug kunnen verwachten. Het leukste is, is dat ik ze vanaf 4 maanden bij mij thuis heb, zelf opgevoed dus, en ze moeten nu officieel in de pubertijd zitten/komen (2,5 jaar) Alleen ik merk er iig nog helemaal niks van....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:17

Ik weet zeker dat er andere manieren zijn, vind het behoorlijk aso als je ene hengst die in de knoop zit met zijn gedrag maar bij een merrie gaat zetten.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:20

pubelia schreef:
Ja en ik weer zeker ook nog dat dat helpt, onze 2 hengstjes hebben afgelopen jaar ook gedekt, maar ze denken er nog geen eens aan om in de buurt van mijn merrie te komen. En ze denken er nog geen eens aan om mij aan te vallen. Want ze weten als ze mij ook maar enigzins proberen aan te vallen (wat ze niet doen) dat ze een knal van mij terug kunnen verwachten. Het leukste is, is dat ik ze vanaf 4 maanden bij mij thuis heb, zelf opgevoed dus, en ze moeten nu officieel in de pubertijd zitten/komen (2,5 jaar) Alleen ik merk er iig nog helemaal niks van....

had ik ook bij die van mij, merkte er helemaal niks van! maar ineens alsof hij een ingeving kreeg, begon hij met het hengstengedrag.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:23

En darbij als jij je hengstjes van jongs af aan al hebt en je hebt nog zulk soort maatregelen nodig vind ik toch dat er behoorlijk wat schort aan je opvoed technieken.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:44

Ik heb niet het hele topic doorgelezen....maar ik wil toch even reageren. Omdat ik me groen en geel zit te ergeren.
Als je nou gewoon eens alle poespas om welke methode heen weg laat en normaal met paarden om gaat op een manier die paarden begrijpen en wat consequent en eerlijk is, zonder er een labeltje op te plakken.
Ik heb jaren op een fokkerij/handelsstal/dekstation gewerkt. Geloof me...daar gaven we de paarden duidelijkheid en een strenge, doch eerlijke consequente opvoeding. Dat had niks te maken met mishandelen, of wat dan ook. Je was in je eigen houding gewoon dusdanig duidelijk en dominant, dat zo'n paard direct weet waar hij aan toe is.
Dat geëmmer met allerlei oefeningen en "oh...je zal het hartje van het zoete beestje eens kwetsen...." etc. doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik wil niet zeggen hiermee dat je keihard moet zijn, maar te soft is echt funest.
En verder: castreren..... en dat helpt echt nog wel. Ik spreek uit ervaring (meer dan eens). En als je dat staand laat doen, is het op deze leeftijd helemaal geen grotere ingreep, dan wanneer je dat op jonge leeftijd doet. Wel als je het onder narcose laat doen. Maar er zijn verschillende opties om een paard goed te laten castreren.
Op deze leeftijd zal het wel wat langer duren voor er gedragsveranderingen zichtbaar zijn. En daarnaast zul je ook wat aan zijn opvoeding moeten doen, want castreren alleen is niet dé oplossing...het kan alleen flink helpen om zijn gedrag te dimmen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:53

pastel schreef:
Niks wordt zo onderschat als een shetlander, wat toch ook wel voor grappige beelden zorgt.
Toen wij onze shettenmerrie kregen was het werkelijk een fel krengetje ik kon er amper mee aan de hand lopen zonder dat ze bokte stijgerde sloeg of beet.
dit los je naar mij idee eerst op de grond op en niet op de rug.
respect moet je soms afdwingen en ook onze dame heeft wel eens een welgemeende tik gehad.
het leuke is dat ze voor ons super lief is maar soms komt er dan zo een stoere man die haar wel even naar stal zou brengen .........je raad het vast al, tot 3 keer toe heeft ze een volwassen man over het weiland gesleept.

De shet-mascotte van een manege die ik ff niet noem, heeft ook al eens een rij-instructeur aan een halstertouw meegesleurd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:59

Andere shet-mascotte dook eens in de biksbak. En maar dreigen en bijten naar mensen die hem weg wilden halen. Toen keek ie ook kwaad naar mij. "oh wacht maar", dacht ik, boosaardig niet nh mens. Ik pakte een zweepje, liep weer naar shet, en shet zag zweep, was meteen lief, en liep mee. Ook shets kennen oorzaak en gevolg. En kunnen uit voorzorg tegen tik, heel goed meewerken, en dan hoef je hun hartje echt niet te breken hoor. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:03

Maar dan is het dus wel nodig dat je gaat lopen dreigen, zou niet nodig moeten zijn bij een goed opgevoede pony

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:05

Nee, bij een goed opgevoede pony niet, helaas komen shets nogal eens terecht bij mensen die de opvoeding van zo'n leuk kleintje onderschatten, en dan blijkt het beestje ze de baas te worden, en allerlei rare dingen uit te halen.

In het geval met de pony die zich aan het volvreten was bij de biksbak, had ie gezien dat ik dat ding bij me had, verder niks. Hij snapte de hint zo ook wel, hij was zelf aan het dreigen naar de de mensen die hem bij de biksbak weg wilden halen. Ik hoefde hem geenseens te tikken.
Ik had hem ook daar kunnen laten dooreten, maar dat was ook niet best geweest voor zijn gezondheid.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:17

.
Laatst bijgewerkt door BiBaMi op 20-07-23 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:57

LADPR schreef:
En darbij als jij je hengstjes van jongs af aan al hebt en je hebt nog zulk soort maatregelen nodig vind ik toch dat er behoorlijk wat schort aan je opvoed technieken.

hier ben ik het mee eens. de maatregel zou niet eens nodig geweest zijn als de opvoeding van begin af aan goed was geweest.

overigens komt een paard op 2,5 jarige leeftijd nog niet in de échte puberteit, wel een soortement 'voor puberteit', dwz ze gaan testen en aftasten, grenzen verleggen. de echte puberteit komt pas als een paard rond de 5 á 5,5 jaar is.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:20

Heb ik ook niet nodig idd, was alleen een aanbod aan de TS. Ze staan bij mij apart, de shetlanders en de haflinger. maar het kan soms zijn dat de ene naar de andere uitbreekt, en heb dan liever dat ik er bij ben als de rangorde word bepaalt. Omdat ik er niet bij ben als ze uitbreken is de rangorde van te voren al bepaald bij mijn aanweizgheid, dus nee ik heb het idd niet nodig Knipoog

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:37

Ik heb ook een shetlanderhengst gehad, die toen ik hem kocht ook tegen iedereen en alles aan steigerde, hij had geen respect voor niks of niemand en trok je gewoon overal mee naar toe. Het klinkt misschien wel lomp maar ik heb hem een paar keer flink een schop onder z'n kont verkocht, in een kudde doen ze dit ook om de rangorde te bepalen. Hij had daarna wel respect voor mij, het belangrijke is wat veel mensen vergeten beloon hem ook als het goed is!!
Straffen als hij fout zit, belonen als ie goed is. Klinkt simpel, voor veel mensen toch moeilijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:56

even een toevoeging: alléén straffen als hij GERICHT en DOELBEWUST fout zit. voor foutjes uit onwetendheid of in de zoektocht naar dat wat gevraagd wordt dien je te negeren. een paard dat niet weet wat er gevraagd wordt of iets nieuws leert kan er nl wel naast zitten, maar geen fouten maken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:11

Goh, de TS reageert al een poosje niet meer he? Schijnheilig
Heb zelf ook meer als voldoende ervaring met shetten,
wandelpony's van de manege, vaak naar evenementen en zo.
Dat zijn ook heuse krengetjes. Ze snappen dondersgoed hoe het allemaal werkt, en dat we van ongeveer 10 tot 4 lopen, na 3 uur beginnen ze dus vervelend te worden. Geef ze altijd het liefst een schop onder hun kont. Alleen beter niet al te overduidelijk anders ben je direct een dierenbeul, volgens al die kinders.

Maar ik neem aan de de TS met "het probleem is opgelost" bedoelde dat 'ie verkocht is. Snap ik hoor, het lag zeker weten aan die pony en niet aan jou. Ja Welke gek zoekt de fout nou bij zichzelf?