me paard raakt in paniek als ik haar vast zet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kayunta

Re: me paard raakt in paniek als ik haar vast zet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:45

Wat ook heel goed werkt is een strotouwtje aan je ring maken waar je je aanbindtouw aan vast maakt. Paard staat dan wel vast maar als er paniek ontstaat knapt het strotouwtje redelijk snel. Mijn ervaring is dat doordat je zelf niet meer ongerust bent wat er gebeuren kan als je paard gaat hangen de kans dat hij het daadwerkelijk doet bijna nihil is. Ook levert het hangen als het al gebeurd geen paniek op bij je paard en kun je gewoon de boel herstellen en verder gaan.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:58

Ik weet niet of dit antwoord al is genoemd , want ik heb geen 3 bladzijdes doorgelezen.
Maar het probleem is juist dat als het halster of touw breekt , dat het paard weet "héé, dit kan kapot" en dus zullen ze het de volgende keer weer proberen.
Het is eigenlijk zaak om al meteen de eerste keer dat je een paard vastzet ervoor zorgt dat er niks kan breken en dan biedt zo'n koeienband uitkomst.
Dan is er ook nog het verschil van paniek of gewoon stierigheid van het paard, als je gewoon zo'n drammerige ,stierlijk vervelende knol hebt, nou dan kun je er gerust een keer onder rammelen en laten zien wie de baas is, want je hebt gewoon van die paarden die hebben zoiets van "dat wil ik niet, en dat doe ik niet " , en die paarden moet je aanpakken ipv geruststellen, dit in tegenstelling tot bange paarden die moet je gerusstellen en zeker niet straffen.
Dus zaak is dus om eerst uit te zoeken "wat voor paard"jij hebt, en daar je methode op aan te passen.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:01

Het is angst, dus die koeienband zou ik never doen! Zeker als het niet kan breken niet, en het zal voor de nekwervels nog slechter zijn, denk ik! Mijn mening: Niet doen!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:03

Nee iddd, als het angst is moet je dit niet doen, dat gaat alleen maar met rust en vertrouwen.
inieder geval succes ermee.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:11

die van mij deed het ook, mar alleen als hij buiten vast stond, dus hij heeft een keer een tik gehad tegen zijn kont en hangt sinds dien nooit meer

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:20

Kijk en dat bedoel ik dus met : bekijk eerst wat voor paard je hebt , een paniekzaaier of een dominante ,eigenwijze knol.
En dan kan het idd met 1 tik of een schreeuw afgelopen zijn.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:22

Ja, maar helaas met angst waarschijnlijk niet! Het komt wel goed!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:32

Toen ik mijn jonkie net had, was hij doodsbang om vast te staan. Dat eindigde in hangen en in paniek raken met alle gevolgen van dien (steigeren/wegvluchten). Hij was toen net 2 jaar en had een hele nare ervaring in de trailer gehad (waarbij hij vaststond).
Ik kreeg overigens de naarste adviezen (Bv. 'zet hem aan een paal en loop weg, laat hem maar vechten, op een moment geeft hij het wel op' of 'gewoon slaan, zodra hij de neiging vertoont' of 'opsluiten tussen een paar lijnen'). Tja, zo ga ik dus niet met mijn paard om. Hij was nog zo jong, had iets naars meegemaakt en het was gewoon angst. Ik bouwde liever zijn zelfvertrouwen op.....

Ik heb hem leren wijken voor druk met een lang halstertouw (leadrope) en heb dat steeds meer opgebouwd. Ik haalde het touw door een ring op de poetsplaats en hield het uiteinde gewoon vast, terwijl ik met hem bezig was. Veel belonen als hij stil stond en eventueel weer 'corrigeren' als hij weer naar achteren liep. Zonder geweld. Hij begon dat al snel te begrijpen. Verder heb ik hem geleerd dat stilstaan, terwijl ik met hem bezig ben ok is. Dat het ook heel fijn kan zijn om je te laten borstelen e.d.

Tegenwoordig staat 'ie heerlijk te suffen of rustig te kijken naar mij of iets anders op het erf Lachen . Hij vindt het best en eigenlijk staat 'ie nu ook altijd los. Dit ook omdat ik werk met een touwhalster en hem daar nooit aan vast zet (mag ook niet!).
Deze methode duurde misschien iets langer dan de methodes die ik geadviseerd kreeg Clown, maar geduld heb ik wel en ik vind zo'n dwingende methode ook onbespreekbaar. Tegenwoordig kan hij dus prima stil en vaststaan en hij loopt ook zo de trailer weer in. Haha!

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:46

Die van mij kon ook niet vast staan. Heeft heel wat halsters en touwen kapot getrokken. In het begin een klap op zijn kont gegeven omdat het gewoon eigenwijs was, maar om dat nou elke keer te doen is ook niet leuk. Op een gegeven moment durfde ik hem niet meer vast te zetten omdat ik ook bang was dat hij zo zijn halswervels beschadigde. Nu heb ik hem leren stil staan zonder hem vast te zetten en dat gaat super, ik kan hem nu eindelijk ontspannen poetsen zonder bang te zijn dat hij zich bezeert. Lachen

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 15:48

het gaat steeds iets beter met der al vind ik het niet fijn om haar vast te zetten en met dit rot weer word ze in stal gepoetst en dan is het helemaal geen probleem

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:32

mijn paard had ook nooit echt vastgestaan toen ik hem kreeg. ik heb hem eerst gewoon vast gehouden aan de longeer lijn en ben om hem heen gaan lopen pratend zodat hij er aan went dat je weg loopt toen heb ik een halster touw los over een balk in de stal gehangen en weer er omheen gelopen raakte hij in paniek kalmeerde ik hem en begon opnieuw nu kan ik gemakkelijk even weg zonder dat hij in paniek raakt ..het is wel belangerijk om te blijven praten iig veel succes.

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 10:55

dankje met zoveel tips moet het zeker lukken!:P

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:59

Miro heeft er ook een handje van om te gaan hangen, gaat soms maanden goed maar dan ineens dan trekt hij de boel weer stuk. Ik zet hem daarom uit voorzorg vast aan eem strotouwtje, als hij trekt breekt die en niet het halster, touw of trekt hij de ring uit de muur...
Ja hij is dan wel super snel los maar blijkbaar geeft hem dat meer vertrouwen om vast te staan en doet het hem ook geen pijn als hij hangt, hij blijft nu alweer maanden erg braaf staan en ik kan nu ook gewoon weglopen om de poetstspullen te pakken oid...

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:32

dat is misschien wel een goed idde anjakos
bedankt:D