Hoe gaan jullie om met.. (paardonvriendelijkheid..)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Hoe gaan jullie om met.. (paardonvriendelijkheid..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:16

Waar ik me afgelopen zondag over heb verbaasd is dat een ruiter die gewoon te laat was, amper heeft ingereden en vervolgens haar paard met de kin op de borst trok en die proef in ging. Ik hoop dat het heel erg afgestraft wordt.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 08:28

lotjj92 schreef:
ik vind het er vaak ook wreed aan teo gaan op wedstrijd

zag het het weekend wel weer, paarden die heel ahrd ind e mond werden getrokken, of dat ze buitenteugel loshadden en dan maar wat aan die binnenteugel gingen vragen. of een ruiter die een paard liet galoperen met handen heel breed en het beest constant over het schouder op een te kleine volte trok, paard ging uit de galop en kreeg er nog een schop achteraan ook Sigaar . ik kan me er heel erg aan ergeren, een keer een paard op zijn plek zetten doe ik ook, maar niet constanty dat getrek en geschop.

En wat zou je dan kunnen doen als je zoiets ziet en er zou eigenlijk toezicht (dmv een jury bijv) moeten zijn op het voorterrein omdat het een selectie betreft?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:50

Ik vind het belachelijk dat er een jurycontrole zou moeten komen bij het inrijden. Tis toch belachelijk dat er zo met paarden wordt omgesprongen. Paardenliefhebbers De mentaliteit van sommige ruiters of ouders die moet veranderen, dat red je niet met een controle bij het losrijden. Thuis gaan ze net zo hard door.
Gelukkig zie ik het érg érg weinig. Als ik zelf niet mee rijdt en ik zie het, dan zeg ik er zeker wel wat van. Wannner ik erbij rijd niet, dan heb ik daar geen tijd voor en wil ik niet al ruzie-end de ring in gaan. Bloos

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:41

Ik blijf dit iets moeilijks vinden... voor wreedheid moet je er mijn inziens gewoon linearecta uitgestuurd worden, lekker naar huis en wegwezen met dat gedonder. Maar paardonvriendelijkheid is toch nog wel wat anders dan wreedheid, dus waar trek je de grens... echt een lastige beslissing lijkt me dat.

JSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 01:37

ik vind dat je rechtvaardig corrigeren mag toe passen als het maar rechtvaardig is! en ik heb wel eens gehad dat ik met mn beestje in de bak rond aant stappen was en iemand was aant logeren.. nou oke. er was helemaal niks aan de hand opeens haalt dat snotjong uit met zn zweep en mept dat ponnytje kij en kij hard!!! bijna door midden voor mn gevoel!! GRRR mn haren stonden meteen recht overeind en kwaad dat ik was maar k kon me nog inhouden. maar iets later toch op hem af gelopen en hem ff duidelijk gemaakt dat als hij nog 1 keer een paardje zo mishandeld dat ik te plekke zn kop van zn romp ruk. (ik was echt woest) hij durfde niks meer te zeggen en ik denk dat het kwartje duidelijk was gevallen. als ik ergens niet tegen kan zijn het wel onrechtvaardige ruiters.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:29

meer controle met losrijden is zeker gewenst. Zaterdag in Saasveld werd er voor de B met slof losgereden, niemand die er wat van zegt, ook geen ringmeester.
Een ander paard wordt ronde na ronde met sporen en zweep bewerkt, terwijl het dier toch goed zijn best deed.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:01

superwoman schreef:
Ik vind het belachelijk dat er een jurycontrole zou moeten komen bij het inrijden. Tis toch belachelijk dat er zo met paarden wordt omgesprongen. Paardenliefhebbers, of paardRIJliefhebbers? De mentaliteit van sommige ruiters of ouders die moet veranderen, dat red je niet met een controle bij het losrijden. Thuis gaan ze net zo hard door.
Gelukkig zie ik het érg érg weinig. Als ik zelf niet mee rijdt en ik zie het, dan zeg ik er zeker wel wat van. Wannner ik erbij rijd niet, dan heb ik daar geen tijd voor en wil ik niet al ruzie-end de ring in gaan. Bloos

Ik snap precies wat je bedoeld en zelf vind ik het ook walgelijk! Ik kan er ook echt boos om worden!
Een meisje die de Haf van een boer uit de buurt hier rijdt heb ik al 1 x gecorrigeerd op haar gedrag tegenover deze pony en nou hoorde ik dat ze van het weekend had gesprongen en dat zedus ook was gaan meppen toen de pony weigerde (mn moeder was buiten bezig). Denk maar wel dat ze er wat van te horen krijgt!

Paarden blijven altijd slachtoffer en helaas wil 'de hele wereld' kunnen rijden en liever gister dan vandaag op het hoogst mogelijke niveau belanden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:47

janouk schreef:
Geak schreef:
Ik denk dat ze het bij mennen doen omdat het daar echt vies fout kan gaan. Bij springen en dressuur ook. Maar ik denk dat het toch net wat erger is met mennen

Licht deze uitspraak eens toe. Want ik kan me hier niet in vinden.
Wij rijden M dressuur mennen en L vaardigheid mennen en op de menwedstrijden waar ik kom, gaat het echt heel gemoedelijk en paardvriendelijk toe. Zelfs opvallend gemoedelijk. Deelnemers die elkaar aanmoedigen en helpen. Wij hebben geregeld tuig- en bittencontrole door de jury.

Nee, ik kan me in jouw opmerking absoluut niet vinden.

Een paard met wagen dat gek wordt van wat dan ook is gevaarlijker dan een paard met zadel dat gek wordt van wat dan ook.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:45

zeggen jullie er ook iets van als je zoiets ziet op het voorterrein? Of zeg je dat alleen hier?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:29

Ik vindt dat er bij de dressuur best strenger opgetreden mag worden als er in de ring iemand verschijnt die flink hang en trek werk uitoefent op het paard. Bij het springen heb ik wel eens gezien dat combinaties de ring uit worden gestuurd wegens ongeoorloofd zweep gebruik (op het hoofd slaan en dergelijke), bij de dressuur heb ik nog nooit meegemaakt dat een combinatie de ring uit wordt gestuurd. En toch heb ik meermalen dingen in de ring zien gebeuren die niet door de beugel konden (rood speeksel, flink hang en trek werk etc.).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:32

ik vind dat zo zielig.. ik heb wel een bondje om de neusriem, maar dat is omdat ze littekens (NIET VAN MIJ!!) op haar hoofd heeft, en het is lekker zacht voor dr.. nou en ik heb nog liever de neusriem te los dan te strak..

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:23

Pas zag ik ook iets wat absoluut niet door de beugel kon.

Op een selectiewedstrijd was een vrouw (nota bene een medewerkster van de KNHS) aan het rijden met een oortje in.
Ook TIJDENS de proef! Haar instructeur stond vanaf een afstandje commentaar te geven. Echt belachelijk.

Tijdens het losrijden meende ik het al te zien, en zag haar ook ermee de baan in verdwijnen. Van andere omstanders heb ik het ook gehoord dat ze het gewoon in hield. Helaas was de zgn. 'toezichthouder' te laat om in te grijpen en had de jury het niet gezien.....

Wat mij betreft mag er op iedere (grotere) wedstrijd een toezichthouder worden ingesteld, inclusief steeksproefgewijze chip-, bitten- en dopingcontroles.
Het is jammer dat het moet, maar kennelijk is het nodig. Ik zie helaas wel vaker dingen die niet kunnen.