de jury de schuld geven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

guppekop

Re: de jury de schuld geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:36

Ik heb nog niet zo vaak meegemaakt dat iemand de jury de schuld...
zelf help ik veel bij Arabische Sportpaarden en daar probern ze de 'leukste' jury's te vinden.

ik heb wel heeeeel vaak gehoort: maar als jij toen dit en dit wat sneller had voorgelezen had ik goed gereden.. oftewel, de voorlezer de schuld geven, dan denk ik, man had het toch lekker eerst geleerd, anders mag je eigenlijk niet eens de ring in (je mag wel.. maar ik vind het niet verstandig)

wel heb ik een keertje gehad dat iemand mijn tinkje heel erg had afgekraakt :'( toen had ik nog niet eens een proef begonnen, toen hij een hele vragenlijst begon:

*weet jij waar tinkers vandaan komen? *ja dat weet ik, uit Ierland
*weet jij wie tinkers gebruikten *ja, zigeuners
*weet jij dan ook waarom?* omdat ze geloofden dat bont geluk bracht en tinkers sterk zijn
*nee *wat dan?
*omdat niemand anders ze wilden, tinkers zijn ook geen dressuurpaarden *oh, maar deze wel hoor
*nou begin maar aan je proef dan *okey, zal ik doen

dat was met mijn eerste officiële dressuurproef.. dus dat was best gemeen. Ik heb die proef ook helemaal niet normaal gereden, was een beetje in de stress van dat voorval, maar toch 169 punten.. valt mee.

maar ik bedoel er niks mee
ik heb ook jury's meegemaakt die vonden dat ik murf haar manen zoo mooi had gemaakt (A) Tong uitsteken (vooel ik me altijd wel heel trots Knipoog ) en dat ze gewoon eerlijk jureren, dat ik gewoon een 5 krijg als ik mijn gebroken lijn te groot heb en een 7 voor een mooie middedraf

maar ja.. da's mijn mening Knipoog

maar ik heb wel onwijs veel resect voor jury's! ik heb een aantal keer geschreven, en het lijk tme zoo moeilijk om ieder klein foutje eruit te moetne halen en ook nog eens goed te beargumenteren, én goed op de proef te blijven letten
en dat ook nog wel een stuk of 3 tot 5 misschien soms 6 uur achter elkaar!!!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:24

ik heb zelf een paar keer moeten jureren bij de ponytjes
hoeveel ouders er een briefje van 5 of 10 euro staken bij de startkaarten, ik werd er gewoon missellijk van!!!
Citaat:
waarschijnlijk zijn dat van die verwende meiden die alles krijgen van paps en mams, sja dan is het een tegevaller dat je geen winst hebt, dat past niet in het plaatje. Maakt toch niet uit hoe je je proefje rijd, heb toch een paard met wereldafstamming...

Heb zelf geen ervaring mee want rijdt nog niet officieel

ehm, eerst best dan ervaring opdoen op wedstrijden voor je dus zulke uitspraken nog eens doet Knipoog ik heb het met mijn eigen ogen meegemaakt en het zelf ook mogen ervaren, zelfs bij de beginnelingen proberen ze de jury om te kopen... en ja, de juryleden zelf nemen het zeker niet al te juist omdat ze er soms ook ff geen zin in hebben...
ik vind het erg om te zeggen, maar sommige delen van proefjes hadden wij ook niet altijd gezien, dan gaven wij maar wat, gebaseerd op de rest.... sorry maar wij zaten dan ook een ganse dag daar in de kou, eigenlijk een beetje gedwongen door de club want iedereen moest ooit jureren...
en ja, ik heb ook de jury al een paar keer verweten van corrupt te zijn dus...

al zijn ze dus zeker niet allemaal zo!!! er zijn er wel degelijk nog veel correcte tussen en maar goed ook!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:02

Krak wat een belachelijke uitspraak heb jij zeg!!!
ik vind het erg om te zeggen, maar sommige delen van proefjes hadden wij ook niet altijd gezien, dan gaven wij maar wat, gebaseerd op de rest.... sorry maar wij zaten dan ook een ganse dag daar in de kou, eigenlijk een beetje gedwongen door de club want iedereen moest ooit jureren... je kunt ook nee zeggen!! en als je het niet wilt doen moet je gewoon stoppen als jury!
ik zou niet graag bij jou in de ring willen rijden als je zo ongeintresseert bent!
ik word soms ook 3x in de week gebeld om ergens te jureren, maar als het me niet past ga ik niet heen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:11

Ayhno, ik lees in de berichten van Krak dat ze LRV rijdt. Dat zijn geen jury's die er zelf voor kiezen, maar als je B rijdt moet je ook eens B jureren - verplicht. In grotere verenigingen valt dat gelukkig mee omdat er dan ook mensen tussen zitten die het graag doen. En tegenwoordig bestaan er daar ook jurycursussen maar ik begrijp Kraks uitspraak wel. Dit is niet iemand die zelf een cursus is gaan doen en lol heeft in het jureren. Het is jureren of anders krijg je gemauw op de club.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:57

Bloos! Dat lijkt me helemaal niks, B ruiters die andere B proeven dan maar jureren...En zijn niet voor niets jurycursussen!
Zelf heb ik meestal weinig op te merken aan de jury, alleen m'n eerste Z1 start in Kootwijk, ga ik naast de auto staan om me aan te melden, zit er een heel oud vrouwtje te jureren. nou prima, maar ik meldde me aan zit ze me erg verdwaasd aan te kijken en te zoeken op het blaadje, de schrijfster inmiddels al knikken en zeggen dat ik kon beginnen. Toen hoopte ik maar dat de jury me nog kon vinden in de rind.. Bloos Maar het ging best aardig, goede punten ook! Haha!

Alleen op de regiokampioenschappen blijk ik iets te hebben met jury's Haha! De eerste keer was ik in m'n eerste proef 2de, bij de 2de proef 10e....En bij m'n 2de proef geen enkel commentaar op m'n protocol. Dat vind ik dus jammer. Prima als je er 9 beter vindt rijden dan mij, maar zet er dan bij wat ik moet verbeteren...
De laatste regio moest ik aan het einde van mijn klasse starten en werden de punten van de eerste helft al bekend gemaakt. Van de 15 starts was er maar 1 met winst...Toen maakte ik me wel even zorgen over het jureren hoor, maar weer teveel zorgen gemaakt, werd 1ste en 3de Haha!

Ben meestal gewoon blij dat die mensen op hun vrije dag onze proeven willen beoordelen terwijl ze er weinig voor terug krijgen. Een keer heb ik meegemaakt dat het jurylid bleef tot de prijsuitreiking en bij de prijzen nog iets vertelde over de proef/combinatie. Daarna heb ik haar ook hartelijk bedankt hiervoor, ik vond het echt super dat ze dit deed!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:57

Urielle schreef:
Ayhno, ik lees in de berichten van Krak dat ze LRV rijdt. Dat zijn geen jury's die er zelf voor kiezen, maar als je B rijdt moet je ook eens B jureren - verplicht. In grotere verenigingen valt dat gelukkig mee omdat er dan ook mensen tussen zitten die het graag doen. En tegenwoordig bestaan er daar ook jurycursussen maar ik begrijp Kraks uitspraak wel. Dit is niet iemand die zelf een cursus is gaan doen en lol heeft in het jureren. Het is jureren of anders krijg je gemauw op de club.

dat had ik er niet van begrepen... sorry Bloos!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:39

Ik vidn wel dat sommige mensen het erg makkelijk op de jury afschuiven. Af en oe heb ik ook wel zoiets van 'dat is wel laag gejureerd', maarja, de een let nou op heel andere dingen dan de ander, en vindt ook andere dingen belangrijk. Ik laat mijn plezier d'r iig niet door verpesten Knipoog Tong uitsteken

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:11

krak schreef:
hoeveel ouders er een briefje van 5 of 10 euro staken bij de startkaarten, ik werd er gewoon missellijk van!!!

Ik jureer al 6 a 7 jaar en heb zoiets werkelijk nog nooit meegemaakt. Vind dit ook een vrij zware beschuldiging om eerlijk te zijn.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:16

Ahnyo, tis nikske hoor Knipoog
de cursus om te mogen jureren, heeft iedereen (ook ik dus) verplicht via de club moeten doen...
anoeska, ik heb dan ook alleen moeten jureren bij de ponykes en believe me, ter zijn ter niet veel ouders die het echt fair spelen hoor!
trouwens, iedereen heeft nog altijd zijn eigen smaak ook he, ik zie liever een hafje, een tinker, een ander ziet misschien liever een arabiertje.... dat speelt ook zeker en vast mee, hoe gemeen het ook klinkt maar het is zo

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:27

Anoeska27 schreef:
krak schreef:

Ik jureer al 6 a 7 jaar en heb zoiets werkelijk nog nooit meegemaakt. Vind dit ook een vrij zware beschuldiging om eerlijk te zijn.

Krak heeft het hier niet over KNHS wedstrijden hoor Knipoog

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:47

nee, over die van de lrv

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:41

Wedrstrijden met jury is gewoon meestal vriendjes politiek!
Ik vind jumping veel eerlijker, je hebt een balk of een wijgering ofzo en daarmee uit? Dat is altijd eerlijk. Buiten bij keuringen of dressuur, de ene vind dit goed de andere dat. En als de mense je zo'n beetje kennen hebben ze ookal snel hun lievelingen of mensen die ze bevooroordelen...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:50

Ja, ik vind springen ook eerlijker, maar heb eigenlijk zelden commentaar op een jury.. Hier in het noorden heb je heel vaak dezelfde jury's en natuurlijk heb ik m'n voorkeur voor bepaalde jury's.. Rij je bij de ene jury een proef en krijg je 184, krijg je bij een andere jury voor een vegelijkbare proef 200.. Bepaalde jury's zijn gewoon soepelder, maar ik ben over het algemeen heel tevreden over de jury's.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:55

ten eerste moet je zelf je proeven kennen,dus als de voorlezer een fout maakt en jij rijd de fout dan is het je eigen schuld.daarnaast: dressuur is nu eenmaal een jurysport,kun je daar niet tegen dan moet je gaan springen of in het bos rijden.de ene jury houd meer van sjieke donkere paarden,de ander van schimmels en weer een ander heeft bewondering voor je als je met een haflinger of fjord de ring in komt.je moet gewoon goede,foutloze proeven rijden dan kan de jury niet meer om je heen.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:43

sorry hoor maar als ik dat allemaal lees en dan ook nog moet merken dat er zelfs jury's commentaar geeft met opmerkingen als bv. de ene jury vind een zwart paard mooi en een ander vind een schimmel mooi daar baseer je toch niet de punten op van je proef. dus als je een hele goeie proef rijdt en je rijdt op een schimmel en de jury houdt niet van schimmels kun je als nog minder punten krijgen. waar zijn we in godsnaam mee bezig. Boos!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:25

ik denk dat dat wel een beetje mee valt cadootje.
tuurlijk heb je altijd iets in je ring waarvan je denk.. *&^*&%%$^
maar ik beoordeel daarom niet de proef minder

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:39

ik heb nog nooit minder punten gekregen omdat willem niet in het type mooi dressuurpaard valt. ik krijg in principe wel de punten waar ik voor rij.
en sommige jurys daar baal ik wel eens van, zeker als blijkt dat alle deelnemers niet eens in de buurt van winst komen.
maar ben dan ook wel weer tevreden als ik eennet niet punt heb gereden bij een jury die er om bekend staat streng te zijn en waar de mensen echt voor afmelden.
ik ga altijd de ring in met de gedachte ik rij waar ik waard voor ben en we zien wel wat de jury daarvan denkt..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:04

gekke_koei schreef:
ik heb nog nooit minder punten gekregen omdat willem niet in het type mooi dressuurpaard valt. ik krijg in principe wel de punten waar ik voor rij.
en sommige jurys daar baal ik wel eens van, zeker als blijkt dat alle deelnemers niet eens in de buurt van winst komen.
maar ben dan ook wel weer tevreden als ik eennet niet punt heb gereden bij een jury die er om bekend staat streng te zijn en waar de mensen echt voor afmelden.
ik ga altijd de ring in met de gedachte ik rij waar ik waard voor ben en we zien wel wat de jury daarvan denkt..

Vind ik ook.. had er eentje die altijd op een aparte manier streng is.. Ze kijkt alleen naar de slechte dingen, en als je wat goeds doet krijg je een 5 of een 6..
Vele zeggen af vanwege haar..
Ik had haar een keer toen had ik zowat verlies..
Na 2 weken had ik haar weer, kreeg ik 173. Dus was super tevreden (had dat hele weekend daar gestart, had bij elke proef winst en was 1e en 2e en bij haar stond ik zowat onderop Vork )

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:08

Ik geef normaal de jury niet de schuld.

Maar heb 1x L1 gestart (2 proeven) en m'n paard liep echt heel fijn. Natuurlijk ging het niet perfect, maar ik kreeg nog een compliment van een omstander die zelf Z2 reed dat de proeven er erg goed uitzagen.

Vervolgens was ik 2x laatste en had ik net geen verliespunten. Ik heb maar 2 andere mensen zien rijden. De een met een paard die tot 4x toe bokte en heel erg onrustig was. De ander had z'n paard niet aan de teugel en het paard liep helemaal uitelkaar.
En toen snapte ik het even niet meer...... Helemaal omdat ik normaal gewoon een winstpunt had. Ik had er toen echt even de balen van.