Klara16 schreef:Wie heeft er ooit van zoiets gehoord?? En wat hebben jullie gedaan om herhaling te vermijden?
Ik heb vorig jaar een paard bevrijd van een stalgenoot waarbij hetzelfde gebeurde. Groot tumult in de gang, het paardje ging helemaal uit z'n dak en de buurpaarden ook. Toen hij zich realiseerde dat hij geen kant meer op kon en helemaal klem zat met z'n kaak bleef hij bezweet en in een stress stilstaan. Verzette geen stap meer. De nek helemaal rondgebogen. Zou denk ik urenlang zo zijn blijven staan.
Dit paardje had vaker dekens op gehad en dit gaf geen enkel probleem tot dusver. Toen dit gebeurde had hij voor het eerst toen het kouder werd weer een deken op en daar was hij het niet mee eens. Hij probeerde de deken bij zichzelf af te trekken. Ongelukkigerwijs is hij ook gaan trekken aan de voorkant en is daar met zijn kaken achter de deken gekomen. Gelukkig lukte het me de gespen los te krijgen en de deken er af te halen. Dikke zucht toen hij los was en hij kroop helemaal tegen me aan met z'n hoofd. Vond het eerlijk gezegd in eerste instantie wel een beetje spannend want je weet niet wat hij in paniek doet. Hij had wel een gevoelige mond maar verder gelukkig geen schade. Sinds de gebeurtenis heeft hij kort een andere deken opgehad en is hij in de gaten gehouden hoe het ging. Opnieuw geen enkel probleem. De eigenaresse heeft de deken waar hij het probeem had er later weer opgedaan. Nooit weer problemen gehad. Ik vrees dat het moeilijk te voorkomen is dat je paard gaat trekken aan de deken en zo'n aktie uithaalt. Met een andere sluiting kan je dit vastzitten mogelijk voorkomen, maar dan heb je mogelijk het nadeel dat een deken los kan raken en een ander paard het naar achter trekt in de wei met de nodige gevolgen daar weer van. Zonder dekens zullen sommige zeggen, maar ja ..... Het was een harde les voor dit paardje maar ik vermoed dat hij dezelfde aktie niet opnieuw uithaalt. Ik zou het zelf als incident zien en ervanuit gaan dat het paard er van geleerd heeft en misschien voor mijn eigen gemoedsrust er tijdelijk een andere sluiting op zetten. Op zich geloof ik dat het fijn is dat de voorkant een stevige sluiting heeft.