Oren naar voren = vrolijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjnien1986

Re: Oren naar voren = vrolijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:14

Inderdaad de opening naar achteren, dat heb ik ook geleerd Lachen dat ze dan op je letten.
Een voorbeeld van mijn eigen paard: wanneer zij haar oren recht naar voren heeft dan moet ik oppassen Haha! Want dan ziet ze wat en vergeet ze totaal dat ik op haar rug zit.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:34

Laatst was ik bij de manege in de binnenbak aan het rijden.

Komt er een vrouw naar me toe en wijst op mijn vzpaardje:"Hij kijkt wel sacharijnig he?"
(Het is een zij) Clown

De oren stonden gewoon naar achteren (niet plat in de nek) gedraait.

me_laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:42

nou daar ben ik het niet mee eens want waneer mijn paard tijdens het rijden zn oren naar voren heeft staan wil dat altijd zeggen dat ie iets ziet en daarna wegspringt. maar ik denk wel dat ie ook wel vrolijk kan zijn hoor.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:51

Oren naar voren = attent! "Oh, daar komt wat" of Oh, ik zie daar iets wat OF eng kan zijn OF heel interessant kan zijn"
Als mijn Fries voor de wagen staat, zijn de oren naar achteren gericht, maar niet altijd: komt er een auto van voren aanrijden, dan vliegen de oortjes gespitst naar voren, lees: attent.
Als ik met mijn KWPN-er aan het dressuren ben, 'hangen' de oren wat: teken van ontspanning.
Met longeren zijn bij allebei mijn paarden de binnenoren half en hangend naar mij toe gericht:"ik luister, ik merk je op".
Oren naar achteren wil dus niet zeggen dat het paard boos of ongehoorzaam is. Dat vind ik flauwekul.

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:58

33Bonita33 schreef:
Henkjan schreef:
Oren naar voren is dat ze attent is op dingen voor haar, en niet naar jouw luistert. Een ontspannen paard en op jouw gericht paard heeft zijn ogen niet naar voren gespitst bij het rijden, oren hangen lichtelijk opzij of zijn naar achteren gericht (maar niet vlak tegen de hals aan).

Zo denk ik er ook over! Ja

Yep dat denk ik ook Haha!

Ginger heeft heel vaak als ze in rust staat de oren zijwaarts niet echt naar achteren maar ook niet naar voren, ziet er af en toe heel grappig uit. Sommigen denken dan oei das een linke loetje Cool maar het is echt zo'n schat dat wil je niet weten.... Cool Pling

Als ik aan het rijden ben dan staan haar oren ook meer naar achteren zijwaarts en luisterd ze echt naar me ze luisterd nl. heel erg naar mijn stem... Als ik voor haar sta en ik zeg Ginger opletten hè...dan gaan de oortjes naar voren.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:36

Heeft hier nou verder niemand een paard die zijn oren opzij en omlaag doet? Zo'n beetje een 'domme ezel look' (no offence naar ezelliefhebbers, ezels zijn cool, maar zo noemen wij het op het erf).Ze doen het voornamelijk bij het tevoorschijn halen van een fototoestel en tijdens het rijden over (volgens het paard) onbetrouwbare ondergrond. Heel grappig gezicht.

Heel schattig vind ik als tijdens een rit er iets potentieel engs is en dat er dan een oortje, een beetje vragend, naar achter gaat. Op de favoriete galoppaadjes gaat er ook standaard één oor strak naar voor en eentje naar achter ('zeg dan, zeg dan') om te luisteren of ik het magische woord zeg ('toe maar').

Toch is het grappig om op de oren te letten. Het orenspel is zo gevarieerd dat je er best heel veel uit kan halen en dat is heel prettig als je er bovenop zit. Zo is een van de paardjes snel van streek en dat is goed af te lezen aan de oren. Die heeft ze altijd standaard naar achteren maar als de oefeningen moeilijker worden gaan ze iets strakker staan(niet plat naar achter, meer alsof ze ze dicht knijpt) wat een voorbode van stress is (en dus tijd voor een stapje terug).