mn paard verkopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Re: mn paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:00

Zeeuwtje68 schreef:
Ik hou wel degelijk van haar, maar hogerop komen we niet en ik heb haar voor de sport, niet voor de recreatie!

Dus als je niet hogerop komt dan gaat je paard weg, en dan koop je weer een ander, en als die niet verder kan verkoop je die ook weer. Dat noem ik een paardenhandelaar en heeft niks met liefde voor je paard te maken!

Nou ja dan ben ik maar een handelaar! Mijn paarden hebben het erg goed en ik ben blij met ze, dus dan maakt het mij niet uit hoe je het noemt... En ze gaan heus niet zomaar weg, denk dat het leuk is (zowel voor het paard als voor mij) als je altijd op vrij hoog niveau gereden hebt en je gaat dan recreatief rijden op Z niveau? Nagelbijten / Gniffelen

Nou ja maar ieder zijn/haar eigen mening! Ik hoop dat Dianne een goede keus kan maken!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:01

Zeeuwtje68 schreef:
Ik hou wel degelijk van haar, maar hogerop komen we niet en ik heb haar voor de sport, niet voor de recreatie!

Dus als je niet hogerop komt dan gaat je paard weg, en dan koop je weer een ander, en als die niet verder kan verkoop je die ook weer. Dat noem ik een paardenhandelaar en heeft niks met liefde voor je paard te maken!

Vind ik niet. Houden van je paard hoeft niets te maken te hebben met iedere dag om zijn nek hangen en hem in zijn oortjes fluisteren dat hij de aller aller aller liefste pony/paard van de heeeeeeeeeeeeeeele wereld is. Het kan ook zijn goed voor je dier zorgen, zorgen dat hij het naar zijn zin heeft met wat hij doet. Als je dier het niet naar zijn zin heeft, hou je dan wel van hem? Of hou je misschien zoveel van hem dat je bereid bent hem een leven te gunnen wat beter bij hem past.

En toch is het nogsteeds zo dat ruiter staat tot paard, als tenniser tot racket staat.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:04

Zeeuwtje68 schreef:

Pennymeisje....sommige (de meeste dus) paarden komen niet/nooit hogerop omdat ze de KWALITEITEN niet hebben.
Als DianneF van mening is dat haar paard t niet kan (zal ze vast ookwel gehoord hebben) is t toch haar goed recht dat ze eigenlijk graag een andere wil.
En er zijn genoeg paarden die M of Z lopen maar ze lopen allemaal anders en overal is wel iets op aan te merken.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:05

Pling thnx gelukkig toch medestanders! Haha!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:07

Vjestagirl schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

Vind ik niet. Houden van je paard hoeft niets te maken te hebben met iedere dag om zijn nek hangen en hem in zijn oortjes fluisteren dat hij de aller aller aller liefste pony/paard van de heeeeeeeeeeeeeeele wereld is. Het kan ook zijn goed voor je dier zorgen, zorgen dat hij het naar zijn zin heeft met wat hij doet. Als je dier het niet naar zijn zin heeft, hou je dan wel van hem? Of hou je misschien zoveel van hem dat je bereid bent hem een leven te gunnen wat beter bij hem past.

En toch is het nogsteeds zo dat ruiter staat tot paard, als tenniser tot racket staat.

Ja ik hou enorm van mijn paarden ja en ze hebben een super leven hier!
Staan dag en nacht lekker buiten, ipv weg te rotten in stallen!
Krijgen dus genoeg beweging hebben soortgenoten om mee te spelen,
Knuffel lekker met ze, rijd heerlijk buiten. Ja al met al hebben veel paarden het slechter lijkt mij!
Maar genoeg hierover!
Dat is mijn mening van een paard houden Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:13

vivana schreef:
Pennymeisje....sommige (de meeste dus) paarden komen niet/nooit hogerop omdat ze de KWALITEITEN niet hebben.
Als DianneF van mening is dat haar paard t niet kan (zal ze vast ookwel gehoord hebben) is t toch haar goed recht dat ze eigenlijk graag een andere wil.
En er zijn genoeg paarden die M of Z lopen maar ze lopen allemaal anders en overal is wel iets op aan te merken.

T/m de Z is gewoon basis en kan elk gezond en correct gebouwd paard. Pling
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste paarden daar niet komen omdat de ruiter de kwalteiten mist en liever de schuld geeft aan het paard.

Als ze liever een ander paard wil, best!
maar ze opent een topic omdat ze niet zeker is dat verkopen de juiste keuze is.
Imo moet je eerlijk zijn en kijken naar je eigen gebreken en mogelijkheden om jezelf te verbeteren.
Loop je dán vast, zul je ook vrede hebben met je beslissing.
Je hoeft je paard niet te houden, maar je moet 'm wel verkopen voor de juiste reden. Knipoog

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 14:40

ok bedankt allemaal voor jullie reacties...
ik ben er nog steeds niet uit..
en tuurlijk ligt het voor een deel aan mij... ik kan niet de oefeningen tot de Z maar trippel is ook geen paard die het mij kan leren.... we leren elkaar haast niks meer...
dus ik kijk ook zeker naar mijn 'fouten' en 'gebreken' Knipoog

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 14:41

Vjestagirl schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

hier ben ik het mee eens Ja

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:46

zeeuwtje en maartje ze vraagt toaal niet om commentaar lees haar verhaal dan. als dat jou mening is prima maar ze vraagt om hulp en ze zit denk ik niet te wachten op jullie gezeur lijkt mij.

en asjeblieft hoor dianneF;) ik heb het niet zo op mensen die de hele tijd ziten te zeuren dat als je je paard verkoopt dat je dan niet van je paard houd.

ik bedoel zeeuwtje jij koopt jonge onebreden paardjes zij zijn ook te koop gezet dus jij wil bedoelen dat zij totaal niet van dat paardje hebben gehouden en maar om een domme reden hebben weggedaan haha

dat is totaal niet zo jullie mening klopt totaal niet en jullie lopen jullie zelf vast door dat te zeggen want iedereen houdt van hun paard behalve de mensen die hun paard mishandelen of die ze maar doorverkopen of rijk te worden totdat de merrie gewoon totaal op is en zij geen goede kleintjes meer kan produceren!

denk voortaan na voordat je wat zegt

en nog steeds succes hoor dianneF

btw: misschien oud nieuws maar waarom vergelijken jullie een brommer met een paard ze zijn totaal verschillen;)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 14:50

btw: misschien oud nieuws maar waarom vergelijken jullie een brommer met een paard ze zijn totaal verschillen;)

haha dat vraag ik mij ook de hele tijd af.... zo kijken hun er dus tegen aan Tong uitsteken

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:05

ik bedoel een paard is een levend wezen en niet een dood ding dat verroest als je het altijd in de regen laat staan:P het natuurlijk net hoe je het ziet;)

mijn verzorgpaard gebruikt ook bezine als zijn tank leeg is even bijtanken en start en we rijden zo 50 km/u dan stop ik heb in de garage en dan kijk ik er een week niet naar om en als ik dan weer naar school toe tjah weer halen uit de garage starten maar en met 55/u wegrijden op naar school!!! Tong uitsteken:D

ben je er al een beetje uitgekomen??

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 15:15

haha! Huilen van het lachen
nee er nog niet echt uitgekomen....

en dit is vooral aan zeewtje en maartje gericht: het is niet een beslissing die ik zo maar ff maak!

ik wil er écht zeker van zijn, en dat ben ik op dit moment nog niet helemaal.....
moeilijk moeilijk!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:14

DianneF schreef:
en tuurlijk ligt het voor een deel aan mij... ik kan niet de oefeningen tot de Z maar trippel is ook geen paard die het mij kan leren.... we leren elkaar haast niks meer...

Trippel is geemn paard wat het jou kan leren?
Geen enkel paard kan jou dat leren Pling
De kans dat je een fijn gereden Z2 paard koopt die alles doet bij de juiste knopjes endie het blijft doen is zeer klein.
Ten eerste zijn die bijna niet te betalen, ten tweede, wanneer de ruiter niet zo goed kan rijden zijn al die knopjes zo vervaagd. Dat jij je paard niks leerd, ligt echt aan jezelf en aan goede en veel begeleiding.
Met een nieuw talentvol paard zal je ook veel begeleiding nodig hebben, dus qua kosten maakt het niks uit.

Vind het wel fijn dat je open staat voor ideeen OK dan!

Nogmaals vind ik het verkopen van je paard totaal niet erg hoor.
Maar de reden is IMO niet goed en zal een ander paard jou niet helpen met je probleem.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 19:14

superwoman schreef:
DianneF schreef:

Trippel is geemn paard wat het jou kan leren?
Geen enkel paard kan jou dat leren Pling
De kans dat je een fijn gereden Z2 paard koopt die alles doet bij de juiste knopjes endie het blijft doen is zeer klein.
Ten eerste zijn die bijna niet te betalen, ten tweede, wanneer de ruiter niet zo goed kan rijden zijn al die knopjes zo vervaagd. Dat jij je paard niks leerd, ligt echt aan jezelf en aan goede en veel begeleiding.
Met een nieuw talentvol paard zal je ook veel begeleiding nodig hebben, dus qua kosten maakt het niks uit.

Vind het wel fijn dat je open staat voor ideeen OK dan!

Nogmaals vind ik het verkopen van je paard totaal niet erg hoor.
Maar de reden is IMO niet goed en zal een ander paard jou niet helpen met je probleem.

ik bedoel het niet zo letterlijk.. ik hoef geen Z paard. Knipoog het was een voorbeeld... dat is zonde van het paard.. ik weet niet hoe ik die moet rijden...
en wat ik bedoel met dat trippel het mij niet kan leren bedoel ik mee: soms heb je wel eens dat je van een paard leert... jij vraagt wat, hij geeft reactie op een bepaalde manier.. en jij leert hiervan.. maar met trippel ben ik beetje 'uitgeleerd'

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:10

DianneF schreef:
maar met trippel ben ik beetje 'uitgeleerd'

maar misschien met andere instructie kun je hem weer een beetje leren? Je ben nooit te oud om te leren en je hoeft ook niet perse iets van een ervaren paard te leren. Je instructeur zou je hier ook mee moeten helpen. En doet deze dat niet? Een andere instructeur.

Ik heb zelf de ervaring dat IEDER paard bij een andere ruiter ANDERS wordt. Een luie trapzak, kan een actieve looplustige worden en een hypertje kan een trapzakje worden. Je geeft al aan dat de vorige eigenaar hem 2x id week gaat rijden. Kijk eens of dat verandering in hem brengt.

Succes met je beslissing. Blijft moeilijk, maar realiseer je dat je nog niet zomaar de volgende gevonden hebt. Er zijn er genoeg te koop, maar slechts enkelen zijn voor jou klikkend. Of je moet zo'n talent zijn dat je ieder paard aan het lopen krijgt, maar dan had je ook geen problemen met Trippel.

IndoradoRedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:14

Het is je eerste paardje en dan is het erg moeilijk. Maar misschien wil je gewoon een volgende stap maken en zeg maar een.. '' hoger'' level paard hebben. Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen.
Als je hem verkoopt, maak je misschien beginnende kinderen heel erg blij, omdat ze een pony hebben waar ze vrolijk op kunnen rondhobbelen. en waarschijnlijk veel van kunnen leren Lachen

Veel succes met je besluit Knipoog

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:07

Tiessie schreef:
Die zou ik dus niet wegdoen, je zegt zelf dat het je maatje is en dat je hem vertrouwd. Zo'n paard heb ik ook gehad en ook die was liever lui dan moe. Helaas is hij gestorven. Daarna wilde ik pertinent een snel, energiek paard. Nou, ik had er 1, daar kon ik niet mee overweg en de merrie dei ik nu heb heb ik ook helaas de klik niet mee. Dus met andere woorden: het is niet zo makkelijk om weer een paard te vinden waar je alles mee kan en je je mee verrtouwd voelt en die je maatje is. Zoals jij je gevoel naar je paard omschrijft....ik zou hem nooit wegdoen!

Ik ben het hier heel erg mee eens.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:54

het is wel duidelijk een moeilijke keuze maar ik denk ook na weer een tijdje nagedacht te hebben dat je hem echt moet houden. ik denk echt dat hij wel weer actief wordt als je hem op een andere stal doet eentje met weiland want welk paardje houdt er nou niet van om op een weiland te staan grazen en welk paardje wordt daar nou niet vrolijk van.

nog steeds succes hea;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:26

DianneF schreef:
ik bedoel het niet zo letterlijk.. ik hoef geen Z paard. Knipoog het was een voorbeeld... dat is zonde van het paard.. ik weet niet hoe ik die moet rijden...
en wat ik bedoel met dat trippel het mij niet kan leren bedoel ik mee: soms heb je wel eens dat je van een paard leert... jij vraagt wat, hij geeft reactie op een bepaalde manier.. en jij leert hiervan.. maar met trippel ben ik beetje 'uitgeleerd'

Nou, dat kan heel vervelend zijn hoor, als hij heftig reageerd op je hulpen.

Elk paard reageerd wel op de ruiter. Ook door niet te reageren geeft hij een signaal.
Dat wil zeggen dat jij niet duidelijk genoeg bent, óf niet consequent óf is de beloning regelmaig niet goed genoeg.

Het karakter van jou paard is juist heel fijn om te leren. Héél vergevingsgezind iig.

Een goede en regelmatige instructie kan echt een hoop doen. Natuurlijk moet je geloven in jezelf en in het paard.
Wanneer jij een goede instructie vind die ook vind dat het paard meer kan, dan moet jij daar ook in gaan geloven en het eruit willen halen. Een goede ruiter rijdt met "elk" paard weg Vork

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:27

Jullie zeggen (bijna) allemaal dat ieder paard in principe wel Z kan worden, nou daar ben ik het dus echt niet mee eens... Er zijn echt zat paarden waar je op een gegeven moment niet hoger mee komt, niet dat je dan uitgeleerd bent want je kunt ook op andere punten bij leren, maar qua niveau stijg je dan niet meer en ik denk dat dat is wat Dianne bedoeld!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:27

Jullie zeggen (bijna) allemaal dat ieder paard in principe wel Z kan worden, nou daar ben ik het dus echt niet mee eens... Er zijn echt zat paarden waar je op een gegeven moment niet hoger mee komt, niet dat je dan uitgeleerd bent want je kunt ook op andere punten bij leren, maar qua niveau stijg je dan niet meer en ik denk dat dat is wat Dianne bedoeld!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:07

Mij gaat het helemaal niet om het niveau wat hij zou kunnen lopen of wat de TS zelf zou kunnen bereiken.
Bijn niemand hier spreekt over de emotionele band. Als ik het beginbericht lees is die band sterk. In mijn ogen is dat heel veel waard, dat vind je niet zomaar met een ander paard.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:17

Ieder paard kan dan wel Z kunnen lopen, maar wil ieder paard dat ook?
Als DE klik er niet is; verder zoeken. Je maakt zowel je paard als jezelf ongelukkig met te lang doorgaan. Proberen is altijd goed, maar erken het ook wanneer levens en interesses uit elkaar groeien. Je kunt ook de vraag anderom stellen; als jouw paard een mens kon kiezen, zou hij jou dan kiezen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:21

Iorrr schreef:

Dan verschillen we idd van mening. viewtopic.php?f=105&t=855257&hilit= Daar is een topic over. Wat mij op valt is dat veel "goede" ruiters zeggen dat het wel kan Tong uitsteken
Maar tussen de B en de Z zit nog een hoop, wat zeker te halen valt. Als je dat echt wil en dat mis ik in de berichten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:23

delerium schreef:
Ieder paard kan dan wel Z kunnen lopen, maar wil ieder paard dat ook?
Als DE klik er niet is; verder zoeken. Je maakt zowel je paard als jezelf ongelukkig met te lang doorgaan. Proberen is altijd goed, maar erken het ook wanneer levens en interesses uit elkaar groeien. Je kunt ook de vraag anderom stellen; als jouw paard een mens kon kiezen, zou hij jou dan kiezen?

Zegt dat het haar maatje is en dat ze gek op dat paard, dus een klik lijkt MIJ wel Knipoog