Haflinger van 15 gaat compleet door het lint

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saavangessel

Re: Haflinger van 15 gaat compleet door het lint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 06:48

Ondertussen is er ook een andere dierenarts bij geweest. Ze is van top tot teen onderzocht. Tijdens het onderzoek stond ze in rust. Toen de dierenarts weer weg was, draaiden plots weer haar ogen weg en werd ze echt helemaal gek. Helaas konden we haar niet houden, zodat ze echt als een dolle stier over het erf liep. En dan moet je echt opletten en op tijd aan de kant gaan want ze ziet niets of niemand meer, en dendert zo over je heen (heel erg beangstigend!!!). Zo is ze de gang van de stallen in gelopen. Daar ging ze tegen een muur zitten/hangen. Met veel moeite hebben we haar daar weer weg gekregen en terug naar de wei gebracht. De dierenarts is de gister weer teruggekomen en heeft haar nog een tijdje in de wei geobserveerd. Zijn conclusie: het zit in haar in haar hoofd. Ofwel een obstructie of een hersenbloeding. Zijn advies was hier zo snel mogelijk een eind aan maken. De situatie is te gevaarlijk. En voor het paard is dit geen leven.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 06:51

Jeeeee! Wat balen! Ik heb nog niet gepost, maar dit topic wel gevolgd. Tis natuurlijk wel dubbel, maar als er echt iets zit waardoor het paard zo gevaarlijk gaat doen, is er in mijn ogen maar 1 echte oplossing..

Sterkte! Ach gut

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:03

jeetje. wat een naar nieuws. heel erg veel sterkte hier mee. maar ik denk dat het voor het paard ook beter is.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:19

He bah.. Sterkte met alles! Ach gut

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:38

Dat is balen, maar ik ben bang dat je dierenarts wel gelijk heeft.
Persoonlijk zou ik dat wel onderzocht willen zien, maar daar moet je dan wel het geld voor (over) hebben, dat is niet goedkoop.
Sterkte hiermee, ik wens je de wijsheid voor een goede beslissing, hoe hard die ook is, ga voor het paard, niet voor je eigen emoties!!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:45

Jeetje dat moet vreselijk zijn om te horen:(:). Het is vreselijk hard om een keuze te moete maken die voor jullie allebei beter is! Een mens kan herstellen en aangeven wat hij wel en niet kan, maar onbedoeld wordt zij misschien steeds gevaarlijker en gebeuren en zo meteen ongelukken. Ik wens je heel veel sterkte bij het nemen van deze moeilijke beslissing en het verwerk hiervan!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:57

Wat betreft de opmerking van Ikke. Misschien is het een idee om het paard na euthanasie af te staan aan de faculteit diergeneeskunde? Deze vinden zo een gevallen meestal interessant, het kan in de toekomst andere paarden helpen en als ze mogen onderzoeken, is dat meestal gratis...

Verder heel veel sterkte! Het is ongelooflijk zonde, maar denk dat dit echt de beste oplossing is voor het paard...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:00

heeft ze geen hersenbloeding oid gehad. Of misschien iets geklapt in t oog??? Ik zou toch een second opion vragen bij een andere da. Bij zo'n grote en voorla gevaarlijke gedragsverandering zou ik t zeker tot op de bodem uit laten zoeken. Voor jouw veiligheid en het welzijn van je pony. Syterkte ermee.

Sorry ik lees net een stuk hierboven dat er al een ander da bij is geweest. Heel veel sterkte!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:49

succes verder, wat rot voor je

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:14

Jeetje meiss dat is wel heel erg naar! Heel veel sterkte met welke beslissing je ook neemt!

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:15

Heel erg voor je, wens je sterkte.

Lijkt dus op razende kolder, verneem ik van mijn vriendin die dit vroeger al eerder van dichtbij heeft meegemaakt, zeker gezien je laatste reactie als dolle stier en daarna zich stoccijns weer naar het weiland te laat begeleiden.
Word wel over gesproken in de volgende tekst, mocht je toch iets proberen te herkennen is het gedrag.
Misschien heeft de dierenarts dit al dan niet genoemd als mogelijke ziekte.
Citaat:
Ziektebeeld (Jacobskruiskruid )
Bij paarden treedt conditieverlies/sloomheid op, snelle ademhaling, gewichtsverlies, doffe vacht, verminderende eetlust, overgevoeligheid voor zonlicht, koliek en geelverkleuring van de slijmvliezen. Vaak wordt beschreven dat paarden steeds gapen. Een stijging van het ammoniakgehalte in het bloed kan zogenoemde stille of razende kolder veroorzaken, waardoor paarden levensgevaarlijk gedrag kunnen vertonen. Hierbij horen ook verschijnselen zoals cirkels lopen, slepend over overkoot gaan en gedeeltelijk of gehele blindheid. Er is geen therapie mogelijk.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:23

Wat jij bedoelt gaat over een leverprobleem. Dan is de lever zo ver beschadigd dat hij het lichaam gaat vergiftigen. Dit moet echter overduidelijk blijken uit een bloedonderzoek. Je kan het niet missen. Is er een bloedonderzoek gebeurd? helaas is het wel zo dat dit niet meer kan behandeld worden, de uitkomst voor je paardje is dus nog steeds hetzelfde...

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:51

Wat erg, wij hebben iets dergelijks met een hond gehad, die sloeg ook van het een op het andere moment door, en bijten, te gevaarlijk gewoon. Zij bleek ook een tumor in haar hersenen te hebben, dus hebben we haar in moeten laten slapen.
Een hele moeilijke beslissing, sterkte.

Niekman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:02

Meis, ik wil je heel veel sterkte wensen! Doe wat het beste is voor je paardje...

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:12

Misschien dat hij van die ' wilde gehandicapten' wel een beetje geflipt is.
* niks over gehandicapten verder want het is mijn beroep die ik doe met mijn hart.

Maar moet je voorstellen dat jijzelf alles maar goed keurde en nergens iets van zei.
Dat word als een bom in je kop en op een gegeven moment barst die.
Je hoort namelijk vaker dat juist dé goedzakken in 1x een ommekeer maken..

En buiten dat of pijn,zou ik het ook niet meer weten.

Heel veel succes en sterkte ermee.. OK dan!

SharOn_gOldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:38

Jeetje wat erg hee!! Bloos! Ik zou niet weten wat het zou kunnen zijn, maar ik wens je heel erg veel sterkte! Vriendjes zijn?

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:13

Ook heel veel sterkte hoop dat het snel duidelijk voor je is !

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:36

Heb je al eens gedacht aan een verandering van iets?
Een van mijn verzorgpony's ging totaal door het lint bij bouwen. Ze was zo braaf en lief, en opeens werd het echt een duivel. Bokken/steigeren en die ging ook echt door het lint.
Met een vliegendeken was het helemaal opgelost, niks meer aan de hand.
Sterkte en succes in ieder geval!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:19

_Question schreef:
Heb je al eens gedacht aan een verandering van iets?
Een van mijn verzorgpony's ging totaal door het lint bij bouwen. Ze was zo braaf en lief, en opeens werd het echt een duivel. Bokken/steigeren en die ging ook echt door het lint.
Met een vliegendeken was het helemaal opgelost, niks meer aan de hand.
Sterkte en succes in ieder geval!

ff lezen, er staat dat de DA erna gekeken heeft en geconstateerd heeft dat het een hersenaandoening is en dat het (waarschijnlijk) niet te behandelen is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:20

een andere mogelijkheid is een ethmoid hematoom, een goedaardig gezwel dat voorkomt in de voorhoofdsholte(s). deze kunnen druk in het hoofd veroorzaken, waardoor gedrag zoals hier beschreven vertoond kan worden.
een ethmoid hematoom is te opereren, en de kansen op volledig herstel zijn enorm. ik heb er ooit een heel verhaal over geschreven op bokt, ik ga even kijken of ik het kan vinden...

[edit] al gevonden! dit stond in een topic over bloedneuzen overigens...

Citaat:
de naam van deze DA is Tom Mariën, hij is een Belgisch arts voor wie dergelijke operaties min of meer routine zijn. misschien niet makkelijk om te bezoeken, maar bij twijfel kan je iig contact opnemen, bijv. telefonisch oid.

er zijn maar maar weinig zaken die kunnen leiden tot een bloedneus. één ervan is een longbloeding door zware inspanning, maar volgens Mariën komt dit eigenlijk alleen voor bij renpaarden waar extreem veel van gevraagd wordt, en niet bij rijpaarden. ook niet als ze hoog in de sport lopen. andere aanleidingen zijn trauma, bijv. door een klap van buitenaf, een schimmelinfectie van de luchtzak aan de onderkant van het hoofd. de enige andere oorzaak is dus de tumor.
de officiële naam is Ethmoid Hematoom. het komt veel voor dat deze ontstaan in het zeefbeen, en doorgroeien in de sinussen (holten) van het hoofd.
dmv een endoscopie via de neus is de tumor te zien, maar om het te verwijderen (wat uiteraard hoe dan ook moet gebeuren) moet de schedel open. dus ja, het is operatief, en dat is ook de enige mogelijkheid.
ethmoid hematomen zijn sterk doorbloed, en bij de minste aanraking (of trilling) bloeden ze al. vandaar dus ook dat een bloedneus één van de eerste signalen is van de aanwezigheid van deze tumor.
de volgende signalen zijn:

- plotselinge tekenen van kopschuwheid, angst om op het hoofd aangeraakt te worden. de druk die in het hoofd ontstaat doet nl veel pijn, het hoofd staat letterlijk op knappen.
- 'kolder in de kop' oftewel onverklaarbaar gedrag door druk op de hersenen. (kan zich uiten in agressie, angst e.d.)

in een later stadium:
- Ademhalingsstoornissen
- verlies van controle over de motoriek (rondjes lopen/ draaien)
- functiestoornissen
- misvorming van het hoofd (wat in de meeste gevallen binnen enkele maanden na de operatie weer helemaal bijtrekt)

de tumoren komen voornamelijk voor in de frontale sinus (deze holte bevindt zich midden tussen de ogen van het paard, en bestaat uit twee helften), en de maxilaire sinus (deze bevinden zich voor en onder het oog, en boven de kiezen van de bovenkaak). bij tumoren bij de kiezen kan ontsteking van de wortel van een kies ontstaan. de etter hieruit wordt afgevoerd via een neusgat. deze ontsteking is te herkennen aan een stinkende adem van het paard, en één lopend (etterend) neusgat.

het is dus erg goed mogelijk dat je paard hiermee te kampen heeft. het wilde spelen met zijn weidemaatje kan dus wel degelijk deze bloeding veroorzaakt hebben. tijdens operaties aan dergelijke tumoren verliest het paard ook vele liters bloed, omdat bij het begin van de ingreep de tumor gelijk begint te bloeden, en deze bloeding niet te stoppen is. dat zou ook de grote hoeveelheid bloed bij jouw paard kunnen verklaren.
let wel; een bloedneus is nog maar het eerste signaal, de signalen worden steeds sterker uiteraard, met onder andere functieuitval en agressie als verdere mogelijkheden. om dat te voorkomen is het wel verstandig om dit nader uit te laten zoeken, de stank die jouw dierenarts aankaart wordt hier niet in verband gebracht met een tumor in de frontale sinus, maar enkel met een tumor in de maxilaire sinus. de stank wordt veroorzaakt door de veelal bijkomende ontsteking, en dus NIET door de tumor zelf, tenzij deze gaat ontsteken uiteraard.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik zeg het niet om je schrik aan te jagen, maar liever te voorzichtig dan gevolgen die niet te overzien zijn... ik hoop ook voor je paardje dat dit niet het geval is...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:33

He bah, wat vreselijk dat je paard ineens zo anders geworden is zonder aanwijsbare reden.
Misschien zoals hier al eerder vermeld is... een reading laten doen?
Wat ik uit haar website begreep en van meerdere mensen hier op bokt heb gelezen zou je van haar (Nancy) misschien snel een helder antwoord kunnen krijgen.
Dan weet je tenminste waar je zou kunnen zoeken.

Misschien sta je hier niet open, maar wie niet waagt, wie niet wint.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:26

Jemig, dat is erg vervelend.
Ben wel benieuwd wat het nou is.

Mijn vroegere verzorgpony schijnt ook ineens niet meer berijdbaar te zijn, hij schrikt werkelijk overal van. Terwijl ik een aantal maanden geleden nog heerlijk met hem heb gereden.
A.s. zondag ga ik hem ook opzoeken.
Bij deze pony heeft het misschien te maken dat hij een aanrijden heeft gehad met een auto, maar daarna was hij gewoon nog goed te berijden en een aantal maanden later is hij werkelijk overal bang van. Dat vind ik ook erg vreemd;

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:31

Sterkte....laat je nog eens horen hoe het is verlopen en hoe het met jouw gaat? Verdrietig

saavangessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 18:48

Na weer een "aanval" hebben we de beslissing snel moeten nemen. Het werd gewoon te gevaarlijk. Ik ben er echt helemaal kapot van, maar ik ben ervan overtuigd dat dit de beste beslissing voor allebei is geweest.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:19

nou ik denk dat je beslissing de beste is geweest.heel veel sterkte!je hebt er weinig aan,maar toch......je hebt het beste voor hem gedaan!