Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Ziektebeeld (Jacobskruiskruid )
Bij paarden treedt conditieverlies/sloomheid op, snelle ademhaling, gewichtsverlies, doffe vacht, verminderende eetlust, overgevoeligheid voor zonlicht, koliek en geelverkleuring van de slijmvliezen. Vaak wordt beschreven dat paarden steeds gapen. Een stijging van het ammoniakgehalte in het bloed kan zogenoemde stille of razende kolder veroorzaken, waardoor paarden levensgevaarlijk gedrag kunnen vertonen. Hierbij horen ook verschijnselen zoals cirkels lopen, slepend over overkoot gaan en gedeeltelijk of gehele blindheid. Er is geen therapie mogelijk.
Ik zou niet weten wat het zou kunnen zijn, maar ik wens je heel erg veel sterkte!
_Question schreef:Heb je al eens gedacht aan een verandering van iets?
Een van mijn verzorgpony's ging totaal door het lint bij bouwen. Ze was zo braaf en lief, en opeens werd het echt een duivel. Bokken/steigeren en die ging ook echt door het lint.
Met een vliegendeken was het helemaal opgelost, niks meer aan de hand.
Sterkte en succes in ieder geval!

Citaat:de naam van deze DA is Tom Mariën, hij is een Belgisch arts voor wie dergelijke operaties min of meer routine zijn. misschien niet makkelijk om te bezoeken, maar bij twijfel kan je iig contact opnemen, bijv. telefonisch oid.
er zijn maar maar weinig zaken die kunnen leiden tot een bloedneus. één ervan is een longbloeding door zware inspanning, maar volgens Mariën komt dit eigenlijk alleen voor bij renpaarden waar extreem veel van gevraagd wordt, en niet bij rijpaarden. ook niet als ze hoog in de sport lopen. andere aanleidingen zijn trauma, bijv. door een klap van buitenaf, een schimmelinfectie van de luchtzak aan de onderkant van het hoofd. de enige andere oorzaak is dus de tumor.
de officiële naam is Ethmoid Hematoom. het komt veel voor dat deze ontstaan in het zeefbeen, en doorgroeien in de sinussen (holten) van het hoofd.
dmv een endoscopie via de neus is de tumor te zien, maar om het te verwijderen (wat uiteraard hoe dan ook moet gebeuren) moet de schedel open. dus ja, het is operatief, en dat is ook de enige mogelijkheid.
ethmoid hematomen zijn sterk doorbloed, en bij de minste aanraking (of trilling) bloeden ze al. vandaar dus ook dat een bloedneus één van de eerste signalen is van de aanwezigheid van deze tumor.
de volgende signalen zijn:
- plotselinge tekenen van kopschuwheid, angst om op het hoofd aangeraakt te worden. de druk die in het hoofd ontstaat doet nl veel pijn, het hoofd staat letterlijk op knappen.
- 'kolder in de kop' oftewel onverklaarbaar gedrag door druk op de hersenen. (kan zich uiten in agressie, angst e.d.)
in een later stadium:
- Ademhalingsstoornissen
- verlies van controle over de motoriek (rondjes lopen/ draaien)
- functiestoornissen
- misvorming van het hoofd (wat in de meeste gevallen binnen enkele maanden na de operatie weer helemaal bijtrekt)
de tumoren komen voornamelijk voor in de frontale sinus (deze holte bevindt zich midden tussen de ogen van het paard, en bestaat uit twee helften), en de maxilaire sinus (deze bevinden zich voor en onder het oog, en boven de kiezen van de bovenkaak). bij tumoren bij de kiezen kan ontsteking van de wortel van een kies ontstaan. de etter hieruit wordt afgevoerd via een neusgat. deze ontsteking is te herkennen aan een stinkende adem van het paard, en één lopend (etterend) neusgat.
het is dus erg goed mogelijk dat je paard hiermee te kampen heeft. het wilde spelen met zijn weidemaatje kan dus wel degelijk deze bloeding veroorzaakt hebben. tijdens operaties aan dergelijke tumoren verliest het paard ook vele liters bloed, omdat bij het begin van de ingreep de tumor gelijk begint te bloeden, en deze bloeding niet te stoppen is. dat zou ook de grote hoeveelheid bloed bij jouw paard kunnen verklaren.
let wel; een bloedneus is nog maar het eerste signaal, de signalen worden steeds sterker uiteraard, met onder andere functieuitval en agressie als verdere mogelijkheden. om dat te voorkomen is het wel verstandig om dit nader uit te laten zoeken, de stank die jouw dierenarts aankaart wordt hier niet in verband gebracht met een tumor in de frontale sinus, maar enkel met een tumor in de maxilaire sinus. de stank wordt veroorzaakt door de veelal bijkomende ontsteking, en dus NIET door de tumor zelf, tenzij deze gaat ontsteken uiteraard.
ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik zeg het niet om je schrik aan te jagen, maar liever te voorzichtig dan gevolgen die niet te overzien zijn... ik hoop ook voor je paardje dat dit niet het geval is...