Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Preddy: in omgang met paarden moet je zo hard als het moet, zo zacht zijn als het kan. Als dat betekend dat je grenzen moet stellen en eens wat harder in moet grijpen, moet dat in je repertoire zitten, anders gaan dingen onherroepelijk fout.
Als je bedenkt dat paarden van nature bang zijn voor objecten , en helemaal objecten die bewegen en daarbij geluid maken, en als je bedenkt dat een zweep een object is, dat beweegt en geluid maakt, kun je een en een wel bij elkaar optellen.
Er zijn heel veel paarden bang voor de zweep zonder dat ze er echt negatieve ervaringen mee hebben gemaakt of mishandeld zijn. De natuurlijk angstreactie van paarden voor bewegende en geluid makende objecten wordt heel vaak gezien als het resultaat van eerdere mishandelingen die er vaak niet zijn geweest.
Dus ook al heeft de vorige eigenaar het paard in een wat mindere conditie bij een handelaar vandaan gehaalt, betekend de schrikreactie van het paard niet per definitie dat hij daar ook slechte ervaringen mee heeft gemaakt.
De angst voor de zweep kun je wegnemen, door te desensibiliseren. Ook al zou hij in het verleden slechte ervaringen hebben gehad, valt hij er nog voor te desensibiliseren. Wat jij niet doet, je gebruikt de zweep niet. En dat is fout nummer 1.
Alleen het idee wat cassidy eerder beschreef (er vol tegen ingaan in de zin van aanval is de beste verdediging) vind ik een beetje extreem (zie me al gaan als een soort van strijder) Dat hij mishandeld is geweest haal ik overigens niet uit zn angst voor zwepen er zijn meer dingen die daar op duiden maar dat is nu niet relevant. 
Pensionnetje schreef:Bij dominante paarden helpt het : foei zoete poes nu eenmaal echt niet.
Kort en duidelijk straffen, lang en uitbundig belonen.

Cassidy schreef:Vertel mij eens wat het verschil in jouw ogen is tussen geen respect tonen voor bepaalde mensen en gebrek aan dominant gedrag? Als een paard een mens ignoreerd is dat ook een teken van respect. Als een paard dwars door je heen wil, of niet voor je opzij gaat, is dat ook dominant gedrag. Het hoeft niet meteen die aanval te zijn, dominant gedrag kan al in hele subtiele nuances tevoorschijn komen (zoals demonstratief een andere kant uitkijken, of je maar met een oog aankijken ipv met twee.

Cassidy schreef:Als een paard een mens ignoreerd is dat ook een teken van respect.
merrieveulen schreef:het feit dat hij aanvalt bij het grondwerk zegt genoeg. dit paard is de baas over jou, en gaat dan ook echt niet mee in wat jouw wensen tov hem zijn. hij doet lekker wat hij wil, ipv met jou mee te denken zoals hij zou doen als hij je als ranghogere/ leider zou zien.
grondwerken luidt het devies, bevestig je leiderschap en je krijgt er een heel ander paard voor terug, wat er niet eens aan zou dénken om je te trappen, of een poging te doen daartoe.
KiWiKo schreef:tja als ik het zo lees, en de echt goede adviezen lees....... en dan de reactie van ts hierop.......
dan denk ik maar een ding helaas....... en das die pownie naar manege stegemann. want dit is en blijft levensgevaarlijk, en als TS het allemaal al weet, en er zijn geen mogelijkheden meer voor oplossingen, dan blijft er bij dit soort dieren maar een oplossing over.
Cassidy heeft altijd hele goede tips
Nee ik stel mn grenzen wel goed, hij hoeft echt geen rare dingen te flikken want dan kan hij een correctie verwachten..Dit is een blijvend en soms opkomend probleem waar dus nu iets aan gedaan gaat worden.. Dus ik ga zeker raad opvolgen hier Tessa. 
Cassidy schreef:Het feit dat je aandacht gericht was op het paard van je vriendin betekend dat je paard zich niet uitgedaagd voelde. Ik zou toch eens serieus gaan kijken op wat voor manier je in het land op hem afloopt. De manier van benaderen is voor hem de reden om zo te reageren zoals hij reageert.
Heb je Annemarie al gemaild?