Casco Youngster inderdaad niet zo veilig...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Casco Youngster inderdaad niet zo veilig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:36

ik had ook dat mijn Casco begon te schuiven, vooral als ik ging springen voelde ik hem naar achteren zakken terwijl ik hem voor de les nog extra had aangesnoerd.
Dus toen heb ik de HH pro nog wattes gekocht, een gewone die niet verstelbaar is. zit een stuk steviger Ja

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:40

Maar ik vind het nieuwe model cap ook veel mooier, want je hebt met die ouwe zo'n bobbel op je hoofd, het callimero idee Tong uitsteken

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:45

Casco heb ik nooit gehad, maar hoor er inderdaad slechte verhalen over. Mijn verstelbare cap was Horka, maar dat bleef ook nooit zitten. Inmiddels heb ik GPA Pikeur Haha! , uber fijne cap.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:50

Miss_Mustang schreef:
Maar ik vind het nieuwe model cap ook veel mooier, want je hebt met die ouwe zo'n bobbel op je hoofd, het callimero idee Tong uitsteken

Ik voel me altijd net zo'n reusachtige wandelende champignon, met zo'n cap op Haha!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:51

Pistasche schreef:
Zelfs de caps van de Lidl zijn beter als ik dit lees Clown
Bij mij gebeurde précies hetzelfde maar die cap bleef toch supernetjes zitten.

Idd, ik had een casco cap en heb deze dus idd omgeruild voor een van de Lidl.
Deze zit heerlijk al is ie niet zo lichtgewicht.
Maar ik was op mijn kop van het paard gevallen en dat deed onwijs zeer ondanks die flutcasco cap.
Dat kreng is ook gewoon veel te hard van binnen.
Dus wie wil die van mij kopen?????
of zal ik hem maar gewoon weg gooien.....
en voor wat betreft die Champion..... hoe groot kan je hoofd lijken met zo'n cap...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:58

Dit is toch met zo'n draaiding verstelbaar?
Die zijn inderdaad niet zo veilig, kun je zo ook wel zien vind ik: dat draaiding zit maar met een elastiekje ofzo vast.

Ik heb zo'n andere verstelbare, zo'n schuifding wat vastklikt, dat zit gelukkig wel stevig Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:11

Hmm, erg lastig dit he!
Die Casco Youngster Dynamite was namelijk in een Duits paardenblad wel als veiligste getest en de Pikeur GPA kwam daar uit als 1 van de mindere.
Al vond ik het - toen ik die test las - al wel raar dat zo'n verstelbaar ding het veiligst was, maarja...
Wat zijn dan de meest veilige caps die OOK nog eens goed blijven zitten? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:15

Caps die in een keer goed aansluiten en goed OM je hoofd zitten zijn het veiligst. Maar ik hoorde trouwens ook in de winkel dat die Casco's maar nét door de veiligheidstest waren gekomen..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:31

OneDesire schreef:
Miss_Mustang schreef:

Ik voel me altijd net zo'n reusachtige wandelende champignon, met zo'n cap op Haha!

En als je eens verkleed te paard moet (voor een show ofzo, wij op de manege doen regelmatig carrouselwedstrijden enz.) zie dan zo'n cap maar es netjes weg te werken in je costuum.
Je kunt natuurlijk ook geen cap opzetten, maar juist tijdens zoiets heb ik liever wat op me hoofd, heb al vaak genoeg paarden zien schrikken van het publiek....

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:44

Rare verhalen allemaal. Alles wat ik lees klinkt heel erg alsof de cap gewoon niet past. Ik heb ook een casco verstelbare, ( vanaf het begin dat die champignon-capjes verboden werden ) en heb nooit last.. Hij schuift niet, en ben al meerdere keren gevallen & niets aan de hand. In tegenstelling tot alle HH's.. Meerde mensen die bij ons op de vereniging springen, zie ik zodra ze een weigering hebben hun cap goed zetten Verward Ik dressuur & ik spring & ik cross, en ik heb nergens last mee dat mn cap verschuift of wat dan ook ( en nee, rijd niet op brave paardjes die geen vlieg kwaad doen, regelmatig een bok enz. ook dan heb ik geen verschuivende cap Verward )

Edit: voor foto's zie profiel.. Dit is mijn 2e casco, de 1e was met flueel, maar die zag er na een tijdje niet zo mooi meer uit, dus toen zo'n gladde genomen ( doffe, niet glimmend ) die diende in het begin ( 2004 ) als wedstrijd cap en ik draag hem nu nogsteeds. ( Hoewel ik wel een andere wil, omdat ik dat model gwn mooier vind. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:50

Hoevaak ben ik die casco cap wel niet verloren onder het rijden zeg... Vind het ondingen. Eigenlijk vind ik cap's die nog een stukje cap achter op je hoofd hebben het veiligste. En dan geen riempjes ofzo maar echt een stukje cap.
Ze zitten daarbij ook nog eens prettiger.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:32

Ik heb al 4 jaar een casco younster, en echt nergens probleem mee gehad. Ik zie op veel maneges/verenigingen ook ruiters met deze cap die scheef zitten, dan vraag ik me ook wel af of de caps goed zijn afgesteld.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:41

Ik heb nu de casco youngster dynamite en hiervoor een master met lederen binnenwerk. Met beide nooit problemen gehad met schuiven of in mijn nek glijden. De Dynamite is mee geweest naar IJsland en heb daar met enorme storm gereden, tegen de wind in en hij bleef gewoon zitten, ook in galop tegen de wind in. De master (vrijwel zelfde als de oude youngster) heb ik flinke klappen mee gemaakt, en altijd keurig blijven zitten. Maar ondanks dat er niks aan te zien was heb ik hem voor de zekerheid vervangen.

Mijn conclusie:
Schuift hij in je nek? dan past de cap niet!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:46

Thokkadisje schreef:
Mijn conclusie:
Schuift hij in je nek? dan past de cap niet!

Dat dacht ik dus ook. Wordt hier in de ruitersportzaak ook goed naar gekeken. Had een cap gepast van de week en die schoof al, dan past het gewoon niet.
Ook al is een cap verstelbaar, dat wil niet zeggen dat hij op ieder hoofd past.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:36

Ik heb een keer met zo'n ding gereden, maar nee Ik ben al jaren tevreden met mijn Horka Huntmaster, ding is nog steeds mooi, sluit perfect aan en je hoeft hem niet hard aan te snoeren voordat ie blijft zitten. Ideaal.
Vond die Casco erg in mijn hoofd snijden, had harde randen vooral aan de voorkant en bovenop mijn hoofd, erg pijnlijk lijkt me, vooral als je valt... Bovendien bewoog hij ook, maar ik heb hem niet goed vast kunnen doen op dat moment (was een nogal impulsieve beslissing om op het paard te stappen en had niks anders voorhanden).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:39

Ik had een klein jongetje in de les.
Hij stond al naast de pony had z'n cap in zijn hand en zwaaide er een beetje mee en toen viel hij heel zacht in het zand.. In 3 STUKKEN!!!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:51

Jemig, en dan verwacht je dat een cap juist veilig hoort te zijn...

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:24

daantjuhhh schreef:
Ik had een klein jongetje in de les.
Hij stond al naast de pony had z'n cap in zijn hand en zwaaide er een beetje mee en toen viel hij heel zacht in het zand.. In 3 STUKKEN!!!!

Dan zijn er wss al wel vaker flinke klappen mee gemaakt.. Anders valt ie niet zomaar in drie stukken, ik ben heel wat keertjes snoeihard gevallen, en hij is nogsteeds heel Knipoog

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:31

Hoe vaak had dat jochie z'n cap al op de grond gegooid...

Ik heb juist geen slecht ervaringen met Casco, ook niet met de youngster, in tegendeel zelfs. Viel met mijn pony op een grindpaadje, m'n casco youngster was gespleten, alle kiezeltjes e.d. zaten in de voor- en zijkant (en in m'n kin), maar hij zat nog juist op mijn hoofd, en heeft een behoorlijk letsel weten te voorkomen. Bij menig ander merk cap, was de voorkant dubbel geklapt (geknapt, gebroken, just name it) en had de schade nog veel erger geweest.
Ik heb nu de Casco New Master, zit super, alleen ben ik het niet zo eens met de voorkant, vandaar binnenkort weer een nieuwe cap, en ja, waarschijnlijk weer van Casco.

olimvander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:56

Ik had er ook eentje, maar op een gegeven moment kon ik um niet meer afstellen omdat ie dus uitgerekt was zeg maar.. Hij was veel te groot en tijdens het galloperen was ik net een cowboy met mijn cap om mijn nek... Dus heb nu ook een mooie HH cap...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:59

Ik was een tijdje terug mee met buitenrit (op de fiets) en toen mocht ik even op haar (felle) pony'tje rijden, dus ik haar cap even geleent, schrikt de pony en schiet even naar voren, de cap viel naar achteren en het kinriempje om mijn nek....
Vind ze niet fijn en ook nog eens onveilig, ik hou het bij mijn HH cap.

PS. het was dezelfde maat als mijn cap dus dat heeft er niets mee te maken...Clown

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:34

MelanieB schreef:
PS. het was dezelfde maat als mijn cap dus dat heeft er niets mee te maken...Clown

Niet alle caps hebben dezelfde pasvorm, dus dezelfde maat hoeft niet te betekenen dat de cap ook meteen goed zit. Sommige caps zijn heel rond, andere meer ovaal maar de maten die erin staan zijn bij beide caps hetzelfde. De casco past jou blijkbaar niet goed, en dus goed dat jij een andere cap hebt Lachen

Maar ga nou niet meteen de conclusie trekken dat casco caps onveilig zijn. Je maakt ze zelf onveilig door met een slecht passende cap te rijden (Die dus niet blijft zitten). Of met een cap rijd die al vaak gevallen is (met of zonder hoofd erin). Zoals ik al zei passen de casco's mij wel, tenminste, de nieuwe youngter past mij, de nieuwe master zit niet goed. Zal ik de master toch kopen omdat ik die mooier zou vinden, tsjah dan zou ik hem ook als onveilig bestempelen. Geheel onterecht, omdat de cap mij domweg niet past... !

Een cap komt echt niet zomaar door zo'n veiligheids test heen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:41

Ik heb zelf nog nooit zulke ervaringen gehad met een casco cap gelukkig ben ik er ook nog nooit zo ongelukkig vanaf gevallen. maar ik zal er echt NOOIT meer eentje kopen. Ik kreeg er een drukplek van op mijn voorhoofd en de cap zat toch goed. Ik heb nu een HH pro cap en een pikeurcap, mijn voorkeur gaat toch naar de pikeur.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:50

Thokkadisje schreef:
Geheel onterecht, omdat de cap mij domweg niet past... !
Een cap komt echt niet zomaar door zo'n veiligheids test heen!

Maar, de Casco Youngster is wel een cap die heel veel mensen niet past, en dat wordt door de ruitersportzaken (maar ook maneges ed) toch vaak niet gezien. Ook als de afstelling wegens (een klein beetje) verslijten wat minder goed gaat, dan past het al heel snel niet, en veroorzaakt dan snel problemen en echt gevaarlijke situaties. Dat gebeurt veel sneller dan je verwacht bij een nieuwe cap. En bij de 'oude' caps was dat bv veel minder, ook als die elastieken wat minder zaten, verloor je nog niet meteen je cap. Dat maakt dat deze caps wel echt een flink stuk minder veilig wat mij betreft.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:58

Juul schreef:
Caps die in een keer goed aansluiten en goed OM je hoofd zitten zijn het veiligst. Maar ik hoorde trouwens ook in de winkel dat die Casco's maar nét door de veiligheidstest waren gekomen..

Wat een onzin.....
In deze link http://www.gjilke.durksz.nl/Filmpjes/t200507078.pdf staat een duitse test van verschillende caps. De Casco Youngster komt als beste uit de test.

Ik ben onlangs gestuiterd met mijn casco Youngster en heb een behoorlijke smak op de voorkant gemaakt. De cap was opengebarsten bij de klep maar is perfect op mijn hoofd blijven zitten. Ik heb totaal geen hoofdpijn ofzo gehad.

Afglijden? Ik denk - en dat zal zeker voor manegelessen zo gelden - dat er te weinig tijd wordt genomen om de bandjes goed af te stellen. Trouwens, zoiets test je toch in de winkel?
Feit is immers, dat hoofden verschillen. Wie goed in een Casco past, past slechter in HH of Horka en omgekeerd. Dat heeft niets met goed en slecht te maken, alleen met het feit dat het ene hoofd ronder is en het andere hoofd wat ovaler. Maar je mag toch hopen dat pasvorm criterium nr. 1 is bij het kopen van een cap. en niet de flitsende naam of het stoere uiterlijk.