Zijn klopjes niet goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Zijn klopjes niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:19

inderdaad. en er is ook nog altijd een verschil tussen een klopje en een klopje. soms zie je weleens mensen flink op de hals klappen, en dan denk ik: zou dat dier dat nou echt als prettig ervaren? maar er is niks mis met een juist gedoseerd klopje bij een paard dat weet wat het betekent. bij mij komt een belonende aai of klopje altijd samen met een vriendelijk woord, 'braaf!' of 'goed zo!'. en dan weten ze precies wat ik bedoel.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:16

Klopjes zijn niet echt goed, nee. Zeker niet als mensen zo enthousiast op de hals van hun paard gaan staan meppen. Dat ziet een paard eerder als straf, maar hij heeft alleen geléérd dat hij dan braaf is. Een paard vindt het veel fijner om gewoon een aai of een kriebeltje te krijgen, i.p.v een klap!

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:24

als je paard een klopje ziet als een beloning lijkt er me niks verkeerds aan en tussen een klopje en een harde klap moet wel verschil zitten anders denkt ie dat hij/zij wat fouts doet

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:01

Een klopje is misschien al eeuwen de manier om je paard te belonen. Verward Vaag dat het nu opeens als verkeerd wordt gezien! Lips are sealed Bij ons op de manege is het opeens vet populair om er een op merking over te maken. Cool Er is bij mij een groot verschil tussen een klap geven of een klopje!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:06

Mijn paard kan overigens prima tegen een klopje, hoor, maar ik geloof niet dat hij het als beloning ziet. Dan aai of kriebel ik hem liever, vindt 'ie gewoon veel prettiger. Bovendien beloon ik hem vaak door hem op zijn voorhoofdje te wrijven. Vindt 'ie heerlijk (dat kan niet als ik op hem rij, nee, dat klopt, maar ik rij ook nog maar net op hem! Knipoog )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:18

hihi mijn jaarling vind het het fijnst als ik zo hard mogelijk onder zijn kont krabbel, maar dat wordt straks wat lastig, hihi! mijn merrie vindt onder de borst krabben het fijnst maar ook dat is lastig, aangezien ze voor de wagen loopt... maar goed klopjes geven is ook niet mogelijk wanneer ze voor de wagen lopen...
nee niks mis met een juist geplaatst klopje, mits het paard weet wat je ermee bedoelt. dat het onnatuurlijk is staat buiten kijf, maar het woordje 'braaf' of 'goed zo' is ook onnatuurlijk, en nutteloos als het paard niet weet wat je bedoelt.

ik denk dat een krabbel op een fijn plekje in deze zin de beste beloning is als je het aan je paard zou vragen, maar als je bezig bent oid is het ook makkelijk om snel even (in het tuig) een aardig woord of (ohz) klopje te geven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:24

Hihihi Haha! , mijn paard heeft ook de gekste plekjes waar 'ie het zalig vindt om gekriebeld/gekrabbeld/geaaid te worden. Knipoog
Dan gaat dat lipje zo omhoog, zo schattig.
Dat doe ik ook graag als we staan te tutten/knuffelen. Maar tijdens het werken is het idd een ander verhaal. Met mijn rustige stem beloon ik hem op afstand en ik geloof dat hij dat wel snapt inmiddels. Maar ik ben liever lichamelijk en hang graag om zijn nek te zoenen samen. Lovers
Achter mijn rug zullen sommigen bij ons het wat te klef vinden, hoor, maar Sam en ik zijn echt twee knuffelkousen.... Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:43

hihi nou heerlijk penny toch? gisteren liep Flicka voor de tweede keer enkelspan voor de wagen, nou klets babbel roddel kwek... mijn kleine prinsesje... en knuffelen doen we ook graag hoor, allevier. Flicka en Snatje zijn echt van het knuffelen, Faram heeft dat minder, maar geeft wel graag kusjes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:50

Haha! Schattig.....

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 22:49

Vaak wordt een paard aangeleerd dat klopjes in combinatie met stem een beloning is. Ikzelf geef ook vaak een aai door z'n manen of krabbel een keer aan z'n schoft (zoals paarden dat in de wei doen)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:00

beetje kroelen bij de manen, net zoals paarden bij elkaat doen. En als je er naast staat gewoon om de hals vliegen en doodknuffelen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:04

Qimm schreef:
Een jong paard wat verder nog nooit in de hand is geweest zal misschien wel schrikken van zo'n benadering.

ligt ook wel aan het beest maar ik heb nu een 2,5 jarige die echt niet van een klopje gedient is Clown

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:17

Ik ben ook meer van het kroelen en door de manen krabbelen Knipoog , maar onder het rijden geef ik soms ook snel een klopje met 'brááááf' erbij...

patries88r

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:04

ik geef mij paard eerst altijd een aantal aaien en dan klopjes dan gaat t goed als ik m meteen een klopje geef wordt hij bang en staan zn oren strak naar achteren.
het is een draver en ik weet niet wat er met m gebeurd is.... de vorige eigenaar heeft er niks mee gedaan ik bedoel dus rijden....
als ik hem een klopje geef tijdens t rijden vindt hij t wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:48

Een klopje zien wij als beloning omdat wij als mens dat altijd geleerd hebben bij paarden. Waarom zou je echter je paard belonen met iets als er een veel beter alternatief is? Een paard vind een aai of een vriendelijk woordje hoogstwaarschijnlijk prettiger. Net als mensen die hun paard doodknuffelen, voor veel paarden is zoveel gewiebel in zn persoonlijke ruimte helemaal niet prettig. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je je paard niet meer mag knuffelen maar het gaat erom dat veel mensen het doen wanneer ZIJ er zin in hebben en het hierdoor als paard niet altijd als een beloning wordt ervaren)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:00

en dáár zeg je het Fellor! het belangrijkste bij elke beloning (zowiezo bij elke vorm van communicatie tussen mens en dier) is dat het paard het begrijpt. te weinig mensen kijken goed naar hun paard, en leren de signalen niet lezen. dwangmatig knuffelen zal niet als knuffelen gezien worden, een klopje bij een paard dat dit niet als dusdanig herkent dal het klopje niet als prettig (laat staan als beloning) ervaren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:39

Het bekloppen van een paard is al eeuwenoud. Misschien wilden lang geleden wat stoere kerels niet aangezien worden voor "watje", dat het in gebruik kwam, of wilden de dames geen vieze handen krijgen...
In ieder geval, toen paarden nog veel gebruikt werden in het leger, moesten de soldaten hun paarden belonen met een klopje op de hals. Er zijn wel verhalen over militaire rijlessen, waarbij het kloppen in de hele rijbaan te horen was. Op strak militaire wijze, en idd zodanig, dat een normaal mens zich afvroeg, of het nu als beloning voor het paard bedoeld was, of om de rij-instructeur te laten horen dat je toch echt je paard beklopte/beloonde.

Wat mij opvalt is dit: bij een verharend paard krijg ik bij een klopje op de hals minder haar aan mijn handen, dan wanneer ik het paard aai. Aangezien in het leger het gebruik van handschoenen heel normaal was, vermoed ik dat het kloppen ook er voor zorgde dat de handschoenen niet zo vies werden. Dat lijkt vergezocht, maar probeer het zelf maar eens uit. Het klopt Haha! echt wat ik zeg!

Natuurlijk is aaien prettiger voor een paard, maar net als bij honden, kun je idd een paard aanleren dat een klopje een beloning is, al aai ik zelf ook liever, en hebben de paarden (en honden) dat zelf ook vast liever.

xTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:58

er is een verschil tussen het paard een tik geven, of een klopje.
ik geef meestal ook 2 klopjes, of een klopje en een aai ofzo..
als je een tik geeft, geef je meestal één harde Tong uitsteken

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:37

Paarden staan elkaar ook niet te aaien. Ze beknabbelen elkaars vacht, waar onze huid niet zo blij mee zou zijn, en ik heb vaak neusjes gekregen. Dus even kort aanraken (dus klopje) vinden ze misschien van nature al heel acceptabel, als ik er zo over nadenk.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:38

een paard snapt heus wel wanneer je boos bent of wanneer juist niet.. aan je lichaamstaal en je stem..

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:26

als jij je paard hebt aangeleerd dat een klopje een beloning is dan is er tog niks mis mee! Lachen
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.