daantjuhhh schreef:.../... wij mochten inderdaad geen "medische"uitspraken doen.
Als wij een paard onregelmatig zagen lopen, mochten wij niet zzeggen aan welk been of dat het uberhoubt uit een been voorkwam of rug.
we mochten alleen mededelen dat het paard onregelmatig was en aanraden om een keer langs de DA te gaan!
Lijkt me logisch. Men kan niet van jullie verwachten dat jullie tevens DA zijn en bovendien over X-ray ogen beschikken.
Het doen van uitspraken omtrent "welk been" e.d. is dan inderdaad heel gevaarlijk en de andere partij zou je op jouw woorden af kunnen rekenen als jouw uitspraak bij nader onderzoek door een DA niet juist blijkt te zijn. Ik denk dat het daarom erg verstandig is dat juryleden zich beperken tot slechts een uitlating over de constatering van "onregelmatigheid".
Het spreekt voor zich dat een jurylid niemand met plezier uit de ring zal sturen. Dat is niet de reden waarom ze gekomen zijn (noch combinatie, noch jury).
Wel heeft een eerdere uitspraak mij zeer aan het denken gezet, namelijk die van runningkawa
runningkawa schreef:Er zijn ook ruiters die met een stokkreupel paard gewoon de ring ingaan. Wie beschermt dat paard als de ruiter het niet doet en de jury het niet zou mogen? Niemand beschermt het paard, maar als mensen zo stom zijn om een echt kreupele te starten, rijden ze hem thuis ook wel verder, niemand beschermt daar ook.
Dus dat proefje maakt ook niets meer uit.
Maar geef op elk onderdeel waar een paard niet zuiver loopt een 2.
Of dat nu door spanning of kreupel is, dat maakt niet uit.
Dat lijkt mij een hele goede oplossing. Als een ruiter die (regelmatig) willens en wetens met een kreupel paard start allemaal 2'en krijgt voor de onderdelen waarin onregelmatigheid word getoond, dan zal dat beslist demotiverend werken voor de ruiter en zal hij/zij zich zeker bedenken voordat hij/zij zich opnieuw inschrijft voor een wedstrijd.