tijdens wedstrijd door jury uitgesloten ivm onregelmatigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leonora

Re: tijdens wedstrijd door jury uitgesloten ivm onregelmatigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:38

stalhouder schreef:
@ Leonora, ik zit een beetje met het schaamrood je reactie te lezen. Ik weet wie jij bent, en ik ben die hysterische moeder waar jij over praat! Party!! Ik reageerde idd een beetje te heftig, maar er speelde meer dingen mee, is natuurlijk geen excuus, maar ik betreur het gebeuren heel erg, zeker nadat gebleken is dat de pony idd kreupel was. Eerlijk gezegd is ie dat nog steeds. Ik heb er dan nu ook geen moeite mee, om mijn ongelijk uit te spreken!! Heb er denk ik een hoop van geleerd, en weet nu dat ik heus niet altijd gelijk heb!! Dus via deze manier, sorry

haha Haha! ik heb er niet van wakker gelegen hoor Pling en de jury waar ik bij schreef, was er ook niet echt van onder de indruk. Ze zei dat mensen zich nog wel eens lieten meeslepen door de emoties, maar als ze het uitlegde, de meeste het wel snapten. Pling

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:38

Ikzelf had als jury laatst iets soortgelijks,
Er kwam een wat oudere pony in de ring die achter absoluut onregelmatig was, ik heb het meisje bij me geroepen en haar gevraagt of ze een paar rondjes met redelijk lange teugel in een vlotte draf door de ring wilde gaan. Dat deed ze, en ipv beter ging de pony slechter lopen nu hij geen steun meer had van de teugel.
Ik heb haar toen uitgesloten, direct kwam haar moeder en instructrice de ring in om 'even verhaal te halen'.
Ze vertelden me dat de pony zijn heupen niet goed waren en dat hij altijd zo liep. Ofwel, het hóórde zo.

Natuurlijk heb ik haar niet door laten rijden, de pony liep echt niet goed en ik wil geen kreupele paarden in de ring hebben. Eerst de oorzaak oplossen, dan weer wedstrijden rijden vind ik. En als je pony/paard chronisch kreupel is, is het tijd om hem lekker met pensioen te laten gaan. Maar dat laatste heb ik er maar niet bij gezegd.

Instructrice en moeder waren het niet met me eens.

Dus het is wel jammer dat als je iemand met een goede reden de ring uitstuurd, en de moeder en instructrice totaal geen begrip tonen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:18

Noukie schreef:
Nibbit schreef:
Jury is geen dierenarts Knipoog en zal daar geen uitspraken over doen

Zal daar geen uitspraken over doen klopt niet..
zou daar geen uitspraken over moeten doen lijkt me beter.

Mij heeft een jury eens verteld dat ze zeker wist dat paard aan 4 benen verrot was (bijna letterlijk die woorden). Paard was een week eerder volledig op de foto geweest en mankeert niks, liep de proef erna ook dik op kop. Paard had wel dusdanig stress in de eerste ring, waardoor hij gruwelijk ging vasthouden en inderdaad de ene taktfout na de andere maakte.
Dat de jury hem onregelmatig vond kan dus goed kloppen, mat hij aan 4 benen niet goed zou zijn was echt belachelijk.

Ik heb ooit curses extrieur beoordeling gedaan op school.
en wij mochten inderdaad geen "medische"uitspraken doen.
Als wij een paard onregelmatig zagen lopen, mochten wij niet zzeggen aan welk been of dat het uberhoubt uit een been voorkwam of rug.
we mochten alleen mededelen dat het paard onregelmatig was en aanraden om een keer langs de DA te gaan!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 23:20

daantjuhhh schreef:
.../... wij mochten inderdaad geen "medische"uitspraken doen.
Als wij een paard onregelmatig zagen lopen, mochten wij niet zzeggen aan welk been of dat het uberhoubt uit een been voorkwam of rug.
we mochten alleen mededelen dat het paard onregelmatig was en aanraden om een keer langs de DA te gaan!

Lijkt me logisch. Men kan niet van jullie verwachten dat jullie tevens DA zijn en bovendien over X-ray ogen beschikken. Haha!

Het doen van uitspraken omtrent "welk been" e.d. is dan inderdaad heel gevaarlijk en de andere partij zou je op jouw woorden af kunnen rekenen als jouw uitspraak bij nader onderzoek door een DA niet juist blijkt te zijn. Ik denk dat het daarom erg verstandig is dat juryleden zich beperken tot slechts een uitlating over de constatering van "onregelmatigheid".

Het spreekt voor zich dat een jurylid niemand met plezier uit de ring zal sturen. Dat is niet de reden waarom ze gekomen zijn (noch combinatie, noch jury).

Wel heeft een eerdere uitspraak mij zeer aan het denken gezet, namelijk die van runningkawa

runningkawa schreef:
Er zijn ook ruiters die met een stokkreupel paard gewoon de ring ingaan. Wie beschermt dat paard als de ruiter het niet doet en de jury het niet zou mogen? Niemand beschermt het paard, maar als mensen zo stom zijn om een echt kreupele te starten, rijden ze hem thuis ook wel verder, niemand beschermt daar ook.
Dus dat proefje maakt ook niets meer uit.

Maar geef op elk onderdeel waar een paard niet zuiver loopt een 2.
Of dat nu door spanning of kreupel is, dat maakt niet uit.

Dat lijkt mij een hele goede oplossing. Als een ruiter die (regelmatig) willens en wetens met een kreupel paard start allemaal 2'en krijgt voor de onderdelen waarin onregelmatigheid word getoond, dan zal dat beslist demotiverend werken voor de ruiter en zal hij/zij zich zeker bedenken voordat hij/zij zich opnieuw inschrijft voor een wedstrijd.

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:04

Dat denk ik dus ook Ja
Als je dat een paar keer achter elkaar hebt en er staat ook een opmerking bij de zuiverheid van de gangen, moet dat kwartje toch een keer gaan vallen lijkt me.

En zo heb je de mensen die met een zeikknol starten te pakken op de slechte onderdelen, wat terecht is, maar die hebben de kans wel om hun paard bij te scholen.