leren rijlaarzen met of zonder rits?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yess

Re: leren rijlaarzen met of zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:47

Met rits voor dagelijks trainen, cavallo, lekker makkelijk, en voor wedstrijden petrie standaard, dus zonder rits. Doen het allebei geweldig, gewoon af en toe een (tanden)borstel langs je rits halen tegen t vuil, en gaat fantastisch.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:18

ik vind zelf zonder rits mooier maar met rits is denk ik makkelijker....mijn ervaring is met mijn leren jodpurs dat als je elke keer in en uit moet schuiven het leer aan de binnenkant losgaat en elke keer mee naar boven gaat als je je schoen uittrekt.ik vind dit heel vervelend dus ben nu aan het zoeken voor eentje met rits, als ik jou was zou ik met rits doen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:15

Ik heb met rits, heel fijn! Alleen hij gaat soms uit de baan Clown of hoe zeg je dat? Dat ze niet meer goed op elkaar aansluiten. Knipoog

Brownwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:16

iTequilai schreef:
hallo allemaal.

me rijlaarzen van derby zijn een beetje kapot aan het gaan en ik ben dus binnenkort toe aan nieuwe. ik heb hier 4 jaar mee gedaan best lang. ik zit alleen te twijfelen of ik met rits zal nemen of niet. wat is jullie ervaring hier mee?

Ik zou voor een rits gaan

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:19

Ik heb zonder rits. Ik zie wel dat het met rits makkelijker is met aan/uittrekken bij anderen. Clown
Maar verder bevalt het prima.

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:04

Ik heb mijn leren rijlaarzen nog niet zolang (zonder rits) maar ik heb er echt spijt van dat ik ze niet met rits gekocht heb, want mijn rijlaarzen uitkrijgen is soms echt een probleem haha

TessB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:34

Heb je het ook al met pedaalemmerzakken geprobeerd? Dat werkt vaak echt goed!

freek_nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:33

ik had rijlaarzene zzondeer ritss maar ze zaten heel klem en toen hebben we er een rits in laten ZETTEN en het bevalt heel goed

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:31

Ik heb in mijn laarzen vorig jaar een rist late zetten, ik wil echt niet meer anders. Ik heb snel last van kramp en als ik mijn laarzen uit wilde doen kan het er dus zo inschieten, zie dan je laars nog maar eens uit te krijgen Haha!. Dan zou ik wel gelijk bij aanschaf een laars met rits nemen, dat is toch vaak wat netter dan het later laten doen.

Meerjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:09

Ik krijg ook bijna altijd kramp bij het uittrekken van mijn laarzen. dus ga binnenkort laarzen laten aanmeten MET rits. zo zonder rits is me laarzen uitdoen nog harder werken dan het paardrijden zelf haha...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:12

Ik had altijd zonder rits, maar bij het smaller maken van mijn petrie standard heb ik er een rist in laten zetten... sinds dien kan ik niet meer zonder Clown
Bij de nieuwe (anky elegance) hebik ook bewust voor een rits gekozen. Lachen

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:04

Rits is echt veel veiliger. Stel je voor dat je er flink afvalt en je breekt bijv je onderbeen... Met een rits in je laars zullen ze in het ziekenhuis echt hun best doen de laars uit te doen en heel te laten. Maar ik heb oo weleens meegemaakt hoe ze dat doen met een laars zonder rits... Pakken ze een mes en snijden heel je mooie en dure laars aan gort Boos!.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:47

even een rijtje van de voor en nadelen van verschillende modellen:

modellen zonder rits en veter:
voordelen, geen kapotte ritsen e.d
nadelen, vrij breed bij de enkel omdat je die ruimte nodig hebt om er in te komen, dus ook minder controle, ze zakken minder mooi in dan modellen met rits. moeilijker met aan en uit doen.

modellen met rits achter:
voordeel, makkelijk aandoen. smal rond de enkels.
nadeel, kans op kapotte rits.

rits en veter.
extra voordeel nog nauwer rond de enkel.

rits binnenvoorkant.
minder kwetsbaar dan aan de achterkant omdat het niet over de bolling van kuit hoeft.
voordeel, smal rond de enkel zeer nauwsluitend makkelijk instap. geen beschadiging aan het zadel!

ik heb alle drie inmiddels mogen uitproberen en in bezit Tong uitsteken
de laars met de rits aan de binnenvoorkant is mijn favo. zeer smal rond de enkel en de rits blijft goed! zit heel erg fijn.
het model zonder rits zit het minst lekker, zeker als je het smalle rond je enkel gewend bent. ik heb hier later ook een rits aan de binnenvoorkant in laten zetten maar je mist toch het smalle rond de enkel, ik heb hem dus nooit meer aan.
de laars met rits en veter is ook best fijn maar ik vind het stuggere van de ellegance fijner voor een stiller been. de rits is wel veel kwetsbaarder!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:43

Ik heb een rits in mijn Petrie laarzen laten zetten door de schoenmaker, bevalt mij prima! Rits gaat niet stuk, en de laars gaat een stuk makkelijker aan. Mijn nieuwe Lipica laarzen zullen veter én rits hebben, want ik ga echt niet meer staan frunniken met laarzen zonder rits Haha! .

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:45

Ik heb Riders Pro laarzen met rits en veters voor.
Ik ben echt blij met de rits hoor. Zoveel makkelijker Ja
Ik zou dus voor de rits gaan!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:35

Ik sluit me bij Marloezzke aan, ze heeft alle voors- en tegens duidelijk op een rijtje staan.

Ik adviseer klanten om voor de duurzaamheid laarzen zonder rits te kiezen. Maar als de maten van je been een laars zonder rits niet mogelijk maken (lang onderbeen/grote voet/veel verschil in kuitmaat tov bovenrand enz enz) dan dien je er rekening mee te houden dat bij normaal gebruik de rits ongeveer 1,5 jaar mee gaat, wat niet wil zeggen dat je er ook korter of langer mee kunt doen. Een rits is een mechanisch onderdeeltje van je laars en zal eerder "op" zijn dan de laars zelf.

Vaak wordt een rits gekozen vanwege het gemak met aan- en uittrekken.

Marissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:03

Ik heb laarzen met een rits aan de achterkant. Het bevalt echt heel goed. Nooit meer gedoe met uit en aan trekken en acuute krampaanvallen in mijn kuit tijdens het uittrekken. Tong uitsteken Nooit meer zonder rits. Lachen

Marissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:06

En bovendien, mocht de rits dan een keer kapot gaan, is het volgens mij niet duur om de schoenmaker hem te laten maken.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:36

Nee, bij mij kostte het inzetten 20 euro, dat zal het dan ook ongeveer kosten voor het vervangen denk ik.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:30

De ene schoenmaker is de andere niet.. dat is mij ondertussen wel duidelijk geworden! Reparatie van ritsen bij de fabrikant is de duurste oplossing, maar in bijna alle gevallen ben je dan wel verzekerd van net werk en blijvende garantie op de je laarzen.

Steffiie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:24

Ik heb altijd zonder rits, het is dan wel wat rotter met uitrekken, maar de meeste mensen hebben problemen met de rits, word vaak stuk getrokken.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:42

ik heb hele goede ervaring met laarzen met een rits, dan hoef j eniet met van die plastic zakjes te kloten! :p das wel handig vind ik.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:13

Ik heb Petrie Hampshire, die heeft een rits aan de achterkant. Ben er wel tevreden mee, omdat ik geen gedoe heb met aan- en uitdoen. Maar ik heb laatst de rits van mijn rechterlaars stuk getrokken, dus dat is even priegelen met uittrekken. Vork Binnenkort maar eens even laten maken.

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:33

Laarzen met rits Haha! handiger kan bijna niet.
Ik heb overigens nooit problemen gehad met het stukgaan van de rits in mijn laarzen, hangt een beetje van het merk af denk ik.

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:42

Ik heb laarzen met rits aan de achterkant, heel erg makkelijk. zonder rits is volgens mij een heel gedoe met aan en uittreken, zeker voor alledaagse training. Mijn ritsen zijn wel al een kapot gegaan maar was niet zoveel kwijt voor de reparatie (zo'n 30€).