2-jarige nu wel of geen deken op doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Re: 2-jarige nu wel of geen deken op doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:13

Zou hem nog gewoon tot volgend jaar mei lekker in de wei laten en
hij heeft nu al zijn energie nodig om te ontwikkelen en groeien ook moet hij weerstand opbouwen en niet met een deken zodat het straks een watje wordt die nooit meer zonder deken kan omdat hij anders gelijk ziek wordt,volgende winter zou ik pas over een deken gaan nadenken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:16

ik zou em ook dekenloos laten!
je moet met een deken zoveel meer opletten dat ie niet verkouden word enzo... en voor dat kleine beetje werk wat een 2-jarige gaat doen zou ik em geen deken opleggen...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 06:38

karoliena schreef:
Jij gaf als reden aan om aan iets te wennen op hun rug voor het zadel dat vind ik dus grote onzin om daarom een dek op te legen dat kan je ook oefenen met een zweetdekentje af en toe opleggen

Ze zijn in iedergeval gewend aan constant iets op de rug! Bij ons is gebleken dat het echt een makkelijke simpele stap is, om (bangere) jonge paarden te leren dat het heel normaal is om iets op de rug te hebben/houden.
En dit is onze werkwijze.... en zoals ik al zei: het bevalt uitstekenend..
En kwpn-ers dik in het haar vind ik zoiezo al helemaal niets.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:10

Mexxuna schreef:
Ze zijn in iedergeval gewend aan constant iets op de rug! Bij ons is gebleken dat het echt een makkelijke simpele stap is, om (bangere) jonge paarden te leren dat het heel normaal is om iets op de rug te hebben/houden.
En dit is onze werkwijze.... en zoals ik al zei: het bevalt uitstekenend..
En kwpn-ers dik in het haar vind ik zoiezo al helemaal niets.

Mijn paard (11 jaar oud) die ondertussen best goed zadelmak Clown genoemd kan worden heeft wel een enorme hekel aan dekens, daar went hij niet meer aan hoor.
Mijn ervaring is dat het vooral het op en afdoen is waar een paard aan moet wennen, waarom dan niet oplossen door even een zweetdeken op te doen als het paard wat gezweet heeft? Het is en blijft een tweejarige die vooral in de wei hoort met anderen om te kunnen groeien en spelen.
Onderschat trouwens de conditie en motorische ontwikkeling (=balans) niet die ze opdoen door in de (voldoende grote) wei te kunnen spelen met vriendjes.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:11

Precies

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 11:26

Citaat:
Onderschat trouwens de conditie en motorische ontwikkeling (=balans) niet die ze opdoen door in de (voldoende grote) wei te kunnen spelen met vriendjes.

Ik sta in de wei naar mijn paard te kijken, en kan van een afstandje zien dat ie geen conditie heeft..
Denk je nou echt dat ik zo mijn paard beoordeel?? Gestoord

Natuurlijk weet ie dat ie geen conditie heeft (door het laten lopen).. en hierin kan ik ook gelijk zien dat ie nog niet helemaal in balans loopt.. nu nog niet zo erg.., maar wil wel dat ie straks wat beter is... voordat ik er op ga zitten.. en daarom wil ik em af en toe laten lopen.. en zal hij dus gaan zweten.. zeker als zijn vacht langer wordt..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:47

femmefatale1 schreef:
Citaat:

Ik sta in de wei naar mijn paard te kijken, en kan van een afstandje zien dat ie geen conditie heeft..
Denk je nou echt dat ik zo mijn paard beoordeel?? Gestoord

Natuurlijk weet ie dat ie geen conditie heeft (door het laten lopen).. en hierin kan ik ook gelijk zien dat ie nog niet helemaal in balans loopt.. nu nog niet zo erg.., maar wil wel dat ie straks wat beter is... voordat ik er op ga zitten.. en daarom wil ik em af en toe laten lopen.. en zal hij dus gaan zweten.. zeker als zijn vacht langer wordt..

Sorry als je je aangesproken voelt, mijn opmerking was als algemene opmerking bedoeld en nee ik denk niet dat je dat zo doet.
Mijn ervaring met mijn tweejarige is trouwens dat het hem vooral aan geestelijke 'conditie' ontbreekt als het gaat om dingen doen met hem en dat bestaat bij mij uit wandelingetjes van ongeveer een half uur per keer en dat ongeveer 1 keer per twee weken.

En mijn mening blijft dat ik 2,5 jaar te jong vindt om imo zo intensief met zo'n paard te werken. Geef 'm de tijd om uit te groeien en ga volgend najaar met het paard aan de gang. En als hij toch te klein blijft verkoop hem dan als groen paard, persoonlijk zou ik nooit een paard kopen dat met 2,5 al aan het werk is gezet en met net 3 al zadelmak is, ik koop een paard om er lang van te kunnen genieten ipv hem al vroeg weg te moeten brengen omdat hij al op jonge leeftijd versleten is.
Als je een paard wil om op te rijden koop dan een wat ouder paard als je het geduld niet hebt om te wachten tot het paard geestelijk en lichamelijk toe is aan werken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 11:55

Even geheel of topic...

Jouw mening.. prima..
Maar vind het knap dat je vanaf je scherm kan beoordelen hoe 'hard' ik mijn paard laat werken, hoe ik met paarden om ga, en hoe ik een paard beleer!
Een paard echt laten werken is iets anders dan spelenderwijs wat leren!!

Dit even off topic, maar daar gaat het hier helemaal niet om!!!
Nu weer on topic graag!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:57

femmefatale1 schreef:
Mijn 2-jarige loopt nog elke dag lekker buiten en 's avonds gaat ie lekker in een warme stal.
Eigenlijk was ik niet van plan een deken te kopen voor em, en em lekker in zijn wintervacht laten schieten. Maar ik begin te twijfelen..

Aan de andere kant is het voor hem ook wel lekker, als het een hele dag regent (en dat gaat geheid gebeuren..), dat ie onder een waterdichte deken staat, al dan niet gevoerd..
Bovendien wil ik as winter langzaam aan beginnen met wat te doen met em.. en dan zou het makkelijker zijn als ie wat korter in zijn vacht blijft (hij hoeft niet superkort te blijven..) met het oog op verkoudheden door zweten na arbeid..

Wat zouden jullie doen???
Ik zat te denken aan een 200 grams gevoerd..

Niet alles door gelezen, sorry

Lekker in de wintervacht laten komen
Niks beters als puur natuur.
En met een 2 jarige mag je toch nog niet werken, dus weinig vacht heeft dan ook geen meerwaarde

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:58

femmefatale1: Ben ik helemaal met je eens, ze kunnen op zo'n leeftijd prima al spelenderwijs met dingen kennis maken is alleen maar goed, maar ik heb nog nooit een paard van spelenderwijs leren dik in het zweet gehad, terwijl ik toch met shetten werk en de vacht van jou KWPN-er dus een dun vachtje is in vergelijking.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:02

als je een 2 jarige al een deken op wil doen, heeft ie nooit de kans om immuunsysteem op te bouwen, en dat is juist zo belangrijk voor een jong paard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:07

karoliena schreef:
femmefatale1: Ben ik helemaal met je eens, ze kunnen op zo'n leeftijd prima al spelenderwijs met dingen kennis maken is alleen maar goed, maar ik heb nog nooit een paard van spelenderwijs leren dik in het zweet gehad, terwijl ik toch met shetten werk en de vacht van jou KWPN-er dus een dun vachtje is in vergelijking.

Ehmmm, wie heeft het over dik in het zweet???
Ik niet..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:10

Sorry haal je inderdaad door de war met iemand anders.

Maar dan nog gaat een paard echt niet zweten als je hem spelenderwijs aan het werk zet dus waarom zou je dan een deken op doen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:13

karoliena schreef:
Sorry haal je inderdaad door de war met iemand anders.

Maar dan nog gaat een paard echt niet zweten als je hem spelenderwijs aan het werk zet dus waarom zou je dan een deken op doen

dat zeg ik dus.. die van mij heeft zo bar weinig conditie, dat hij dus wel heel makkelijk zweet...
zelfs al speelt hij maar 10 minuten...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:17

Komt hij wel genoeg buiten dan, is wel vreemd dat hij dan zo bar weinig conditie heeft. Maar goed je moet het natuurlijk zelf weten maar ik vind het op die leeftijd echt onnodig, hij kan nog lang genoeg dekens op hebben straks als het echt nodig is omdat hij hard werkt of geschoren word. Even een zweetdekentje erop en ze zijn ook zo droog.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:30

Hij staat dagelijks buiten van 's ochtends tot 's avonds..
Er staat ook een 2 jarige merrie bij, waarmee hij af en toe wel wat kliert, maar niet veel..
het gaat me ook niet alleen om het zweten he? Maar ook om non-stop regenval, wat niet ondenkbaar is in dit land...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:32

Mijn paarden staan altijd buiten krijgen ze niks van hoor als het veel regent.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:39

karoliena schreef:

weet je wat ze ervan krijgen ? ............... weerstand !

@ TS : als een 2 jarige niet echt lekker in z'n vel zit is een ontwormingskuurtje en een vitaminespuit ook nog niet zo verkeerd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:00

femmefatale1 schreef:
dat ie nog niet helemaal in balans loopt.. nu nog niet zo erg.., maar wil wel dat ie straks wat beter is... voordat ik er op ga zitten..

Voor je erop gaat zitten zet je hem aan de longe, 3 jaar is daarbij vroeg zat. Dan leert ie zijn balans, krijgt ie zn conditie, en is er niks aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:11

Tegen regen kunnen ze gewoon hoor Lachen
En aub niet aan het werk gaan zetten voordat hij 3 is.
En een paard dat met wat tutten enz al na 10 min bezweet is?
Daar ging ik de DA bij halen...of je vraagt echt wel teveel...
1 van de 2 Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:13

postbodesiem schreef:
karoliena schreef:

weet je wat ze ervan krijgen ? ............... weerstand !

@ TS : als een 2 jarige niet echt lekker in z'n vel zit is een ontwormingskuurtje en een vitaminespuit ook nog niet zo verkeerd

Een wormkuur heeft ie 3 weken geleden gehad, mest ziet er wel super mooi uit.
En vitaminen krijgt hij nu ook al 3 weken, maar het duurt even voordat je echt resultaat ziet qua weerstand..
Hiervoor kreeg hij niks aan extra voeding..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:15

stef schreef:
femmefatale1 schreef:
dat ie nog niet helemaal in balans loopt.. nu nog niet zo erg.., maar wil wel dat ie straks wat beter is... voordat ik er op ga zitten..

Voor je erop gaat zitten zet je hem aan de longe, 3 jaar is daarbij vroeg zat. Dan leert ie zijn balans, krijgt ie zn conditie, en is er niks aan de hand

Dat is dus iets waar ik weer op tegen ben, im em ineens vol aan het werk te zetten..
Dan liever nu even 2x per week even 10 minuten laten lopen aan een lange longerlijn..
Krijgt ie ook niks van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:16

Wie heeft het erover dat je hem dan vol aan het werk gaat zetten?
ls hij 3 is, 2x per week 10 min aan het werken...krijgt ie zeker niks...nu is nog maar de vraag als hij er al zo van zweet...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:24

runningkawa schreef:
Wie heeft het erover dat je hem dan vol aan het werk gaat zetten?
ls hij 3 is, 2x per week 10 min aan het werken...krijgt ie zeker niks...nu is nog maar de vraag als hij er al zo van zweet...

Ik weet ook niet wie dat hier zegt, je weet toch hoe dat gaat hier op bokt.. alles wordt opgeblazen..
Hij heeft momenteel ook gewoon weinig weerstand, dat moet ie weer op bouwen.. daarom krijgt hij ook extra vitamines elke dag..
Wellicht heeft ie het daardoor wat zwaarder dan andere jonge paarden, en zweet hij sneller..
Maar ik wel em wel wat laten lopen, dat is ook weer goed voor zijn ontwikkeling en spieren..
Verder gaat hij er wel steeds beter uit zien.. kijk anders maar even op dit topic...
viewtopic.php?f=53&t=825723&hilit=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:26

Ziet er daar kern gezond en glimmend uit
Waarom heeft hij een slechte weerstand en heeft hij vitamine enz nodig?