Likken en schuren aan je lijf!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Re: Likken en schuren aan je lijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 06:28

@ Khishanta: bedankt voor de vertaling!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:30

Paardenmaf1 schreef:
Whhhhooooowhhhooowohhh..... al die namen ineens waarvan ik dus NOG NOOIT van had gehoord!!!! Wie zijn dat van voor lui die die boeken schrijven????? Ik heb ineens geen flauw benul meer van waar jullie het opeens over hebben!!! (sorry!)

Je hebt vast wel eens gehoord over Paardenfluisteraars, de film "The Horse Whisperer" gezien en het boekl misschien wel gelezen?

Paardenfluisteraars zijn eigenlijk Natural Horsemanshippers, en Paardenfluisteren is voor iedereen te leren. De namen die wij opnoemen zijn mensen die daar heel goed in zijn en je ook wat kunnen leren. Er is een boekje in het Nederlands te krijgen dat heet: "Het paard als partner" van Marike Coverdale en Elma Middel. Het beschrijft de verschillende trainingsmethodes en filosofien van Monty Roberts, Klaus Ferdinand Hempfling, Pat Parelli, Linda Tellington Jones, Sally Swift en Emiel Voest. Als je echt meer wilt weten zou je dat boekje misschien aan kunnen schaffen. Je kunt het onder andere hier vinden:

http://www.mediaboek.nl/product/12948_H ... ls+Partner

En als je toch alvast een link wilt hebben naar een website: http://www.parelli.com

en mocht je het Engels niet zo machtig zijn:
http://www.parelli.nl/

(Je kunt er een gratis DVD aanvragen om te zien wat je er allemaal mee kunt)

Paardenfluisteren is voor iedereen te leren!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 10:37

Tuurlijk heb ik de film The Horsewhisperer, maar ik heb nooit dat boek gelezen. Hoe lang duurt trouwens die gratis DVD?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:38

Ik heb hem nog niet aangevraagd, zou niet weten hoe lang de levertijd is....of is dat niet wat je bedoelt?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:40

Ik vind de film de paardenfluisteraar wel een verkeerd beeld geven, vooral het eind. Dat ze het been opbinden. Dat is juist iets waar NHers tegen zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:08

De film "The Horse Whisperer" is FICTIE, de roman is FICTIE, en geen enkel paard dat de benen neemt en echt niets van mensen moet hebben komt op een mens af nadat hij een middag midden in een weiland met gras staat zonder er een hap van te nemen.

En toch is "Horse Whisperer" het eerste woord dat je opnoemt als mensen niet begrijpen wat Natural Horsemanship inhoudt. Scheelt een hoop tikwerk.

En voor de TS is het misschien wel leuk om ook een keer op het Natural Horsemanship forum op bokt te komen kijken...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 14:55

Cassidy schreef:
Ik heb hem nog niet aangevraagd, zou niet weten hoe lang de levertijd is....of is dat niet wat je bedoelt?

Nee joh Haha! De speelduur van de DVD zélf! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:57

Geen idee. Heb hem zelf nooit aangevraagd, wel een keer gezien maar niet met klok naast gezeten. Maar aangezien hij gratis is, waarom moeilijk doen?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:21

M'n bijrijdhaf schuurt zo af en toe ook tegen me aan als ie heeft gereden...

Ik zelf vind het 'no problemo' omdat ie dan echt jeuk heeft.... Even schuren en klaar is het weer!
Of hij rost even tegen mij aan, of ik ben zo aardig om hem even een handje te helpen en kriebel 'm even waar hij jeuk heeft, vindie heerlijk!

M'n moeder vind het zo af en toe niet zo grappig als ik weer helemaal behaard thuis kom! Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:13

De gespen aan een hoofdstel kunnen flinke beschadigingen aan je kleren en aan je huid veroorzaken. Als je al geen problemen heeft dat je paard door dat schuren duidelijk laat zien dat hij je onderdanig acht, zou je misschien daar aan kunnen denken.

Een schram van een gesp over je arm is erg pijnlijk.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:00

Zo af en toe wel ja, maar zolang ik er nog geen last van heb gehad mag hij zo af en toe als ie wil even schuren! Bij mij, no problemo! Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:22

Dat zeg je zo mooi, 'zolang ik er nog geen last van heb'. Je begrijpt wel dat als je er wel last van gaat krijgen, het niet meer bij een schram op je arm blijft?
Het begint met jeuk, dan krijgt hij door dat jij zegt 'Oh, help, ja, jij bent mijn baas! Jij bepaalt wat er gebeurt!', en dat zal hij ook uitbuiten ook. Paarden denken echt niet 'Nee, dat mag niet,ook al word ik er nooit voor gestraft, maar deze keer heb ik écht jeuk'.

Je paard vind het gewoon lekker, doet met je waar hij zin in heeft, en jij geeft hem ook het grootste gelijk van de wereld.

Binnen de kortste keren is het hek van de dam, en dan sta je mooi te kijken met 400 kilo haflinger brok Clown

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 06:15

Gisteravond wilde De Bruin bij mij ook even lekker schuren met zijn hoofd, hij stond al met zijn hoofd naar mij maar ik liep er met een grote boog erom heen. Aan mij wordt er niet meer geschrobt! (Wat keek HIJ sip zeg, kreeg bijna medelijden met hem) Hij wil ook weleens met zijn hoofd tegen zijn voorbenen aanschuren maar dat wordt ook afgestraft door Terence! (me instructrice) Maar om hem zomaar een rótschop te geven gaat mij zelfs iets te ver!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 06:51

khirshanta schreef:
Dat zeg je zo mooi, 'zolang ik er nog geen last van heb'. Je begrijpt wel dat als je er wel last van gaat krijgen, het niet meer bij een schram op je arm blijft?
Het begint met jeuk, dan krijgt hij door dat jij zegt 'Oh, help, ja, jij bent mijn baas! Jij bepaalt wat er gebeurt!', en dat zal hij ook uitbuiten ook. Paarden denken echt niet 'Nee, dat mag niet,ook al word ik er nooit voor gestraft, maar deze keer heb ik écht jeuk'.

Je paard vind het gewoon lekker, doet met je waar hij zin in heeft, en jij geeft hem ook het grootste gelijk van de wereld.

Binnen de kortste keren is het hek van de dam, en dan sta je mooi te kijken met 400 kilo haflinger brok Clown

Denk je? Als ik het niet wil, dan weet ie dat ook... En dan doet ie het ook niet. Probeert hij het wel, dan weet ie dat ie fout zit. Daar ben ik heel consequent in.
Je moet niet te snel conclusies trekken meid. Ik weet zelf donders goed hoe ik met mijn bijrijdpaard om ga en dat kun jij echt niet vanaf de pc bekijken! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:56

Jotee schreef:
Je moet niet te snel conclusies trekken meid. Ik weet zelf donders goed hoe ik met mijn bijrijdpaard om ga en dat kun jij echt niet vanaf de pc bekijken! Lachen

Bijrijdpaard? Weet de eigenaar dat je dit toestaat?
Maar als het je bijrijdpaard is, dan denk ik zomaar dat het zo'n vaart niet gaat lopen met het over je heen walsen. Er is altijd iemand anders die recht kan zetten wat jij krom hebt gemaakt Lips are sealed

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:17

Dames, dames.... Vork

Geen ruzie maken hoor. En omdat de meerderheid vind dat het "krom" is wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk krom of schadelijk is. Laat een ieder z'n eigen waarheid er op nahouden. Ik ken ook een aantal paarden die dit regelmatig doen en waarbij de berijders het toelaten. Ik heb echter nog nooit uit het gedrag van het paard opgemaakt dat hij zich "hoger in rang" voelde dan de betreffende ruiters, noch heb ik sporen van ongehoorzaamheid kunnen constateren.

Er is inderdaad een hoop te zeggen over het verhaal waar eerder aan werd gerefereerd (op een externe website). Maar vergeet niet dat dezelfde persoon in dat verhaal ook zegt:

...het is goed dat hij zich zeker voelt in jouw buurt. Het schuren laat zien dat hij zich zeker voelt, en dat hij je geaccepteerd heeft als vriend en kuddelid, en hij wil misschien een wederzijdse poetsbeurt beginnen

Ik zelf vind dit laatste belangrijker dan de rang-orde. Ik weet het... ik ben eigenwijs. Maar mijn idee van een fijne omgang met je paard is er één van absoluut wederzijds respect; het absoluut één zijn met je paard. Dus ik voel me niets meer dan m'n paard, en ik moet het idee hebben dat m'n paard zich niets meer voelt dan mij. En dat stukje acceptatie middels het schuren vind ik in dat beeld passen. Door dat af te wijzen zou je het paard ook de emotie kunnen geven dat jij z'n vriend niet wil zijn en dat jij hem niet accepteert in jouw "kudde".

Stof tot nadenken wellicht? Pling

Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:22

De uitnodiging tot een wederzijdse poetsbeurt komt nooit van dat paard in een kudde die lager in rang staat. Er bestaat geen gelijk niveau bij paarden, of jij bent degene die dominant is, of je paard.

Je streeft naar eenheid, in hoeverre is dat eenheid, en in hoeverre is het het vermogen van je paard om op hele subtiele aanwijzingen van jouw te reageren?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 15:59

Wat paarden trouwens ook weleens doen is aan je háár knabbelen! Iemand ervaring hiermee? Ik wel! (sorry beetje off-topic...)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:00

Cassidy schreef:
Jotee schreef:

Bijrijdpaard? Weet de eigenaar dat je dit toestaat?
Maar als het je bijrijdpaard is, dan denk ik zomaar dat het zo'n vaart niet gaat lopen met het over je heen walsen. Er is altijd iemand anders die recht kan zetten wat jij krom hebt gemaakt Lips are sealed

Sorry, ik volg je niet helemaal meer....
Welke vaart? En wie zegt dat ie over me heen loopt? Waar heb je het in godsnaam over?
Je moet niet te snel conclusies trekken meid.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:06

Clown Typisch bokt.

Likken laat ik wel toe, alleen aan mn hand. Schuren niet, en op een gegeven moment valt het kwartje wel dat ze echt niet mogen schuren.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:53

Jotee schreef:
Denk je? Als ik het niet wil, dan weet ie dat ook... En dan doet ie het ook niet. Probeert hij het wel, dan weet ie dat ie fout zit. Daar ben ik heel consequent in.

Lekker consequent, de ene keer toestaan, de andere keer niet Huilen van het lachen
Dat is dezelfde redenering als dat jij ineens voor een gesloten staldeur staat. 'Sorry, ik heb vandaag geen zin dat jij mijn paard rijdt.'

Natuurlijk wil ik niet beoordelen of veroordelen. Je zult hem zeker lekker verwennen enz.
Ik bedoel het echt niet dat ik eens even ga zeggen hoe of wat, maar (jammer genoeg) begrijpen paarden ons meestal niet zoals wij dat willen, of beter gezegd: wij kunnen ons niet uitdrukken zodat paarden ons begrijpen. Omdat we ze zelf gewoon vaak niet goed genoeg door hebben.

Probeer je in te denken dat er een groen klein mannetje van een andere planeet komt. Zo'n klein, ieliepielerig mannetje, dat er erg grappig uitziet. Wat een schatje! Je mag dichtbij komen, en je leeft je uit met knijpen, een beetje aardig doen, wat kietelen... Wat een leuk mannetje!

De volgende keer kom je, leuk! Zo'n klein knulletje is best gezellig. Dan ineens mag het niet meer. Hij houdt je een laser pistool tegen je hoofd. De rollen zijn dus omgekeerd? He? Wat nou? De vorige keer maakte jij de dienst uit!

Dat is precies wat je paard elke keer doormaakt. Hij heeft geen vat op jou, wat je wilt, wat zijn plaats is, wat jouw plaats is, en zal er echt niet vrolijker van worden. Al bedoelt hij er geen kwaad mee, en al zal er vaak voor mensen, op directe wijze, geen kwalijke consequenties van zien, je paard zal wel (onbewust) het gevoel hebben dat hij de baas is. Ook al was jij alleen maar aardig tegen het mannetje, onbewust wist jij wel al 'zeker' dat jij de baas was.

Dat is niet onverhoopt vanachter een pc conclusies trekken, dat is algemene 'wijsheid', omdat het simpelweg altijd zo werkt. Nogmaals, niet om de belerende doos uit te hangen, maar laat het dan liever niet toe dat hij naar jou toe komt, maar als hij weg trekt en netjes staat, of als beloning, begin jij dan met krabben. Al schuurt hij dan tot 'ie een ons weegt, jij bent begonnen met de poetsbeurt, dus mag je paard er (volgens paardenregels) op in gaan.

Verder ben ik het ook eens met Cassidy, het zal zo'n vaart nog niet lopen dat hij de baas over je gaat spelen (al zal hij dat onbewust wel voelen), omdat de eigenaar er met (wel) consequent handelen wel nog voor zal zorgen dat het paard zich netjes gedraagt.

En ja, dit is inderdaad typisch bokt Clown

Ik probeer alleen maar duidelijk te maken hoe het altijd is, en hoe het volgens paardenregels gaat.
Als je dat niet aan wilt nemen, of er niet naar wilt luisteren, heb ik mijn best gedaan, het zal dan ook het laatste zijn dat ik erover zeg, voor we weer zo'n 'welles nietes' topic krijgen Clown

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:56

Oh, over aan de haren knabbelen:
Kijk eens wat paarden bij elkaar doen op de schoft of de manenkam. Dat is heel vergelijkbaar. Het werkt hetzelfde als met het schuren, je paard komt in jouw ruimte, en wil bepalen wanneer er iets gebeurd wat hij lekker vindt. Nee, jij deelt de lakens uit! Lachen

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 20:56

Bianco heeft vandaag weer geprobeerd om aan mijn lijf te schuren, maar hij kreeg algauw een >corrigerende!< tik van mij, waarna hij een beetje verbaasd naar me keek met hele grote ogen! Hij heeft nog even geprobeerd om alsnog wéér te gaan schuren met zijn hoofd maar algauw was het een 'NEE' van mij. En man, kan HIJ zielig kijken zeg!!!

Maarja, als het niet mag dan mag het gewoon niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 07:55

Als ze echt jeuk hebben schuren ze maar aan hun been hoor.
Kunnen ze ook heel goed als er geen menselijkeschuurmalen in de buurt zijn