paard verliest evenwicht in de trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinkyhorse

Re: paard verliest evenwicht in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:20

ja inderdaag, het is wel even schrikken wanneer je dit filmpje ziet!
Alle mogelijke oplossingen zijn al vernoemd en die helpen dus ook niet:?..
Het blijft wel heel raar dat ze met gemak in de trailer gaat als ze in de trailer dan zo bizaar doet...

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:26

Mijn paard valt ook in de trailer (zelfs tot haar benen in de lucht zijn) ze ligt dan op haar rug tussen het schot en de zijkant.
DIt doet ze ook als je stilstaan (zelfs voordat de auto gestart is)

Onze oplossing, het schot eruit en alleen vervoeren in een 2 paards trailer.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:02

Wendel schreef:
ik he je filmpje bekeken en krijg het idee dat het aan de voorste stang ligt. Die is zo instabiel dat de paarden daar ook geen houvast aan hebben. Ik denk maar zo als ik in een trailer vervoer zou worden zou ik voor me ook iets willen hebben wat houvast kan bieden. Dit is wiebelig dat je er zelf van gaat wiebelen. Ik hoop dat je een beetje begrijot wat ik bedoel. En misschien is het niet onverstandig om een vaste balk te plaatsen, al was het maar voor te kijken of dat wel werkt

zoals ik al 100x heb gezegt dat schot is geen beweging in te krijgen je moet alles los halen om hem te verzetten
maar als ze haar achterbeen eronder zet (wat ze dus doet) en hem optilt en ondertussen eraan gaat hangen dan trekt ze hem dus met 500 kilo naar achteren
ik ben echt niet gek dat schot zit op 2 plaatsen verankerd en is dus NIET instabiel

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:04

Sies schreef:
Mijn paard valt ook in de trailer (zelfs tot haar benen in de lucht zijn) ze ligt dan op haar rug tussen het schot en de zijkant.

ja daar ben ik dus ook bang voor dat dat ooit gebeurd
dank je voor je advies maar daar hebben we veder niet veel aan als je altijd met 2 paarden op weg gaat
en het probleem was er nooit dus ik wil weten waardoor het ineens komt
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 03-09-07 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:06

nils schreef:
daarom moet je het ook eerst op het erf proberen en als je niet hard rijdt ken ze ook niet hard omvallen...

ik snap je angst wel en had het in het begin ook bij mijn eigen paard, toch geprobeerd en het resultaat mag er wezen (sinds ik het schot scheef heb niet meer omgevallen en ze staat een stuk rustiger)

hoe moet ik het schot scheef zetten als ik ALTIJD twee paarden vervoer ?
nogmaals het is niet mijn paard maar ik wil de oorzaak weten waarom ze dit ineens doet en eerder dus niet

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:08

Cheveyo schreef:
Hey Petroes, zeker aannemen dit aanbod Knipoog
Kit is daar ook geweest, super!

ik weet niet wat wendy wil het is niet mijn paard maar ik leg het haar voor zodra ze terug is van vakantie
maar wendy heeft ook wat afgesproken met syl om iets te proberen
dus ik kan daar niet over oordelen
ik kan me voorstellen dat ze dat eerst wil proberen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:26

Mijn 11 jarige Tinkermerrie doet dit ook sinds een tijdje.
Ik heb haar altijd gewoon vervoerd,zonder problemen,en nu de laatste keer ging ze opeens LIGGEN in de trailer als we met de auto optrokken,en ze gooide zich tegen het tussenschot of de zijkant van de trailer in bochten en op rotondes.

Het filmpje van jou ziet er nog mak uit vergeleken met mijn paard..
Als ze gaat liggen,zakt ze helemaal tot op de grond,en dan trekt ze zich aan het halstertouw weer omhoog,onder luid gestommel en gestamp.
Tijdens de rechte stukken staat ze rustig,en eet hooi uit het hooinet.
Ze loopt rustig en kalm de trailer op,en komt er ook heel kalm en relaxed weer af.

Ik heb geen idee waarom het zo opeens gekomen is,maar de mensen die ik erover gesproken heb die hetzelfde probleem hebben gehad,zeggen dat ik haar moet vervoeren in een tweepaardstrailer,met het tussenschot schuin,of in een veewagentje,waar de paarden schuin geladen staan,dus zijwaarts vervoerd worden.
Dan is hun evenwicht beter,en houden ze zich beter staande.
Succes ermee,ik weet hoe eng het is!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:32

Hoi Petrus,

Ik begrijp dat je het probleem zo opgelost wil zien dat je weer rustig met 2 paarden op pad kan gaan. Maar misschien moet je daarvoor eerst wel een paar stappen terug doen. En dus toch een keer proberen om met het tussenschot scheef, of het paard alleen in een 2-paardstrailer te vervoeren. Als dat goed gaat kun je weer rustig aan proberen zover te komen dat ze wel weer samen op een knappe manier vervoerd kunnen worden. Zelf zou ik mijn paard hier niet naast zetten in ieder geval. Misschien kan een tussenschot dat bestaat uit rubber, ipv een houten schot, ook een oplossing bieden, daar kunnen ze hun voeten onder kwijt.
Volgens mij is het paard van Esther (B.) ook op deze manier weer aangewend om met een tussenschot te staan. Dus eerst alleen, toen met het tussenschot scheef en daarna van lieverlee het schot steeds wat dichterbij. Dat kwam uiteindelijk goed. Als ikme goed herinner ook met een rubber tussenschot, en geen houten meer.
Het lijkt mij in ieder geval geen medisch probleem, maar mee dwarsigheid. Zeker gezien de manier waarop geprobeerd wordt om over de voorstang te komen.

Lastig hoor, en ook zo jammer. Ga je steeds lekker samen op pad, heb je dit.

Hopelijk heeft Annemarie vd T. een goede oplossing voor jullie.

groetjes, Margriet.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:42

Het tussenschot wat ik in de trailer had was van dat dikke plastic.
Ze had hier dus ook geen steun aan,en ging bijna onderuit als ze steun zocht tegen het schot.
Als ze valt,en probeerd op te krabbelen,dan wil ik niet weten wat er gebeurd als het paard met de voeten en benen aan de andere kant terecht komt.
Dan trapt het vallende paard het paard dat ernaast staat..

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:57

je hebt pm gekregen ik had precies het zelfde en ik rij nu zonder problemen weer rond

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:58

we hadden eerst een trailer met rubberen flap dat maakte dus niet uit
dat vond ik ook een mega eng idee
ik was als de dood dat ze daar doorheen zou vallen
ik had gehoopt in deze trailer dat het minder werd omdat ze zich zeg maar schrap kan zetten maar dat maakt dus niet uit
maar zoals gezegt het is mijn paard niet
mijn paard staat er super cool naast en beweegt amper
die kijkt ook echt af en toe zo van wat ben je nu aan het doen
ik wil echt wel helpen maar ik ga dus niet riskeren dat mijn trailer straks stuk gaan door een ander zijn paard of dat ze zich erg verwond en mijn paard erbij
ik heb haar in meedere trailers vervoerd en dat maakt allemaal niet uit
en een 1 1/2 of vrachtwagen heb ik niet tot mijn beschikking

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 19:03

jenneke1029 schreef:
je hebt pm gekregen ik had precies het zelfde en ik rij nu zonder problemen weer rond

dank je wel
ik heb je geantwoord OK dan!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:01

Pellie schreef:
lastig zeg!

wat je ziet is dat ze erg met d'r hoofd lijkt te gaan hangen, met de keel/onderkaak op de stang en maar blijft hangen en trekken. het leek mij dat ze los wil komen, en idd absoluut niet in de trailer wil blijven staan, vluchtgedrag vertoont. wat de reden daarvan is... en waarom ze het eerder niet heeft gedaan zijn interessante vragen idd.
ik kan van het filmpje af niet zo goed zien dat ze omvalt vanwege evenwichtsproblemen, maar daar zullen jullie ongetwijfeld goed izcht op hebben gehad.

misschien kun je van de maand maart alles nog in kaart brengen wat is er gebeurd, welke veranderingen er zijn geweest, hoe miniem die nu ook lijken. het lijkt me eerder een psychisch dan een fysiek probleem, en zou iemand als laarakker uitkomst bieden.

ik vind het idee over vervoeren in een vrachtwagen wel wat.

en hebben jullie ook nagedacht over een dierentolk om zo meer te weten te komen??

petruska, je hebt hier niet op gereageerd. ik vond dat er wel wat nuttigs tussen stond Haha!

texelse, je noemt het dwarsiigheid maar dat kent een paard niet, doe doet altijd iets met reden Ja

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:20

tinkert_tje schreef:
Wendel schreef:
ik he je filmpje bekeken en krijg het idee dat het aan de voorste stang ligt. Die is zo instabiel dat de paarden daar ook geen houvast aan hebben. Ik denk maar zo als ik in een trailer vervoer zou worden zou ik voor me ook iets willen hebben wat houvast kan bieden. Dit is wiebelig dat je er zelf van gaat wiebelen. Ik hoop dat je een beetje begrijot wat ik bedoel. En misschien is het niet onverstandig om een vaste balk te plaatsen, al was het maar voor te kijken of dat wel werkt

zoals ik al 100x heb gezegt dat schot is geen beweging in te krijgen je moet alles los halen om hem te verzetten
maar als ze haar achterbeen eronder zet (wat ze dus doet) en hem optilt en ondertussen eraan gaat hangen dan trekt ze hem dus met 500 kilo naar achteren
ik ben echt niet gek dat schot zit op 2 plaatsen verankerd en is dus NIET instabiel

Je hebt er misschien overheen gelezen maar ik heb het niet over het schot. Ik heb het over de balk, dus om het nogmaals duidelijk te zeggen de balk waar ze tegen aan staan met haar schouders, nek, waar ze haar hoofd overheen doet als je haar vast zet

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:23

tinkert_tje schreef:
Sies schreef:

ja daar ben ik dus ook bang voor dat dat ooit gebeurd
dank je voor je advies maar daar hebben we veder niet veel aan als je altijd met 2 paarden op weg gaat
en het probleem was er nooit dus ik wil weten waardoor het ineens komt

Met een tussenschot met rubber flap was mijn paard wel altijd te vervoeren bij de vorige eigenar, dus vriendlief gaat weer een zaterdag lassen/slijpen en klussen om een ander schot te maken.
Afbeelding
We hebben onze trailer al 2x verbouwt voor dit paard, zie de goedkope uitvoering van de trailercamera Haha!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 10:23

Pellie schreef:
Pellie schreef:
lastig zeg!

wat je ziet is dat ze erg met d'r hoofd lijkt te gaan hangen, met de keel/onderkaak op de stang en maar blijft hangen en trekken. het leek mij dat ze los wil komen, en idd absoluut niet in de trailer wil blijven staan, vluchtgedrag vertoont. wat de reden daarvan is... en waarom ze het eerder niet heeft gedaan zijn interessante vragen idd.
ik kan van het filmpje af niet zo goed zien dat ze omvalt vanwege evenwichtsproblemen, maar daar zullen jullie ongetwijfeld goed izcht op hebben gehad.

misschien kun je van de maand maart alles nog in kaart brengen wat is er gebeurd, welke veranderingen er zijn geweest, hoe miniem die nu ook lijken. het lijkt me eerder een psychisch dan een fysiek probleem, en zou iemand als laarakker uitkomst bieden.

ik vind het idee over vervoeren in een vrachtwagen wel wat.

en hebben jullie ook nagedacht over een dierentolk om zo meer te weten te komen??

petruska, je hebt hier niet op gereageerd. ik vond dat er wel wat nuttigs tussen stond Haha!

texelse, je noemt het dwarsiigheid maar dat kent een paard niet, doe doet altijd iets met reden Ja

ooh sorry maar er stond ook zo veel Bloos
en nee er is nooit een tolk bij geweest
hoe werkt dat ? vergeet niet we wonen op texel en zo iemand komt echt niet hier naar toe die ervaring heb ik al vaak genoeg die boot er tussen is de stop Boos!
en nee er is niks raars of zo gebeurd vooraf waardoor ze zo doet
ik kan me teminste niks bedenken
maar nogmaals het is mijn paard niet
en nee texelse het is echt geen dwarsigheid

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 10:27

Wendel schreef:
Je hebt er misschien overheen gelezen maar ik heb het niet over het schot. Ik heb het over de balk, dus om het nogmaals duidelijk te zeggen de balk waar ze tegen aan staan met haar schouders, nek, waar ze haar hoofd overheen doet als je haar vast zet

ja dat snap ik maar die staat vast doormiddel van het schot en daar is dus normaal geen beweging in te krijgen echt waar niet die stang + schot staan op 2 plaatsen verankerd bij normaal gebruik krijg je daar geen beweging in

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 10:40

Sies schreef:

Met een tussenschot met rubber flap was mijn paard wel altijd te vervoeren bij de vorige eigenar, dus vriendlief gaat weer een zaterdag lassen/slijpen en klussen om een ander schot te maken.
Afbeelding
We hebben onze trailer al 2x verbouwt voor dit paard, zie de goedkope uitvoering van de trailercamera Haha!

nou gelukkig dat het werkt bij jullie ziet er wel stoer uit hihi Haha!
maar het is mijn trailer en NIET mijn paard dus een trailer verbouwen gaat echt niet gebeuren
mijn paard heeft nergens last van
we hadden eerst een trailer met rubberen flap en 2 grote ramen waardoor ze naar buiten kon kijken maar dan deed ze zelfde dus dat maakt geen verschil
dat had ik dus wel gehoopt

maar ik wacht eerst af wat de eigenaar hier allemaal van vind
want het is haar pakkie aan ik denk alleen mee
ze heeft meerdere opties gekregen
homeopatisch en annemarie
ik weet niet hoe ze daar verder over denkt ze heeft contact met de eerste
de rest is haar keus verder
ze is nu op vakantie
ik ben hier al me van alle kanten aan het verdedigen dat onze trailer NIET gammel is ,dat er rubber op de grond ligt ,dat ik niet 100 door de bochten rijd ,en dat ze niet te lang niet te kort vast staat
,dat het schot echt muurvast staat en de stang ook
dat ik GEEN vrachtwagen of 1 1,5 paards trailer heb en dat ze het 2 jaar niet heeft gedaan
dat er niks raars is gebeurd
dat ze gewoon goed naar buiten kan kijken,dat ik NIET riskeer haar los te zetten of zonder tussenschot
dat ze ook links heeft gestaan en ook alleen

ik stop er mee ik blijf het uitleggen
ik vind het alleen heel vervelend voor haar en voor mij
omdat we altijd met allerlei ritten enz mee gingen door heel nederland en dat kan zo dus onmogelijk
ik wacht eerst af wat de eigenaar er over zegt en wat ze wil gaan doen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 11:01

Het komt ook absoluut niet door jou hoor,of door de stangen of het tussenschot.
Ligt helemaal aan het paard!
Mijn paard deed het ook met een ander paard ernaast,en die stond braaf stil.
De chauffeur reed echt met een super slakkegang door de bochten,trok heeel langzaam op,remde zeer voorzichtig,en toch ging ze zo tekeer steeds.
Bij aankomst bleek dat ze de voorstang eruit getrokken had.
Paard is het evenwicht kwijt,en dat is vervelend op te lossen.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:26

Ik kan er qua oplossing niet zo heel veel over zeggen.
Wat me aan het filmpje opvalt is dat ze vrij kort aangebonden is.
Paarden hebben juist hoofdruimte nodig om hun evenwicht te kunnen bewaren. Wellicht is het daar ooit eens misgegaan.
Ik zou ook een stapje terug doen en rustig in een lege trailer weer proberen op te bouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:55

Waarom bewegen beide paarden constant?? Paarden stonden bij mij altijd rustig op de wagen, zonder al dat gewiebel. Ze staan werkelijk geen seconde stil. Wat is daar de reden van??
Het paard staat inderdaad erg kort vastgezet. Dat maakt het zeker niet eenvoudiger voor het paard om te blijven staan.
Check je eigen rijkunst eens door een volle emmer water in je trailer te plaatsen en daarmee te gaan rijden.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 10:29

haha nou sorry hoor maar ik kan echt wel rijden en ze doet het echt niet alleen bij mij
en het andere paard staat echt wel stil hoor
of mag die ook niet meer ademen
tuurlijk wiebeld die er staat een paard naast die de trailer bijna afbreekt ik ben blij dat hij er nog zo koel bij blijft staan
als ik alleen met hem rijd of met een ander paard erbij voel ik ze geeneens staan of bewegen
wat een onzin en nee ze staat niet heel kort dat lijkt zo omdat ze er volledig aangaat hangen en ze stapt een heel stuk op zij kijk naar het andere paard die staat net zo lang en kan ook zijn hoofd gewoon omdraaien
en zoals 1000 keer gezegt we hebben al geprobeerd langer te zetten of juist korter maakt niks uit
sorry hoor maar zulke opmerkingen word ik echt een beetje Boos! van denk je nu echt dat iedereen die met dit paard rijd niet kan rijden Boos!
en ja ik kan met een emmer water rijden jij ook ???
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 05-09-07 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:01

tinkert_tje schreef:
haha nou sorry hoor maar ik kan echt wel rijden en ze doet het echt niet alleen bij mij hoor
moet ik me hierdoor aangesproken voelen of zo NOT
en het andere paard staat echt wel stil hoor
of mag die ook niet meer ademen of zo
sorry hoor maar zulke opmerkingen word ik echt Boos! van denk je nu echt dat iedereen die met dit paard rijd niet kan rijden Boos!

Nou, ik ben van mening dat ze veel te onrustig staan, allebei. Nog los van het korte aanbinden. Als mijn paarden zo onrustig staan, ga ik als eerste mijn rijstijl aanpassen. Uiteindelijk moet ook een paard leren de bewegingen op te vangen en z'n balans te houden. Dat kan alleen door ervaring en ervaring krijg je door kilometers te maken.
Rest alleen het punt dat je de indruk wekt dat dit in het verleden minder een probleem was; wat is er nu dan anders dan voorheen?
Tot slot durf ik rustig te stellen dat 80% van de chauffeurs met paarden aan de haak, daar feitelijk niet mee kan rijden, althans niet zo comfortabel als wenselijk voor het paard.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:05

edit ik had net mijn berichtje aangepast

maar dacht je nu echt dat het door rijstijl komt
ik rijd heel nederland door en ja ze had het eerder niet en er is niks veranderd dus dat is de vraag waar komt dit door
maar ik ga er verder niet op in ik word er alleen maar pissig van als jij denkt dat ik niet kan rijden jou idee
ik zoek naar een oorzaak en oplossing

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:24

Ik denk dat het helemaal niks met rijstijl of aanbinden of wat dan ook te maken heeft. Ik denk dat je moet zoeken in de psyche van het paard en Annemarie kan daar goed bij helpen denk ik.