Uitstappen geen kleine kinderen voor op zadel tijdens wedstr

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: Uitstappen geen kleine kinderen voor op zadel tijdens wedstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:53

De ringmeester had inderdaad groot gelijk omdat hij verantwoordelijk is voor de wedstrijd. Ik vind het ook geen gekke regel, kwestie van logisch nadenken. De opmerking die iemand maakte van "dat maak ik als ouder zelf wel uit" vind ik echt een opmerking van deze tijd. Ikke, ikke, ikke. Maar we leven met zijn alle samen en om dat een beetje ordenlijk te laten verlopen zijn regels opgesteld. Natuurlijk staat er niet letterlijk dat je niet met twee, of achterstevoren op het paard mag zitten maar een cap op is al het minste wat ze kunnen eisen. En als je niet tegen je kind kunt kunt zeggen dat ze 5 minuten ergens moet blijven zitten, laat haar dan thuis of zet haar in de auto of de trailer. Gaan ze echt niet dood van. Zij heeft de keuze, luisteren of weg. Want hoe doe je het dan als je zelf moet rijden en je man leest voor??? En nu was je zelf al klaar dus kon je ook een oogje in het zeil houden. Ik neem aan dat ze thuis ook niet in de stallen en de bak rondbanjert als er paarden in staan?

Eigenlijk zouden ze bij menwedstrijden ook meer moeten opletten want wat je daar ziet gebeuren...paarden voor de wagen maar zonder hoofdstel, 4-span zonder koetsier. Ze zijn allemaal super braaf maar als er wel een schrikt is het levensgevaarlijk voor mens en dier. Een stalterreinmeester zou ik niet overbodig vinden. Maar dit even ter zijde.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 21:58

Natuurlijk zou het kunnen dat men iets niet goedkeurt. Laat ik heel wel voorop stellen dat er GEEN regel voor is. Het is dus niet verboden maar stelt de mevrouw van de KNHS liever niet.
De beste man had mij vriendelijk kunnen aanspreken in plaats van als een volidioot op me af komen rennen.
Mijn dochtertje heeft de hele week aan iedereen verteld dat ze door een stomme man van het paard werd gestuurd die alleen maar kon schreeuwen terwijl normale mensen met elkaar praten.
Dat normaal praten met elkaar en niet schreeuwen is inderdaad een van mijn eigen uitspraken, schreeuwen is een teken van onmacht. Maar stommen man heeft ze zelf bedacht. Het heeft dus wel heel degelijk veel indruk op haar gemaakt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 22:08

DendroFleur schreef:
De ringmeester had inderdaad groot gelijk omdat hij verantwoordelijk is voor de wedstrijd. Ik vind het ook geen gekke regel, kwestie van logisch nadenken. De opmerking die iemand maakte van "dat maak ik als ouder zelf wel uit" vind ik echt een opmerking van deze tijd. Ikke, ikke, ikke. Maar we leven met zijn alle samen en om dat een beetje ordenlijk te laten verlopen zijn regels opgesteld. Natuurlijk staat er niet letterlijk dat je niet met twee, of achterstevoren op het paard mag zitten maar een cap op is al het minste wat ze kunnen eisen. En als je niet tegen je kind kunt kunt zeggen dat ze 5 minuten ergens moet blijven zitten, laat haar dan thuis of zet haar in de auto of de trailer. Gaan ze echt niet dood van. Zij heeft de keuze, luisteren of weg. Want hoe doe je het dan als je zelf moet rijden en je man leest voor??? En nu was je zelf al klaar dus kon je ook een oogje in het zeil houden. Ik neem aan dat ze thuis ook niet in de stallen en de bak rondbanjert als er paarden in staan?

Eigenlijk zouden ze bij menwedstrijden ook meer moeten opletten want wat je daar ziet gebeuren...paarden voor de wagen maar zonder hoofdstel, 4-span zonder koetsier. Ze zijn allemaal super braaf maar als er wel een schrikt is het levensgevaarlijk voor mens en dier. Een stalterreinmeester zou ik niet overbodig vinden. Maar dit even ter zijde.

Hier wil ik graag op inhaken. Het was niet de ringmeester maar de hoofdjury die bij navraag gewoon springjury te zijn samen met nog iemand die hem verteld had omroepen is genoeg je hoeft er niet ook nog heen te gaan.
Het is GEEN regel, deze regel bestaat namelijk niet. Het is een verzoek aan ouders kinderen tijdens wedstrijden niet voorop het paard te zetten.
Een kind kun je rustig zeggen blijf daar zitten, maar een kind heeft geen flauwe benul van tijd en zeker onder de 6 nog niet, die van mij is vier. Bovendien kind blijf onder het tentpaviljoen zitten kan gevaarlijker zijn dan kind ga maar bij mij op het paard. Want ik heb paarden ook wel eens dwars door het tentpaviljoen zien lopen. Zet je kind in de auto, fijn met 25 graden en stralende zon. Zet je kind bij de trailer fijn met al die autos om nog maar te zwijgen van mensen die niet met de tengels van andermans kinderen af kunnen blijven. Het zal namelijk niet het eerste kind zijn dat zomaar ineens verdwenen is. Vergeten van dat blonde vierjarige meisje in spanje die uit het appartement werd gehaald terwijl de ouders even een hapje gingen eten.

Als ik zelf moet rijden en mijn man leest voor staat ze naast mijn man en speelt of kijkt ofzo. Mijn paarden zijn er aan gewend. Nu moest mijn man voorlezen aan een wildvreemde en kind had er neit zoveel puf meer in en wilde graag bij mama op het paard. Ze had vermoeide benen en dit op het paard gaan is voor ons de normaalste gang van zaken.
Die kleine weet heel heel erg goed wat mag en niet. En als ze altijd mee mag op het paard is het vreemd dat het nu ineens niet meer mag. Inconsequent gedrag is dat wel.

Dit hier is ook niet bedoeld om ouders af te zeiken enkelt als waarschuwing dat sommige organiserende verenigingen het liever niet zien inclusief de KNHS.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:33

Zoals Rk al aangaf, er is ook geen regel dat je niet achterste voren op je paard mag zitten. Je kunt nl. niet voor iedere situatie die zich evt. heel misschien voor zou kunnen doen een regel verzinnen, dan was het internet zelfs nog te klein.
Maar ik denk vast dat er wel een regel is dat men de aanwijzigingen van de officials hoort op te volgen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 22:35

Heejjj ben aan het kijken naar caps voor kleine ukkepukken. Is Casco nog een beetje een goede safe cap rijhelm.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:39

Ik vind die Casco dingen helemaal niets, slecht pasvorm, dingen wiebelen erg op kinderhoofdjes.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:40

Ik moet zeggen dat als ik daar op mijn soms nogal stuiterende paard rond zou rijden en ik zou jou met je dochter van 4 tegenkomen dat ik me gewoon echt niet prettig zou voelen.

Jou paard kan wel braaf zijn, maar als ik nu dadelijk voorbij of tegen jou aan gekletterd kom en hij schrikt of wat dan ook en die kleine valt heb IK het schuld gevoel.

Ik vindt het niet kunnen op een wedstrijd terrein, niet alleen voor jullie zelf maar ook voor je omgeving.

De manier waarop het gebracht werd zoals je verteld is alleen wat minder noodzakelijk. En wat je thuis doet is natuurlijk helemaal jou pakkie an !!

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:41

Heb zelf een dochtertje van 2 jaar.

Zou dus nooooit mijn kind voor op me paard nemen ook al vertrouw ik mijn paard nog zo goed.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 22:42

shan schreef:
Ik vind die Casco dingen helemaal niets, slecht pasvorm, dingen wiebelen erg op kinderhoofdjes.

Welke zal ik dan nemen. Moet wel het kleinste maatje zijn en verstelbaar het liefst

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:43

Kafue schreef:
shan schreef:
Ik kan het me eigenlijk goed voorstellen dat het niet mag.
Je bent, ook voor je paard, in een vreemde omgeving met veel andere paarden erbij.
Had ze trouwens een cap op???

Nee maar ze was geen deelnemer dus dat scheelt alleen deelnemers moeten een cap op.Ga overigens wel een cap voor haar aanschaffen.
Natuurlijk is het een vreemde omgeving maar ik ben echt heel gek met de kleine meid dus doe ik geen ondoordachte dingen.
En bedenk zo tussen de paarden lopen is ook gevaarlijk om daar nog maar te zwijgen van de ringen en de losrijterreinen die afgezet worden met dranghekken en wapperend tentje, ijzeren oprijdplaten en dergelijke.

Dat is niet waar.
Officieel mogen namelijk ook alleen deelnemers op een paard zitten.
Vanwege de aansprakelijkheid.
Dus officieel mag er eigenlijk niet eens een ander op het paard.

Maar als er dan iemand anders opzit is CAP nog steeds verplicht hoor!
Ik mag ook niet zonder cap uitstappen op het terrein!

Ontopic, Hij had het inderdaad wel wat vriendelijker kunnen brengen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:44

Kafue schreef:
shan schreef:

Welke zal ik dan nemen. Moet wel het kleinste maatje zijn en verstelbaar het liefst

Nee voor de casco zou ik ook niet gaan gammele dingen zijn dat.
Ik heb het al eens eerder op bokt verteld, maar er was eens een vrouw bij ons aan het rijden en die gaf haar cap aan haar 4 jarig zoontje.
Die zat er wat mee te zwaaien in de mulle zand bak.
En toen viel die uit zijn handen (en echt niet hard hoor gewoon echt vallen)
En het ding lag aan 3 stukken.
We schrokken ons kapot!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:47

Mijn ervaring is dat de niet verstelbare veel beter zitten, van Harries Horse zijn ze best wel goed, en niet heel duur.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 22:55

shan schreef:
Mijn ervaring is dat de niet verstelbare veel beter zitten, van Harries Horse zijn ze best wel goed, en niet heel duur.

Waar kun je die kopen? Bij de welkoop ofzo?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:02

toch is casco wel goed hoor! volgens dit artikel http://www.gjilke.durksz.nl/Filmpjes/t200507078.pdf komt Casco youngster zelfs als beste uit de test! (de casco new master doet het weer een stuk slechter...)

Hoe dan ook, of ze goed of slecht zitten, blijft persoonlijk. Ik ben vandaag aan het passen geweest; heb een Casco new master opgehad en zo'n GPA van 450 euro. Nou, doe mij die Casco maar!
Maar dat heeft natuurlijk ook alles te maken met de vorm van je hoofd. De een is ovaler dan de ander. Als Casco je goed zit, zitten harry's Horse en Horka waardeloos. En omgekeerd.

Maar goed, dit is totaal off-topic.

Ik kan me helemaal vinden in TS. Ze is erop aangesproken dat haar kind niet voorop mag. Dat vindt ze op zich terecht en meldt dat hier om anderen erop te wijzen. Ze baalt alleen ervan dat het op die manier gegaan is.
Ik kan me dat helemaal voorstellen. 't is de toon die de muziek maakt tenslotte.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 24-08-07 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:04

Kafue schreef:
shan schreef:

Waar kun je die kopen? Bij de welkoop ofzo?

welkoop weet ik niet.
maar bij de meeste paardenwinkels wel.

Edit:
Afbeelding

vind hem overigens wel duur bij divoza.
Ik heb hem zeker 10 euro goedkoper
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 24-08-07 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:05

Ik zou nooit een kind voor mijn zadel nemen. Zelfs thuis niet dus laat staan op een wedstrijdterein. Maar dat is natuurlijk jou eigen zaak.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:09

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:27

Deze wil ik je niet onthouden:
viewtopic.php?f=11&t=823151&hilit=

En we kunnen elkaar zeker een keer tegenkomen op concours en dan wil ik ook niet graag een moeder met kind op 1 paard tegen komen.
Mede doordat mijn paard blind is.
Hij KAN in wilde paniek alle kanten opspringen en tja...............meestal de verkeerde kant op.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb mijn paard prima onder controle, maar mocht hij om de een of andere manier wegspringen ben ik niet bij machte om in een flits van een seconde te reageren en dan is het vaak te laat.
Wees blij dat je een waarschuwing hebt gehad van de officials.
Je laat het nu wel voor een tweede keer om iemand erbij op te laten.

Misschien een volgende keer ernaast lopen en dan je kind op het zadel met cap?
En dat bij de trailers en niet op het losrijterrein?
Zo ben je niemand tot last. Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 05:03

Kafue schreef:
Nee maar ze was geen deelnemer dus dat scheelt alleen deelnemers moeten een cap op.Ga overigens wel een cap voor haar aanschaffen.

Even mezelf ge-quote van pagina 2:
_10_ schreef:
*knip*
in mijn ogen staat dit wel degelijk in het wedstrijdreglement.
Niet zozeer over kinderen voorin het zadel, maar wel over dat íedereen die óp een paard zit tijdens de wedstrijd een goedgekeurde cap moet dragen.
Denk niet dat je dochter op dat moment een cap droeg...
Dus of ze nu wel of niet ervoor mocht zitten, alleen al om dit feit is het niet toegestaan en hadden ze je zelfs mogen uitsluiten/diskwalificeren.

Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 06:50

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 07:05

Kafue schreef:
Natuurlijk zou het kunnen dat men iets niet goedkeurt. Laat ik heel wel voorop stellen dat er GEEN regel voor is. Het is dus niet verboden maar stelt de mevrouw van de KNHS liever niet.
De beste man had mij vriendelijk kunnen aanspreken in plaats van als een volidioot op me af komen rennen.
Mijn dochtertje heeft de hele week aan iedereen verteld dat ze door een stomme man van het paard werd gestuurd die alleen maar kon schreeuwen terwijl normale mensen met elkaar praten.
Dat normaal praten met elkaar en niet schreeuwen is inderdaad een van mijn eigen uitspraken, schreeuwen is een teken van onmacht. Maar stommen man heeft ze zelf bedacht. Het heeft dus wel heel degelijk veel indruk op haar gemaakt.

dat bedoel ik dus....deze man heeft de boodschap dus niet duidelijk meer kunnen overbrengen door zijn gedrag. DAar zouden mensen zich eens meer druk over moeten maken, de inhoud van de boodschap wordt op zo'n moment meteen verdrongen naar de achtergrond. Dat hoort ookbij opvoeden en verantwoordelijkheidnemen tav jekind en je omgeving.
Gelukkig hebben we Bokt om er dan later nog eens opterugte komen Clown Haha! i
Misschien een cursus kritiek geven voor deze man en wij nu weer een wijze les verder over wel/niet in regelement.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 09:11

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:46

Van Horka zijn er ook caps die verstelbaar zijn met klitteband, die zitten doorgaans beter dan die met een draaimechanisme.

Verder wil ik nog even inhaken op de woorden van Kaatje; ik denk dat TS blij is als haar kind bij haar voorop zit en niet ernaast loopt als ze je met jouw paard zou tegenkomen op zo'n moment. Voorop kan ze haar paard en zichzelf nog als buffer gebruiken om haar kind te beschermen. Als het kind ernaast loopt wordt die onder de voet gelopen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 10:05

Dat is inderdaad zo ik kan de kleine gemakkelijker bovenop in veiligheid brengen dan dat ze op de grond loopt.
Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren dat is overal zo. Ga je op de fiets en zij op haar kleine fietsje moet je voor achgter links en rechts ogen hebben. Kinderen is gewoon oppassen klaar. En vaak moet je er rekening meehouden dat anderen geen kinderen gewend zijn en daarom ietsje minder oppassen.
#Het driftig op een paard afbenen met een priemende wijsvinger kan ook een schrikreaktie van het paard uitlokken met het kind aan de voet is dat ook niet handig maar het gebeurde wel. Nu is mijn paard allerminst onder de indruk daarvan dus dat scheelt.

Het is gewoon de manier waarop. En nu ga ik toch maar eens driftig op zoek naar een goede cap voor die kleine.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:53