ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekwie

Re: ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:03

Maar nu is hetniet verplicht, maar als je het eenmaal hebt dan heb je het. en ik denk als het verplicht gaat worden dat de bedragen ook omhoog gaan. Ik zou dan zeggen ik doe het nu en ik ga hetniet afwachten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:10

En stel nou dat het pas over 20 jaar verplicht wordt (wat ik nog steeds betwijfel), dan betaal jij al die 20 jaar braaf een bedrag voor het verlengen en ik al die 20 jaar niet en zie ik wel of ik tegen die tijd nog rijd (dan ben ik ongeveer pensioengerechtigd). Clown Wie is er dan het voordeligste uit?
Laatst bijgewerkt door Waratje op 24-09-07 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:10

Ik heb dat geld wat het evt duurder zou worden allang uit gespaard door niet elke 2 jaar te hoeven betalen...het word namelijk al meer dan 20 jaar verplicht..blij dat ik het toen al nietgeloofde Haha!

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:25

hallo,, ik heb mijn ruiterbewijs zo;n 3 weken geleden gehaald maar ik heb hem omdat ik op een manege werk en wij ook buitenritten begeleiden.. maar het is nog niet verplicht maar dat gaat het wel worden vandaar dat ik hem zowizo wou gaan halen.. maar ik raad manege 't reelaer aan.. je gaat daar dan op vrijdag aan en dan kun je een paard uitproberen waarvan zij denken dat dat paard bij jou past mocht het niet lukken kun je altijd switchen.. op zaterdag heb je 3 uur theorieles wat heel nuttig is.. ook krijg je die zaterdag 2 uur les op een weiland waar je ook het examen op af moet leggen.. je oefend dan ook echt alles wat je voor je examen moet doen.. en dan op zondag is eerst de theorieexamen en daarna praktijk als je daarvoor geslaagd ben dan mag je mee naar buiten.. de kosten zijn 275 euro en dan heb je hem gewoon en ben je ervan af.. de site van 't reelaer is www.reelaer.nl hier kun je verdere informatie vinden.. ook het meebrengen van een eigen paard is overigens mogelijk

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:26

Ik heb m..
alleen nog nooit gebruik van gemaakt, we gaan soms in de les op buitenrit, maar dat weet je niet van te voren, dus ik neem m nooit mee. Maar je leert er wel heel veel van, dus het is zowiezo verstandig om 'm te halen.
Je moet eigenlijk van alles wat weten. Hulpen, verkeersregels, een klein stukje ruiter etiquete, gedrag van het paard, en je moet een klein sprongetje kunnen maken, doorzitten met en zonder beugels, dat werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:26

Citaat:
maar het is nog niet verplicht maar dat gaat het wel worden

Heb jij dit topic verder eigenlijk wel gelezen? Lachen

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:34

hahahah om eerlijk te zijn niet volledig.. maar wel delen.. maar dat kan idd nog lang duren mocht je dat bedoelen Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:38

Hebben ze mij toen ook wijs gemaakt "volgend jaar wordt het verplicht, volgend jaar gaan de prijzen/moeilijkheidsgraad omhoog" dus ik maar netjes afrijen voor mn ruiterbewijs. Heb m nu, nooit echt gebruikt, doos dat ik ben, blijf m wel betalen want je weet maar nooit.. Bloos
Vond het wel een raar geheel, ben dr nog bijna gezakt; kwam er niet op...een haf van nog geen 1.40 Rolleyes (week daarvoor nog op een bok van 1.80 gesprongen, no problem), was een beetje zenuwachtig. Bloos
En het idee dat je kon zakken als je een flapje op het zadel niet kon benoemen, tja. En hoe moeilijk is het om een supermakke haf in de rondte te rijden, of zelfs op de weg?(Dat wil nog niet zeggen dat je die gekke stuiterknol op die heel andere manege ook in de hand kan houden) Vind dingen als je eigen verantwoording kennen, weten wat je wel en niet kan, risico's incalculeren en nee kunnen zeggen, beleefdheid en nadenkendheid naar andere weggebruikers (of natuurschoon)belangrijker dan namen van flapjes. Nors opkijken
Weet iemand trouwens of je ruiterbewijs nog wel geldig is als je het op 'engels' gereden hebt, en nu western rijdt? Verward

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:49

Miss_Mustang schreef:
Ik heb m..
alleen nog nooit gebruik van gemaakt, we gaan soms in de les op buitenrit, maar dat weet je niet van te voren, dus ik neem m nooit mee. Maar je leert er wel heel veel van, dus het is zowiezo verstandig om 'm te halen.
Je moet eigenlijk van alles wat weten. Hulpen, verkeersregels, een klein stukje ruiter etiquete, gedrag van het paard, en je moet een klein sprongetje kunnen maken, doorzitten met en zonder beugels, dat werk.

En wat staat er in dat rijtje dat ik zonder ruiterbewijs niet net zo goed (of beter) weet en kan? Het is allemaal leuk en aardig voor mensen die nog niet zo lang rijden en dan ook nog vooral op een manege, maar met 30+ jaren (buiten-)rijervaring denk ik niet dat ze me nog iets zinvols bij kunnen brengen. Haha!

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:54

er zijn inderdaad heel veel dingen die niet bepaald nieuw zijn.. ook ik met mijn 11 jaar rijervaring wist eigenlijk al heel veel.. er waren alleen een paar gebreken en beenstanden die ik niet precies wist.. maar het is altijd wel goed om weer alles op een rijtje te hebben staan.. dat kan nooit kwaad vind ik persoonlijk.. maar verder heb je idd groot gelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:57

Maar wat heb je aan gebreken en beenstanden met een buitenrit?
Ga je daar veilger of beter van rijden als je dat weet? Lachen

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 23:20

nee.. maar ik persoonlijk heb mijn ruiterbewijs voor de manege gehaald.. maar ik vind het persoonlijk wel heel goed om te weten.. als je veel met paarden werkt vind ik het toch wel prettig als ik iets herken.. veel kende ik er wel.. maar niet wat er omheen nog zat.. vandaar dat ik dat noemde..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:59

fritas schreef:
nee.. maar ik persoonlijk heb mijn ruiterbewijs voor de manege gehaald.. maar ik vind het persoonlijk wel heel goed om te weten.. als je veel met paarden werkt vind ik het toch wel prettig als ik iets herken.. veel kende ik er wel.. maar niet wat er omheen nog zat.. vandaar dat ik dat noemde..

Waarmee het ruiterbewijs bewijst geen bewijs van kunnen rijden te zijn Tong uitsteken

Het is vooral geneuzel over bijzaken die niets met het rijden op de openbare weg van doen hebben en wat daar wel over líjkt te gaan is meer wat een setje mensen ´vindt´ dan wat in de werkelijke wereld geldt.

Je hoeft voor je autorijbewijs ook niet te weten wat een ´coupé´ is, wat een DOHC-motor en je hoeft zélfs niet te laten zien dat je weet waar het reservewiel zit, niet eens hoe je met tánken Haha!
Je moet de verkeersregels goed kennen en basisvoertuigbeheersing hebben. Daarvoor hoef je met een duitse auto geen lederhosen aan noch in een japanse stokjes in je haar te steken. Sterker nog, je hoeft niet eens te weten óf het een duitse c.q. japanse is....

Laat het ruiterbewijs nu net níet een paar voor ruiters cruciale verkeersregels vermelden?!

hc

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:48

Huertecilla schreef:
Het is vooral geneuzel over bijzaken die niets met het rijden op de openbare weg van doen hebben en wat daar wel over líjkt te gaan is meer wat een setje mensen ´vindt´ dan wat in de werkelijke wereld geldt.
hc

Het zal wel een opstijgtrauma zijn, maar op dat punt vind ik dat ze op de 'minder belangrijke' punten wel coulant mogen zijn. Als je gewend bent om bv. 'verkeerd' en dan bedoel ik niet eens rechts, op te stijgen, en je kunt dat met een degelijke verklaring onderbouwen, wat is daar dan mis mee? En hoe kun je in hemelsnaam zakken als je een bepaalde beenstand niet 1 2 3 kunt benoemen?
Als je nou nog eens als een half ei over de rijbaan loopt te stuiteren op de meest makke pony die er in de wijde omtrek te vinden is, ja, dan mag je zakken wat mij betreft.
En voor de duidelijkheid, het is geen 'ruiterberwijsgezakt' trauma, want ik was in 1 x geslaagd. Pas toen ik meer ging buitenrijden op eigen paarden ben ik me er meer over gaan verbazen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:21

Huertecilla schreef:
Laat het ruiterbewijs nu net níet een paar voor ruiters cruciale verkeersregels vermelden?!

hc

Erger nog, ze gaan voorbij aan wat de wet voorschrijft en bedenken hun eigen verplichtingen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:08

Ieh, ik heb morgen het Examen Nagelbijten / Gniffelen

JimBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:11

Ik heb er geen, maar rijd toch regelmatig in het bos met mijn pony, heel soms in mijn eentje, maar vaak met anderen, volgens mij ben ik wel gewoon verzekerd, maar is het echt verplicht, want volgens mij heeft niemand van onze stal een ruiterbewijs, valt dit niet onder eigen verantwoordelijkheid?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:21

JimBeer schreef:
Ik heb er geen, maar rijd toch regelmatig in het bos met mijn pony, heel soms in mijn eentje, maar vaak met anderen, volgens mij ben ik wel gewoon verzekerd, maar is het echt verplicht, want volgens mij heeft niemand van onze stal een ruiterbewijs, valt dit niet onder eigen verantwoordelijkheid?

relax, er is helemaal niks verplicht en ja, je bent gewoon verzekerd als je paard schade aanricht.

JimBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:32

ikke schreef:
JimBeer schreef:

relax, er is helemaal niks verplicht en ja, je bent gewoon verzekerd als je paard schade aanricht.

Haha oke bedankt Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:40

ikke schreef:
JimBeer schreef:

Mits je een AVP hebt (WA voor particulieren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:41

Mag toch hopen dat elk nadenkend mens dat heeft Lachen
Want dat kun je ook nodig hebben buiten de paarden om Lachen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:18

Jaja, ik heb hem gisteren gehaald (theorie op het nippertje Tong uitsteken) Maar Praktijk was supersimpel...Lachen
Ben blij dat ik 'm heb Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:14

Het ruiterbewijs heb ik ook niet en vind het ook helemaal niet nodig.
Zou geen reden weten om dat papiertje te halen...

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:26

ik heb mn ruiterbewijs wel, al 5 jaar geloof ik. Ik heb hem nog nooit gebruikt, maar vond het wel interessant om de theorie te leren. Ook de praktijk lessen waren heel gezellig en leerzaam, dus heb er geen spijt van, maar of het nou echt nodig is... nee.Ik heb een keer een buitenrit gemaakt bij een andere manege dan waar ik zelf sta en toen dacht ik dat ik mijn ruiterbewijs nodig had (was hij eindelijk zinvol) bleek dat je er ook gewoon een paard mocht huren voor een buitenrit zonder ruiterbewijs.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 23:28

Citaat:
...voor een maximum van F 1.500,- per gebeurtenis...

Toe maar! wél 1500 gulden?! Gestoord Alleen daarvoor zou je t al doen he?! Tong uitsteken ROFL
Ik heb m niet en ben ook niet van plan m te halen. (ben trouwens wel erg geneigd om juist daar te gaan rijden waar ie verplicht is! Duivel Waar is dat en wat is de sanctie wanneer ik 'betrapt' word? Lijst