Buitenrijden in het donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Buitenrijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:54

Jolliegirl schreef:
in gevaarlijke situaties zoals hier de 80!! weg, hoef ik niét op de weg te rijden.
tevens zegt mijn buurvrouw(politieagente) dit ook.

..de 'tenzij'.

hc

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:55

Huertecilla schreef:
Jolliegirl schreef:
in gevaarlijke situaties zoals hier de 80!! weg, hoef ik niét op de weg te rijden.
tevens zegt mijn buurvrouw(politieagente) dit ook.

..de 'tenzij'.

hc

??
Dan ga ik wel in de berm naast het fietspad. dát mag wel

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:55

heb mijn ruiterbewijs boek voor me namelijk

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:58

''Als het uit oogpunt van de verkeersveiligheid is vereist, kan het op 80km wegen buiten de bebouwde kom voor zowel ruiters als geleiders van een paard veiliger zijn om naar het fiets/bromfietspad uit te wijken.
in die gevallen laat u fietsers en bromfietsers natuurlijk altijd voorgaan''
Bron : ruiterbewijs

Dus HC het mág wel Lachen in mijn geval zeker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:58

TurdusMerula schreef:
Sorry, ben het niet met je eens...

Dan ben je het niet eens met uitgebreid wenetschappeliijk onderzoek. Lees het hesjestopic ook maar.
Rij dan gerust zelf als kerstboom, raadt het echter liever niet anderen aan. Zie ook de relativeiligheidstheorie van hc Knipoog

hc

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:59

Huertecilla schreef:
TurdusMerula schreef:
Sorry, ben het niet met je eens...

Dan ben je het niet eens met uitgebreid wenetschappeliijk onderzoek. Lees het hesjestopic ook maar.
Rij dan gerust zelf als kerstboom, raadt het echter liever niet anderen aan. Zie ook de relativeiligheidstheorie van hc Knipoog

hc

Als kerstboom lijkt me ook niet slim.
ben je net n auto met groot licht, of fietser met de lamp te ver naar boven in je oog schijnend.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:01

Oké, ik bind al in, haha, maar zorg wel dat je zichtbaar bent. Knipoog
En ga er vanuit dat anderen je niet zien. Lachen

HC, je site en beetje promoten he... Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:05

Afbeelding

Fietspad is verboden, maar ik kan d'r morgen gewoon op rijden Ja
moet ff aan de verlichting denken Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:05

Jolliegirl schreef:
''Als het uit oogpunt van de verkeersveiligheid is vereist, kan het op 80km wegen buiten de bebouwde kom voor zowel ruiters als geleiders van een paard veiliger zijn om naar het fiets/bromfietspad uit te wijken.
in die gevallen laat u fietsers en bromfietsers natuurlijk altijd voorgaan''
Bron : ruiterbewijs

Dus HC het mág wel Lachen in mijn geval zeker.

Nee. Het ruiterbewijs boek is een boek van een club die NIETS met de verkeersregels van doen heeft. De WET is bepalend. Er staat niet voor niets 'kán het veiliger zijn' en geen mág!!

Die verkeerswet heeft een aantal kapstokartikelen zoals de plicht direct gevaar te vorkomen etcetera. Als er een vrachtwagen op de verkeerde baan op je af rijdt weegt dat zwaarder dan een doorgetrokken streep bijvoorbeeld.
In dát licht mag je de '...tenzij' zien en geeft tante agent jou gelijk.

hc

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:07

Ik ga niet met je in discussie(is niet nodig denk ik), mijn buurvrouw KENT de wet , en die zegt dat het MAG Lachen
en ik heb nog nooit een bekeuring gehad Haha!

Ik kan morgenochtend zonder problemen het fietspad op Lachen (of de berm naast het fietspad lopend, ligt eraan)

het gaat mij erom dat ik gewoon op het fietspad MAG rijden, want anders kan ik niet meer met het paard naar buiten.

als ik op de weg rij en in een noodsituatie kom kan ik het fietspad NIET op (zit sloot tussen)
zijn inhammen bij elke boederij, ook dát risico is me te groot!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:09

Echt droog...
Het kan veiliger zijn om naar het fietspad uit te wijken, maar dan moet je brommers voor laten gaan. Gestoord

Edit: het zal wel heel toevallig zijn als je morgen een boete krijgt.
Hoewel je dit topic dan nooit meer vergeet... Vork

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:09

Ik heb nog nooit een boete gehad, meneer de agent aait het paard soms zelfs als ik ernaast loop (wat dan ook niet zou mogen)

nou dan blijf k lekker eigewijs, veiligheid voor mezelf én het paard : ik rij op onze weg, op het fietspad Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:13

tevens ga ik voor fietsers e.d aan de kant

tevens ga ik er nu ook vandoor, morgenochtend vroeg dag Haha! Doei!

bedankt voor de tips van de vorige page HC Haha! kan ik zeker wat mee

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:18

Jolliegirl schreef:
nou dan blijf k lekker eigewijs, veiligheid voor mezelf én het paard : ik rij op onze weg, op het fietspad Haha!

Doe het gerust. Niemand die het je in het licht van het voor jou als ruiter direct gevaarlijke snelverkeer zal aanrekenen. Dat is waarom het wordt gedóógd.

Persoonlijk vind ik de leerstof van ruiter- en menbewijs puur verwarrend. Het staat bol van wat die club víndt wat zou moeten en víndt dat hoort en is daarin zo onlogisch als je maar kan bedenken. Heeft oogkleppen op mbt de veelvormigheid van paarrijden en mist fundamentele veiligheidszaken en maakt de wet niet duidelijk.

Maar goed, jij weet het nu. Alleen nog verlichting ergens opduiken.

hc

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:20

verlichting is er wel, en anders ga k half uurtje later van stal Haha! dan is't licht, maar dan zijn dr heus nogwle herten te zien enzo.

ik snap je zinnen niet zo goe,d je gebruikt zulke moeilijke woorden sorry.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:23

Alleen je lampjes nog, bedoeld 'ie. Knipoog

Ik hoor ook weinig goeds over het ruiterbewijs...
Juist dit soort zaken zouden toch belangrijk moeten zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:24

Ik heb m,. dus ben dr blij mee Ja

ja die over verlichting snap ik wel, maar die andere zinnen, sorry ben maar vmbo-er die net dr diploma heetf gehaald Nagelbijten / Gniffelen

en anders vertrek ik gewoon half uurtje later Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:25

Jolliegirl schreef:
verlichting is er wel, en anders ga k half uurtje later van stal Haha! dan is't licht, maar dan zijn dr heus nogwle herten te zien enzo.
.

Geniet ervan! Pijl en boog mee en Vingers aflikken ik weet het mag ook niet, maar om die horens te vermijden... Clown

hc

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:26

hahahaha
Tong uitsteken

Zal hem meenemen, en bedankt voor de tips, en als ik de verlichting neit vind, ga k wat later Haha!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:40

Zoeken jij! Je bent toch al veels te laat nog op! Tong uitsteken

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 01:16

Hier een stipje.. Zeer handige tips Haha!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 01:33

Huertecilla schreef:
TurdusMerula schreef:
Fietspad is niet verboden, hoor. Knipoog

In principe wel, tenzij. Net als voor brommers.
Ken de verkeersregels. Op zijn minst om te wéten wat je zou moeten en wat je eigenlijk fout doet Bloos
Helm is niet verplicht, hesje ook niet, bit niet, optoming niet, verlichting wel Knipoog

Beetje slordig als dat bij het ruiterbwijs vergeten zou zijn. Dat is, samen met dat je op de WEG hoort (en de ander algemene verkeersregels), zo'n beetje het enige wat inhoudelijk echt essentieel is.... De rest van dat ruiterbewijs is Slapen

hc

Klopt helemaal wat je zeg.
Ik weet niet hoe het zit met de ruiterbewijzen in Nederland, en de theorie daar rond. Maar ik heb onlangs de b afgelegt, waaronder het kopje 'verkeer' (wat ik overigens allemaal al wist, aangezien ik erg veel op de baan ben.) En ik moet zeggen ik vond het helemaal zo 'flut' niet. Stérker nog: mensen die in de bak zijn weten gewoon bepaalde dingen niet. En in het boek dat ik had was alles erg nétjes uitgelegd ook mét de reden er bij. Ook op een manier, waarbij je alles best goed onthoud.

Over dat van het fietspad: Had ik nog nooit gehoord van de 80? Is dat in België ook? Scheve mond Verder mag je het fietspad wél gebruiken als je door het gebruik van de rijbaan gevaar kan lopen, door bv. een dwaas die gevaarlijk dicht bij je paard wil paseeren, een hooikar die héél de weg inneemt,en ga zo maar door. Maar dat zijn uiteraard uitzonderingen. Of iig hier staat zéker dat het mag... en volgens mij is het BLOSO boek wel met de wet samen gesteld? Ja toch? Of ben ik zo fout?

HC: Ik vind je foto's altijd geweldig, heb er echt bewondering voor, dat zélf in de nacht je paard en jij zo samen werken. In de nacht rijden lijkt me geweldig. Helaas, daar wacht ik voorlopig nog wel even mee. In de winter kan ik jammergenoeg weinig rijden, ach, dan gaan we wel wat meer en langer de woensdag en in het weekend op de baan. Als ik wat ouder ben komen die nacht ritjes vast wel. Ja Diegene die het van plan zijn, het doen, of het in de toekomst zullen doen: Véél succes en plezier! Ja

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 01:41

Rij ook in de winter altijd in het donker. Heb een reflecterende caphoes, wegwerkersvestje, reflecterende beenbeschermers om alle vier de benen en 2 lampen om mijn eigen armen en 2 lampen om mijn laarzen, vaak ook nog een knalgele uitrijdeken op. Voel me altijd een erge kerstboom.....maar krijg altijd van mijn mede-weggebruikers te horen dat ze me goed kunnen zien, zelfs als het regent! Ik rij op smalle b-weggetjes zonder enige lantaarnpalen. Op mijn cap heb ik tegenwoordig ook een soort "mijnwerkerslampje" met led-verlichting die ik in verschillende lichtsterkten kan instellen. Erg handig wanneer er weer eens z'on automobilist mij totaal verblind met z'n groot licht......kan dan effe terugseinen! Werkt voortreffelijk!! PS blijf je wel ten alle tijden bewust dat die mede-weggebruiker jou misschien niet ziet...dus blijf alerter dan bv overdag!

Heel veel plezier met het rijden in het donker!

Ik moet overigens wel melden dat ik het idee heb dat mijn paard juist minder schrikkerig is in het donker. Zodra ik na een poosje in het donker te hebben gereden weer es overdag in de volle zon rijd dan schrikt ze zelfs weer van haar eigen schaduw!! Apart beest?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:47

tessacheyenne schreef:
Ik moet overigens wel melden dat ik het idee heb dat mijn paard juist minder schrikkerig is in het donker.

Klopt, lees het stukje op mijn site maar...

@kerstboom geef ik het op

hc

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:55

Ik rijd wel vaak buiten in het donker.
Ik heb zoieso zelf altijd zo'n reflecterend hesje aan en een armlampje om. Bij mijn paard doe ik altijd van die reflectiedingen om(geen idee hoe die heten Bloos ). En eigelijk wil ik nog een reflecterende uitrijdeken aanschaffen. Oja mijn paard is een schimmel dus dat valt ook weer meer op dan een donker paard.
Dus als je goed verlicht bent, en goed zichtbaar bent voor de rest van het verkeer. Dan lijkt het mij geen probleem.