Vierkant halthouden in de M1!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Re: Vierkant halthouden in de M1!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:00

Storm76 schreef:
KsVrPy schreef:
In elke klasse hoort een paard toch vierkant te staan?
Of in ieder geval iets wat er op lijkt. Lachen

Nee hoor, in de lagere klassen moeten de paarden hun gewicht goed over 4 benen verdeeld hebben, dus nog niet vierkant.

Hoe staat een paard dan met 4 benen onder de massa zonder vierkant te staan? Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:03

Hoefje ervoor of erachter is dus helemaal niet erg en je paard kan nog prima zijn gewicht verdelen.
Jij kan toch ook je ene been iets naar voor zetten dan je ander en je gewicht verdelen? Je paardje kan dat ook prima.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:06

dit bedoel ik (alleen even naar de beenstand kijken)
Als een paard met deze beenstand bij mij in de ring halthoud (en nageeflijk is), krijgt het een prima cijfer!

Afbeelding

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:10

Storm76 schreef:
Als een paard met deze beenstand bij mij in de ring halthoud (en nageeflijk is), krijgt het een prima cijfer!

[img]*[/img]

Oke!
Dat is duidelijk. Lachen
Bedankt.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:13

Mij is altijd vertelt dat de term 'vierkant halthouden' niet meer gebruikt mag worden. Het gewicht moet goed over vier benen verdeeld zijn, maar dat is niet hetzelfde als vierkant halthouden, en ik denk dat dat een veel gemaakte fout is. (Of verwarring, net hoe je het noemen wil.) En als je paard op rust staat lijkt het me vrij logisch dat dat een zeer slecht cijfer oplevert. En in de M1 ben ik van mening dat je paard dan toch wel correct halt moet kunnen houden. (Ja, ik vind dus ook dat Anky daar een slecht voorbeeld van is. Heb nog nooit 1 van haar paarden stil zien staan in de proeven.)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:18

Jolienn, in de regelementen staat dat een paard vanaf de M2 wel vierkant moet halthouden, in de lagere klassen moet het met het gewicht dus over 4 benen verdeeld staan.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:19

Het is toch normaal dat je paard redelijk vierkant halthoud? Lijkt mij? ben geen wedstrijdruiter oid maar met les word er idd erg nadruk gelegt op het vierkant halthouden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:06

En ik vind dat je in de M1 best een laag cijfer mag krijgen als het nog niet vierkant is.

In de M2 moet het wél helemaal vierkant, dus in de M1 moet het er al flink op lijken. Je moet toch alle oefeningen steeds iets netter gaan doen. En gewicht verdelen over 4 benen tijdens halthouden is in de B en L1 nog goed, L2 willen ze al iets vierkanter zien en m1 moet je het eigenlijk al bijna kunnen. Misschien nog 1 voetje iets verder naar voren/achteren

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:01

MyWishMax schreef:
En ik vind dat je in de M1 best een laag cijfer mag krijgen als het nog niet vierkant is.

Dat kun jij wel vinden, maar dan zal toch wel eerst het regelement veranders moeten worden Knipoog
En tot die tijd hebben de jury`s zich er maar aan te houden Haha!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 07:57

Ja, maar zoalsik al uitlegde Tong uitsteken het hoeft neit perfect vierkant, maar wel in die richting dan.. In de m2 moet hij helemaal vierkant dus in de m1 moet het er al een flink stuk op lijken Lachen

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:06

Ik krijg bij een vierkant halthouden in de M1 een acht, vanuit een mooie voorwaartse draf met impuls.
Heb ook eens een 4 gehad terwijl hij vierkant stond in de M1. Was te abrubt.
Ook een 5 bij vierkant halthouden (kwam van de teugel..rondkijken... ) omdat de rest dus het afwenden en wegrijden wel goed was. Dit had ze er ook keurig bijgezet!

Je moet dus ook verder kijken dan het 'viekant' alleen !! Dacht ik zo

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:46

Ik keek laatst naar de Subtop, en ik heb wel zó veel paarden gezien die absoluut níét vierkant stonden in hun proef, dat vond ik echt niet kunnen Nagelbijten / Gniffelen

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:41

Ik heb vandaag een 5 gekregen voor HH OMDAT IE NIET VIERKANT STOND.... zwaar verrot! Stond wel over 4 benen.

Vraagje aan de evt. juryleden hier; mag dit zo???

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:18

Bolzak, zonder foto of filmpje kunnen de juryleden hier niet veel mee ben ik bang. Je paard kon wel over 4 benen staan maar misschien drukte hij zijn rug wel of was er iets anders wat niet goed was. En het natuurlijk ook een feit dat niet alle juryleden het met elkaar eens zijn dat er nog niet (helemaal) vierkant gestaan hoeft in de M1. Ik vind trouwens wel dat in de M1 de voorvoeten wel naast elkaar horen te staan en dat er achter niet meer dan 1 hoefje verschil tussen mag zitten, dus wel aardig richting het vierkant.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:36

ja daar ben ik het mee eens. Ik heb helaas geen foto of filmpje.. Maar dit antwoord is duidelijk. Dank u Pling

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:59

Storm76 schreef:

Afbeelding

Een paard die in deze stand halthoudt in de M zal waarschijnlijk geen voldoende scoren. Op de benen zal zo'n paard een 5 of misschien wel een 4 scoren bij sommige jury's. Het dier staat zelfs voor niet gelijk evenredig.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:37

Maar als de rest van het plaatje wel super in orde is krijg je er echt wel een 6je voor hoor, maar dan moet de rest ook wel echt goed zijn.
Dus een mooie overgang terug, precies op het bordje, perfect in de aanleuning, de ruiter waarvan je de hulp niet ziet, enz..

Ik heb nog nooit een paard gehad wat altijd perfect vierkant ging staan (soms, als ze een goede dag hadden en heel veel geluk), en toch nooit onvoldoendes voor het hh gekregen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:38

Ookal is het paard netjes nageeflijk, de overgang hh is onvoldoende als het paard het gewicht niet gelijkmatig over vier benen verdeeld. Vanaf de M komt daar ook nog bij dat het paard toch wel vierkant moet staan, of minstens van voren evenredig en de achterbenen onder de massa (dus niet op rust of in spreidstand).

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:45

Afbeelding

Dit paard heeft het gewicht toch gelijkmatig verdeeld, ookal staat het niet vierkant? En hij staat ook niet op rust!

En ik zeg ook niet dat ik het goed vind als een paard zo zou hh, maar mijn ervaring is dat je toch nog gewoon een 6 kunt halen ookal staat het paard niet vierkant. Kan ik ook niet helpen, ben geen jury Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:48

Ik zeg ook niet dat het paard op bovenstaande foto op rust staat of in spreidstand. Ik zeg alleen dat zo'n beenstand bij veel jury's geen voldoende zal opleveren. Ik vind het persoonlijk ook geen net halthouden voor in de proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:48

Als ik zo zou halthouden verwacht ik in de M een flinke onvoldoende Ja
Dat moet dan echt wel heel wat beter kunnen Ja

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:52

Ha gelukkig. Ik dacht al dat het aan mij lag Haha!

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:54

Ik rij in de B en heb het wel eens op mijn coupon zien staan.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:05

Ik heb in een ver-grijs-onderlingewedstrijd-verleden in de B ook weleens een opmerking gehad over vierkant halthouden.

Maar wat ik even afvraag, los van de discussie wel/niet vierkant. Hoe kan je je paard trainen om hem netjes vierkant te laten staan? Gewoon oefenen, oefenen? Of heeft iemand daar een hele goede tip voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:06

Als je hem van achter naar voor rijd, op de zit halthoud staat hij vaak vanzelf vierkant Lachen