waarom tijden winter paarden s'nachts wel op stal en in de z

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: waarom tijden winter paarden s'nachts wel op stal en in de z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:41

Denk alleen dat die paarden die leeftijd niet halen omdat ze in veel gevallen naar de knoppen gereden worden of gewoon niet buiten komen.
De paarden die 10 uur buiten staan, daar geloof ik niet van dat ze daarom eerder naar de knoppen gaan.

Verder word een paard sowieso minder snel oud dan een pony stokmaat.

Koliek heb ik dan ook nog niet veel mee gemaakt. (gelukkig)
Verkouden paarden ook niet
Afkloppen...veel ziektes heb ik nog nooit gezien...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:34

paarden worden idd minder oud als pony's. En ik denk niet dat dat alleen te maken heeft met de manier van houden.

Wel is het zo dat veel paarden met een "mankement" ingeslapen worden omdat ze niet meer geschikt zijn om mee te rijden. Met een pony vinden veel mensen nog wel een plekje waar ze goedkoop in de wei kunnen staan. Ik heb het idee dat dit voor paarden veel minder gebeurt. Juist omdat het doel van het hebben van het paard het ermee rijden is, en er nou eenmaal weer een nieuw paard moet komen om mee te rijden, en dat ook geld kost. Dat haalt de gemiddelde leeftijd natuurlijk erg omlaag.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:53

Ik doe dat ivm het kapotlopen van de wei. Als ze daar met nat weer 24/7 op staan is het binnen de kortste keren een modderpoel en dat heb ik liever niet.
Een andere rede zijn de mishandelingen die er de laatste tijd steeds vaker plaatsvinden, omdat onze wei tegen de bossen aan ligt heb ik het daar dus niet zo op.

In de winter gaan ze smorgens als het licht wordt de wei op en komen ze er als het donker wordt weer vanaf. In de zomer staan de 24/7 buiten.

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:57

bij ons mog en de paarden s'winsters niet op de wei
i.v.m kapot lopen van de wei

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:51

zwinters is het altijd kouder (meestal toch) Ja somige paarden laat je gewoon buiten. maar leg ze dan toch een deken op! Knipoog

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:05

runningkawa schreef:
Verkouden paarden ook niet

Mijne is 1 keer verkouden/ziek geweest, en dat was toen hij de hele winter op stal stond Bloos

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:53

omdat het swinters koud is, ze niet op het land mogen. en ze gereden worden dus na het rijden gewoon lekker op stal gaan. en nu in de gure wind en regen buiten hoeven te staan! en ik weet ook zeker dat onze paarden het juist prettig vinden op stal. ze vinden het in de winter fijner om binnen om te pielen dan in de gure wind buite nte staan

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:54

omdat we anders in de zomer geen gras hebben. Hebben kleigrond, en daar blijft in de herfst/winter weinig van over als je ze buiten laat

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:29

Bij mij gaan ze vanaf nu ongeveer 's nachts op stal omdat ik ander de mok van 1 van de 2 niet onder controle kan krijgen. Doordat het gras vooral 's nachts te vochtig is krijgt de huid te weinig tijd om tot rust te komen. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar ben erachter dat 's nachts op stal het beste werkt, en ik vrijwel ook geen smeersels meer nodig heb. En 's winters is het inderdaad ook te nat in de wei om ze constant buiten te hebben (zit ook op klei).

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:39

eerder bij mij op een soort van manege was het heel normaal dat een pony van rond de 20, wel 3 lessen op een dag meeliep en dan zo in het land werd gezet, ookal lag er sneeuw. Helemaal bezweet en zonder deken. Ik kreeg daar echt zon raar beeld bij, vond het gewoon sneu..zonder enige afdakmogelijkheden. Zoiets kan dan toch niet? of kan een pony dat best aan

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:06

paarden kunnen prima nat (maar wel uitgestapt) zo op de weide gezet worden. Wij doen dat ook met onze paarden.
Wees blijdat het paardje zoveel buiten mocht lopen, op veel maneges worden ze na de les 'lekker onder een dekentje op stal gezet'.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:22

Ik zet mijn paard in de winter 's nachts op stal omdat het dan kouder is en hij wordt geschoren, op stal kan hij rustig zijn hooi eten en dan weet ik ook hoeveel hij precies eet en op stal staat hij schoon en droog ipv. in de natte blubberwei, waardoor hij minder snel mok krijgt.
Daarbij vind ik het voor mezelf een enorme geruststelling dat hij droog en warm staat als het buiten keihard regent/sneeuwt/stormt, maar dat is absoluut niet de belangrijkste reden om hem op stal te zetten Knipoog

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:26

keb nie alles doorgelezen ma onze paarden komen overdag altijd buiten ook in de winter.. tenzij het echt te erg sneeuwt ofzo.. ma ze staan elke nacht op stal 't hele jaar door.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:51

Bij ons is er geen schuilstalletje, en omdat het in het algemeen meer regent in de winter gaan ze dan naar binnen, om op te warmen.