B rijbewijs en met trailer rijden. Hoop commentaar...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re: B rijbewijs en met trailer rijden. Hoop commentaar...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:05

Ik zou niet weten wat mijn paard weegt eigenlijk.....

Toch eens een weegbrug opzoeken !! Tong uitsteken

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 08:16

Je hebt ook van die linten waar je het mee kunt opmeten.. Knipoog

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:27

Mik_ schreef:
Ik heb een auto van 1200 kg.
Een trailer met een maximum toegestane massa van 1200 kg (trailer + lading)
Ik mag dus met mijn auto een beladen trailer rijden, zonder E rijbewijs.

Dit klopt.
stel je trailer heeft een max toeg massa van 1300 kg, dan mag je er zonder E dus niet mee rijden
ook niet als je er bijv een lichtere pony in zet en de trailer met lading in werkelijkheid wel lichter is dan 1200kg
als je je E-rijbewijs hebt mag je overigens wel van het werkelijk gewicht uitgaan
stel ik heb een auto die max mag trekken 1800kg
en mijn trailer heeft een max toeg massa van 2000kg en een leeg gewicht van 750 kg en ik zet er 2 fjorden in van 500 kg elk, dan is werklijke gewicht 1750kg en mag ik er met mijn E mee rijden

Mik_ schreef:
Er staat niks in over geremd, niet geremd, tandemassers (of hoe die dingen ook heten) en wat dan ook...

de bewering over tandemassers is typisch zo'n geval van klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt
een tandemasser is formeel een enkelassige trailer
ook al heeft hij dus 2assen, wegens de korte afstand tussen deze 2 assen geld hij niet als 2asser.
voor een échte 2asser, oftewel schamelwagen, moét je namelijk altijd E hebben. hier mag je zonder E niet mee rijden. (het is trouwens ook een vak apart hoor met een schamelwagen rijden)
voordeel van een tandemasser tov een echte enkelasser is trouwens de stabiliteit.

op deze site kan je de verschillen goed zien en de verschillende soorten aanhangwagens bekijken (enkelasser, tandemasser, schamelwagen) :
http://www.aanhangcarsnederland.nl/index/

als je bij zoeken regelgeving intypt krijg je een aantal interessante artikelen

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:58

heb me dus ook al in dit probleem verdiept, en kwam uit op het feit dat ik toch maar mn E ga proberen te halen, mochten ze dan ooit de regels gaan veranderen dan heb ik m.

Maar nog even over het maximum toelaatbare gewicht achter je auto: dat is er niet voor niets, de constructie van de auto is dan gewoon niet berekend op zwaarder (ivm het lassen enzo), je wil toch niet hebben dat je een tunnel uit gaat, en je onderstel van je auto uitelkaar knapt (beetje extreem, maar je kunt om te beginnen al je koppelingsplaten kompleet slopen door met een te zware aanhanger te rijden, das niet fijn (ervaring: we hadden een auto gekocht die door de vorige eigenaar op die manier bleek te zijn "misbruikt", je wil niet weten hoeveel drama we hebben gehad, 3 keer is dat ding naar de garage geweest, zonder dat wij er ooit met een aanhanger achter hadden gereden!!!))
Laatst bijgewerkt door lindaranea op 17-08-07 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:08

helaas verwarren een heleboel mensen nog steeds het 'te trekken gewicht' en het 'mogen trekken gewicht' met elkaar.
ook rijden er nog steeds teveel wannabee combi's rond die, met goed weer en wind mee, best voldoen maar bij de eerste de beste rukwind ligt het spul in de greppel. Of als het paard gaat dansen in de trailer gaat ook de auto meedansen.... brrr
als straks alles boven 750 kg met E moet gaan rijden lost dat nog niet alle problemen op, alleen de papieren kloppen dan beter Lachen nog steeds zullen die wannebee's rondrijden.

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:14

Het enige voordeel is dan dat mensen in ieder geval 1 keer in hun leven hebben moeten nadenken over de theorie (waar ook gewicht enzo genoemd worden).... Meer kun je toch niet doen behalve niet dicht er naast en achter rijden.....

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:22

Even om op de vraag van TS te antwoorden: het mag Ja

Ik zit alleen met het volgende in mijn maag. Stel dat je zonder E rijbewijs met je trailer aan het rijden bent, en je raakt betrokken bij een ongeluk. Op papier mag je je trailer trekken met je B rijbewijs, maar wat zal de verzekeringsmaatschappij ervan zeggen Verward

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:30

Voor de wet mag je met bepaalde voorwaarde met trailer rijden op je b rijbewijs. Dus dan heeft de verzekeringsmaatschappij niets te zeggen. Doordat onze nieuwe bus vrij zwaar was kwamen wij boven die 3500 kilo. Nu kun je het maximum massagewicht van de auto verlagen (kosten 60 euro) zodat je wel weer onder die 35oo kilo komt (let wel op dat de auto altijd zwaarder blijft dan de trailer). best wel dubbel maar het scheelt mij een e-rijbewijs.
Dat verhaal over 2-assige toestanden is een veel voorkomende fabel.

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:02

famke Y : Wist wel dat het mogelijk is om op je Kenteken van je trailer het gewicht aan te laten passen, dat is een stuk goedkoper , wist niet dat het bij je auto ook mogelijk is.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:10

popika schreef:
famke Y : Wist wel dat het mogelijk is om op je Kenteken van je trailer het gewicht aan te laten passen, dat is een stuk goedkoper , wist niet dat het bij je auto ook mogelijk is.

Wij wisten het ook dus eerst niet. Moet je dus niet van alles vervoeren in je auto nu, want dat gewicht heb je verlaagd. Wij hadden eerst een vw-bus maar nu een mercedes V220. En die is een beetje zwaarder.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:18

Oh ja verlaging gewicht geldt alleen voor grijskenteken volgens mij (voordat ik iemand blij maak met een dode mus)

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:21

Voor diegene die er wat aan hebben; site van de RWD

Aanpassing toegestane maximum massa (TMM) op het kentekenbewijs

Een wijziging van de toegestane maximum massa (TMM) moet u kenbaar maken door een 'Aanvraag aanpassing toegestane maximum massa'. De TMM van een voertuig is de massa ledig voertuig vermeerderd met de maximale belasting van het betreffende voertuig.

Verhogen TMM
Bij verhogingen moet de RDW het voertuig keuren. U kunt hiervoor contact opnemen met een keuringsstation van de RDW.

Verlagen of terugbrengen TMM
Het verlagen of terugbrengen van de toegestane maximum massa moet u met behulp van een formulier aanvragen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen aanvragen voor bedrijfsauto's en aanvragen voor aanhangwagens.

Voor bedrijfsauto's zie:
Aanvraag aanpassing toegestane maximum massa (TMM) op het kentekenbewijs van een bedrijfsauto

Voor aanhangwagens zie:

Aanpassing toegestane maximum massa (TMM) op het kentekenbewijs van een aanhangwagen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:30

Je moet het laadvermogen van de trailer (staat optrailer/kentekenbewijs) +gewicht trailer optellen. Ik denk dat dat echt zwaarder is dan 1200kg!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:40

Hb ff gekeken op mijn kentekenbewijs. Onder F2 staat de toegestane maximum massa benoemd. Bij mij is die overigens 2400kg! heb wel een grote trailer maar ik denk dat 1200kg bij jou echt wel te laag is!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 14:42

Het staat op papier... Het is een lichte anderhalfpaardstrailer...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:45

Op je kentekenbewijs?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 14:46

Jep.
Hij is nog niet van mij, maar dit is wel gecontroleerd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:48

Dan zou het kunnen.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:50

maximum massa voertuig is massa ledig voertuig + laadvermogen.

bv bij mij 1300 kg max. massa = 580 massa ledig + 720 laadvermogen. (wij hebben ook een lichte trailer waardoor wij zonder rijbewijs e kunnen (mogen) rijden

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 15:16

Haha, kunnen is idd iets anders als mogen *LOL*

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:21

ik heb zelf ook last van al dat commentaar. heb vorige week een trailer gekocht en als je dat dan verteld krijg je meteen het commentaar 'moet je dan geen ander rijbewijs' en als je ze dan die regels uitlegd blijven ze nog bij het standpunt dat je toch écht E achter B moet hebben. Echt verschrikkelijk irritant!

ik heb trouwens deze combi: ledig gewicht auto 1325kg, ledig gewicht trailer 660kg en een maximum toelaatbare massa van 1300 kg

dus ik heb toch wel gelijk hè? Bloos volgens het stroomschema en het foldertje van het CBR iig wel.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:24

Ook bij de auto moet je uitgaan van de MTM, dus niet van het ledig gewicht voor de 3500 regel. Dus als je MTM auto + MTM trailer in dit geval nog onder de 3500 zitten, dan mag het wel!

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:26

het laadvermogen van de auto is 550kg dus in totaliteit kom ik op:1300+1325+550=3175kg

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:54

Als je in het door TS geplaatste schema kijkt dan wordt er gesproken over het ledig gewicht van het trekkende voertuig. Het laadvermogen van de auto telt dus niet mee.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:56

Oprtalj schreef:
Als je in het door TS geplaatste schema kijkt dan wordt er gesproken over het ledig gewicht van het trekkende voertuig. Het laadvermogen van de auto telt dus niet mee.

ik heb hier een folder van het CBR, daar in staat dat het ledig gewicht + laadvermogen van de totale combinatie niet meer dan 3500 mag bedragen, of hebben we 't niet over 't zelfde?