Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irismill

Re: Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:06

Jeeetje wat een verhaal!
Veel sterkte voor de komende tijd!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:09

Wat een verhalen zeg! Vooral het verhaal van de TS vind ik erg aangrijpend.. wat een eyeopener zeg! Ik rijd altijd met cap op trouwens en overweeg nu ook om te gaan springen met een bodyprotector. Eerder te veel dan te weinig bescherming!

Zoals meerderen zeggen een Z amazone moet ook een cap op vind ik. Ze rijden goed, maar het blijven dieren waarmee je werkt. Dieren kunnen onverwacht reageren/schrikken/steigeren en dan lig je er soms zomaar naast. Dan heb je toch liever wél je cap op.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:10

Hey wat super dat jullie hier je verhaal doen.
Zo ga je er toch wel anders, naar kijken.
Ik rij af en toe wel eens zonder cap en inderdaad ik denk dan vaak "ach mij paard is zo braaf zo snel val ik er niet van af".
Maar nu lees ik wel al ken je, je paard nog zo goed het kan altijd mis gaan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:20

Ik vind het goed van je dat je dit verhaal hier op bokt hebt gezet.
Ik hoop echt dat meer mensen hierdoor een cap gaan dragen!

Heel veel liefs en sterkte met het omgaan met je beperkingen en de gevolgen hiervan...
(Ik weet hoe moeilijk dit kan zijn!)

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:26

Tjee wat een verhaal, ik draag gelukkig altijd mijn cap. Ik hoop dat mensen leren van jouw verhaal, ook al had het natuurlijk nooit mogen gebeuren. Super tof van je dat je hier je verhaal durft en wil vertellen. Respect daarvoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:34

Een indrukwekkend verhaal, en de link naar de val van het paard en de hersenbloeding is idd snel gelegd. Er komen echter wel vaker hersenbloedingen bij jongeren en jongvolwassenen voor, zonder dat er voor die tijd een val bij is komen kijken. Het hoeft niet perse van die val te zijn.

Maar ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent, vanaf nu een cap gaat dragen en dat ook iedereen wilt adviseren. Ik draag hem zelf niet, maar ben wel van plan om er een aan te schaffen. Denk dat ik daar maar eens serieus achteraan moet....

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:38

Na jouw verhaal te hebben gelezen het ik nogmaals eens beseft hoeveel geluk ik gehad heb toen ik mijn tok droeg en samen met een pony tegen de grond ging, zijn hoofd is dan nog eens op het mijne gevallen.

Ook geheugenverlies gehad en een goede hersenschudding.

Dokters hebben gezegd dat de tok mij gered heeft...

Ik vind het goed dat je de mensen wakkerschud met je verhaal, alleen spijtig dat het je overkomen is.

En ik vind, je hebt tokken in alle kleuren, modellen, enz.
Er moet er toch wel ééntje zijn die je leuk vind, en ze zijn zelfs goed verlucht!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:43

Jeetje, IK ben er gewoon stil van, Wat een verhaal!
Ik ben blij dat je er nog bent!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:56

Wat een verhaal!
Gelukkig ben ik altijd een trouwe capdrager geweest, en dat zal ik ook blijven. Ik ben ook 3 jaar geleden van het paard gevallen, cap helemaal aan diggelen en ik loop nog met rugklachten.
Ik ben blij dat ik mijn cap droeg, had ik ook maar een bodyprotector aangehad...

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:07

jeemig wat een verhalen ben er echt stil van... en vooral als ik er bij nadenk dat ik ook eigenlijk nooit met cap rij. ( mijn cap zit absolut niet lekker.) maar na het lezen van deze verhalen heb ik zo snel mogenlijk een nieuwe cap die wel goed zit dus ik wel ga dragen!!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:25

@Barmat: goed plan,om je verhaal te willen delen:je kunt hier mensen de ogen wel mee openen.
Ik rijd tegenwoordig altijd met cap,op elk paard. Over Z-ruiters gesproken: elke (Z) ruiter kan vallen,maar vooral: elk (Z) paard kan ook vallen of uitglijden.
Hier in de buurt ligt ook een (zeer ervaren) amazone in t ziekenhuis met hersentrauma ,omdat haar paard tijdens een rustige buitenrit uitgleed en onderuit ging. Zij droeg een cap. Zonder cap was het zeker einde verhaal geweest.En nee, dit is geen speculatie,maar wat de arts gezegd heeft.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:28

Ach, het enige voordeel van als je meegemaakt hebt wat ik meegemaakt heb.... je gelijk kunt zeggen dat je ZZ rijd Haha!

ZZ = zo zwakzinnig *LOL*

Ik lach er maar om, maar het is natuurlijk uiterst serieus Ja

Maar goed, als ik geen humor meer had, kon ik net zo goed voor de trein springen Knipoog

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:34

Ik zal jullie een lang verhaal besparen maar om kort te zijn, ik reed ook altijd zonder cap want het zijn natuurlijk ondingen. Tot het een dag even niet zo lekker ging en ik met schedelbasisfractuur en ernstig hersenletsel de ic op gemikt werd. Daar heb ik 48 uur tussen leven en dood gezweefd en gelukkig voor mij is de druk in mijn hersenen afgenomen en kon ik daarna revalideren en na lange tijd weer 'redelijk' zelfstandig door het leven gaan.
Ik leef nog, ik loop nog en ik denk nog maar voor de rest is het kl*te.

Schade aan het brein dus ook aan de minder belangrijke delen herstellen nooit meer! Dus wees zuinig op die grijze massa. Je hebt maar 1 kans ermee.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:36

Wow, wat een verhaal.. pfieuw
Zo wordt je inderdaad weer met je neus op de feiten gedrukt..
Ik vind dat je het trouwens mooi hebt geschreven.
Hopelijk gaan sommige mensen nu over tot actie en zetten zij voortaan wel een cap op..
Ook Tineke Bartels doet pas nu nadat zij 3 nekwervels had gebroken.

Het is waar.. vaak moet er bij de meesten eerst wat gebeuren..

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:39

Wat een verhaal!! Ik hoop inderdaad dat mensen nu begrijpen hoe belangrijk een cap is. Ik rij altijd met cap. Twee keer niet gedaan, gelukkig toen niets gebeurt, maar nog heb ik er spijt van. Dapper dat je dit deelt met ons, en veel sterkte er mee.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:40

Jeetje Barmat wat een verhaal...dat is tot nu toe maar goed afgelopen.

Zelf rij ik zonder cap ik heb ook de luie pony alleen buitenrijden op vreemd terrein of in de winter en springen doe ik een cap op.

Ik weet dat het niet slim is.

Barmat hoe gaat het verder met jee? Heb je al een andere baan gevonden?

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:46

Duidelijk en heftig verhaal. Ik ben desondanks toch bang dat er te veel ruiters zijn die eerst zelf moeten vallen voordat ze een cap gaan dragen.
Zoals een kleuter eerst zelf moet voelen of de kachel echt heet is...

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:48

Jeetje wat een verhaal zeg!
Denk inderdaad dat JB55 gelijk heeft, zelf ervaren voor ze het doen.

Evaaatje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:50

Heel erg heftig dit zeg! Heel veel sterkte ermee! En ik hoop toch stiekem dat mensen zich gaan realiseren dat een cap niet voor niets uitgevonden is.

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:52

slimmerik schreef:
Dank je wel dat je je stommiteit met ons kan/wilt delen. Een stommiteit die veel van ons uitgehaald hebben en nog steeds uithalen en nooit zo zwaar hebben moeten betalen als jij.

Al is er ook maar eentje door dit verhaal overgehaald om een cap te gaan dragen dan is dit topic in goud niet te betalen.

Hier ben ik het helemaal mee eens

Heel erg knap dat je dit vertelt en ik wens je het aller, allerbeste en hoop dat je helemaal herstelt en weer een fijne baan vindt. Ach gut

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:54

Goh, wat een verhaal en heel herkenbaar (buiten de hersenbloeding dan maar daar heb ik gewoon geluk mee gehad).

Bij mij is hetzelfde gebeurd. Ik was een jong paard zadelmak aan het maken en na 10 keer eropzitten was hij de hele tijd zo braaf dat ik zoiets had van kom, ik longeer niet meer, en ga er gelijk op (zonder dat er iemand in de buurt was). Ik weet verder niets meer van die dag, ben alles kwijt (dit is al 7 jaar geleden). Mijn vriendin kwam kijken en zag mij erop zitten, het paard sprong aan de kant en ik viel er heel langzaam af en kwam op mijn kont terecht. Ik bleef dus ook zitten en begon heel raar te doen (volgens mijn vriendin). Ze hebben 112 gebeld en ik ben met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht waar bleek dat ik een hele zware hersenschudding had (terwijl ik nog niet eens op mijn kop gevallen ben....). Ik heb me schijnbaar erg misdragen tegenover het ambulance personeel en tegen de broeder in het ziekenhuis (ik vond zelf dat ik een sexy onderbroek aan had en dat heb ik schijnbaar tegen hun verteld wel 20x Bloos ). Het enige wat ik weet is dat ik opeens "wakker" werd voor mijn gevoel, terwijl ik de hele tijd bij bewustzijn ben geweest, en dit was 2 dagen later, en me toen afvroeg waar ik was en wat er gebeurd was. Er lag een briefje op het nachtkastje dat ik van het paard gevallen was en dat ik in het ziekenhuis lag. Ik heb er uiteindelijk 5 dagen gelegen en ben nog 2 jaar onder behandeling van de neuroloog geweest. De eerste maanden vergat ik echt alles, dat is nu wel al een heel stuk beter, maar vergeetachtig zal ik schijnbaar altijd blijven. Heb snel last van hoofdpijn, maar al met al heb ik heel veel geluk gehad.

Jaha, en toen ben ik nog niets eens op mijn hoofd gevallen, dus wel of geen cap, had in mijn geval niks uitgemaakt (had er wel eentje op hoor!!).

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:00

Super dat je je verhaal hier neergezet hebt. Ik hoop dat t een eye-opener voor heel veel mensen is..
Sterkte er verder mee!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:08

Goed dat je je verhaal hebt gedaan Barmat, al denk ik inderdaad ook dat mensen het risico eerst moeten ervaren Verdrietig
Zo was er vorige week een bekende van me van een pony gevallen die aan de kletter sloeg met een ander paard, ze viel met haar hoofd op de stenen maar werd mee gesleurd omdat ze de teugels vast hield. En ze was meteen opgehaald door de ambulance, ze had wel een cap op ... gelukkig

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:17

Zo wat een heftig verhaal zeg!
Heel veel sterkte, ik hoop dat het nog weer wat beter wordt!

ik weet nu wel zeker dat ik nooi zonder cap ga rijden
(nog nooit gedaan ook)
Ik denk dat veel mensen na het lezen van jou verhaal wel 2x nadenken voordat ze hun cap afzetten en zonder gaan rijden!

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:24

amai, zon verhaal:s
misschien toch 2keer nadeken vooraleer dat je zonder tok rijdt..
veel sterkte Ach gut