's nachts op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whoops1

Re: 's nachts op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:47

Mijn paard staat overdag op de wei,
's nachts lekker in de uitloop voor stal die aansluit op de paddock..
Dus dan kan die kiezen, stal of paddock.. Lachen

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:52

die van mij staan zomer en winter buiten, ze hebben wel een stal natuurlijk, maar ze kiezen zelf wat ze doen, de stal is altijd open

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:00

Bij ons staan ze s'ochtends en s'middags op de wei en rond 8 uur s'avonds gaan ze weer naar binnen.
s'Nachts heb je helemaal geen toezicht en je weet tegenwoordig
nooit wat voor mensen er rondlopen, je hoort soms van die rare verhalen.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:05

Die van mij staat vanaf mei tot begin herfst 24 uur op wei zonder schuilstal. Al nu staat ze tijdelijk ergens anders wel op stal maar dat is vanwege doorrijden enz. maar de rest staat gewoon altijd op wei tot begin van de herfst.

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 23:01

Mijn paard gaat smorgens de wei op ,
smiddags er weer af voor de warmte en dazen ,
en dan savonds er weer op , maar meestal wil hij niet overnachten in zen wei Nors opkijken
( Heb er zelf geen verklaring voor ) en zet ik hem dan binne als hij voor het deurtje staat ..

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:25

MyStar schreef:
Bij ons staan ze overdag buiten als het een beetje te doen is met de dazen, en als het niet te doen is dan 's nachts. Ze gaan nooit 24/7 want dan krijgen ze teveel eiwitten binnen en te weinig ruwvoer. Op de lange duur krijgen ze dan een gebrek aan voedingstoffen.

Gebrek aan voedingsstoffen hoeft je paard niet te krijgen want ik neem aan dat je wel op je paard rij dus na het rijden kan je je paard voeren met voedingsstoffen en te veel eiwitten dat leg eraan op wat voor soort gras je je paard zet lang gras bevat minder veel eiwitten dan dat korte gras wat net uit de grond komt zetten. Zelf denk ik als een paard mag kiezen dan kies ie voor het weiland in plaats van 4 saaie muren . clau Knipoog[/quote]
Dat ben ik dan niet met je eens, een paard heeft alleen aan een wei niet genoeg, geen enkele wei bevat alle benodigde voedingstoffen. Hooi is zeer belangrijk en dat eten ze als ze op stal staan. Ook hebben ze daar een liksteen Ze vervelen zich dan ook niet. Ik geef ze ook regelmatig wilgentakken op stal waar ze zich 's nachts mee vermaken. Ze staan 's avonds dan ook altijd te trappelen om naar binnen te mogen, dus dan kiezen ze er duidelijk voor om op stal te gaan.

Dat ben ik dan niet met je eens, een paard heeft alleen aan een wei niet genoeg, geen enkele wei bevat alle benodigde voedingstoffen. Hooi is zeer belangrijk en dat eten ze als ze op stal staan. Ook hebben ze daar een liksteen Ze vervelen zich dan ook niet. Ik geef ze ook regelmatig wilgentakken op stal waar ze zich 's nachts mee vermaken. Ze staan 's avonds dan ook altijd te trappelen om naar binnen te mogen, dus dan kiezen ze er duidelijk voor om op stal te gaan. Bij ons worden ze ook veels te dik als ze dag en nacht buiten staan, en bovendien wordt het weiland dan overbegraast.

Voor de duidelijkheid, ik ben er niet voor om een paard veels te lang in een stal te laten staan! Ik vind het ook hartstikke zielig als ze 24/7 in een box staan weg te kwijnen. Van nature hoort een paard buiten, maar van nature hebben ze de kans om in de natuur hun benodigde stoffen bij elkaar te krijgen door ook van bomen en kruiden te eten. En vaak hebben ze dan veel kariger gras dan in de gemiddelde nederlandse wei. Het graasgebied is ook vele malen groter. Onze paarden hebben een combinatie van ong. 12 tot 15 u buiten in de wei en 's nachts binnen met hooi e.d., en ze zijn harstikke gezond en opgewekt. Dus voor mij is dit ideaal.[/quote]Dan zijn we er toch ik snap nog geneens waarom jij je aangesproken voelde dat ik zou zeggen dat jou paarden wat te kort komen maar zeg eerlijk een paard wat 23 uur op stal zou staan heb geen genoege aan een liksteen enz en die paarden zouden een moord doen om buiten die 4 saaie muren te staan (vaker en langer) en dat vind ik zielig Knipoog clau

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:26

Mijne staat 24/7 buiten, en 's winters in de nacht binnen.

Gaat prima.

uniekhorse schreef:
Bij ons staan ze s'ochtends en s'middags op de wei en rond 8 uur s'avonds gaan ze weer naar binnen.

Gelukkig staat die van mij bij een bedrijf met dure visjes waardoor er veel camera's hangen

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:56

Pikeur schreef:
Mijne staat 24/7 buiten, en 's winters in de nacht binnen.

Gaat prima.

uniekhorse schreef:

Gelukkig staat die van mij bij een bedrijf met dure visjes waardoor er veel camera's hangen

Ja dat is wel veiliger dan, maar kan natuurlijk altijd wat gebeuren, die mensen weten vast niet dat er camera's hangen.
Bij ons staan ze gewoon aan huis dus geen camera beveiliging.

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:57

De pony die ik verzorg staat het hele jaar 24/7 buiten.
Het paard van een vriendin van mij staat nu 's nachts op de wei vanwege de dazen en overdag op stal!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:02

jentel schreef:
Ik heb volgens mij verwende paarden!
normaal gewoon de hele dag de wei op, maar aan het einde van de dag staan ze echt bij het hek te hinneken.
Als ik de wei dan open doe is het één streep na de stal, dus voor mij s'nachts gewoon lekker binnen.

Dat doen al die zeuren bij mij ook. 1 het liefst om 3 uur al ook al heeft hij een hele wei tot zijn beschikking. Haha!
Tegen 5 uur staat het hele spul binnen met veel plezier.

Miep20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:27

Mijn paarden staan dag en nacht buiten zowel in de zomer als winter. Moet dus makkelijk kunnen!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:26

Ik las over het gebrek aan bepaalde voedingsstoffen enzo...
Nou als je paard veel op stal staat kan ie niet kiezen welke planten hij wil eten en op de wei wel. Wij hebben en wei met speciaal paardengras en de brandnetels en andere plantjes die tegen het schrikdraad aan groeien maai ik af en die eten ze ook. Verder valt er weleens een tak van de boom die ze ook lekker oppeuzelen en bovendien hebben ze een liksteen tot hun beschikking. Ze hebben geen last van hoefbevangenheid door te vette bix en te weinig beweging, geen maagzweer doordat ze de hele dag kunnen grazen, goede hoeven doordat ze niet in hun eigen mest en urine staan, niet vervelend omdat ze hun energie op elkaar kwijt kunnen. Zomers is het 's nachts lekker koel en vinden ze het heerlijk op de wei, 's ochtends al ik aan kom fietsen liggen ze nog lekker te slapen. En als ze op stal staan kan er ook iet gebeuren, bijvoorbeeld brand, alleen kunnen ze dan niet wegrennen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:34

Bij ons staan ze zo veel mogelijk dag en nacht buiten in het zomerseizoen. In de winter gaan ze overdag in de paddock en 's-nachts op stal. Als de wei het toelaat gaan ze in de winter ook wel de
wei op, zo veel mogelijk buiten als de wei het toelaat. Tja gestolen worden kan ik wel bang voor zijn als ze buiten staan, maar dat kan bij ons net zo makkelijk gebeuren als ze op stal staan. Clown

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:38

Mijn paardjes staan dag en nacht buiten als de weide het toelaat. In natte periodes gaat ze toch naar binnen, omwille van mokgevoeligheid.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:14

Inderdaad, paarden die veels te lang in hun stal staan zullen eerder een voedseltekort krijgen, da's logish. Die zullen ook eerder gedragsproblemen krijgen e.d. want dat is natuurlijk hartstikke slecht. Typisch is ook inderdaad dat die dan vaak zoveel biks krijgen dat ze er koliek e.d. van krijgen terwijl ze al die energie ook niet eens nodig hebben.

Ik wil alleen maar even zeggen dat het ook niet goed is om je paard maar 24/7 in een wei te zetten en dan zoiets te hebben van: nou hij zoekt het wel uit. Terwijl een paard daar dus niet voldoende voedingsstoffen aan heeft.

Bij ons krijgen ze ook brandnetels die ik uit de wei pluk en dan op een zonnig plaatsje in de wei leg of in de stal en ze kunnen ook lekker aan de bomen knabbelen, en soms snoei ik zelf takken waar ze in de stal zich mee kunnen vermaken 's nachts. Mijn merrie krijgt per dag 1 kilo muesli, zij wordt 4 tot 6 keer in de week gereden. En de andere twee 0.5 die worden minder gereden. Ik geef ze ook verschillende kruiden en vitamines/mineralen zodat ze die dus wél voor het uitzoeken hebben als ze 's ochtends en 's avonds in de stal gevoerd worden. En verder gewoon lekker minstens 12 uur op de wei.

Dus mijn ideeën zijn helemaal niet zoveel anders hoor Knipoog En ik ben het met jullie eens wat betreft paarden die de hele dag in de stal staan weg te kwijnen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:38

zolang de wei het aankan staan ze dag en nacht buiten!
Mocht de wei zo nat worden dat ze hem kapot trappen gaan ze de nachten naar binnen!(alleen in de winter)

lavke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:46

Bij ons staan ze heel de zomer buiten!

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:42

Wij hebben in de zomer de ruinen dag en nacht en in de wei, en de merrie van mijn moeder en mijn merrie staan s'nachts op stal.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:01

Wie heeft er zijn paarden deze week allemaal buiten staan s'nachts? Mijn merrie zit nog niet helemaal lekker in haar vel.. maar de rest blijft allemaal buiten staan.. Dus ik twijfel nu een beetje wat ik met haar moet doen. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:02

Waarom niet?
Het is toch geen slecht weer? Lachen

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:13

Amira en Twister staan 's nachts binnen (en nog 3 paardjes) maar de rest van de paarden op de club staan allemaal buiten.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:16

Bij ons staan ze zomers alle 5 24/7 buiten.
Coran (engels volbloed) wel met een deken soms.

In de winter moet coran naar binnen snachts, omdat het anders echt te koud voor hem wordt, en omdat hij verlatingsangst heeft, gaat Vita meestal ook mee. Anders wordt ze te dik .. Lachen

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:16

Hier staan ze ook ´s nachts in de wei !
Gaat prima Lachen

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:19

Die van mij staat al sinds mei dag en nacht op de wei, en dat blijft zo tot het weer echt koud wordt. Dan gaan ze pas weer snachts op stal. Hebben we altijd al zo gedaan en dat gaat prima!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:26

De paarden op stal staan per 1 mei geloof ik dag en nacht buiten..
Dat word trouwens eerst wel opgebouwd zodat ze weer aan het gras wennen! Lachen