Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Insigne

Re: Alleen en stel dat er iets gebeurt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:12

Als ik het goed begrijp, zouden mensen die niet op buitenrit durfen, niet eens meer mogen paardrijden? Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk zelfs dat mensen die niet naar buiten willen, zich meer bewust zijn van de risico's, dan mensen die zonder cap, zonder mobieltje, zomaar een paar uur weg zijn zonder het te melden.
Het is ieder z'n eigen keus om wel of niet naar buiten te gaan. Daarom ga ik voor de rest ook geen commentaar leveren op degene die daadwerkelijk zonder iets naar buiten gaan, dan is hun keuze. Maar ik vind ook dat die mensen respect moeten hebben voor degene die zeggen, ik ga niet op buitenrit, omdat ik bang ben dat het fout gaat. Dan moet je niet het gevaar op gaan zoeken, wat dat is dan precies wat je doet. Jij voelt je niet op gemak buiten en je paard dan ook niet. Dan is het niet prettig om naar buiten te gaan.
Dus moet ik m'n eigen en m'n paard dan helemaal opfokken met naar buiten te gaan, als ik thuis in de bak en in de wei zoveel plezier aan hem kan beleven? Nee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:43

Insigne, wie zegt hier dat mensen die wel buiten durven rijden, zich niet bewust zijn van de gevaren??? Ik draag bijvoorbeeld ook een cap en neem mijn mobieltje mee, hoor. Niet dat het garanties geeft, maar toch. Het is niet alleen maar zwart/wit natuurlijk. Het is inderdaad ieders eigen keus om naar buiten te gaan of om uberhaupt te rijden en als je eigenlijk bang bent, niet durft, waarom zou je dan wel naar buiten gaan? Ik durf ook niet op elk willekeurig paard naar buiten (of zelfs binnen te rijden), want ik wil wel zeker zijn dat het veilig is voor mij op dat paard. Daarom heb ik inmiddels mijn eigen paard, juist omdat ik ouder ben geworden en me bewuster ben van de gevaren. Ik werd gek van elke keer weer een ander paard, die ik niet kende. Geef mij dan maar mijn eigen paard, die ik heel goed ken en waar ik op vertrouwen kan.

Ik ken trouwens wel mensen die paardrijden, die eigenlijk ook erg bang zijn voor eventuele ongelukken. Tja, dan vraag ik me wel af wat je op zo'n paard doet. Want een paard voelt je perfect aan, hoor. Ik ben zelf helemaal geen held en wil tegenwoordig niet eens meer op bepaalde paarden (vroeger was ik nergens bang voor). Juist omdat ik weet hoe gevaarlijk het kan zijn en ik geen zin meer heb om risico's te nemen. Ik heb thuis nog een gezin en daar wil ik nog lang van kunnen genieten.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:11

Lien2 schreef:
Ikzelf ga altijd alleen naar buiten, heerlijk! Wel neem ik altijd mijn mobiel mee met daarin de nummers van stal, veearts en de beheerder van het gebied voorgeprogrammeerd. Ook meld ik altijd op stal waar ik heen ga en wanneer ik verwacht terug te komen.

Ik doe het precies zo. Uit voorzorg neem ik inderdaad wel mijn mobiel mee en meld ik altijd dat ik alleen op pad ga. Ik ben gelukkig nog nooit in een vervelende situatie gekomen maar voor het geval dat vind ik het toch een prettig idee om enkele voorzorgsmaatregelen te nemen. Eerlijk gezegt ben ik helemaal niet zo bang voor evt. ongelukken maar eerder voor enge kerels die ik in het bos tegen kan komen Nagelbijten / Gniffelen !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:17

Insigne schreef:
Als ik het goed begrijp, zouden mensen die niet op buitenrit durfen, niet eens meer mogen paardrijden?

Nee, dat begrijp je niet goed.

Mensen die een paard geen weidegang geven én niet buiten de bak komen zouden geen paard moeten houden.

Mensen die bang zijn op een paard, zouden geen paard moeten rijden.

De combinatie is helemaal een Gestoord

Lijkt míj vrij logisch.

hc

Insigne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:28

Nadya, ik zeg niet dat mensen die niet naar buiten gaan zich wel bewust zijn van de gevaren en mensen die wel gaan, zich er niet van bewust zijn. Maar ik vind het wel heel onverantwoord om alleen weg te gaan en dan zonder cap of mobiel. Bij die mensen vraag ik me af of die er dan wel de gevaren van inzien. En als ze dat doen, mooi! Dan weten ze wat er kan gebeuren als ze er afvallen en met niemand contact op kunnen nemen, dat is dan hun keuze. Daar zal je mij dan ook niet over horen.
En wat betreft jou verhaal ben ik het er helemaal mee eens. Je hebt er niet alleen jezelf mee als er onderweg iets gebeurt, maar ook je gezin.
Nou mogen veel mensen mij een zeur vinden, omdat ik niet meer op buitenrit durf. Maar ik ben ondertussen 3 jaar geleden gevallen en ik ondervind er nog steeds de gevolgen van. En daar zal ik waarschijnlijk mijn hele leven last van blijven houden. Ben ik dan echt een zeur, omdat ik zelf heb ondervonden wat er kan gebeuren als je alleen bent op buitenrit?
Ik blijf erbij dat het ieder z'n eigen keus is, maar ik ben niet van plan het gevaar nog op te zoeken. Want hoe betrouwbaar je paard ook is, het zijn en blijven beesten, geen machines!

Insigne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:31

Huertecilla schreef:
Insigne schreef:
Als ik het goed begrijp, zouden mensen die niet op buitenrit durfen, niet eens meer mogen paardrijden?

Mensen die een paard geen weidegang geven én niet buiten de bak komen zouden geen paard moeten houden.

Lijkt míj vrij logisch.

hc

Maar wat als je door een ongeluk nou al het vertrouwen in een paard kwijt bent? Je bent bang, maar je wilt er toch over heen komen. Je komt niet over je angst heen, door buiten de bak te kijken. Ik ben het er niet mee eens, dat mensen die bang zijn op een paard, niet mogen rijden. Wat ik wel vind is dat die mensen met begeideling zo rustig mogelijk over hun angst heen moeten komen. En geloof me, dat is wel degelijk mogelijk!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:36

ik kom nog steeds grapjassen tegen die wel een mobieltje meenemen,maar in hun zadeltas....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:37

Ik rij regelmatig alleen buiten. Altijd cap op, mobiel mee (trouwens ook als we met meerderen zijn), en zweepje mee.

Er kan altijd iets gebeuren natuurlijk. Nu is Nederland toch wel zo dicht bevolkt dat als je ergens bewusteloos ligt er altijd wel iemand langs komt die je paard opvangt of jou ziet liggen naast het pad. Daar ben ik niet zo bang voor.

Jodi, mobiel in zadeltas Haha! *LOL*. Kun je als je er naast ligt nog naar je paard roepen dat hij zelf even de stal belt dat hij eraan komt Haha!.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:52

Insigne schreef:
Nadya, ik zeg niet dat mensen die niet naar buiten gaan zich wel bewust zijn van de gevaren en mensen die wel gaan, zich er niet van bewust zijn. Maar ik vind het wel heel onverantwoord om alleen weg te gaan en dan zonder cap of mobiel. Bij die mensen vraag ik me af of die er dan wel de gevaren van inzien. En als ze dat doen, mooi! Dan weten ze wat er kan gebeuren als ze er afvallen en met niemand contact op kunnen nemen, dat is dan hun keuze. Daar zal je mij dan ook niet over horen.
En wat betreft jou verhaal ben ik het er helemaal mee eens. Je hebt er niet alleen jezelf mee als er onderweg iets gebeurt, maar ook je gezin.
Nou mogen veel mensen mij een zeur vinden, omdat ik niet meer op buitenrit durf. Maar ik ben ondertussen 3 jaar geleden gevallen en ik ondervind er nog steeds de gevolgen van. En daar zal ik waarschijnlijk mijn hele leven last van blijven houden. Ben ik dan echt een zeur, omdat ik zelf heb ondervonden wat er kan gebeuren als je alleen bent op buitenrit?
Ik blijf erbij dat het ieder z'n eigen keus is, maar ik ben niet van plan het gevaar nog op te zoeken. Want hoe betrouwbaar je paard ook is, het zijn en blijven beesten, geen machines!

Insigne, mijn eigen paard is nog helemaal niet 'betrouwbaar' genoeg, hoor, want ik ben hem nog aan het inrijden Haha! . Maar ik weet dat zijn basis, zijn karakter en onze manier van communiceren goed is en ja, in de toekomst ga ik zeker met hem naar buiten. Ik was niet van plan continu in de bak te rijden (in het weiland mag niet bij ons en terecht), daar vind ik persoonlijk niets aan. Paarden zijn inderdaad dieren en geen machines. Dat heb ik ook nooit gedacht gelukkig. Verre van zelfs. Knipoog

Ik snap heel goed dat jij niet meer buiten wilt rijden na zo'n nare ervaring. Ik noem jou dan ook geen zeur, het is je goed recht en heel begrijpelijk (in mijn ogen). Maar zijn er hier echt mensen die zonder cap, mobieltje en/of zonder te zeggen wat ze gaan doen een buitenrit gaan maken in hun eentje? Ik ken ze in het dagelijks leven niet, hoor. En gelukkig maar. Maar het is wel zo dat je op meerdere manieren iets kan overkomen natuurlijk.....

Insigne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:17

Je weet toch in ieder geval hoe betrouwbaar je paard is dan Haha!
Maar ik heb hier wel al berichten van mensen gelezen, die niks meenemen, zeggen dat ze zo terug zijn en dan een paar uur weg blijven. Dan denk je ook niet echt aan je omgeving, want dan zullen er genoeg mensen behoorlijk ongerust zijn! En dat is niet meer dan normaal!
Maar ik vind het momenteel voor mezelf gewoon niet nodig om naar buiten te gaan en dat is mijn mening. Mijn paard heeft het goed, staat overdag de hele dag op wei en 's avonds op de paddock, waar hij zo zijn stal binnen kan lopen. En daar staat hij 's avonds met z'n 2 vriendjes. En dan mist hij het echt niet om buiten te rijden.
Maar wat ik wel een terechte opmerking vind, is dat paarden zonder weidegang wel naar buiten moeten. Zoiezo vind ik geen weidegang maar niks, maar om ze dan alleen maar op stal te houden en in de bak te houden, nee.
En ja, je kan de deur uitlopen, in de auto stappen en een ongeluk krijgen. Dat is een feit. Als je wilt dat je niks overkomt, moet je op een stoel gaan zitten en er nooit meer afkomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:46

Paarden die alleen maar op stal en in de bak gehouden worden, worden naar mijn idee behandeld als machines. Dat vind ik ook helemaal niets, hoor.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:58

Ik rijdt 9 van de 10 keer alleen buiten en zonder cap nog wel... Duivel

En nee, ik hoef geen commentaar hoe gevaarlijk dat wel niet is Duivel Duivel , ik ben al een grote meid en kan goed op mezelf letten Cool

Ik ben van mening, net als een aantal anderen met mij, dat als je bang bent (ook al is het maar een heel klein beetje) je niet alleen moet gaan rijden, zeker niet buiten. Met meerderen is het voor jezelf meer vertrouwd en ook voor je paard, die jouw onzekerheid heel goed aanvoelt!

Verder wel altijd het mobieltje mee en ik laat de manege-eigenaar even weten dat ik naar buiten ben.. hij weet inmiddels wel dat dat goed gaat.

En verder.. als je alles van te voren weet en helemaal zeker wilt zijn: blijf dan vooral lekker binnen op een stevige stoel zitten en verroer je niet... weet je in ieder geval zeker dat je niet van je paard afvalt en er niets gebeurd Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:04

Nadya schreef:
Maar zijn er hier echt mensen die zonder cap, mobieltje en/of zonder te zeggen wat ze gaan doen een buitenrit gaan maken in hun eentje?

Ja, ik, dagelijks . Zonder optoming ook nog Knipoog
Zeg meestal wel dat ik op pad ga, maar wélk pad? Weet ik zelf meestal niet. Hangt van erg veel af, zoals de bui van mijn paard.
Oh, 's nachts wel met achterlicht.

Mijn lief en zoon houden op het moment siësta. Ik ga zo klussen, maar vaak ook roep ik een paard. Zadel erop en gaan.
Nachtritten idem. Ligt mijn vrouw al te knorren voor ik een paard roep. Kan haar moeilijk wakker maken om te zeggen dat ik ga. Tegen de tijd dat de wekker gaat ben ik wel terug en indien niet is er geen haast meer bij Haha!

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:10

Huertecilla schreef:
Nadya schreef:
Maar zijn er hier echt mensen die zonder cap, mobieltje en/of zonder te zeggen wat ze gaan doen een buitenrit gaan maken in hun eentje?

Ja, ik, dagelijks . Zonder optoming ook nog Knipoog
Zeg meestal wel dat ik op pad ga, maar wélk pad? Weet ik zelf meestal niet. Hangt van erg veel af, zoals de bui van mijn paard.
Oh, 's nachts wel met achterlicht.

Mijn lief en zoon houden op het moment siësta. Ik ga zo klussen, maar vaak ook roep ik een paard. Zadel erop en gaan.
Nachtritten idem. Ligt mijn vrouw al te knorren voor ik een paard roep. Kan haar moeilijk wakker maken om te zeggen dat ik ga. Tegen de tijd dat de wekker gaat ben ik wel terug en indien niet is er geen haast meer bij Haha!

hc

Jouw leventje is waarschijnlijk wel ietsje anders, dan hier in het drukke NL. Of zie ik dat verkeerd?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:59

Nadya schreef:
Maar zijn er hier echt mensen die zonder cap, mobieltje en/of zonder te zeggen wat ze gaan doen een buitenrit gaan maken in hun eentje? Ik ken ze in het dagelijks leven niet, hoor. En gelukkig maar.

Ik ga meestal weg zonder dat iemand weet waar ik uithang....
Heb wel braaf een cap op en mobiel in de broekzak.
Om het dan nog een erger te maken ben ik er al meerdere malen afgekukeld met als gevolg wat botbreuken her en der.
Paard blijft braaf staan bij de dichtsbijzijnde graspol dus die pak ik dan op Haha!
Soms kan ik naar huis rijden andere keer ben ik opgehaald door vriend.

Onverantwoordelijk....mischien wel maar ik rijd nu 6 jaar met hem en het is maar 1 keer voorgekomen dat ik opgehaald moest worden.

Paard is verder braaf en verkeersmak...kunt er alle kanten mee op maar 1 keer in de zoveel tijd ontploft hij.
Zou ik daarom niet meer buiten mogen komen en constant denken "wat als..stel dat".

Welnee....ik zadel hem op en doe mijn ding.
Ik heb het geluk in het bos te wonen en voor Nederlandse begrippen urenlange ritten te kunnen maken door Nederland en grens over met Belgie.
En ik vertrouw mijn paard ondanks de streken die hij soms heeft...en ben dik tegen de 40 dus meer verstand krijgen doe ik ook al niet meer Clown

Ik heb zoiets van als je er niet af wilt vallen moet je er niet op gaan zitten..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:02

Cars, maar je hebt een cap op en een mobieltje bij je. Ik vertelde vroeger ook niet altijd waar ik heen ging, hoor. Nu heb ik een gezinnetje en dan gaat het wat makkelijker om even te zeggen wat je gaat doen (buitenrit betekent hier ook urenlang weg zijn).
Ik vind dat op zich niet onverantwoordelijk. Wel als je geen cap opdoet, maar da's een ander verhaal.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:06

Huertecilla schreef:
Insigne schreef:

Lijkt míj vrij logisch.

hc

Ben het niet helemaal eens met je. Ik heb een jaar of 10 geleden een behoorlijk ongeluk gehad tijdens paardrijden. Of eigenlijk ervoor want het gebeurde bij het opstappen. Wervel gebroken en angst gekregen. Tijden niet gereden, maar het bleef kriebelen. Ik ben dus weer begonnen met rijden en dat was in het begin met angst. Gelukkig heb ik een geweldig bijrijdpaard gehad en nu heb ik zelf een super paard die mij een spiegel voorhoudt wat betreft mijn spanning en rijstijl.
Mijn paard, Frío, staat op een stal waar de buitenrijgelegenheid waardeloos is. De omgeving leent zich er wel voor (polderweggetjes) ware het niet dat de weg voor de stal als racebaan wordt gebruikt. Sinds ik hem vorig jaar september heb gekocht zijn we daarom inderdaad niet verder gekomen dan de buitenbak.
Omdat ik graag een week naar mijn ouders toe wilde en ik hem niet een week achter wilde laten, heb ik hem meegenomen naar Drenthe waar mijn ouders wonen. Afgelopen week de allereerste keer met hem naar buiten gegaan en we hebben allebei genoten. Ja, hij liep te snuiven maar dus niet te snorken en stressen. Ik vond het inderdaad ook wel wat spannend maar niet zo dat het verkrampend werkte. We hebben nu dus al enkele dagen lekker buiten gereden met zijn 2-en. Dapper? Vind ik niet. Ik neem mijn mobieltje en een zakmes voor noodgevallen mee en ga heerlijk met mijn paard op pad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:12

Nadya schreef:
Of zie ik dat verkeerd?

Ánders ja.
Ik weet echter niet wat jij je er bij voorstelt en met dat 'anders' bedoelt. Het lijkt of je impliceert dat het hier minder rsikant is. Dát zie je beslist verkeerd.
NL-ers hebben doorgaans een verkeerd 'vakantie'beeld van 2500 km. afstand. Ík ben geboren en getogen in de randstad en woon wat jaren hier, dus kan goed vergelijken.
Het is hier, in déze vallei, minder druk maar gevaarlijker. Beduidend meer en ernstiger ongelukken.
In de campo is vrijwel alles landbouwgebied. Meer ruimte om te rijden maar ook beduídend meer landbouwvoertuigen.
Een paard in het straatbeeld is normaal. Dat heeft ook weer voor- en nadeel. Er wordt rekening gehouden met de ruiter als een normale verkeersdeelnemer. Je krijgt net zoveel (of weinig) ruimte en voorrang als een fiets en er wordt (terecht) verwacht dat jij jouw voertuig beheerst.
Je kan 's nachts aardig uit de voeten vanwege de ruimte doch vanwege die ruimte kom je ook roedels verwilderde honden tegen die in het donker niet ongevaarlijk zijn. Je moét ook wel die ruimte in want op de weg is het dan te gevaarlijk. Omdat het dan rustig is, verwacht niemand verkeer en al helemaal geen paard.
Hier is het ook realistisch dat als je op een ongelukkige plek valt je pas gevonden wordt als opvalt dat de aasvogels rondcirkelen.
Netwerkbereik voor een mobiel is niet zeker doch op afgelegener routes wel = zeker geen bereik.
Tja, en het terrein zelf is onvergelijkbaar. Hier kan je legio steile tot loodrechte hellingen hoger dan het hele hoogteverschil in NL op je rit treffen.
Dit laatste is een mooie samenvatting. Práchtige technisch uitdagende hellingen zoals die er in NL niet zijn. Daar kan de dus ook je nek op breken en niemand die je vindt.... Knipoog
Anders dus, niet meer of minder veilig.

hc

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:22

Ik vind aleen buitenrijden echt een van de domste dingen met paarden die je kan doen. Als je paard schrikt, jij eraf valt en ervandoor gaat is hij alleen, rent paniekerig de straat op ga maar door. Als je met 2 of meer paarden bent blijven ze bij elkaar, worden rustiger door de andere enz.

Ik rij altijd met mn moeder, maar omdat die niet in galop durft zoek ik iemand die met mij wil rijden in het Liesbos op een van onze paarden:)

Ik rij verder altijd met cap in het bos, in de rijbaan vergeet ik het gewoon. Ik neem altijd een mobieltje mee, je kunt het wel avontuur noemen zonder, maar ik vind het geen verantwoord avontuur.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:26

Flitssie schreef:
Ik vind aleen buitenrijden echt een van de domste dingen met paarden die je kan doen. Als je paard schrikt, jij eraf valt en ervandoor gaat is hij alleen, rent paniekerig de straat op ga maar door. Als je met 2 of meer paarden bent blijven ze bij elkaar, worden rustiger door de andere enz.

Ik rij altijd met mn moeder, maar omdat die niet in galop durft zoek ik iemand die met mij wil rijden in het Liesbos op een van onze paarden:)

Ik rij verder altijd met cap in het bos, in de rijbaan vergeet ik het gewoon. Ik neem altijd een mobieltje mee, je kunt het wel avontuur noemen zonder, maar ik vind het geen verantwoord avontuur.

owjah want in het bos val je altijd op je hoofd en in de bak altijd zachtjes! Clown

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:29

ELpatcho schreef:
Flitssie schreef:

owjah want in het bos val je altijd op je hoofd en in de bak altijd zachtjes! Clown

Sorry maar dat vind ik écht niet grappig.

In de bak licht speciaal zand waar je zacht op valt, ik zet geen cap op omdat ik op mn kop val maar voor het fatsoen!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:41

In het gemiddelde bos kom ik iets meer takken tegen die laaghangen dan in de meesten bakken Clown
Maar goed, ik rijd op het moment wel steeds heel braaf met mijn cap op. Of dat zo blijft? Vermoed zolang ik geen koppijn krijg van dat ding wel. Anders gaat ie af als ik mijzelf genoeg vertrouw Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:48

Flitssie schreef:

Nou, dan ben ik maar dom in jouw ogen, omdat ik graag alleen buiten rij. Vind het nogal kortzichtig, maar ja. Clown
Ik draag altijd een cap en heb een mobieltje bij me trouwens. Buiten en in de bak.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:51

Nadya schreef:
Flitssie schreef:

Nou, dan ben ik maar dom in jouw ogen, omdat ik graag alleen buiten rij. Vind het nogal kortzichtig, maar ja. Clown
Ik draag altijd een cap en heb een mobieltje bij me trouwens. Buiten en in de bak.

Ik zeg niet dom, maar onvoorzichtig.

Ik heb ook altijd mobieltje bij, alleen in de bak als er iemand bij is niet.

Een paard is een kuddedier, die willen bij elkaar blijven.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:53

Ik vind het óók onvoorzichting om zonder cap te rijden in de bak.