Pony trapt bij uitkrabben achterhoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Pony trapt bij uitkrabben achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:19

Bedankt voor alle hulp en adviezen trouwens niet alleen TS maar ook ik heb hier veel aan OK dan!
Ik denk dat ik uiteindelijk wel met een touw zal moeten blijven werken. Op de zachte manier lukt het niet. Is al HEEL veel geprobeerd en hij vindt het gewoon superlollig: als je binnen zijn bereik komt trapt hij je uiteen. Ik wil het risico niet lopen van een keer verkeerd getrapt te worden. Ik heb nog altijd een litteken op mijn kont van in april, en mijn hand en kuit hebben ook tijd gevraagd om te genezen. En de andere blauwe plekken trouwens ook.... Dat riskeer ik niet graag meer.

Christel11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:49

Geef hem een corrigerende tik,
luistert hij dan nog niet? Tik hem een beetje harder, zodat hij het echt voelt.
Het is erg belangrijk voor een jonge pony dat hij weet wanneer hij iets goed doet en wanneer niet.

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:16

Zorg dat je in ieder geval buiten bereik blijft van waar hij komt met trappen.
Mijn shetlander deed dit eerst ook, ik heb hem net zolang vastgehouden totdat hij opgaf.

Een groter paard is lastiger, misschien kan je met zijn tweeën vasthouden todat hij het opgeeft.

of misschien als hij probeert te trappen, GELIJK een klap of trap geven. niet 10 seconden later, want dan weet het paard niet meer wat hij heeft gedaan. Klinkt idd hard, maafr werkt meestal wel.

Chantyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:13

T0rnad0 schreef:
Nooit met je poets spullen gooien/slaan, daar moet je hem daarna weer mee poetsen en dan kan die miss denken dat die weer een klap krijgt.....

Maar als je met je hand aait, is dat toch eigenlijk hetzelfde? Verward

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:47

als je klaar bent met borstelen ga je naast je pony staan, je aait hem een beetje over zijn rug langzaam naar zijn achterbeen toe. laat in het begin iemand het doen die sterk is. je pakt zijn been op en houdt hem gewoon stevig vast. het gaat er in het begin niet om dat zijn hoef wordt uit gekrabt, maar dat die rustig voetje geeft. blijf goed naast de pany staan dan kan die je niet heel hard trappen. maar hou de hoef goed vast!
en als die maar blijft trappen met je stem zeggen dat die ermee op moet houden. als je paard rustig is kun je de hoef weer los laten. het zal even tijd kosten maar als je dit 2 weken constat volhoud zal het daarna gemaakelijker gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:16

Punt een: je kunt al nieteens vlak bij het paard komen om hem aan te raken, dus ga eerst daar aan werken. De voeten komen later wel.

Ik kan je alleen maar adviseren om aan Parelli te gaan doen. Begin bij stap een en ga geen stappen overslaan. Stap een is de friendly game, en werk vervolgens aan alle andere 6 games voordat je ook maar weer in de buurt wilt komen van die achterbenen....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:51

laurasilence, zijn voet vasthouden kan ik echt niet, hij schopt me de gang door Lachen

Cassidy, als het naar mij gericht is, ik kan hem heus wel aanraken. Ik kan hem knuffelen en strelen en zijn voeten aaien (als hij in een goeie bui is) en zijn staart pakken en borstelen, kan hem ook op zijn benen borstelen en kan hem leiden, hij luistert, alles ok. Tot ik die voeten wil pakken. Hij heeft me gewoon door, vanaf ik druk zet op dat been slaat hij keihard uit. Ik kan echt niet riskeren van eens goed geraakt te worden. Ik heb Parelli al toegepast. De friendly game, en dat jojo-achtig spelletje ook, hij reageerde er prima op: in het begin steigerde hij steeds als ik hem achteruit deed gaan en sloeg uit (fijne klap tegen mijn onderkaak een keertje), op den duur luisterde hij wel (zonder geweld natuurlijk want dan slaat hij alleen harder).
Het is gewoon gevaarlijk voor me en dat is wat mij stoort. Ik kan hem gerust Parelli-en met de friendly game en dat hij alles toelaat. En op een bepaald moment zal hij uitslaan en mij raken, als ik goed zit. En dat kan ik toch niet riskeren? Ik kan hem echt niet lezen. Als hij slaat zijn zijn oortjes naar voor, hij vindt het gewoon lollig om met mijn voeten te spelen.
De smid gaf 1 klap met de rennet en het was gedaan. Hij is onder de indruk en denkt, ok nu geen spelletjes meer. Ik kan dat niet meer bereiken, helaas...

edit: het is niet dat ik alle hulp afsla, ik vind het super de reacties van iedereen. Ik heb gewoon zelf ook al zoveel geprobeerd. Join-ups die perfect gingen, hij volgt me nog steeds overal. Maar ik ben gewoon zo zwaar getrapt, heb nog littekens ervan, dat ik gewoon echt niet veel meer durf riskeren.

love_chris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:36

die van mij heeft hoefkatrol zijn we achtergekomen:O
daarom deed hij zo vervelend met de hoeven:O
nyaaa
groetjes.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:06

SHALALA schreef:
Probeer gewoon eens met een halstertouw onder de koot te doen en dan het been net zo lang optillen tot hij niet meer trapt. Mijn vorige pony trapte in het begin ook heel erg naar hoeven krabben, poetsen, water, kappen omdoen etc. Toen hebben we heel veel met een halstertouw geoefend dat ze haar been ook op kon tillen ipv alleen maar trappen. Moet je wel zo snel mogelijk erom krijgen anders heb je weer een klap hangen Tong uitsteken

Maar doet hij dat als je onderaan of bovenaan het been bent ?

Als hij zich bovenaan zijn been wel laat aanraken dan doe je daar het touw om, en dat laat je dan rustig, heel rustig vieren naar beneden. Als hij dan trapt gewoon het been richting zijn buik tillen, zo train je dat hij zijn ben gewoon op moet tillen voor het hoeven krappen, hij went aan aanrakingen en hij kan jullie dan niet raken.

op soortgelijke manier leren wij jonge paardjes dito voetjes geven aan als deze de neiging hebben om te slaan met de achterbenen. Wij gebruiken echter een sjaal ipv een halstertouw, maar goed komt op hetzelfde neer. Eerste paard dagen met sjaal lang de benen, gaat dit goed, sjaal net onder het kogelgewricht en iets aanspannen, zodra pony ook maar iets meegeeft, belonen. Hoe vaker je dit herhaalt, de ste normaler gaat ie het vinden. Na een tijdje neemt je ahnd het over van de sjaal. Voordeel is dat als ze trappen, je zelf in eerste instantie niet geraakt wordt doordat je afstand kunt nemen. Trapt ie sjaal op spanning houden, totdat ie rustig wordt, dan belonen etc. Werkt echt heel goed, zelfs de meest lastigen geven zo binnen een week keurig een voetje zonder trammelant.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:21

Als je heel dicht bij het paard staat kan hij je niet raken als hij trapt. Maar, proberen niet los te laten en flink belonen als het goed gaat. Als hij terug trekt waarschuwen maar vooral niet los laten.
Ook de truck met de bezem en huishoudhandschoen kun je proberen. Een soort handje maken aan een bezemsteel. Bij de voorhand blijven en de achterbenen met dat ding aanraken. Als je beloningen goed timed en geduld hebt dan zou het effect moeten hebben.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:15

Mijn 2-jarig paard doet dit ook, iemand zei een keer dat ik dan een halstertouw om zijn been moest vastmaken. Als die dan trapt moet je aan het touw trekken. Ik heb het zelf nog niet geprobeert. De hoefsmid lukt het wel om zijn achterbeen op te pakken zonder dat die trapt, die zegt dat ik mijn arm over zijn been moet leggen en hem op die manier moet vasthouden, dan heeft die niet meer zoveel kracht om te trappen.
En idd terug trappen, daar ben ik niet zo'n fan van ik doe dat zelf ook niet omdat mijn paard daar erg van streek kan raken. Maarja aan de ene kant is het ook wel weer zo: Als een paard gericht naar jou trapt wil die je pijn doen, expres. Dus als jij dan terugtrapt voelt die ook hoe het voelt en daar leren ze het wel het snelst mee. Maar toen mijn paard een keer wou trappen sloeg ik hem automatische (niet zo heel hard hoor) met de hoevenkrabben, met het handvat. Daar schrok die zo van dat die meteen heel erg van streek was waardoor ik niks meer met hem kon doen. En daar heb ik niet zo'n zin in.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:24

Dat moet je natuurlijk per paard bekijken. Er zijn er die trappen om je te raken, er zijn er die trappen uit angst en de reactie van jou is dan hemelsbreed verschillend. Maar dat zie je natuurlijk als eigenaar het beste.

Het halstertouw-trucje om op te tillen werkt echter wel bij beide soorten paarden, zeker voor je eigen veiligheid!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:21

de truc met touw of handdoek werkt goed, en wat ook vaak nuttigis, is om hem met een zachte straal af te spuiten. Been blijven volgen met de straal, ook als hij begint te slaan.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:24

Dat is inderdaad ook nog een mooie tip. Als het tenminste geen angstige paarden zijn met watervrees (zo ken ik er ook) want dan werkt het alleen maar extra traumatiserend omdat je aan twee enge dingen tegelijk werkt.

Maar het principe is hetzelfde: het wijkt eveneens niet (met de hand moet je vaak lossen als hij begint te springen ofzo), geeft gewenning. Voordeel is ook dat het niet rond kan vliegen en niet echt dwingende druk geeft Ja

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:26

Bekend verhaal..
Ik heb het zo opgelost..
Iemand hield hem vast.. ik pakte het been, en zodra hij trapte kneep dat andere meisje hem even vel in zn hals, of ribben (niet te hard natuurlijk!)
Doordat het paard met mij bezig was schrok die zich het apelazerus, Omdat hij niet meer snapte waar het vandaan kwam, en heeft t nooit meer gedaan Lachen

shanna14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:00

Klinkt hard maar als je pony/paard je raakt gewoon terug trappen. en met hoeven uit krabben enz gewoon praten tegen ze

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:31

wat een lastig probleem aangezien je al zoveel geprobeerd hebt! Kun je je smid niet om hulp vragen? Dat hij het eens samen met jou doet? Hij heeft het probleem nu niet meer en heeft blijkbaar een overwicht op je pony dat jij niet hebt, zoals je schreef.

De jaarling van een vriendin bleef haar ook maar trappen bij het voetjes geven, ik heb het toen van haar overgenomen, vroeg een voetje, kreeg een trap en gaf dr een trap tegen dr kont terug. Vroeg weer een voetje en die gaf ze, een beetje verbouwereerd! heb haar toen beloond natuurlijk. heb toen wel een strobaal neergelegd om te voorkomen dat ik een hoef in mn gezicht kreeg

kim_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:02

als je de hoeven uit krabt en hij wil trappen moet je het been antrekken. heb ik ook gedaan helpt heel goed bij mij iniedergevall..

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:20

Ik denk dat je eventjes door een smid moet laten nakijken