Hoeveel vragen aan een bijrijd(st)er ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky15

Re: Hoeveel vragen aan een bijrijd(st)er ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:35

Ik ben zelf een bijrijder ,en ik mag GRATIS zovaak per week als ik wil komen ,maar dan ik het wel verplicht zeker 3-4 x per week klaar te staan.
Verder betaal ik alleen de hoefsmid, dat is €75,- met ijzers.
En een paar dingen er om heen.

Ik vind niet dat je zoveel kan vragen , €80 ,- ? dat is echt superduur.
De bijrijder mag dan : 2×4=8 8 keer rijden voor €80 terwijl de bijrijder de eigenaar verlost voor een paar avonden. Nou ik had adt dus niet gedaan , ik vind het echt erg .
In mijn ogen is Max €35,- per maand

Groetjess

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:46

sassrd schreef:
Ik ben nog steeds een bijrijder.. En ik vind het erg prettig natuurlijk als ik een leuk paard kan rijden zonder ervoor te betalen, maar ik vind 't ook meer dan logisch als ik er wel voor moet betalen! Zeker als je dat kunt, t geld ervoor hebt dus..
Alleen is 't wel belangrijk dat 't voor alle partijen leuk en duidelijk is hoe of wat.
Paard en bijrijder moeten klikken maar bijrijder en eigenaar ook natuurlijk! En afspraken moeten duidelijk zijn, ook met de manege eigenaar/staleigenaar.
Ik betaal nu 30 euro voor 2x per week maar kan ook veel vaker komen, maar ik heb ook 100 euro betaald voor 3x per week, maar toen wilde ik erg graag het paard rijden en de eigenaar kon het geld goed gebruiken, zo konden we bij een goeie stal staan.
Dus 't ligt eraan wat elke partij wil.
50 euro is denk ik wel een goede maatstaf voor 2x per week. En te veel beperkingen is niet aantrekkelijk, gewoon een lekkere buitenrit kunnen maken e.d. is toch wel prettig denk ik.
Zoek eerst iemand met wie t klikt en zeg dat je 't bedrag dat betaald moet worden nader overeen tekomen is.. dat lijkt mij 't handigst..

ik heb ook een vz paard maar betaal alleen zelf het lidmaatschap van de manege €185 per jaar en mijn eventuele wedstrijden die ik ga rijden met het paard verder heb ik zelf mijn hrnachement goed voorelkaar dus ik ben het ook niet helemaal met je eens al zou ik bijvoorbeeld wel een bedrag van rond de €50 per maand betalen als je op een paard zou rijden waar je wat van kan leren b.v. die al z is geweest.
in totaal ben ik met mijn reiskosten voor mijn verzorgpaard ook zo,n 50 euro kwijt wat zou betekenen als ik er ook nog extra voor moest betalen dat het al snel te kostbaar zou gaan worden.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:41

Ik hoef helemaal niks te betalen, en ik mag zovaak komen/rijden als ik wil. De eigenaar is er zelf nooit, en de pony staat op een pensionstal. Ik vat het zelf eigelijk een beetje op als mn eigen pony. Ik heb wel zelf het hoofdstel betaalt (oude was stuk) En ik koop zelf vaak zadeldekjes en nieuwe halsters. Maar dat doe ik omdat ik dat gewoon leuk vind Haha!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:56

Maanling schreef:
Okee, daar gaan we weer:
Het is geen werk. Het is alleen plezier!

Ik blijf erbij. Ik voorzie iemand van alle faciliteiten, diegene hoeft niets te doen behalve een leuke tijd te hebben, met mijn spullen en mijn paardje dus ik vraag daar wat huur voor.

Bij ons op de stal wordt het als heel normaal gezien, en niemand die daar vraagtekens bij zet.

Wel heel apart dat er zo verschillend over gedacht wordt. Ik weet niet beter dan dat betalen als bijrijder heel normaal is. Wel interessant om te lezen dat dat zo verschilt.

Oh, dus het is alleen plezier? En je moet dus niets? Als het regent hoef je niet te komen? Of als je gewoon een keer geen zin hebt? Nee, zo werkt het niet... Het is misschien niet perse hard werk, maar je hebt wel een verantwoordelijkheid. Jij verwacht wel dat de bijrijder, weer of geen weer, zin of geen zin, altijd komt opdagen. Daarnaast wordt jij ook in staat gesteld om bijvoorbeeld 2 avonden vrij te nemen. Als het alleen maar plezier is, waarom dan een bijrijder nemen? Ik vind het nog steeds een wederzijdse dienst, en als je veel te bieden hebt (zoals dat iemand alles mag met je paard, dus ook naar buiten etc) kan je best een kleine vergoeding vragen, maar ik vind sommige hier genoemde bedragen, zoals 85 euro voor 2 dagen, echt belachelijk.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:10

Mijn ervaring is dat je je zwaar in de handjes mag klappen, als je überhaupt een geschikte bijrijder vindt. Ik heb mijn paard altijd uitgeleend voor buitenritjes aan anderen en onze pony wordt ook gereden door een ander meisje. Voor dit meisje wil ik wel gaan kijken of haar ouders misschien samen met mij (ieder de helft) privé-lessen willen betalen. Verder zijn alle kosten voor mij, want het zijn ook mijn dieren; ik vind het ook gemakkelijker dan, want het is dan ook gemakkelijker om aan te geven wat ik van de bijrijders verwacht.

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:25

Tong uitsteken Ik zou maar al te graag een leuk verzorgpaard willen, waarvoor niets betaald hoeft te worden en waar je zovaak kunt komen als je wilt.
Maar hier in de omgeving is het gewoon al lastig om een verzorgpaard te vinden. En je moet er vrijwel altijd voor betalen, soms echt idioot hoge bedragen, maar daar kiest iemand zelf voor.
Ik heb 't eigenlijk altijd normaal en logisch gevonden om mee te betalen. En ik denk dat veel mensen dat vinden.
Maar het is wel grappig om te zien dat veel mensen dat dus niet logisch vinden. Wel met duidelijke redenen, zoals dat de bijrijdster dan niet al te veel eisen e.d. kan stellen.
Dat vind ik zelf een goeie reden, en eerlijk gezegd, als ik een paard ga kopen, wil ik graag een verzorgster. Ik zal niet elke dag tijd hebben, en wil ook nog op vakantie e.d. maar dan zal ik er niets voor vragen. Tenzij ze iets kapot maakt of zelf iets wil, zoals wedstrijden.
Tuurlijk moet je zelf voor de het paard en de kosten zorgen, maar ik vind het nog steeds normaal dat je een deel vergoed wilt krijgen van de bijrijder.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:28

mijn VZ beaald 40 per maand, twee keer in de week rijden. ze mag gewoon naar buiten en in de bk as ze dat wilt. wel verplicht eens in de twee weken een priveles nemen. zij ziet dit als een kans haar rijvaardigheden te ontwikkelen en ik kan aan mijn school.
zonder haar kan ik het prima redden hoor, maar ik vind dat zij gebruik maakt van dingen waar ik veel geld voor betaal.
wij zijn er prima uitgekomen samen en hebben veel plezier aan mijn paard.
meer hoef ik er ook echt niet voor te hebben, ik vind namelijk ook weer dat het paard mijn verantwoordelijkheid is, die ik zelf heb genomen. als het mij dus ging om echt geen tijd hebben zou het denk ik een ander verhaal worden. diti meer een meid die mijn paard geweldig vind en als een van de weinigen er goed mee kan wegrijden.
maar een bijdrage aan de kosten vind ik gepast. bij een manege, eignpaard of wat dan oo zal ze altijd de hoofdprijs betalen en zo kunnen ze goedkoop ervaring opdoen!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:33

Kijk, dat vind ik een redelijke vergoeding! Tuurlijk, ze maakt gebruik van je spullen (slijtage etc) en ze mag er 2 dagen voor rijden, zowel in de bak als buiten.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:40

Laura24 schreef:
Kijk, dat vind ik een redelijke vergoeding! Tuurlijk, ze maakt gebruik van je spullen (slijtage etc) en ze mag er 2 dagen voor rijden, zowel in de bak als buiten.

Dat komt neer op ongeveer 5 euro per keer, vindt ik zelf ook wel redelijk als een paard op een luxe lokatie staat en als ze alleen maar hoeven te rijden. (ik zou dan wel een vast bedrag in de maand doen maar evenredig aan niet hoger dan 5 euro per keer). Ze hebben de beschikking over een binnenbak en allerlei luxe faciliteiten.
Staat een paard bijvoorbeeld bij een boer waar alleen een buitenbak is als je geluk hebt of misschien wel in de wei moet rijden kan je er niets voor vragen vind ik. Ga dan maar eens naar de dichtst bijzijnde manege om in de binnenbak te mogen rijden, dat is ook niet voor niks. Dan betaal je ook minimaal 5 euro voor een uurtje denk ik.
Hier bedoel ik dan mee dat het helemaal af hangt wat je een bijrijder kunt bieden en wat de bijrijder de eigenaar kan bieden.
Maar probeer eerst maar eens een goede bijrijder te vinden en kijk eerst hoe dat gaat. Zeg er voorzichtig bij dat je eventueel wel een kleine bijdrage zou willen vragen maar dat jullie er vast wel uit komen. Kijk eerst wat de bijrijder je allemaal te bieden heeft en of het klikt. Maar ik zou niet hoger gaan dan 5 euro per keer. Je kan het ook samen met de bijrijder overleggen hoe hoog het zal zijn. misschien vind je iemand wat heel goed klikt met jou en je paard, je paard er ook nog wat van kan leren. Dat is denk ik veel meer waard dan iemand die wil betalen en je paard misschien wel verprutst. Dus ga er van uit dat je de stalling helemaal zelf kan betalen, als je een goede bijrijder vind die ook nog een bijdrage wil geven is alleen maar meegenomen.

knapperd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:06

ik vind het niet raar dat een bijrijder een bijdrage moet doen om te rijden ,mits het redelijk is.
t'ja en wat is redelijk?
mijn bijrijdster (ex) betaalde 45 euro voor 2 keer (soms meer)
ze had het genot van een binnen bak en kon zelf bepalen of ze en buiten rit ging maken of wat anders ,mesten hoefde niet,les vind ik ook geweldig maar dan wel graag van dezelfde instruktie.
nu heeft ze zelf een paard en we zijn nog steeds dikke vriendinnen.
(ben dus op zoek naar een nieuwe bijrijdster)
bedoel maar soms snijd het mest aan 2 kanten.

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:30

Citaat:
MrsSoliana
wow wel een kwalijke zaak. ik bedoel je moet blij zijn als iemand je wilt helpen toch. dan gaje naar mijn mening geen geld voor vragen.

hier ben ik het helemaal mee eens!
ik heb ook tijdelijk als bijrijder gefungeerd, eerst werd niet over geld gesproken omdat het een proeftermijn was, maar later werd er dus een geldbedrag van mij gevraagd,
ik vind dit dus ronduit belachelijk dat een bijrijder moet betalen aan de eigenaar van het paard, het verhaal wordt natuurlijk anders als men een paard gaat leasen, ik ben er toen ook mee gestopt.
er wordt naar mijn idee vaak een bedrag gevraagd om de stallingskosten te delen etc, maar..... als je te weinig geld hebt, NEEM DAN GEEN PAARD.
jij als ruiter en eigenaar van het paard heeft te weinig tijd om wat met het paard te doen, daar schakel je dan een goede bijrijder voor in, maar WEET WEL DAT DEZE GOEDE BIJRIJDER JE PAARD GOED IN CONDITIE HOUDT EN AAN DE BEL TREKT ALS ER IETS NIET GOED ZIT!!!!!
dus kort gezegd, je vraagt geen geld van een bijrijder, het zou andersom kunnen zijn!?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:21

Nou ja, de reactie boven me vind ik ook nogal kortzichtig, je hebt vast zelf geen paard of wel?
Ik vind het ook onzin om helemaal niks te vragen, het is jouw paard, jouw spulletjes, slijtage etc. Dus een kleine bijdrage vind ik niet meer dan normaal. Bovendien leert een bijrijder vaak meer van het paard dan andersom, ken maar weinig gevallen van geweldig rijdende bijrijdsters die het paard zoveel leerde (ook al dachten ze zelf van wel Knipoog ). Maar ik zou 50 euro wel max vinden en denk eerlijk gezegd dat je voor 2 keer in de week daarvoor moeilijk een bijrijdster gaat vinden.

Misschien dat ik ooit in de toekomst bij mijn jonkie ook wel een verzorgster wil, niet vanwege de stalkosten oid maar omdat ik iemand anders ook de kans wil geven (heb zelf jarenlang verzorgpaarden gehad, weet hoe lastig en frustrerend het kan zijn). Hoeveel en of er betaald gaat worden is afhankelijk van de persoon: is het een ruiter die mijn paard nog wat kan leren? dan hoeft er niets betaald te worden en is de enige eis dat er om de week of 1 keer per week een les gevolgd wordt bij mijn instructrice. buitenrijden enz. is afhankelijk van ervaring, iig niet alleen weg. Is het iemand die even goed rijdt als ik (slechter is ook niet echt een optie met een jong paard), dan zal er voor 2 dagen per week een 30 euro ofzo, symbolisch bedrag, gevraagd worden. Mocht dit echt niet op te brengen zijn, dan wil ik voor de juiste persoon best erover praten. De enige echt harde eis vind ik dat het paard eerlijk gereden wordt en dat er gelest wordt, en dat ik gewoon op hem/haar kan vertrouwen. Dat is al moeilijk genoeg te vinden.

Je bewijst elkaar een dienst ermee, dat is imo het uitgangspunt, maar feit blijft dat je als eigenaar je dure dier en dure spullen ter beschikking stelt voor een ander, daar mag best een symbolisch bedrag tegenover staan.. maar geen fantasieprijzen. En voor de juiste persoon zou bij mij heel veel bespreekbaar zijn, heb liever een nietbetalende goedrijdende betrouwbare bijrijdster dan iemand waar ik eigenlijk niks aan heb die een mep geld overmaakt. Het gaat tenslotte uiteindelijk om het welzijn van mijn paard. Maar idealiter heb je natuurlijk zoiemand die toch wat bijdraagt in de kosten, het is gewoon een dure hobby, wil niet zeggen dat je het als eigenaar niet kan/wil betalen, maar gebruik van paard en materiaal, daar mag best wat tegenoverstaan.

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:16

Citaat:
Nou ja, de reactie boven me vind ik ook nogal kortzichtig, je hebt vast zelf geen paard of wel?
Ik vind het ook onzin om helemaal niks te vragen, het is jouw paard, jouw spulletjes, slijtage etc. Dus een kleine bijdrage vind ik niet meer dan normaal.

waarom is mijn reactie nou weer kortzichtig, weer typisch bokt of niet?? ik geef gewoon mijn mening...

en ja ik heb niet helemaal een eigen paard, maar dat verandert niks aan mijn reactie.
mijn buurman heeft een paard voor mij gekocht, maar ik heb zelf het zadel, hoofdstel etc betaald, hij betaald het voer, da en hoefsmid.

dat wat je noemt van jouw paard, jouw spullen, slijtage etc, waarom moet je daar een vergoeding voor vragen, dat is er toch ook als je geen bijrijder hebt maar zelf je paard rijdt, lijkt mij dus geen reden om geld te vragen

Citaat:
Bovendien leert een bijrijder vaak meer van het paard dan andersom, ken maar weinig gevallen van geweldig rijdende bijrijdsters die het paard zoveel leerde (ook al dachten ze zelf van wel ).

wat is dit nou weer voor uitspraak? wil je hiermee alle bijrijders over 1 kam scheren!
ik rijdt al 8 jaar en heb al verschillende paarden gereden, en allemaal met succes. de eigenaren heb ik ook nooit horen klagen, ben nu zelfs bezig een paard te beleren.
er zijn menig ruiter-amazone die menen goed te rijden en zitten erop of zijn ze koningin, en het rijden lijkt net helemaal niets, dus ook dat is niet alleen aan de bijrijders bestemd....!
ik weet wel dat dit alleen over mij gaat, maar wat ik hiermee wil zeggen, is dat er wel degelijk goede bijrijders te vinden zijn, je moet alleen even zoeken.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:30

zelf heb ik nu een bijrijdster gezocht (en gevonden!) waarmee ik erg blij ben! Ik ben zwanger en wil wat meer rust nemen
bovendien vind ik de lessen te zwaar worden voor mezelf

mijn bijrijdster betaalt echt NIETS! ik vertrouw haar 100% en ben heel erg blij dat ze me helpt! moet er niet aan denken dat het haar naast tijd ook nog geld zou kosten Bloos!
ze heeft 1x per week les op mijn paard, welke ik ook betaal
en af en toe verwen ik haar met bv een cadeaubon.
ik hoop dat ze me nog lang helpt, vind het hartstikke fijn met haar

Painters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:43

Dat laatste citaat vind ik idd. ook een uitspraak van niks, kijk maar eens naar de grote/goede ruiters in NL, hoeveel rijden er wel niet op paarden van anderen??

Maar goed...
Ik heb zelf ook altijd op paarden van anderen gereden (pas sindskort een eigen paardje, eindelijk Haha! ), altijd met mijn eigen spullen. Ik heb er nooit wat voor betaald want laten we eerlijk zijn, je hebt er allebei wat aan: De ruiter heeft een paard om te trainen zonder dat het zoveel kost, de eigenaar van het paard heeft iemand die zijn paardje (mee)traint.
Ik denk dat de bijdrage helemaal afhangt van de situatie:
Als je een bijrijder wilt puur omdat je die dure stalling anders niet kunt betalen, ben je dan wel goed bezig? Misschien kun je dan beter naar een goedkopere stal verhuizen... Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar bij ons in de buurt vind je goede stallingen al wel voor 150 euro in de maand, alleen heb je dan een buiten- en geen binnenbak (maar ja, ik woon natuurlijk wel in twente Haha! in de rimboe, haha).
Ik had zelf helemaal geen geld om een bijdrage te betalen (moest ook rondkomen van stufie). Bovendien als je netjes rijdt zijn er genoeg paarden te vinden waar je gratis op mag rijden, dus ik had zo op een ander paard over kunnen gaan...
Je mag volgens mij idd. al blij zijn als je iemand kunt vinden die goed rijdt en waarmee het klikt, met je paard en met jou (ook belangrijk hoor), en die je idd. kunt vertrouwen!.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:49

paljoeka schreef:
Citaat:
Ik vind het ook onzin om helemaal niks te vragen, het is jouw paard, jouw spulletjes, slijtage etc. Dus een kleine bijdrage vind ik niet meer dan normaal.

waarom is mijn reactie nou weer kortzichtig, weer typisch bokt of niet?? ik geef gewoon mijn mening...

Omdat het ook begrijpelijk is dat jij als bijrijder (reagerende vanuit jouw eigen straatje) liever geen geld betaald en dat dan 'onzin' vindt Knipoog Jij geeft jouw mening, ik de mijne Haha!

en ja ik heb niet helemaal een eigen paard, maar dat verandert niks aan mijn reactie.

Jawel, dat verandert wel degelijk de insteek van jouw reactie Lachen

mijn buurman heeft een paard voor mij gekocht, maar ik heb zelf het zadel, hoofdstel etc betaald, hij betaald het voer, da en hoefsmid.

Dus je hebt idd een bijrijdpaard, waarvan jij de spullen hebt gekocht (omdat jij ook de enige bent die ermee rijdt zoals ik dit begrijp).

dat wat je noemt van jouw paard, jouw spullen, slijtage etc, waarom moet je daar een vergoeding voor vragen, dat is er toch ook als je geen bijrijder hebt maar zelf je paard rijdt, lijkt mij dus geen reden om geld te vragen.

Jawel. Als jij een motor huurt, moet je daarvoor ook betalen. Als jij gaat bowlen en je draagt bowlingschoenen, moet je die ook betalen. De eigenaar van het paard draagt veruit de meeste kosten (en zo hoort het ook, is immers zijn/haar paard), maar als jij gebruik maakt van paard én dure spullen, mag je daar ook best iets aan bijdragen. Half stalgeld vind ik overdreven, maar een bijdrage in de kosten niet meer dan normaal.

Citaat:
Bovendien leert een bijrijder vaak meer van het paard dan andersom, ken maar weinig gevallen van geweldig rijdende bijrijdsters die het paard zoveel leerde (ook al dachten ze zelf van wel ).

wat is dit nou weer voor uitspraak? wil je hiermee alle bijrijders over 1 kam scheren!

Nee dat wil ik niet, lezen is kennelijk moeilijk Knipoog Zoals je ziet zeg IK maar WEINIG gevallen te kennen van bijrijders die het paard heel veel leren (ergo: ik ken wel gevallen waarbij dat het geval is). Heb zelf ook wel paarden gereden waar de eigenaar niet meer opwilde/durfde, daar betaalde ik ook niet voor omdat het paard er duidelijk beter van werd, maar in de gevallen dat ik duidelijk minder reed dan de eigenaar (want ik ben ook echt geen Anky) betaalde ik gewoon, danwel in geld, danwel in natura (mesten etc.). Maar in een aantal gevallen wil ik dat geen bijrijder meer noemen maar het uitbrengen van andermans paarden, is ook weer een verschil Knipoog

ik rijdt al 8 jaar en heb al verschillende paarden gereden, en allemaal met succes. de eigenaren heb ik ook nooit horen klagen, ben nu zelfs bezig een paard te beleren.
er zijn menig ruiter-amazone die menen goed te rijden en zitten erop of zijn ze koningin, en het rijden lijkt net helemaal niets, dus ook dat is niet alleen aan de bijrijders bestemd....!

Zeg ik ook niet, dat insinueer jij Knipoog Natuurlijk zijn er ook hordes slechtrijdende eigenaren maar als een eigenaar-ruiter zijn paard verprutst is dat zijn eigen pakkie-an, haar eigen paard, maar als een bijrijder dat doet vernaggel je een dier dat niet eens van jou is. Heb ook dat vaak genoeg gezien, paard opeens scheef, en dan is de bijrijder opeens nergens meer te bekennen. Ik zeg nergens dat bijrijders allemaal niet kunnen sturen Haha!, incl. jij, dat maak jij er zelf van en zegt meer over jou dan over mij Haha! Ken gelukkig ook voorbeelden van bijrijders die wél netjes met paard en spullen omgingen, dan hoef je je toch niet aangesproken te voelen??

ik weet wel dat dit alleen over mij gaat, maar wat ik hiermee wil zeggen, is dat er wel degelijk goede bijrijders te vinden zijn, je moet alleen even zoeken.

Dat laatste ben ik zeker met je eens, ik heb zelf ook jaren bijgereden en was een zeer betrouwbare verzorger, heb meer dan eens de kous op de kop gehad (paard was stout-> ik werd gevraagd paard te rijden-> paard weer lief-> kjoetie kon gaan). Maar het is wel moeilijk om een goede bijrijder te vinden, een goede combinatie van mensen en paard.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:56

ik heb wel het idee dat de mentaliteit onder jonge meiden tegenwoordig anders is dan toen ik 14 was ofzo (en dat is pas 10 jaar geleden Nagelbijten / Gniffelen ). Ik fietste vroeger 20 min heen en 20 min terug, door weer, wind en sneeuwstormen, meldde me netjes af als ik niet kon en voelde me gewoon hartstikke verantwoordelijk voor mijn verzorgpaardjes. Tegenwoordig lijkt het wel of alles teveel moeite is, incl. het zich houden aan afspraken. Gelukkig ken ik ook wel een aantal gevallen waarbij het wel prima functioneert hoor, maar het valt me wel op dat voor veel mensen (NIET ALLE , voor de mensen die niet kunnen lezen) dingen al snel teveel moeite zijn. En dat is gewoon jammer. Ik denk dat een goede combinatie eigenaar-paard-bijrijder gewoon ontzettend leuk en waardevol kan zijn, maar dat het erg moeilijk is om zo'n combinatie te vinden en nog moeilijker: te behouden is.

Van een werkelijk net rijdende, betrouwbare verzorgster zou ik ook geen bijdrage willen als dat niet uit zou kunnen, dan is er heel veel mogelijk, maar dan moet iemand zich wel eerst bewijzen. Maar ik denk dat er voor een goede bijrijdster bij veel mensen veel mogelijk is in overleg. Als eigenaar mag je in je handen knijpen met een goede verzorger, maar als verzorger mag je ook in je handen knijpen met een redelijke eigenaar! En hoe en wat qua bijdrage is volgens mij ook echt afhankelijk van je kunnen en de regio. Zoals hierboven staat, vanaf het moment dat ik wat naam had dat ik leuk kon rijden heb ik ook niet echt meer betaald voor de paarden die ik reed,omdat ik die verbeterde voor de eigenaar.. maar dan deed ik wel vaak nog alle klusjes die gedaan moesten worden. Reed ik even goed of slechter, dan betaalde ik wel wat.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 27-07-07 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:57

niks? jíj bent degene die iemand nodig heeft om je paard bij te rijden, en als de stal te duur is, moet je daar maar niet heen gaan Knipoog zal nu wel heel bokt over me heen krijgen ofzo, maar zo is hoe ik het zie

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:16

Citaat:
Jawel. Als jij een motor huurt, moet je daarvoor ook betalen. Als jij gaat bowlen en je draagt bowlingschoenen, moet je die ook betalen.

Vind dit een vergelijking van niets... Als jij een motor huurt, of bowlingschoenen, doe je dat niet om de eigenaar hiervan uit de brand te helpen, maar enkel en alleen voor je eigen plezier. Als je een paard bijrijdt, heb je daar natuurlijk wel plezier aan, maar je zorgt er ook voor dat je wat werk uit handen van de eigenaar neemt, zodat deze bijvoorbeeld 2 avonden in de week niet hoeft te komen. De eigenaar bespaart dus tijd, energie, en met de nodige mazzel ook nog eens benzinekosten...

Ik kreeg laatst een aanbod om een paard 40 km verderop te gaan verzorgen... De eigenaar snapte maar niet dat ik dat best wilde doen, maar niet a 70 euro per maand voor 2 dagen in de week. Benzinekosten kwamen neer op ongeveer 80 euro, dus samen 150 euro... Voor dat geld zou ik ook een paard kunnen leasen voor 3 a 4 dagen in de week, en nog geld overhouden. En dat is dan nog op een dure manege... No thnx...

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:24

paljoeka schreef:
Citaat:
MrsSoliana
wow wel een kwalijke zaak. ik bedoel je moet blij zijn als iemand je wilt helpen toch. dan gaje naar mijn mening geen geld voor vragen.

hier ben ik het helemaal mee eens!
ik heb ook tijdelijk als bijrijder gefungeerd, eerst werd niet over geld gesproken omdat het een proeftermijn was, maar later werd er dus een geldbedrag van mij gevraagd,
ik vind dit dus ronduit belachelijk dat een bijrijder moet betalen aan de eigenaar van het paard, het verhaal wordt natuurlijk anders als men een paard gaat leasen, ik ben er toen ook mee gestopt.
er wordt naar mijn idee vaak een bedrag gevraagd om de stallingskosten te delen etc, maar..... als je te weinig geld hebt, NEEM DAN GEEN PAARD.
jij als ruiter en eigenaar van het paard heeft te weinig tijd om wat met het paard te doen, daar schakel je dan een goede bijrijder voor in, maar WEET WEL DAT DEZE GOEDE BIJRIJDER JE PAARD GOED IN CONDITIE HOUDT EN AAN DE BEL TREKT ALS ER IETS NIET GOED ZIT!!!!!
dus kort gezegd, je vraagt geen geld van een bijrijder, het zou andersom kunnen zijn!?

Een bijrijder vragen omdat je te weinig geld hebt vind ik ook fout.

Maar je verteld dat je zelf ook spullen zoals een zadel e.d. hebt aangeschaft voor je verzorgpaard dus in principe rij je ook niet voor niets Knipoog

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:30

Ik ben zelf ook al jaren bijrijder,
en heb nog nooit wat aan de eigenaren moeten betalen!

Ze zijn blij genoeg met me,
en idd goede bijrijders zijn schaars..

moa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:49

Ik denk dat er helemaal niets mis is met het laten meebetalen van je bijrijder in de stallingkosten.

Ten eerste is het een goede manier om het kaf van het koren te scheiden, ik hoor veel nare ervaringen waarbij er gemaakte afspraken niet nagekomen worden door zowel de bijrijder als eigenaar. Ik denk dat zodra er financiële kosten in het spel zijn, beide partijen toch iets meer hun best zullen doen om hun verplichtingen na te komen. Natuurlijk zitten er ook een heleboel goede bijrijders tussen die het zich misschien financieel niet kunnen veroorloven om maandelijks aan lasten vast te zitten en daarom buiten de boot vallen, maar je moet natuurlijk niet vergeten dat je van iemands spullen, paard en de faciliteiten van de pensionstal gebruikt maakt.

Ik sta op een manege in waarbij de stallingkosten kunnen oplopen tot boven de 300,- euro per maand.
Wat hier natuurlijk bij vermeldt moet worden is dat mijn paard door de manege zelf:
-Gevoerd
-Uitgemest
-In de wei of stapmolen gezet wordt

Er kan dan wel geroepen worden dat het niet de bijrijder zijn/haar keuze is geweest om bij een dure stal te gaan staan, maar als bijrijder profiteer je daar ook van als ik me niet vergis….

Er zijn immers geen vervelende klusjes die opgeknapt hoeven worden en daarnaast zijn er 2 binnenbakken, 2 buitenbakken, een losgooibak, verlichte longeercircel, gezellige kantine, stapmolen, springmateriaal, verschillende poets en afspuitplaatsen, solarium en directe toegang tot ruiterpaden in het bos, aanwezig waar mijn bijrijder ook gebruik van mag maken.

Verder is mijn paard goed opgevoed, vrolijk, netjes aangereden en is uitgerust en een grote collectie dure paardenspulletjes waar mijn bijrijder uiteraard ook gebruik van mag maken.

Als je dat dan afzet tegen een manege les, waarbij je vaak een uurtje rijdt op een hard oud zadel en een uitgekauwd paard dat meestal al door iemand anders tijdens de voorgaande is uitgeput en na jouw les meteen weer naar stal gaat of zelfs nog een les moet lopen, zie ik alleen maar voordelen in het hebben van een bijrijdpaard.
Het is een manier om een soort van eigen paard te hebben zonder de risico’s van het daadwerkelijk hebben van een eigen paard. Denk eens aan de vrijheid, in feite huur je het paard voor de hele dag en kan je meestal zelf bepalen wanneer en wat je gaat doen die dag: lekker tuttelen, longeren, trainen, buitenrijden, springen enz….

Daarnaast ben ik als eigenaar aansprakelijk wanneer mijn bijrijder een ongeluk veroorzaakt en loop ik het risico dat er wat ernstigs met mijn paard kan gebeuren op de dagen dat ik niet aanwezig ben. Is het dan zo raar dat ik er bedrag voor vraag wanneer ik iemand de verantwoordelijkheid nalaat goed voor mijn paard te zorgen?

( Aangezien ons hele gezin rijdt, (geen tijdnood met verzorging van ons paard) en de onderhoudskosten geen te zware last zijn, hebben wij besloten geen bijrijder te nemen, maar is het echt zo’n schande om vanwege die redenen wel een financiële bijdrage te vragen?)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:50

Ik vind van niet, maar volgens mij zijn wij ver in de minderheid Knipoog
Laatst bijgewerkt door Amaris op 27-07-07 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:54

ik ben een betalend bijrijdster
ik betaal nu 40 euro in de maand voor 2 dagen in de week..
mag er alles mee doen zolang veiligheid maar voorop staat
mag ook wedstrijden maar dan moet ik zelf vervoer regelen Knipoog
naar buiten mag ik niet alleen (wil ik ook niet)
ik mag les nemen bij de plaatselijke vereniging (tuurlijk ook op eigenkost)

dus ik vind dit zeer redelijk Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:01

Laura24 schreef:
Citaat:
Jawel. Als jij een motor huurt, moet je daarvoor ook betalen. Als jij gaat bowlen en je draagt bowlingschoenen, moet je die ook betalen.

Vind dit een vergelijking van niets... Als jij een motor huurt, of bowlingschoenen, doe je dat niet om de eigenaar hiervan uit de brand te helpen, maar enkel en alleen voor je eigen plezier. Als je een paard bijrijdt, heb je daar natuurlijk wel plezier aan, maar je zorgt er ook voor dat je wat werk uit handen van de eigenaar neemt, zodat deze bijvoorbeeld 2 avonden in de week niet hoeft te komen. De eigenaar bespaart dus tijd, energie, en met de nodige mazzel ook nog eens benzinekosten...

Alsjeblieft zeg, je gaat een paard bijrijden omdat je dat leuk vind, niet omdat je als een soort moeder theresa een rotklus op je neemt om de eigenaar maar werk uit handen te nemen... tuurlijk is het een wederdienst, maar voor wat hoort wat. Maar zoals ik al eerder zei, het hangt qua bijdrage er gewoon heel erg vanaf of je het paard verbetert of het paard jou wat leert.. tenminste imo wel Lachen

Ik kreeg laatst een aanbod om een paard 40 km verderop te gaan verzorgen... De eigenaar snapte maar niet dat ik dat best wilde doen, maar niet a 70 euro per maand voor 2 dagen in de week. Benzinekosten kwamen neer op ongeveer 80 euro, dus samen 150 euro... Voor dat geld zou ik ook een paard kunnen leasen voor 3 a 4 dagen in de week, en nog geld overhouden. En dat is dan nog op een dure manege... No thnx...

Dat laatste ben ik met je eens, zou ik ook niet doen.