Trailer met lekke band

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Trailer met lekke band

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:30

Gezien de afstanden die ik normaal afleg rijd ik heel rustig naar huis/concours over wat binnenweggetjes. En als het paard eruit is wissel ik hem wel even.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:35

Een band verwisselen stelt echt niks voor

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:45

KarinvdM schreef:
Mijn vraag is voor mensen met een 2-paardstrailer zonder reservewiel.

Volgens de dealer van mijn trailer kan je "gewoon" verder rijden. Je trailer heeft immers 4 wielen en het lekke en niet meer volle wiel raakt niet meer continue de grond. Met de overige 3 wielen kan je prima naar huis. De lekke band zal af en toe nog wel het asfalt raken en soms even meedraaien, maar verder is het geen probleem.
Ik zou hiermee niet van Groningen naar Maastricht rijden, maar naar huis vanaf een regionaal concours, met aangepaste rijstijl moet geen probleem zijn.

NOOIT verder rijden wanneer er paarden instaan en ALTIJD zorgen voor een reserve wiel op je trailer.Zeg ik na schade en schande wijs geworden.... Kreeg met 2 paarden een klapband op de ring van Amsterdam, in de spits, in het donker met stort regen, net na de tunnel en was alleen. Nou ben ik over het algemeen vrij rustig van aard en niet snel in paniek maar moest toch wel even diep adem halen toen ik de trailer op de vluchtstrook liet uitrijden. Gelukkig reed er politie achter me en was ik vanaf het begin niet zonder hulp. Ik wilde eigenlijk de trailer zachtjes over de vluchtstrook naar de dichtsbij zijnde afrit rollen om veiliger te staan.

De politie die achter me reed dwong me direct stil te gaan staan, de trailer helde over ivm het gewicht van de 2 paarden. Omdat ik geen reserve wiel had heb ik samen met 6 ! man sterk vd politie gewacht op een takel wagen, een trailer vd beredenpolitie en een vriendin met trailer die ingeschakeld was. Al met al stonden we 2 uur op de vluchtstrook en is de ring daarna afgezet en moesten de paarden op de ring van Amsterdam uitgeladen en ingeladen worden in het donker. Trailer is later weg getakeld naar een bezine station, wiel eraf gehaald en ZONDER gewicht erin kon ik langzaam op 3 wielen terug. Met een lege trailer kan je op 3 wielen rijden, met gewicht niet. Denk ook eraan dat wanneer er gewicht in staat het ijzer van het frame van je band vonk, er vuurspatten vanaf komen en rook. Lijkt mij geen veilige rit met je paard erin!

Je begrijpt dat er nu altijd een reserve wiel aan de trailer zit, had ik deze toen ook gehad dan was de situatie veel simpeler geweest en hadden ze alleen de trailer hoeven op te krikken en konden de paarden blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:06

Als je een lekke band hebt? Doorhobbelen naar een vluchtstrook, vluchthaven of parking. En dan band verwisselen Lachen Indien mogelijk met de band, zou ik wel doorrijden naar een tankstation / parking, als die dichtbij is (dus in het zicht, zeg een paar km op z'n hoogst). Dat is namelijk veiliger dan op de vluchtstrook gaan verwisselen terwijl er auto's met 100 of 120 langsrazen.

Ik heb het zelf 2 keer gehad, 1 keer op de snelweg zonder paarden of lading, toen zijn we wel doorgehobbeld over de vluchtstrook naar de parking (was maar 750 m ofzo) en daar dus verwisseld. Tweede keer was wel met paarden, maar toen bleek de reserveband ook lek te zijn Clown Dus toen hebben we naar huis gebeld en zijn die met en nieuwe band gekomen terwijl wij op een vluchthaven langs een autoweg stonden. Beiden keren waren we met een tweepaardstrailer op pad dus. Ik moet zeggen dat we er nog een aardig eindje mee doorgereden hebben (1e geval dus driekwart km, en in 2e geval 1 km voor we een vluchthaven zagen). Alarmlichten aan, rustig aan, niet te abrupt sturen, en het ging gewoon goed.

Valina schreef:
Niet alle trailers hebben een reserveband aan de (zijkant van de) trailer zitten.
Dus dan moet je wel alternatief vervoer regelen denk ik ja.

Dan zou ik een reserveband in de zadelkamer leggen, in de trailer zelf, in de kattebak van de auto. Whatever. Reserveband, en een gewoon goede ook, geen 'thuiskomertje' vind ik echt verplicht om mee te nemen. Krik en diverse kruissleutels heb ik sowieso altijd al in de auto, en ik heb er ook altijd een stel in de trailer liggen die ik leen. Ik sleep altijd teveel zooi mee.

Krijg ik de band niet verwisseld, dan bel ik de ANWB Lachen Heb niet voor niks gelijk internationale hulp afgesloten Clown Lachen

Jeeetje Themi, wat een verhaal zeg Scheve mond Gelukkig was de politie die je kon helpen...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:47

Maya niet door rijden want dan rijd je de velg naar de kloten

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:42

Ik ben helaas mijn wiel van de trailer wel eens verloren (verhaal erachter laat ik even in het midden daar gaat het nu niet om) maar de ANWB komt je echt niet helpen bij problemen aan je trailer hoor. Ik had op dat moment geen reservewiel bij me (komt er nu wel op) De ANWB kon me niet helpen omdat zij geen banden ter beschikking hebben die 5 gaten hebben. Dus ik moest het lekker uitzoeken langs de A58. Ik heb notabene gezegd dat er een paard in stond!! Dus je zal met een lekke band zelf met een oplossing moeten komen. Wat ik heb gedaan? Maar ik had geluk dat ik bij de Shell stond is een telefoonboek vragen en een trailerboer bellen (Hapert in dit geval) en hun gevraagd of ze me konden helpen, 136,50 verder maar ik was weer op route na 2 uur ellende. Ik hoop het nooit meer mee te maken!
(even off topic, heb wel eens met twee lekke banden aan de auto gestaan en de ANWB brengen wel degelijk een band mee als het moet hoor)

Ik vind dit soort topics altijd een beetje triggie, wat ik schrijf is geen wet van meden en perzen maar wel MIJN ervaring die ik nog niet zo lang geleden had!!

Ik heb nu de trailer verzekerd bij Equine risk en zij helpen je gewoon als je kapot staat waar ook in Nl, en wat er ook aan de hand is. 1 telefoontje en het is opgelost zo menen zij....

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:01

Langs de kant van de weg gaan staan en de band verwisselen. Knipoog

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:50

KarinvdM schreef:
Je bent op weg van/naar concours/les/oid en je trailer krijgt een lekke band.
Wat doe je dan?

De paardentrailers hebben toch 4 banden? Ik zou denk ik langzaam doorrijden naar een plaats waar ik kan wisselen ofwel waar iemand een band kan brengen. In ieder geval niet op de vluchtstrook ik heb het niet zo op die dingen.