3-jarige maakt hem baas :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: 3-jarige maakt hem baas :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:58

Wat ik zelf jammer vind is dat Tinkers, omdat ze bekend staan als saaie slome familieknollen, vaak beleerd worden door mensen die er dus geen kaas van gegeten hebben.

En dat gaat dan weer mis, want een Tinker is gewoon een paard.
Ik heb ooit een Tinker gereden die doodsbang was geworden door alle geknoei, echt jammer want zij had een zeer sensibel en vriendelijk karakter.
Je kon alleen je linkerhand niet optillen of bewegen als je erop zat....

Dit slaat dus niet op de TS! Dit is even een offtopic reactie!

Verder geeft de TS al aan dat ze begeleiding heeft gezocht en gevonden. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:14

Ik ga met een aantal reakties mee. Tinkerhengsten kunnen behoorlijk sterk zijn, niet snel onder de indruk, lomp gedrag hebben, niet onder de indruk raken van een flinke knal.

Tinkers kunnen dan wel lief en zachtaardig zijn, maar het zijn koudbloeden, ze reageren gewoon anders dan de warmbloeden en opvoeden van hengsten is iets daar moet je ervaring mee hebben.

Jij zult niet de eerste zijn die door een Tinker onder de voet gelopen wordt.

Ik ken weinig tinkers, maar zoals ik ze ken zijn ze stuk voor stuk redelijk lomp, hardleers, een por in de zij laat ze niet binnen een ogenblik op zij springen, zoals jonge warmbloedpaarden. Het zijn vaak behoorlijke massa's dus weet waar je aan begint.

Heb altijd een zweep of longeerzweep bij de hand en idd meteen lik op stuk, niks gelik, niks lichamelijk kontakt, respect eerst volledig verdienen, dat is mijn idee.

Juist vanwege het wat onbehoudende en lomperige gedrag van de doorsnee tinker heb ik het niet zo op het ras en als ze niet meteen goed opgevoed worden heb je daar later een kluif aan en krijg je het niet meer voor elkaar. Ze zien je dan te snel als speelkameraatje en daar kom je niet snel van tussen, die balorigheid kan je dood worden. Heb al genoeg bijna flinke ongelukken gezien van onervaren meiden met hun tinkers, hun knuffelpaarden, hun maatjes die geen kwaad in de zin hebben, maar ondertussen zo lomp en ongemanierd zijn dat je steeds op moet passen. Een flinke brul doet ze nog niet eens reageren.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:22

dat ze niet zo elegant zijn als een arabier wil niet zeggen dat ze lomp zijn.. sorry kletsen met de zweep...wat een negatieve dieren zijn het eigenlijk he?

Ik geloof dat dit topic voor mij niet echt meer bijdraagt aan een prettig gevoel...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:27

Russel schreef:
Citaat:
Heb al genoeg bijna flinke ongelukken gezien van onervaren meiden met hun tinkers, hun knuffelpaarden, hun maatjes die geen kwaad in de zin hebben, maar ondertussen zo lomp en ongemanierd zijn dat je steeds op moet passen.

Ieder paard is gevaarlijk in handen van een onervaren kind dat het als knuffeldier ziet.
Dat probeerde ik hierboven al uit te leggen: Door hun reputatie komen (jonge) tinkers veel te vaak in handen van de verkeerde persoon.

Over shetten wordt ook zoiets gezegd. Koppig, vals, dwars, lui...
alle shetten die wij tot nu toe hadden gehad, waren vroijke, symphatieke, superslimme pony.s
Maar hier behandelen we ze ook als ponys, niet als hobby voor meisjes met barbiecomplex. Clown

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:27

Cheveyo schreef:
dat ze niet zo elegant zijn als een arabier wil niet zeggen dat ze lomp zijn.. sorry kletsen met de zweep...wat een negatieve dieren zijn het eigenlijk he?

Ik geloof dat dit topic voor mij niet echt meer bijdraagt aan een prettig gevoel...

same here

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:28

Jij denkt zeker dat mijn paard toen hij werd in gereden nooit knallen heeft gehad? Naar mijn mening wellicht wel een keer te weinig, want als meneer geen zin heeft gaat hij gewoon op zijn achterbenen staan, dat had hij nl al toen hij bij zijn vorige eigenaresse en die liet hem dan. Had hij maar tijdens zijn inrijden eens een flinke keer op zijn sodeju gehad. Had ik de jaren ernaar wat minder problemen hoeven op te lossen. Had ik nl niet besteld toen ik hem kocht.

En dan is het natuurlijk lekker makkelijk discussieren als mensen zich meteen persoonlijk aangevallen voelen met hun eigen makke tinker.

Ik woon in een omgeving waar bijna alle weides vol staan met tinkers, alles tinkers, tinkers en tinkers er wordt maar wat rondgefokt, want ze zijn zo populair en zulke lieve kinderponies, maar dat zijn ze niet allemaal. En ja ik heb er zat lompe tussen gezien.

Ik ken een hengst van dikke 1.65, geen watje en niet te houden door een vrouw van mijn postuur. Echt mannenpaard, gaat ook omhoog als hij dat wenst. Natuurlijk is hij braaf en lief, maar dat andere heeft hij ook, echt eentje om flink mee te verongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:30

randalinpony schreef:
Russel schreef:
Citaat:
Heb al genoeg bijna flinke ongelukken gezien van onervaren meiden met hun tinkers, hun knuffelpaarden, hun maatjes die geen kwaad in de zin hebben, maar ondertussen zo lomp en ongemanierd zijn dat je steeds op moet passen.

Ieder paard is gevaarlijk in handen van een onervaren kind dat het als knuffeldier ziet.
Dat probeerde ik hierboven al uit te leggen: Door hun reputatie komen (jonge) tinkers veel te vaak in handen van de verkeerde persoon.

Over shetten wordt ook zoiets gezegd. Koppig, vals, dwars, lui...
alle shetten die wij tot nu toe hadden gehad, waren vroijke, symphatieke, superslimme pony.s
Maar hier behandelen we ze ook als ponys, niet als hobby voor meisjes met barbiecomplex. Clown

Klopt, maar de tinkers worden als knuffelpaarden bij uitstek gezien, in mijn omgeving worden ze juist aangeprezen aan de onervaren ruiter die lekker in de bossen willen rijden, want ze zijn zo makkelijk en mak, maar daar is het juist zo vaak bij misgegaan.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:39

makke tinker...hmmmm mijne niet echt....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:12

Sorry maar ik kan er echt niet bij dat mensen zo over Tinkers praten.
En nee, dat zeg ik NIET omdat ik er zelf een heb.
Maar ik vind het de grootst mogelijke onzin dat je, omdat het een Tínker is, maar flink lomp moet doen, een knal in z'n zij moet verkopen om hem om te krijgen enzovoort. Als je zó met paarden om moet gaan, ga dan een andere hobby zoeken?
Ieder, maar dan ook íeder paard kan wijken voor de minst mogelijke druk. Of dat nou een shetlander, arabier, kwpner of Tinker is, dat maakt geen zak uit.
Tinkerhengsten lomp? Niet lomper dan een andere hengst van wat voor ras dan ook. Of zijn de KWPN hengsten van tegenwoordig doetjes?

Tinkers zijn koelbloedige dieren, met een flink karakter ja. Gelukkig maar, dat is er nog niet uitgefokt. Behandel je zo'n dier met doortastenheid, consequentie én respect, dan heb je er een superpaard aan. Zoals élk ander paard. Maar behandel je hem zoals ik hier lees, dan krijg je ze tegen je. En dan is het inderdaad een lomp paard met de nodige massa en koppigheid. Maar, dan is het wat mij betreft eigen schuld dikke bult.

En om maar weer even persoonlijk te worden, mijn Tinker, bont lomp harig paard, gaat al opzij als ik er naar wijs. En nee, dat heb ik toevallig niet bereikt door erop los te slaan. Grappig he? Stukje wederzijds respect heet dat.

En dat Tinkers zo makkelijk zijn, tuurlijk niet. Het zijn toch geen robots? Ook Tinkers zijn paarden, maar het is niet hún schuld dat het dan fout gaat. Zij verkopen zich zelf echt niet als de ideale bonte kindervriend. Het zijn paarden, en krijg je ze tegen je, dan ben je inderdaad de lül ja. Maar met welk paardenras niet?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:16

ik geloof niet dat je door die plaat heen kan komen berdien

ik had mijn zegje al gedaan dus ga er verder niet meer op door

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:31

Er bestaan GEEN botte, lompe, domme, paarden, wat er wel bestaat, zijn botte, lompe en voornamelijk zeer domme meisjes en jongens die denken dat ze wel even een paard of pony kunnen africhten!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:38

helemaal mee eens aerdenhout1!

Lariek0ek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:42

Urielle schreef:
Sorry Ines, maar als ik dit bericht lees dan denk ik dat je hard op weg bent om een probleempaard te maken.
a) de driejarige trapt je, jij gaat een longeerzweep halen en het paard slaan. Dat duurt allemaal veel te lang! Als hij je trapt geef je gewoon linea recta binnen de seconde een trap tegen zijn hol terug. Tegen de tijd dat je die longeerzweep hebt weet het paard echt niet meer waarvoor jij nou slaat.
b) Dat paard komt naar je toe en likt je af. Nee! Jij bepaalt wanneer het paard weer terug mag komen en je paard mag niet zomaar likken (dat is vragen om bijten). Evt. als jij het initiatief tot kroelen hebt genomen mag hij terugfrutten maar ben bedacht op proberen te bijten.
c) Waarom moet hij nu uit de kudde? denk je dat het paard snapt waarom dat ineens moet?

Misschien ben je hartstikke handig met paarden verder maar als ik bovenstaand stukje lees denk ik echt: laat die jonge beesten aan iemand anders over en hou je bij een braaf ervaren paard.

Dit laatste zou ik zeker niet doen, het paard denkt dat dat hij iedereen de baas is als er telkens een nieuwe komt. En het paard zal dan nog meer zijn best doen om de volgende weer weg te 'pesten'en als die dan weer we gaat weer de volgende enz.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:07

aerdenhout1 schreef:
Er bestaan GEEN botte, lompe, domme, paarden, wat er wel bestaat, zijn botte, lompe en voornamelijk zeer domme meisjes en jongens die denken dat ze wel even een paard of pony kunnen africhten!

AMEN

en om dat vervolgens weer goed te krijgen Scheve mond

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:29

Lariek0ek schreef:
Urielle schreef:
Sorry Ines, maar als ik dit bericht lees dan denk ik dat je hard op weg bent om een probleempaard te maken.
a) de driejarige trapt je, jij gaat een longeerzweep halen en het paard slaan. Dat duurt allemaal veel te lang! Als hij je trapt geef je gewoon linea recta binnen de seconde een trap tegen zijn hol terug. Tegen de tijd dat je die longeerzweep hebt weet het paard echt niet meer waarvoor jij nou slaat.
b) Dat paard komt naar je toe en likt je af. Nee! Jij bepaalt wanneer het paard weer terug mag komen en je paard mag niet zomaar likken (dat is vragen om bijten). Evt. als jij het initiatief tot kroelen hebt genomen mag hij terugfrutten maar ben bedacht op proberen te bijten.
c) Waarom moet hij nu uit de kudde? denk je dat het paard snapt waarom dat ineens moet?

Misschien ben je hartstikke handig met paarden verder maar als ik bovenstaand stukje lees denk ik echt: laat die jonge beesten aan iemand anders over en hou je bij een braaf ervaren paard.

Dit laatste zou ik zeker niet doen, het paard denkt dat dat hij iedereen de baas is als er telkens een nieuwe komt. En het paard zal dan nog meer zijn best doen om de volgende weer weg te 'pesten'en als die dan weer we gaat weer de volgende enz.

Paarden pesten niet.
Bovenstaande zou een mens niet eens kunnen verzinnen, laat staan een paard.