Doorrijd problemen, wie heeft tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: Al mijn 50ste topic over dit onderwerp,wie heeft het antwoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 12:34

ellen82 schreef:
Ik gebruik ook vaseline tegen het doorrijden. In het begin voelt het heel vies inderdaad, maar daar wen je aan Lachen Het hoeft ook geen hele dikke laag te zijn, is even proberen. Moet wel zeggen dat het slecht uit mijn rijbroeken en onderbroeken gaat. Maar heb met rijden toch al altijd andere aan dan zo! Succes ermee.

Ik heb vandaag op het werk mijn kont eens ingesmeerd met vaseline (naja uierzalf) en het was gelukkig niet zo warm dus had echt minimaal last! Meer echt last van mijn oude wonden, maar ik kon iig weer op het zadel zitten door de vaseline Haha! dus bedankt, ik houd jullie op de hoogte

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:44

Ik kan echt zo'n seatsaver aanraden. Helpt perfect.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:01

astridjhu schreef:
een gelpad tussen het bontje en het zadel?
ik zou het echt niet weten anders.. lijkt me echt heel vervelend. veel sterkte ermee verder! ik hoop dat je een oplossing vind

IDD volgens mij helpt dit best goed kennis van me had er ook last van en dat is nu helemaal weg. Maar ik weet niet hoe dit bij jou gaat!
Veel sterkte in elk geval.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:59

Probeer eens Huidfix, is speciaal tegen doorrijplekken en in de betere ruitersportzaken te koop of te bestellen.
Ik heb er zelf heel veel baat bij gehad, reed vroeger ook altijd mijn billen open. Het voorkomt dus doorrijden en geneest je "open" huid.
Als je het merk wilt weten moet je het maar zeggen dan moet ik dat nl. thuis effe opzoeken. (zit tijdelijk bij mijn ouders)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:15

Waar rij je je precies open? "Kont" is een vrij ruim begrip immers. Ik heb er wel ervaring mee, maar de remedie verschilt per plaats.
Het lastigst is het als je open ligt daar waar je billen tegen elkaar aan komen, dus huid tegen huid schuurt, daar doe je praktisch niks tegen... helpt ook geen seatsaver aan.

Je hebt tegenwoordig ook van Compeed een anti-blaren stick (klik), dat smeer je preventief. Ik heb het nog nooit getest, maar het lijkt me minder ranzig en effectiever dan vaseline.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:18

Margreet schreef:
Waar rij je je precies open? "Kont" is een vrij ruim begrip immers. Ik heb er wel ervaring mee, maar de remedie verschilt per plaats.
Het lastigst is het als je open ligt daar waar je billen tegen elkaar aan komen, dus huid tegen huid schuurt, daar doe je praktisch niks tegen... helpt ook geen seatsaver aan.

inderdaad dat is het lastigst, probeer eens dik talkpoeder er tussen strooien, dat wil nog wel eens helpen. Het is goedkoop en makkelijk en werkt vaak erg goed in dit soort gevallen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:22

Wat me nog te binnen schiet: Gebruik je medicijnen? Bepaalde middelen kunnen invloed hebben op je huid.

Kamferspiritus kun je gebruiken om je huid wat dikker te maken, maar dat is meer iets om in de winter te doen ter voorbereiding, dat moet je nu echt niet doen.

Verder proberen de wonden zo droog mogelijk te houden, dat geneest het snelst en is het minst pijnlijk. Kan zinkzalf aanbevelen om het toch soepel te houden (als het "scheurt" is ook echt vreselijk!) en wel mooi te laten indrogen. Na het douchen (dat is echt een hel!!!) zo droog mogelijk deppen met een niet pluizende doek en als het even kan een poosje in je blote kont rond lopen Clown

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:39

Idd zinkolie (zinkoxio) als je al open plekken hebt, géén vaseline gebruiken want dit gaat teveel broeien en sluit de huid af. Voor de rest sluit ik me bij Margreet aan. Eigenlijk zou je een soort van barrierécremé moeten gebruiken (vraag je huisarts).
Als je huid intact is, wassen met phneutrale zeep goed droogdeppen, op de risicoplaatsen een lapje scheurlinnen of uitgevouwen gaas. (onsteriele cutisoft gazen)
Bij een kapotte huid, poeder de huidplooien dun in en wrijf uit met de zachte punt van een handdoek, let erop niet té dik! Daarna dun laagje zinkolie of barrierécremé erop doen.
En goed eten (veel eiwitten Haha! () Succes!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:11

Ik kan me inderdaad nog herinneren dat je vorig jaar ook 'n topic hebt geopend over dit onderwerp.
Kan je verder niet echt helpen omdat ik max 3 paarden per dag rijd en nergens last van heb.
Goede rijbroeken zul je vast hebben, vooral luchtige ook in de zomer, liefst katoen ofzo.
Vaseline lijkt me persoonlijk niet zo fijn, zou wel voor talkpoeder gaan op de 'vochtige' plekken, dus waar je billen elkaar raken.
Als je van het ene op 't andere paard stapt is tussendoor 'luchten' inderdaad niet echt 'n optie, maar als je tussendoor pauze hebt zou ik dit echt doen, gewoon even 'n rok aantrekken.

Heel veel succes, hopelijk vind je snel dé oplossing, want het lijkt me echt onwijs vervelend!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:22

Dingen als zeem of een rijbroek met (kunst)leren zitvlak helpen bij mij trouwens ook niet. Integendeel! Stroef materiaal fixeert de huid, maar ik beweeg wel. Nou tel uit je winst... Ziek

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:05

Ik heb er ook last van als ik met boxers of gewone onderbroeken rij(op die randen altijd*auw*) Maar als ik met string rij niet.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:26

Ik zelf heb er last van bij zadels met diepe zit. zoals stubben en kieffer, vaak hebben. Ik weet niet of je keuze hebt in zadels bij de handels stal??

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:34

ik reageer even zonder alles door te hebben gelezen. [sorry maar had ik echt geen zin in]
ik heb mijn opa wel eens over dit probleem gehoord toen hij veel reed voor zijn werk.
op de plaatsen waar je het gevoeligst bent een stuk echt zeemleer doen hielp volgens hem het meest en op de plaatsen waar je veel zweet talkpoeder gebruiken.
of het werkt geen idee want ik heb er nooit last van maar hij zweerde erbij Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:38

Ik heb ook zo'n seatsaver en dat werkt echt, verder heb ik altijd sportonderbroeken aan die naadloos zijn, maar van de week had ik toch weer brand zogezegd, ik ga die vaseline ook eens proberen, het komt echt door de warmte, de rest van het jaar is het prima te doen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:40

aanvulling: zo'n rijbroek met leerinzet is heerlijk in de winter maar nu in de zomer heb ik het idee dat het alleen verergert, probeer een broek te kiezen die goed ademt en zacht is, met die twotone broeken gaat het ook redelijk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:41

Op de open plekken doe ik een compeed pleister dat helpt prima, pijn is meteen weg. Kan alleen niet op je doos Nagelbijten / Gniffelen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:13

Nimmedor schreef:
bokjes schreef:
Gek verhaaltje maar smeer je kont goed in, voordat je gaat rijden, met vaseline een dikke laag dit moet helpen!

tuurlijk niet, hoe vetter je kont word des de meer het warm word en gaat schuren.
Heb nu sudocreme op de plekken gesmeerd.

Utah, waar heb je die zadelovertrek toen gekocht? En weetje nog aan wie je heb verkocht hebt?

zadel weer laten aanpassen doe ik niet, zoveel geld heb ik gewoon niet, en vaak kom ik er slechter van af.

Zwitsal babycreme! Wedden dat dat helpt. Daarmee komt er een beschermend laagje op. Wat ook goed helpt, atrix creme (voor handen!) die doet echt een dun beschermend laagje achterlaten, beter nog dan die zwitsal.

Nu heb ik er zelf niet echt last van, maar ws ook omdat ik regelmatig smeer.

avina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:19

Tegenwoordig zijn er ook fietsersonderbroeken met gel ipv zeem.
Deze gebruik ik sinds kort, gecombineerd met een "kamelenzalf", ook verkrijgbaar bij de fietsenhandelaar.
Dit werkt voor mij heel goed.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:32

Zo'n gelpad werkt echt super, ook als je bijvoorbeeld al plekjes hebt zijn ze veel minder pijnlijk omdat die gel lekker zacht is en de schok wat dempt. Je krijgt er ook veel minder snel plekjes van, en je hoeft je niet elke dag met vaseline in te smeren Haha!!

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:36

Miryamk noemde het ook wel even.
Maar toen ik dit las, dacht ik dat barrierecreme misschien wel iets is. Dit wordt gebruikt voor mensen die last hebben van doorligplekken, dus zou misschien ook kunnen helpen in jouw geval.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 14:59

Waar is barrierecreme te koop?

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:03

Dat durf ik niet te zeggen.
Zou je even bij de apotheek moeten vragen denk.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:42

Ik denk dat je dat alleen via je huisarts kan krijgen, je moet dat niet op een open huid gebruiken hoor! Alleen als preventie. Als je huid open is zinkoxio, ook via je huisarts...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:46

En als je dan toch bij de huisarts bent, laat hem/haar even kijken (dat is niet leuk, I know...) en beoordelen of er geen schimmelinfectie oid in het spel is en of je misschien niet beter af bent met een verwijzing naar een dermatoloog.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:59

hmmz ook ik heb dat altijd in de zomer last van doorrijden...
heb al me lere zitvlak dinge in de kast gegooit want dat gaat schuren..ik rij nu lekker in harry's horse rijbroeken zonder lere zitvlak enz....