Nog maar eens een trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Nog maar eens een trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:53

Je paard moet bij deze methode volledig te controleren zijn, zowel achterwaarts als voorwaarts. Na de training van het Balingehof deed mijn paard braaf wat er gevraagd werd... Totdat hij ging proberen om z'n grenzen weer te verleggen, achterwaarts was oke, voorwaarts ook maar in de buurt van de trailer wilde hij niet meer voorwaarts. We hebben dat 1x goed afgestraft en sindsdien gaat het weer prima. Je hoeft je paard heus niet inelkaar te slaan, maar 1 goed geplaatste tik op het juiste moment is heel zinvol.
Bovendien moet je paar op jou letten en je aankijken. Ik heb daarom wel een touwhalster aangeschaft en dat werkt prima.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:54

Ik doe het nu gewoon met normaal stalhalster, maar wel met lang leadrope.

Het vraagt ook een beetje handigheid en je moet je paard leren 'lezen'.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:58

Ja en het duurt even voordat je die handigheid een beetje hebt. je helper moet ook die handigheid ontwikkelen.

Voordat wij even handig zijn als Monya en John, nee dat gaat ons niet lukken.

Als wij wat verder zijn en het blijft goed gaan, dan ga ik ook weer terug naar een gewoon halster, maar dat is nu nog te vroeg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:01

Beetje boos toespreken heeft bij ons trouwens ook wel gewerkt Haha!.

("en nu ga je er gewoon in, want dat deed je de vorige keer ook")

Dat was dan dus als hij al zo ongeveer met voorhand en al in de trailer stond en die laatste drie stappen niet nam, maar meer de omgeving interessant vond Haha!.

Weer even aandacht bij ons en niet trutten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 22:12

KarinvdM schreef:
Bovendien moet je paar op jou letten en je aankijken. Ik heb daarom wel een touwhalster aangeschaft en dat werkt prima.

En dat is dus eigenlijk het grote probleem. Als ze besluit dat ze niet wil, dan kan je met je armen zwaaiend voor haar neus op en neer gaan springen maar haar aandacht krijg je niet. Dan is die echt alleen bezig met 'niet willen'. Op zich is ze dan ook rustig. (Ik heb al eens gehad dat ze op een paar meter van de looplank ging staan soezen in de zon en dat er naar geen enkele kant beweging inzat. net een slapende blok beton Haha! ) Ze gaat gewoon stilstaan of spring naast de trailer of.... wat ze ook verzint. Allesbehalve in de trailer. Het is pas wanneer ze zelf geënerveerd raakt en actief begint tegen te wringen, dat je kans hebt dat ze uiteindelijk haar gedachte veranderd.
Als ze bijvoorbeeld begint te steigeren, dan weet ik dat ze er snel zal opstaan. Want eenmaal als ze boven haar theewater zit, heb ik ook haar aandacht weer.
Maar dan de laatste keer was ze ook nogal zenuwachtig en stond ze er dus ook vrij snel op. En toen sprong ze er steeds weer uit. Dat was echt eng.
En om telkens met je paard in gevecht te gaan, om haar te kunnen laden. Pff, ben ik ook beu.

Touwhalster gebruik ik overgings ook. (alleen vastbinden doe ik met gewoon halster)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:14

Luckystory, als je zo de aandacht niet hebt dan zou ik even weg van de trailer de aandacht weer vragen. Gaan lopen met haar, onverwachte lijnen lopen, games van Parelli doen. Is er weer beweging en aandacht dan de trailer in.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:43

Luckystory schreef:
Ok, dus jullie zeggen haal er prof bij.
Maar wie? suggesties?
Ik heb even gekeken. Monya zit hier 170 km vandaan en Petra 130 km.
Dat is een heel eind Scheve mond
Weet niemand een prof dichterbij België? (ik woon in B, provincie Antwerpen Knipoog )
[/quote]

We komen ook naar Belgie hoor, mijn ouders wonen aan de grens bij Tilburg Haha!