Verkoop annuleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Verkoop annuleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:42

Volgens mij is het in de wet nog altijd zo geregeld dat kopers van hun koop kunnen afzien, dit is een bescherming voor zogenaamde impulsaankopen. Wel kan er een schadevergoeding worden gevraagd, bijvoorbeeld als je een bank koopt met een bekleding die je zelf hebt uitgezocht, deze worden op bestelling gemaakt en dan zijn ze bezig met fabriceren, dus maken ze kosten op dat moment.
Verkopers daarentegen kunnen niet zomaar de verkoop afblazen!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:17

Neonlight schreef:
Volgens mij is het in de wet nog altijd zo geregeld dat kopers van hun koop kunnen afzien, dit is een bescherming voor zogenaamde impulsaankopen. Wel kan er een schadevergoeding worden gevraagd, bijvoorbeeld als je een bank koopt met een bekleding die je zelf hebt uitgezocht, deze worden op bestelling gemaakt en dan zijn ze bezig met fabriceren, dus maken ze kosten op dat moment.
Verkopers daarentegen kunnen niet zomaar de verkoop afblazen!

over die bank heb je gelijk Neonlight, mar die pony is geen impulsaankoop...
er is meerdere dagen over gemaild, verschillende mails over een weer...
er zijn data afgesproken, er is onderhandeld...

impulsaankoop was geweest als ze hadden gezegd "ik betaal de vraagprijs, wordt morgen contant afgerekend als je haar morgen komt brengen" en dat in 1 mail en verder niets...

maar het is gelukkig niet meer van toepassing... ik hoop dat je pony bij een ander een goed tehuis krijgt..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:43

Liezel1, jij kunt niet beslissen of het voor andere mensen een impulsaankoop is. Knipoog Ook over een impulsaankoop kun je enkele dagen denken en er achteraf toch spijt van hebben omdat je "te impulsief" gehandeld hebt.
En het maakt niet uit of het een impulsaankoop is of niet, deze regel geldt altijd! Juist daarom wordt er vaak handgeld of een voorschot betaald. Knipoog Hier wordt geen 1 pony verkocht zonder handgeld/voorschot, precies om deze reden.

Het is in jouw geval dus opgelost, maar dit is even voor anderen ter aanvulling mochten die er ooit tegen aan lopen (en die tip voor handgeld geldt ook voor jou nu, omdat de pony weer de verkoop in gaat).

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:00

Tjah, ik zou m'n pony daar toch niet aan verkopen want blijkbaar hebben ze meer interesse in een nieuwe auto.

Ook vind ik het van jou behoorlijk impulsief om al een pony te kopen waarvoor je het geld misschien niet hebt? Ik veronderstel dat je met het geld van de verkoop de nieuwe zou kopen?

Zij zijn niet verplicht om hem nu nog te nemen denk ik.
Alles is via mail gegaan, dus er is niks ondertekend of mondeling overeen gekomen.
Ik weet nu niet of mails gelden als bewijsmateriaal? Zoja dan kun je daar iets mee doen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:11

whisperramse schreef:
Tjah, ik zou m'n pony daar toch niet aan verkopen want blijkbaar hebben ze meer interesse in een nieuwe auto.

Ook vind ik het van jou behoorlijk impulsief om al een pony te kopen waarvoor je het geld misschien niet hebt? Ik veronderstel dat je met het geld van de verkoop de nieuwe zou kopen?

Ik vind het jammer dat er in een topic als dit, altijd weer dit soort berichten verschijnen. Er wordt gewoon niet gelezen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:13

Inderdaad, want TS heeft duidelijk gezegd dat financien hierin geen rol spelen.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:06

Als ik jou was liet ik het uitzoeken of door b.v. de consumentenbond of door iemand van rechtshulp dus b.v. een advocaat, vaak is een eerste gesprek gratis en je zou ook naar het voormalige bureau voor rechtshulp kunnen gaan(volgens mij heet dat nu anders, maar die naam weet ik niet).
Verder lijkt het mij dat jullie weldegelijk een overeenkomst hebben, die moeten ze nakomen, auto kapot of niet, pony gezien of niet (doet allemaal niet terzake, want dan zouden ze ook met het bewijs horen te komen dat hun auto zodanig stuk is en dan nog is het niet gerechtvaardigd om van de koop af te zien), dan is hun risico en daar kun je niet mee opgezadeld worden.
Afspraak is afspraak.
Staat mij bij dat je wettelijk 3 dagen hebt na de officiele koop om er evt. van af te zien, maar dat geldt volgens mij alleen voor woningen en verkoop aan de deur en daar is hier geen sprake van.
Ook zou het nog bij een deurwaarder kunnen bespreken, zij weten ook heel erg veel op dit gebied en zijn niet zo duur als een advocaat.
Maar vaak doet een briefje van een advocaat wonderen, althans dat hoop ik voor je.
Want dan kun je ook duidelijk dreigen met allerlei zaken en dan sta je toch een stuk sterker.
Kosten kunnen uiteraard op hen verhaald worden, of je het ook zult krijgen is een tweede.
Ik zou maar eens een rondje gaan bellen met wat instandties, dan kom je vast veel meer te weten.

Succes!!

Ik zou het er niet bij laten zitten, dat is iets wat zeker is.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:22

Bedankt voor jullie reacties.
Er waren een heleboel nuttige/bruikbare tips bij.
Wel vondt ik het jammer dat er soms zo fel gereageerd werdt.

Ik heb nog wel een vraag,
Wie van jullie zou een voorschot voor een pony betalen?

Persoonlijk lijkt mij dat helemaal niet handig.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:49

ik denk dat ik, als ik een voorschot zou moeten betalen, dat ik juist het gevoel zou hebben dat ik opgelicht zou worden.
Ik zou dus niet vooraf gaan betalen, nee. Daarvoor is me het paardenwereldje te vol met oplichters etc.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:53

diessel schreef:

Als ik echt helemaal verliefd zou zijn op de pony en ik weet echt 1000% zeker dat ik het dier wil kopen dan zou ik een voorschot willen betalen onder voorwaarde dat we een contract opstellen. Daarin zou staan dat als bv de keuring niet goed uitpakt of andere onvoorziene gebreken boven tafel komen die ik op het moment van betaling van het voorschot niet kon voorzien dat ik mijn voorschot retour krijg per direkt.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:13

Ik ben voor gelijk oversteken, ik contant geld zij papieren en het paspoort.
Andersom net zo, behalve bij een handelaar waar ik vaker inkoop en zeker weet dat het goed zit.
Diegene is zo makkelijk, zegt regelmatig "neem maar vast mee, zie maar wanneer je geld komt brengen, hier heb je paspoort etc"
Zou nooit een voorschot betalen, is in de paardenhandel volgens mij ook niet gebruikelijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:23

Niet gebruikelijk? Verward Ik zie hier niets anders! Ikzelf vraag handgeld en geef ook handgeld. Handgeld gaat in ruil met het paspoort. Is ook een zekerheid voor de koper, de verkoper zal dan niet het paard in de tussentijd doorverkopen.

Birgit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:30

Wij hebben tot nu toe altijd een voorschot betaald, het geeft toch een beter gevoel. Het paard dat je koopt is dan toch al een beetje van jou zegmaar en het paard kan niet zomaar aan een ander verkocht worden. Dit doen wij natuurlijk wel alleen maar als we de mensen vertrouwen en er een aantal x zijn geweest. Dit heeft bij ons nog nooit problemen opgeleverd zo. Lachen

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 10:34

Ik koop en verkoop per jaar al gauw 10 paarden en heb nog nooit een voorschot betaald.
Ik geef ze het paspoort pas als er betaald is, stel dat ze moeilijk gaan doen over de rest van het geld?
Dan moet je maar weer zien hoe je het paspoort terugkrijgt.

De mensen die vandaag geweest zijn hebben mijn pony gekocht en betaald en al meegenomen dat voor een nette prijs dus ik ben helemaal tevreden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:25

kijk, krijgt het hele verhaal toch nog een positief eind...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 08:57

ik vind dat je dit met je rechtsbijstand moet overleggen.
Het paard is verkocht maar koper ziet er nu vanaf maar heeft wel de bevestiging dat jij je paard aan hen voor dat bedrag hebt verkocht.
als jij je paard nu aan aan ander zou verkopen zou je problemen kunnen krijgen want dan heb je hun paard verkocht ook al hebben zij je nog niet betaald hierdoor kun je natuurlijk ook behoorlijk problemen krijgen.

Dayenne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:39

Ik zou ook net zoals velen er hier over denken een soort schadevergoeding vragen omdat jij nu wel met twee keer stalgeld zit wat toch betaald moet worden.
Ja en ik denk ook dat het geen zin heeft om met de pony naar de mensen te gaan want ik weeet bijna zeker dat je kunt fluiten naar je geld.
Laat dit een wijze les voor je zijn en ben op je hoede voor de volgende keer.
Ik wens je heel veel succes en hoop dat je snel met een oplossing komt voor je pony.
Groetjes

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:53

Dayenne_1 schreef:
Ik zou ook net zoals velen er hier over denken een soort schadevergoeding vragen omdat jij nu wel met twee keer stalgeld zit wat toch betaald moet worden.
Ja en ik denk ook dat het geen zin heeft om met de pony naar de mensen te gaan want ik weeet bijna zeker dat je kunt fluiten naar je geld.
Laat dit een wijze les voor je zijn en ben op je hoede voor de volgende keer.
Ik wens je heel veel succes en hoop dat je snel met een oplossing komt voor je pony.
Groetjes

Even goed lezen.... Knipoog
De pony is nu al verkocht, betaald en meegenomen voor een nette prijs aan andere kopers... Knipoog

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:21

Ondertussen heeft jou verhaal al een gelukkig einde Diessel. Maar ik had je ook kunnen vertellen dat als je doorgezet had je ondanks dat je mss die rechtzaak had gewonnen je mss toch met je pony was blijven zitten.

Ik heb in de jaren dat ik paarden heb, al heel wat meegemaakt. Paar voorbeeldjes die wel op jou verhaal slaan.
Vrouw vraagt via mail info over jaarling die ik te koop had (eigen fokproduct) afspraken gemaakt dat ze kwam kijken. Moest haar daarvoor 20 km verderop van het treinstation halen. Sta daar, geen koper. Na wat heen en weer via mail is ze een paar dagen later toch gekomen te kijken. Was helemaal verliefd op het paardje en het ging zelfs zover dat ze een koopcontract getekend heeft, waarbij prijs enz allemaal instonden. Het enigste wat ik toen niet deed was een aanbetaling, waar jij zo raar van staat te kijken Knipoog . Ze zou vervoer gaan regelen om paardje op te halen. na weet ik hoeveel mails van "ben ziek" "heb geen vervoer" "kan dit weekeinde niet" heb ik effe een beetje harder aan de bel getrokken, paardje was ja verkocht aan haar en ik wilde het graag afwerken. Vanaf dat moment niets meer gehoord. Helemaal niets! Ik ben daarop naar een advocaat gegaan om uit te zoeken wat mijn rechten waren in deze, en hoe ik haar kon dwingen het paard af te nemen. Nou hou je vast, je zit idd aan een rechtzaak vast. Maar zelfs al win je die is het nog maar de vraag of de kopers het alsnog afnemen, want jij kan wel geld eisen maar als ze niets hebben (die kale kip) sta je daar toch mooi te kijken dan. En kan je je een jaar later alsnog weer bezig gaan houden het paard te verkopen. Maw je hebt er een hoop werk van en aan het einde van het liedje kan je alsnog alweer je paard te koop aan gaan bieden. Zelfs een koopcontract kan je in deze niet beschermen.

Later hoorde ik via via dat deze persoon bij veel mensen geweest was paardjes kijken en ook bij een aantal paardjes had gekocht. Maar afnemen en betalen ho maar.

Zo ook een stel wat naar een veulen kwam kijken. Via mail later alles geregeld want ze wilden haar hebben. Wilden alleen graag op afbetaling omdat ze de laatste tijd nogal wat kosten hadden gehad. Maak contract klaar met termijnen en mail haar dat. Kreeg antwoord met de vraag of er het een en ander veranderd kon worden. Ik had aangegeven dat dit geen probleem was en wat ze graag anders zou willen. Daarop weinig tot geen antwoord, en ik heb ze maar gebeld (ik had hun telefoonnummer) via de telefoon kreeg ik toen te horen dat ze er toch maar van de koop afzagen, reden was dat ze toch wel veel kosten hadden gehad. Ja dat kan, en ik had op mijn strepen kunnen gaan staan dat ze al gekocht hadden. Maar tegenwoordig laat ik het maar. Je krijgt er een bak geruzie en geemmer van en uiteindelijk sta je toch met lege handen. Een bak werk om uiteindelijk helemaal niets.

Het laatste verhaal is eigenlijk net andersom (even omdat er hier een paar zijn die staan te kijken dat mensen een paard kopen zonder het gezien te hebben) 3 Jarige ruin te koop in een Duits blad. Bellen mensen uit Zuid Duitsland, willen meer info wat ik ze gegeven heb. En de vraag kwam of ik het paardje een paar dagen voor ze vast wilde houden. Ja gos zolang er geen andere koper komt prima maar een paard vasthouden zonder aanbetaling, nope. Maar goed heb dus een paar dagen niets gehoord, en op een avond belt die vrouw me met de mededeling dat ze het niet voor mekaar kreeg naar ons toe te komen het paardje te bekijken (werk ed kon niet vrijkrijgen) Maar of het paardje op transport kon. Ja op zich kan paardje wel op transport was mijn antwoord, maar ik ga geen paard een rit van 12 uur aandoen zodat U het kunt bekijken. Nee dat was ook niet de bedoeling zei ze ze wilde hem kopen. Ik ben echt wel even een paar seconden stil geweest aan de tel in het kader van "wat heb ik nu aan mijn broekspijpen hangen" Haha! maar het was echt serieus, ze hebben het geld overgemaakt naar mijn rekening en een paar dagen later is het paardje op transport gegaan. De dag erop heeft ze me gebeld dat hij was aangekomen en dat alles goed was gegaan.

Zo zie je maar weer dat de paardenkopende mens een raar wezen is Knipoog Haha!

Als ik nu een veulen of paardje te koop heb en er komen mensen, kopen is contract tekenen en aanbetaling doen (of paard geheel betalen en meenemen Knipoog ). anders als er een ander komt, die wel betaald, is het weg. Overigens hier krijgen ze op moment van aanbetaling geen paspoort oid mee, die krijgen ze pas als alles betaald is. Het koopcontract (waar de aanbetaling ook instaat en die door beide word ondertekend) is genoeg.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:05

Stel dat je een aanbetaling ontvangt en een koopcontract hebt opgesteld en dat de mensen het ophalen steeds uitstellen.
Stel dat je een pony verkoopt voor 2000,- en 150 euro per maand aan stalling betaald.
Dan is de winst snel weg!

Verder,

In de mail heb ik gezet als antwoord op "van een kale kip kun je niet plukken etc" dat de koop niet meer doorgaat omdat zij zich niet aan de gemaakte afspraken houden. Ik ga er niet vanuit dat ik dan toch nog moeilijkheden ga krijgen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:54

nee, hoef je ook niet vanuit te gaan, zij hebben de koop namelijk afgeketst, dat hebben ze zelf gezegd...

Yvon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:33

bizar zeg , wat heb je toch een rare mensen hier op de wereld.
Ik heb zelf bij de 1e keer kijken ook een aanbetaling gedaan bij beide paardjes, de aanbetaling was de helft van de verkoopprijs, en bij aflevering of ophaling heb ik het andere deel betaald, en kreeg ik het paspoort en andere papieren.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 01:10

Diessel in dat contract staat ook wanneer ze hem komen halen Pling En dus dan niet gehaald is einde discussie, aanbetaling is voor mij en ik zet paard weer te koop. Je risico word een heel stuk kleiner dat ze niet komen halen, ze verliezen nl geld als ze dat niet doen. En dat halen is geen maanden later. Kan wel, maar dan betalen ze wel voor het voer van hun gekochte paardje (tenzij het een nog niet afgespeend veulen is).
Ga je die rechtzaak aan, zit je een jaar tegen dat bedrag van die 150 per maand aan te hikken. wat denk je dan daarna nog voor winst te kunnen maken?? je hebt die pony nog een jaar lang moeten voeren ed.

Dus effe als voorbeeld: Paardje X verkocht voor 2000 euro. Aanbetaling is 700 euro (ongeveer 1/3 van het totale bedrag). Restbedrag word of in termijnen van zoveel overgemaakt, of bij ophaling van paardje. Paardje word gehaald voor die en die datum (Doe eens een maand), zo niet is aanbetaling voor verkoper en paardje ook.

Maare nee ik denk niet dat je nog problemen zult krijgen. Bewaar de mails in ieder geval, mochten ze het ineens in de kop krijgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 01:29

diessel schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Er waren een heleboel nuttige/bruikbare tips bij.
Wel vondt ik het jammer dat er soms zo fel gereageerd werdt.

Dat is toch redelijk normaal hoor.
Ik heb altijd mijn KWPN veulens zo verkocht..
De mensen kwamen kijken en zeiden dat ze hem kochten voor bijvoorbeeld (noem maar wat hoor 1500 euro)
Maar als ze komen kijken is het veulen vaak nog niet oud genoeg om meteen bij mams weg te gaan,.
Wij vragen dan handgeld!
De laatste keer was dat 350 euro..
Een soort van borg, mensen zeggen dan net zo snel meer af.
En we nog nooit een koper gehad die daar een probleem van maakte!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 01:34

diessel schreef:
Ik koop en verkoop per jaar al gauw 10 paarden en heb nog nooit een voorschot betaald.
Ik geef ze het paspoort pas als er betaald is, stel dat ze moeilijk gaan doen over de rest van het geld?
Dan moet je maar weer zien hoe je het paspoort terugkrijgt.

De mensen die vandaag geweest zijn hebben mijn pony gekocht en betaald en al meegenomen dat voor een nette prijs dus ik ben helemaal tevreden.

Nou das mooi. Fijn voor je!

P.S. wij geven niet eens het paspoort mee (vaak heeft het veulen er nog geen een)
Maar het is hier gewoon heel normaal om borg te vragen!
Als de koper dan uit eindelijk toch er vanaf ziet moet ik maar weer een nieuwe koper zoeken.
Als ze 300 euro vooraf betaald hebben zullen ze niet zo snel er van af zien.

En hun hebben het idee dat al een deel van het veulen van hun is.
En dat wij hem daardoor dus niet meer kunnen verkopen.

Ik heb zelf ook al een keer handgeld betaald!

Maar handgeld is vak gebruikelijk bij een koop die nog even duurd..

Dus niet zoals met bijvoorbeeld mijn sportpaard.
Dinsdag wezen kijken, donderdag keuren en na de keuring met mij mee naar huis.