Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

spikey1 schreef:Bonita, ik begrijp dat je dat zou denken, maar ik vind dat wanneer ik met hem aan het werk ben of hem aan het verzorgen ben hij naar mij moet luisteren en ik de baas ben. Als ik dat nu niet laat merken bij een hengst gaat hij met mij lachen en nog erger: ook nog met mijn dochter. Ik mishandel hem niet, maar laat wel weten dat hij niet mijn spullen gaat vernielen en ook niet naar mij hapt. Hij begrijpt dat natuurlijk niet en hij heeft dat ook al een tijdje gedaan natuurlijk, maar ik wil hem dat wel afleren. In de stal staat hij niet aan een touwtje dus dat touwtje erin hangen vind ik geen optie, en een liksteen heeft hij een. Juist dan stimuleer je het touwtjes bijten vind ik. Hij ziet geen verschil in een touw van een zoutblokje of een touw waar ik hem aan vast houdt of vastzet. Het gaat steeds beter, maar moet hem er telkens wel aan herrinneren. Hij is ook pas drie jaar en moet nog veel leren. Mijn ervaring zegt mij dat jonge beesten heel snel leren. Hij is er nu 1 week en nu staat hij lekker rustig vast aan een touw buiten de stal en kan ik hem lekker borstelen. Wel ben ik consequent en dat is volgens mij en ook anderen met mij de goede weg. Maar ook ben ik van mening dat goed gedrag goed beloont moet worden. Als hij zo lekker rustig staat te genieten van zijn poetsbeurt en lief tegen mij is, zijn wij ook lief tegen hem en belonen we hem uitgebreid. En bonita een hengst is anders dan een merrie, het is altijd opletten. Maar ook ken ik merries die niet te genieten zijn dus ik bedoel maar.
hoe groot is jou paard dan ?
maar ja ik kan me wel voorstellen ja dat mensen dat niet willen maar ach 1 keertje je halstertouwtje buite laten hangen of afspoelen en hij is weer schoon 

Inge_ schreef:Mijn paard kauwt vaak op het halstertouw/leadrope/teugel, alles wat hij in zijn mond kan nemen. Een paraplu of een halster voldoet ook al volgens hem. Het werkt ontspannend voor hem, als ik met hem buitenwandel, en hij neemt het halstertouw in zijn mond, weet ik dat hij ontspannen is. Zodra hij iets hoort of ziet laat hij het touw vallen en kijkt om zich heen, is hij dan weer ontspannen, dan bijt hij weer op het touw.
Ik vind het niet zo erg, laat hem gewoon lekker kauwen. Zolang hij maar niet op mij kauwt.
PiieterLY schreef:Dat is flossen !
Dat doet die van mij ook , Ze doen dat om het gras tussen de tanden weg te halen . Let maar is op laat het paard zijn gang gaan en als het paard klaar is zit er allemaal gras aan het touw !

Karen_enter schreef:De verzorgshet van ee vriendin doet dit ook, handoeken, halsters, halstertouwen, Noem maar op!
Hij knabbelt op alles wat hij tegenkomt.
Wat we eraan moeten doen geen idee, we kunnen hem moeilijk elke keer dat hij ergens op knabbelt straffen he
hij is een 7 jarige hengst. maar mijn vriendin heeft hem een tijdje getraint omdat ik wegwas en nu is hij een beetje kopschuw. zij sloeg vanals hij op het touw bijte met het touw in zijn gezicht. dus vanals ik nu het touw voor zijn ogen hou loopt ie weg. is wel nogal vervelend voor me. maar ik vind het niet zo heel erg dat hij het doet. maar hij mag wel er mee spelen maar er niet naar happen. hij hapt er naar als het hem irriteert als ik aan het lopen (draven) ben met hem dan pakt hij het vast en hapt er naar omdat het een heletijd heen en weer schud.