ik moet mijn paard slaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achilles

Re: ik moet mijn paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:03

Nakisha schreef:
Achilles; als je een paard een schop verkoopt, wáár doe je dit dan?? Ben je niet bang net hem verkeerd te raken?

Daarom zou ik het dus niet snel durven, ik ben veel te bang het dier kreupel te schoppen...

Nee, ik ben niet bang hem verkeerd te raken en de j(n)aarling van mij heeft in een half jaar tijd maar 1 keer een flinke schop gehad omdat hij mij wilde raken en dat maar net goed ging.
Je kan niet met een paar stalen neuzen aan je tenen in een buik parkeren. Geef je een schop is het met de platte bovenkant van je voet en je hoeft niet te trappen alsof het een boksbal is.
Mijn paard is groot en een tikje dominant die hele duidelijke grenzen nodig heeft. Die grenzen van het bijten en schoppen heb ik maar 1 keer moeten bevestigen. Hij wilde me trappen en een klap op zijn kont had alleen mijn hand maar zeer gedaan.
Er loopt hier nog meer paardenspul rond die aan een grote mond of een ruk aan het halster genoeg hebben. Maar deze meneer niet.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:12

Dat ligt helemaal aan het paard, ik denk dat 1 ruk wel genoeg is. Doet hij het vaker dan wil een tikkie op de neus ook nog weleens helpen.

Diioran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:37

ik vind dat jij de einige bent die daar over kan oordelen het is jou paarden en jij weet het besten wat je op dat moment kan doen dus ik vind dat je het goed gedaan heb om niet zo maar te gaan schoppen of slaan en ik ben zo ieso tegen het schoppen ofslaan een vrouw die op mijn manege op stal werkt heeft ook een paard ze poets de paard buiten te box en zonder halster, dat paard det 1 stap je naar achter en je doet het halster om slaat een paar keer kei hard met het halstertouw op de k van het paard waardoor die verderna achter loop dat paard schrikt zich natuurlijk de pletter vervolgens krijgt het paard weer eenpaar slagen (dit heeft eigelijk niets met jou verhaal te maken Tong uitsteken maar dit vind ik een voorbeeld van hoe het echt NIET moet!)

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 18:59

ik vind het zo erg om mensen paarden te zien slaan op de manege waar ik vroeger stond zag je dat ook al tijd, als je consekwent bent en met je stem doet denk ik dat het voor alle paarden moet werken..... mijn mening

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:29

Ik denk niet dat het voor álle paarden moet werken, maar wel voor veel paarden. Verheffing van je stem, een boze blik en misschien een zachte corrigerende tik, maar ik vind meteen een schop toch echt te overdreven ..

_Talliegirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:16

_Skess_ schreef:
gelijk schoppen vind ik ook weer gelijk te, maar als hij jou flink bijt dan kun je hem best een tik tegen zijn hals geven en hem flink boos toespreken!

idd

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:18

ja, hem met een erg boze stem laten weten als hij het verkeert doen en een tik tegen zijn snuit ofzoo, maar schoppen vind ik ook weer wat overdreven...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:34

Iedereen die van mening is dat een stemverheffing en een tik op neus of hals werken: hoe denken jullie dat een paard geleerd heeft wat dit betekend? Een paard leert alleen dat dit voldoende moet zijn als hij weet dat er na deze correctie een sterkere volgt als hij daar geen gehoor aan geeft. Dus in dat geval hebben de paarden vroeger een keertje een sterkere correctie gehad. Dat hoeven jullie niet zelf geweest te zijn, maar hoeveel mensen hebben hun paard van veulen af aan en zijn er zijn hele leven 24h per dag bij geweest?

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:38

Schoppen vind ik ook niet kunnen.
Maar je zou hem wel als hij bijt een tik op zijn neus kunnen geven en idd duidelijk met je stem laten horen wat je ervan vindt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:56

Cassidy schreef:
Iedereen die van mening is dat een stemverheffing en een tik op neus of hals werken: hoe denken jullie dat een paard geleerd heeft wat dit betekend? Een paard leert alleen dat dit voldoende moet zijn als hij weet dat er na deze correctie een sterkere volgt als hij daar geen gehoor aan geeft. Dus in dat geval hebben de paarden vroeger een keertje een sterkere correctie gehad. Dat hoeven jullie niet zelf geweest te zijn, maar hoeveel mensen hebben hun paard van veulen af aan en zijn er zijn hele leven 24h per dag bij geweest?

Onzin. dit gaat echt niet voor elk paard op. Flicka en Snatje hebben beide nog nooit één tik of schop oid gehad, en vooral Flicka weet heel goed wat 'nee' betekent, en daar hoef ik echt niet voor te schreeuwen. Snatje leert het ook al, hij is nog maar één maar begint het toch door te krijgen, zonder dat ik aan het woordje 'nee' iets van een tik of schop hoef te koppelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:41

Tussen het woord "nee" en die schop ligt nog een hele gamma aan versterkingen van dat woordje nee. Je kunt me toch niet vertellen dat als jij "nee" zegt en er geen reactie komt, je het voor de rest compleet ignoreerd?

En zelfs als je het de eerste keer ignoreerd, kan dit ignoreren voor een ander paard compleet averechts werken. De ervaringen die je met een individu hebt, zijn heel moeilijk te generaliseren. Jij kent je paarden van haver tot gort, en bent (idealiter) de enige die met ze omgaat. Van begin af aan. Hoe vaak gaat dit op? Hoe vaak krijg jij een paard vanaf veulen in handen tot het moment dat hij of zij komt te overlijden?

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 06:08

Cassidy schreef:

Precies Cassidy.
Ik heb verschillende veulens opgevoed waarvan 2 van hetzelfde ras. De ene heeft had een kleine correctie nodig om hem duidelijk te maken dat hij iets deed wat niet mocht, dat was voldoende maar nummer 2 is iets pittiger en heeft een beste schop met een vreselijke grote mond nodig gehad en dat was voldoende om hem te leren dat hij niet naar me uit kan halen.
De meeste paarden worden gekocht als ze al opgevoed zijn en dus de correctie voor ongewenst gedrag al gehad hebben.
Als je een veulen op moet voeden kan je niet te soft zijn. Dat was mijn zus dus wel met een klein shetje en dat is een draak van een beest.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:04

Ik ken een pony en die kan gaan trappen en bijten als je haar stal binnenkomt met een halster of hoofdstel in je hand. Het is niet dat ze het niet leuk vind, maar dan heeft ze gewoon een ochtendhumeur. 's Middags is ze namelijk vaak veel liever en ze vindt het absoluut niet vervelend om gepoetst te worden en ze vindt het heerlijk om te rijden. Als ik dan dus aan kom lopen en ze begint te draaien, verhef ik mijn stem om haar te laten weten dat ze moet ophouden. Meestal stopt ze dan gelijk al wel, maar als ze echt erg chagrijnig is, pak ik haar bij een pluk manen vast (niet trekkend, gewoon vasthoudend) en als ze dan nog probeert te bijten, krijgt ze met mijn elleboog een por in haar hals. Dat is wel genoeg om te weten dat ik het meen. Daarna houdt ze dan ook gelijk op, al kan ze wel heel eigenwijs naar je kijken.

Maar het ligt inderdaad aan het paard. Zo heb ik ook een keer gereden op een merrie die zo eigenwijs was en ze reageerde absoluut niet op de zweep. Toen heeft de instructeur haar een schop tegen d'r kont gegeven (niet al te hard, maar wel stevig) en daarna heeft ze de hele les heel braaf gelopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:07

@ cassidy, 'nee' gaat icm een lichaamshouding die de rest duidelijk maakt.

dat het aan het paard ligt vind ik niet echt opgaan, imo kan élk paard 'fijn' opgevoed worden, en dan ligt het dus eerder aan de opvoeding als jonkie dan aan het paard zelf. in de natuur zie je die 'gekkigheden' ook niet.

misschien grappig om te melden:

een jaar geleden stond er hier op bokt een topic van persoon X, die haar paard met grof geweld (blinddoek, touwen, zweep, echt imo niet normaal) op de trailer moest zien te krijgen. tips gevraagd...

nu hadden we hier een discussie over de opvoeding van jonge paarden, waarin dezelfde persoon X zei: wij laten ze tot drie jaar op de wei en beginnen dan...

gek genoeg, denkt X dus dat haar methode prima werkt. ondertussen moet ze haar paard met grof geweld (twee uur lang waren ze ermee bezig, met een driejarige), stress en angst de trailer oprammelen, en de mijne (die in de hand opgevoed zijn) wandelen er zó op. geeft te denken, niet?

overigens heb ik het hier over mijn eigen dieren, ja, maar ik heb ook gewerkt (ook met 'oudere' paarden) met paarden van anderen, die dus wel een andere basis kenden. ook bij die dieren heb ik nooit fysiek geweld hoeven gebruiken... mijn paardjes zijn een kruising Engels Volbloed x New Forest, een kruising shet (NMPRS) en Welsh A. drie verschillende paardjes, alledrie érg makkelijk, en geweldloos mee om te gaan. met mijn eerste (de kruising Engels Volbloed) is dat niet altijd zo geweest trouwens, hij is écht gevaarlijk geweest. niet door hemzelf, maar door flinke fouten van mij in zijn opvoeding.
het paard en/ of zijn karakter de schuld geven is zó makkelijk, en toch is de kans dat het écht niet aan de begeleider/ ruiter ligt echt één op duizend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:02

merrieveulen schreef:
dat het aan het paard ligt vind ik niet echt opgaan, imo kan élk paard 'fijn' opgevoed worden, en dan ligt het dus eerder aan de opvoeding als jonkie dan aan het paard zelf. in de natuur zie je die 'gekkigheden' ook niet.

Natuurlijk ligt het heel vaak aan de opvoeding, maar niet altijd. Het kan ook aan het paard zelf liggen. Het ene paard heeft genoeg aan schwiegermutterblick en het woordje nee, de ander is daar toch echt niet van onder de indruk. Net zoals je niet kunt generaliseren dat een harde paardenmond per definitie door de mens ontstaat. Het ene paard kan wat gevoeliger zijn dan het andere. In de mond, en ook tussen de oren.

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:05

Cassidy schreef:
Als je een correctie moet geven, kun je die het beste doen in een intensiteit die aankomt. Het kan dus heel goed zijn dat je paard niet onder de indruk is van drie rukken aan het touw en een stemverheffing, en dat hij idd die trap onder zijn waarde achterwerk nodig heeft om dermate onder de indruk te zijn dat hij dit nooit meer flikt. Of die drie rukken en die stemverheffing genoeg zijn geweest om hem zo te corrigeren dat hij dit nooit meer flikt zal de tijd moeten leren....indien hij het nog een keer doet weet je dat je te zacht bent geweest.

Bij het ene paard is de opgeheven vinger, en het woordje "foei" voldoende. De ander moet je als het ware levend willen villen voordat hij onder de indruk is...

Dus een correctie via slaan is niet altijd nodig. Maar als het nodig is, moet je het wel kunnen en willen doen......

Helemaal mee eens!

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:51

Ik ben ook tegen slaan en schoppen.... ik zou mijn stem verheffen en hem hoogstens een tik op zn neus geven. Maarja.. als dat niet werkt moet je misschien toch stapje voor stapje strengere (en niet leukere) straffen gaan uitdelen...

annelies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:30

slaan en schoppen vind ik inderdaat niet de manier om een paard te straffe ik straf mijn paard ook altijd door een paar rukken aan het hastertouw te geven werkt perfect maar als ik haar zou gaan trappen zou ik een trap terug krijgen en terecht zou ik zelf ook doen als ik een trap zou krijgen van iemand.

Justme88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:47

Je paard slaan lost weinig op maar aaien en zeggen foei dat mag niet haalt ook nisk uit. Denk dat je juist gehandeld hebt hoor. Je hoeft niks te doen en zeker niet je paard te schoppen.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 07:12

Het ligt eraan hoe hard ie bijt. Mijn pony hoeft mij heus niet te gaan bijten want dan kan die rustig een schop verwachten hoor. Ik laat me niet zomaar bijten, hij moet respect voor mij hebben.. hij heeft het een keer geprobeerd en nu doet hij het niet meer. Ik zal niet snel een paard schoppen maar ze hoeven mij niet te trappen of te bijten want dan kunnen ze er echt een terug krijgen.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:18

Malou_Fenja schreef:
als het sreng praten en een keer een ruk heeft geholpen hoef je toch niet te gaan slaan...

Hier ga ik volledig mee akkoord.. Je kiest zelf hoe jij je paard bestraft. Bij een manege paard waar ik altijd mee rijd, verhef ik mijn stem ook gewoon en dan stopt hij er mee. Waarom slaan als het niet moet ?! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:51

En hoe denken degenen die van mening zijn dat een ruk aan het halstertouw bij zoveel paarden genoeg is om hem te corrigeren? Denken jullie niet dat er in het verleden niet harder ingegrepen is zodat het ongewenste gedrag nu met een rukje gestopt kan worden (manegepaard of niet?)

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:09

Hmm,,
HIj mag je niet bijten, en schoppen of meteen slaan is een beetje overdreven en ook niet goed voor het vertrouwen van je paard.
Ik zou gewoon als je een zweep bij je hebt een tik geven met de zweep en anders met een tik tegen zijn neus, dit helpt meestal wel, en ze weten op deze manier net zo snel dat het niet mag.

pipelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 08:53

ik vind dat je het goed hebt gedaan hoor Knipoog

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:20

schoppen en slaan vind ik ook wel weer te vergaan je moet gewoon duikelijk zijn tegen je paarden en gewoon doen wat jij wil doe !!