Erafgebokt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Erafgebokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:26

WAT?? Dus omdat je hem AL 4 kan schatten, ga je er al op zitten? Weet je dat een paard van 4 nog heel erg jong en in de groei is? Al ingereden op zijn 2de, schandalig!!!
Fijne eigenaresse ook.

Ik heb er eentje van 3 en ik heb er zelfs nog nooit opgezeten. Ja, hij is er mentaal ook wel klaar voor, maar ik overhaast niets. We hebben alle tijd.

Een 2-jarige berijden, al is het een paar rondjes, vind ik echt niet normaal. Ik geef dat paardje groot gelijk dat 'ie gaat bokken. Daarmee geeft 'ie al genoeg aan, maar het is aan jou om er eens naar te luisteren. Als je zo volwassen bent. Boos!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:44

wat is dit voor domme zooi al lijkt je paard 6 als hij 2 is (wat nog geen eens ken) dan mag je niet op hem rijden. het paard heeft echt over een paar jaar rug klachten.
en hoe kan een paard van 2 al ingereden wezen dat ken dus echt niet wat dan zou ze hem met der 1 a ander half al rijden.

echte schande ik hoop dat hij je er nog een paar keer goed afbok zo dat je er niet meer op durft

toen jij 4 was gingen ze toch ook geen 10 km lopen.

en als je je genaaid voelt dan weet je misschien eens dat je fout zit wat dat zit je

en een paard ken ook niet volbouwd wezen als hij 2 is een paard groeit lang door

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:59

VRESELIJK!!Dit spoort echt niet!!!Ze heeft er duidelijk geen verstand van en dat weet ze zelf ook!Hihi ze reageerd hier niet meer Nagelbijten / Gniffelen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:03

Alfa_Girl schreef:
Heey.

IK DOE ZELF MN HANDEN TUSSEN ZN OREN.

wat doen je handen tussen zijn oren???

*Edit*
Jeetje, zie nu pas hoe jong het beestje is Boos!
TS is lekker verstandig bezig zeg...

Raar he dat ie niet wil
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 31-05-07 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:08

waarom ga je het leven van zon beestje verpesten?? Verdrietig
Over een paar jaar is de enige die hem nog wil de slager, daar al wel eens bij stilgestaan ?? Weet je wat voor zware rugaandoeningen een paard hiervan kan krijgen?? en wie wil zon paard dan nog hebben?? en ik denk ook niet dat jullie hem met profi hulp ingereden hebben Huilen , ga voorlopig maar even lekker veel poetsen en strikjes in zijn manen maken Boos! vind dit behoorlijk penny van je !!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:15

Alfa_Girl schreef:
Ik voel me genaaid. !! DoOR JULLIE..!

Waarom?
Omdat hier gezegd wordt waar het op staat?
Omdat hier gezegd wordt dat je niet verstandig bezig bent?
Tja meisje, soms is de waarheid hard

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:27

Als hij op tweejarige leeftijd inderdaad al zadelmak is, is dat dan voor zijn tweede gebeurd? Echt ongelofelijk. En juist door er 1 keer in de week een beetje op te klooien, is de hele basis al verziekt! De kans dat dat echt niet meer goed komt is zomaar aanwezig!

paardenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:46

ik snap het niet, als je zoveel met paarden omgaat weet je toch wel dat dit niet kan beetje egoistisch laat dat beestje met rust.....

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:03

Alfa_Girl schreef:
Marleen..? we hebben het hier over paarden.. Sorry dat ik het zo zeg maar ik vind het heel zielig dat jullie zo reageren..!! Heel negatief. Als jullie hem zien dan zouden jullie wel 4 schatten. Hij is al helemaal volbouwd en hij is al ingereden. Hij kan het al en ik vind het zo zielig dat je iemand anders gaat afkraken hebben jullie niets anders te doen..? Van de eigenaaresse mag het en alsof IK 24/7 ga rijden op zo een paardje. Ik rijd maar 1 keer per WEEK en dan maar een paar rondjes.. Ik voel me genaaid. !! DoOR JULLIE..!

Doe GVD eens normaal zeg! Jij voelt je genaaid?? Get over it. Jij zorgt ervoor dat een onschuldig dier over een jaar rijp is voor de slacht! Tussen z'n 5 de en 6de is ieder paard pas volgroeid, sommige zelfs nog iets later. Dus nee hij is niet volgroeid en al helemaal niet volbouwd aangezien dat geen woord is. Ja sla er maar op los als hij achteruit gaat lopen. Ga je later je baby ook slaan als hij niet met 3 maanden goed wil lopen? En die eigenaresse is net zo erg als jij, allemaal egoïstisch.

Sorry mods, maar dit moest er even uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:09

En als 'ie 4 is heeft dit dier vast nog het zelfde zadel als nu ofzo... Zie het al helemaal gebeuren Nagelbijten / Gniffelen

AmandieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:22

ik sta hier van te kijken zeg. niet normaal dat die eigenaar het goed vind dat jij op een twee jarige rijd. en dan durf jij te zeggen dat je je genaaid voelt? my god hoe zal dat arme diertje zich wel niet voelen. jij verpest het dier voor zn hele leven alleen omdat jij zonodig moet rijden. gooi dat arme dier nog minsten een jaar lekker het land in en laat hem uitgroeien en lekker jong zijn en hem niet verpeste door een of ander dom wicht dat zo nodig perse moet paardrijden..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:36

Nounou mensen, aan de leeftijd van de TS, vind ik eerlijk dat de eigenaren de echte schulidgen zijn. Zij hebben dit dier immers ingereden en gezegd dat zij, tegen beter weten in, mocht rijden.

Ik bene r zeker van dat schelden gaat helpen Rolleyes

Aan de TS: ze hebben wel gelijk. Laat dit dier gewoon staan, je mag er mee poetsen, wandelen, beetje gehoorzaamheid aan het halster leren, de rest kan heus nog wachten.

Hoe oud een paard eruit ziet doet er niet toe, de botten zijn pas volgroeid rond 6 jaar. Dit dier kan nog 2 jaar op de wei Ja

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:03

Ondanks haar leeftijd wilde ze de leeftijd van het paard niet noemen uit angst voor reacties dus blijkbaar weet ze heel goed dat het eigenlijk niet kan wat het des te erger maakt dat ze het toch doet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:25

precies, zegt genoeg, ze weet het donders goed!

hier even in detail in hoeverre een paard 'volgroeid' is....

Citaat:
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

dat hij er van buiten 'volgroeid' uitziet zegt dus niets, of hebben jij en/ of de eigenaren röntgenogen? het is gewoon niet mogelijk, punt uit. helemaal volbouwd, waar háál je het!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:32

Alfa_Girl schreef:
Als jullie hem zien dan zouden jullie wel 4 schatten. Hij is al helemaal volbouwd en hij is al ingereden.

al ziet een paard er volwassen uit: tot zijn 6e jaar heeft hij nog groei schijven en groeit hij nog. Net zoals jij groei schijven hebt en je geen zware gewichten mag tillen. Ook niet voor 1 keer. Jullie zijn er gewoon nog niet op gebouwd. En ook al doe je voor je gevoel niet veel: een wending is al behoorlijk inspannend. Zeker met een mens op je rug.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:41

daarbij krijg je gegarandeerd beschadiging/ voortijdige slijtage aan de ruggegraat op deze manier. zie ook mijn vorige post.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:50

Bloos! Misschien ben je jong, maar aangezien je de leeftijd van het paard niet wilt zeggen, weet je blijkbaar dondersgoed dat je fout zit! Zou liever zien dat het onwetendheid was, dan had je er niets aan kunnen doen... Nu verpest je een paard zijn gezondheid omdat JIJ er graag op wilt rijden. Hoe oud ie er uit ziet maakt helemaal niets uit, hoe oud hij IS is wat belangrijk is. Jij voelt je genaaid door ons? Jouw verzorgpaardje voelt zich genaaid door jou! En dat heeft ie je blijkbaar laten voelen ook. Groot gelijk heeft ie! Uit je verhaal en daarop volgende reacties blijkt ook nog eens dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent, dus beter zal het er zeker niet op worden... Hij vertrouwt jou? Blijkbaar niet dus, en nogmaals: groot gelijk heeft ie...

Ik kan je alleen maar succes wensen met je volgende val...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:51

Laura24 schreef:
*knip*
Ik kan je alleen maar succes wensen met je volgende val...

ik niet. hoe harder de val, hoe kleiner de kans dat er nog gereden wordt. hoe hard het ook klinkt, ik vind dit echt niet kunnen, zeker gezien het feit dat de TS wéét dat dit niet hoort.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:53

Ik bedoelde er ook mee dat die mooi hard mag zijn van mij Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:56

oh whaha, had ik wel kunnen weten ook!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:57

Ik kan het echt niet snappen het is zowel de eigenaren als TS haar schuld.. Dit is gewoon ronduit achterlijk gedrag. En zoals eerder gezegt ze weet het zelf ook wel dondersgoed anders had ze de leeftijd wel gezegt als ze het niet wist.. Dat arme paard.. Ongelovelijk en dan ook nog eens onrespectvol tegen ons reageren terwijl wij het uit een realistisch oogpunt zien. Ik vind het ZIEK dat je het lef hebt om z'n jong beest te verpesten.. En dan ook nog dom zeggen hij ziet eruit als 4 jarige.. SO WHAT?! Boos! Boos! je weet volgens mij ook wel dat dat helemaal niks uitmaakt. 2 jaar is 2 jaar hoe "ontwikkeld" hij er volgens jou ook uit ziet.

Ik noem dit gewoon dierenmishandeling! En dan bedoel ik niet alleen fysiek maar ook MENTAAL..

Ik hoop voor het paardje dat je hem nu met rust laat.. En er niet meer idioot op gaat zitten. En hoop dat de eigenaren hem ook gewoon als hij OUD GENOEG IS normaal laten inrijden..

Maarja een mening wordt kennelijk niet door de TS geaccepteerd Boos!

BAH hier kan je me echt kwaad over krijgen! (de rest van bokt ook neem ik aan)

Van mijn part mag hij je er van mij ook er flink afsmijten.. Als hij tenminste nog normaal zijn rug kan gebruiken!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:00

apart trouwens... Ts zegt dat ze er maar 1 keer per week op rijdt, maar in haar beginpost heeft ze het erover dat ze de laatste dagen buitenritten hadden gemaakt Vork

Als ik trouwens in haar eigen berichten kijk, zie ik dat ze een maand geleden nog op zoek was naar een verzorgpaard, dus doet ze dit paardje blijkbaar nog maar een maand...

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:02

Dat is lang genoeg om zo'n rug te verpesten Boos!!
Arm paardje!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:02

misschien wilde ze een andere, omdat ze weet dat 2 jaar te jong is. maar bij gebrek aan beter, ach, als je maar rijden kunt toch? er zijn nog meer paarden, wat maakt het ook uit als dit beestje de rest van zijn leven met pijn loopt, of vroegtijdig een enkeltje Stegeman krijgt?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:04

Waarschijnlijk is hij gewoon al kapot in zijn ruggetje gereden en is ze toe aan een nieuw jong ding.. Misselijk