hoe leer ik mijn jaarling het steigeren af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tOmmieliev

Re: hoe leer ik mijn jaarling het steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:51

traan_beauty schreef:
Yentl_ schreef:
wat voor kleur is hij?
en hoe groot?
wat zijn zijn afstammelingen? ik ben erg benieuwd *LOL*

Clown Ik oook!

ik is zwart....zooo mooi
hij is ong..1.50 als ik het goed schat
hij heet tommie en voor zijn stamboom moet ik even in zijn papieren neuzen

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:53

we gingen het ONTOPIC houden !
Dank u !
je wilt toch niet dat dit topic gesloten wordt Knipoog !

kimmiej9189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:33

Zodra hij steigert voor het eten, het eten direct bij hem wegnemen en weggaan. Een kwartiertje later nogmaals proberen en zo maar blijven herhalen totdat hij niet meer stijgert. Hij zal doorkrijgen dat zijn stijgeren en negatieve reactie geeft. Hij zal het dan dus ook vanzelf niet meer herhalen Knipoog

kimmiej9189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:36

paintedblack schreef:
je paardje eerst buiten de stal zetten
brokken of eten in de bak doen
en dan rustig weer in zijn stal zetten
je moet er niet bij gaan staan, de rest heb ik al uitgelegd.
lees maar eens goed Haha!

Hier haal je alleen het gevolg mee weg, maar de oorzaak is er nog. Daarbij zal hij waarschijnlijk buiten de stal ook gaan druk doen/stijgeren omdat hij de brokken al hoort, en na een tijdje snel genoeg doorkrijgt dat even buiten staan ook brok betekend... en probeer hem DAN maar eens rustig weer in zijn stal te krijgen. Wat mij betreft gewoon mijn hiervoor uitgelegde methode proberen... werkt snel, en je hoeft je pony niet voor rot te slaan Knipoog Hij leert gewoon dat het steigeren niets positiefs oplevert, zijn brokken gaan er van weg. Hij heeft dit snel door en zal het dan dus ook niet meer gaan herhalen.

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:40

ik heb ooit een van iemand gehoord als die steigerd dat je dan een mep tussen ze oren mag geven en dan nooit meer doen ik weet niet of je het wel kan doen Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:11

bij jonkies komt onrust bij het voeren meestal voort uit onzekerheid. met slaan maak je dit erger, en je bevestigt zijn angst met het weghalen van het voer. dat is immers de reden voor het onrustige gedrag, hij is bang dat iemand het afneemt. blijf zelf rustig, en zorg dat hij zekerheid krijgt over zijn voer, hij krijgt het echt wel. werk snel en rustig, evt. dus met eerst leren achterwaarts gaan, en daarna, bij het voeren, afstand te laten nemen van het voer, zodat jij het rustig op kunt hangen/ in de bak kunt gooien.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:17

Onzekerheid? Die jeugd van tegenwoordig... Clown
Ooit heb ik een paard gereden van iemand met ook zo'n blaag op stal.
Die draaide hem ook een keer de kont toe en haalde uit. Nou, dat was maar één keertje! De man greep een bezem en heeft het dier echt alle hoeken van de stal laten zien. Ik stond erbij en trok wit weg.

Na afloop bleek de man niet echt kwaad te zijn maar dit bewust zo te hebben gedaan. het was een goeie keuze. Het paard heeft het nooit meer gedaan.

Op deze leeftijd zijn ze nog goed te corrigeren. Dit gedrag wordt levensgevaarlijk, dus je moet zo snel mogelijk laten weten dat dat echt niet kan. N.b. hoe denk je dat de volwassen kuddedieren op zo'n puber reageren?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:24

ik zeg niet dat een keer straffen niet mag, of slecht is. maar niet terwijl je met het voeren bezig bent. zo bevestig je datgene waardoor het dier onzeker wordt. zorg dat je eerst de verhoudingen goed hebt zitten, het vertrouwen moet onvoorwaardelijk zijn, ga grondwerken, oefen met hem, zodat jij een betrouwbaar leiderfiguur wordt. het steigeren zal dan zowiezo niet meer voorkomen, en van daaruit kan je verder werken aan nette manieren tijdens het voeren. een keer straffen bij gericht steigeren of uithalen is prima, maar doseer het altijd dusdanig dat het aankomt. dus niet een tikje bij een aanval, ook niet het paard binnenstebuiten meppen. stuur hem maar van je weg, als hij op je afkomt. blijven herhalen tot hij op een kleine afstand blijft staan, en je hem zelf naar je toe kunt vragen. op een dergelijk agressieve manier op je afkomen is dan ook gelijk van de baan.

een paard met een bezem door de stal meppen kan werken, maar is niet per definitie voor elk paard goed. het hangt ervan af hoeveel tijd je erin wilt steken, en in hoeverre je gebruik wilt maken van geweld. natuurlijk komt de boodschap over, maar het kan ook anders.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:26

OK maar ik heb het hier over een veulen of enter die duidelijk in de puberteit zit en zn grenzen aan het verkennen is.
en daar (ook volgens de kudde-etiquette) ongelooflijk onbeschoft gedrag vertoont.

Eén keer heel duidelijk zijn, is meestal genoeg. Maar zachte heelmeesters maken hier stinkende wonden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:31

ben ik met je eens! zachte aanpak is ook niet overal geschikt, en ook niet in ieders hand.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:34

tOmmieliev schreef:
je moet haar gewoon een beetje zacht maar wel streng toespreken .... luistert ze niet en blijft ze het doen Tong uitsteken pobeer dan een join up....ik heb daar heel veel van mijn Haha! Haha! Haha! Haha! arabieren mee geholpen die zijn erg schichtig
hopenlijk werkt het bij jouw ook Haha! ik denk het wel Haha!

über penny

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:35

sifra01 schreef:
tOmmieliev schreef:
je moet haar gewoon een beetje zacht maar wel streng toespreken .... luistert ze niet en blijft ze het doen Tong uitsteken pobeer dan een join up....ik heb daar heel veel van mijn Haha! Haha! Haha! Haha! arabieren mee geholpen die zijn erg schichtig
hopenlijk werkt het bij jouw ook Haha! ik denk het wel Haha!

über penny

daar hebben we het al over gehad !
zou je aub ontopic blijven Knipoog ?

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:42

merrieveulen schreef:
ben ik met je eens! zachte aanpak is ook niet overal geschikt, en ook niet in ieders hand.

idd.
Mijn pony had daar ook problemen mee. Elke keer ze beet/steigerde krijg ze een tik en ik zei dan uh..... (met een strenge stem Duivel ) ! Nu weet ze wanneer ik uhhh.... zeg dat dat niet mag. Nu word mijn pony ouder en is ze niet meer zo deugeniet (behalve als ze hengstig is Clown )
daarom vind ik het belangrijk dat ze het woordje nee kennen. Dan weten ze wanneer ze stout zijn en hoef niet altijd te tikken Knipoog !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:12

precies, het is ook één van de eerste dingen die ik ze leer qua 'woordjes'. het woord 'nee', 'ho', en vooral: 'goed zo!'.
maar het is meestal (dus niet altijd) wel een gevolg, steigeren tegen de begeleider/ verzorger. mijn twee jongsten hebben dit nooit gedaan, en beiden ook nooit een tik gehad. mijn oudste (nu 9 jaar), deed het wel, en dat kwam door mijn opvoeding. hij heeft weleens een tik gehad, maar als ik hem net zo had opgevoed als de andere twee was dat niet nodig geweest. hij is nu even ver (alles opnieuw, en 'terug naar af') als de andere twee, en tikken zijn ook niet meer nodig.

als je vanaf het begin duidelijk, standvastig en eerlijk bent, zal je paard je niet gáán uitproberen. dat komt pas als je er (al dan niet bewust) reden voor geeft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:15

Precies zoals je het zegt merrieveulen...vanaf het begin duidelijk zijn !! In dit geval is het al verkeerd gegaan en zal je dus echt op je strepen moeten staan wil je weer "leider "worden. En een paard eerst achterwaarts laten gaan en stil staan als jij het commando geeft, gaat denk ik bij deze al niet meer werken omdat hij omhoog komt, en je dus je leven niet veilig bent. maar nogmaals je moet wel heel goed weten hoe je het moet aanpakken, anders wordt het niet beter maar slechter en eindig je met een bang paard, wat natuurlijk niet de bedoeling is!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:29

aerdenhout1 schreef:
Precies zoals je het zegt merrieveulen...vanaf het begin duidelijk zijn !! In dit geval is het al verkeerd gegaan en zal je dus echt op je strepen moeten staan wil je weer "leider "worden. En een paard eerst achterwaarts laten gaan en stil staan als jij het commando geeft, gaat denk ik bij deze al niet meer werken omdat hij omhoog komt, en je dus je leven niet veilig bent. maar nogmaals je moet wel heel goed weten hoe je het moet aanpakken, anders wordt het niet beter maar slechter en eindig je met een bang paard, wat natuurlijk niet de bedoeling is!

helemaal mee eens, ook de toevoeging!

demichie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 18:47

vanmorgen gaf ik hem wat korrels puur om te proberen want normaal geef ik hem s morgens niks... hij draaide al zijn kont toen ik vroeg om achteruit te gaan om rustig zijn eten in de bak te kunnen doen maar stampte naar me, toen heb ik mijn bezem in de hand genomen en hem een flinke tik gegeven hij heeft hem verzet en dus nog een paar tikken gekregen tot hij stopte maar toen ik hem opnieuw probeerde te voederen was hij al een pak kalmer... voelde mij maar verdeeld over die vechtpartij maar vanavond deed hij niks... hopelijk heeft hij onthouden dat hij gewoon kalm moet zijn ipv een angst voor bezems opgedaan...
ik wou er nog even bij zeggen dat ik wel meerdere malen bij hem op de weide ga en dat ik er vanalles mee kan doen zonder dat hij steigert dat het dus enkel om dat eten gaat...dat is toch een teken dat hij niet helemaal de baas is maar dat ik toch het grootste deel te zeggen heb?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:56

het feit dat hij je verder wél als 'leiderfiguur' accepteert bevestigt eerder mijn vermoeden van onzekerheid. waarom zou hij je dán ineens wat doen, terwijl jij verder wel duidelijk een leiderfiguur bent? angst dat het afgepakt wordt, misschien? niet dat een aframmeling met een bezem niet kan helpen nogmaals... hij zal er best mee stoppen, maar er zijn meerdere manieren om dat gedrag te veranderen.

wat is zijn positie in de groep trouwens?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:56

Citaat:

Het gedrag is heel normaal voor een jaarling in de kudde daar slaan ze elkaar ook bij het voer weg maar hij ziet nu jou als bedreiging voor zijn voer dat moet je dus voorkomen.

Dit schreef ik al op de eerste pagina en daarom vind ik dat je eerst eens moet uitproberen op een postieve manier ,negatief gedrag te voorkomen.

Lau_raa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:06

Mijn verzorg pony deed dat ook.. Bij hem hebben ze iedere keer als hij steigerde met de zweep op zn buik tussen zn voorbenen geslagen. Door te steigeren stelt hij zn buik bloot en om dat te laten merken dat dat gevaarlijk voor hem kan zijn, daar een mep verkopen.. Klinkt zielig, maar hij viel ons aan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:18

Lau_raa schreef:
Mijn verzorg pony deed dat ook.. Bij hem hebben ze iedere keer als hij steigerde met de zweep op zn buik tussen zn voorbenen geslagen. Door te steigeren stelt hij zn buik bloot en om dat te laten merken dat dat gevaarlijk voor hem kan zijn, daar een mep verkopen.. Klinkt zielig, maar hij viel ons aan.

waarom viel hij aan? een paard dat aanvalt heeft daar altijd reden voor. ben je eerlijk, duidelijk en standvastig als leider? meestal ligt daar namelijk het probleem bij schijnbaar brave paarden die ineens aanvallen. ik heb het zelf ook meegemaakt, jaren terug. en gelukkig een hoop van geleerd. ik kan je grondwerk aanraden hiervoor, zo leert je paard jouw lichaamstaal beter kennen, en kan je duidelijker voor hem zijn. andersom is dat (vooral) ook zo, en daardoor leer jij je paard ook beter 'lezen'.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:39

Een hengstenketting doet ook wonderen.

Lau_raa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:12

merrieveulen schreef:
Lau_raa schreef:

waarom viel hij aan? een paard dat aanvalt heeft daar altijd reden voor. ben je eerlijk, duidelijk en standvastig als leider? meestal ligt daar namelijk het probleem bij schijnbaar brave paarden die ineens aanvallen. ik heb het zelf ook meegemaakt, jaren terug. en gelukkig een hoop van geleerd. ik kan je grondwerk aanraden hiervoor, zo leert je paard jouw lichaamstaal beter kennen, en kan je duidelijker voor hem zijn. andersom is dat (vooral) ook zo, en daardoor leer jij je paard ook beter 'lezen'.

Hij is mn verzorgpony niet meer. Hij is verkocht, maar we hebben het hem wel afgeleerd voordat ie wegging Lachen. De verzorger voor mij sloeg hem wel eens. Ik heb gehoord van zn vorige baas dat hij nu westernwedstrijden loopt.