Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik snap wel wat je bedoelt, het paard waar ik op rij tikt heel erg aan. Als ze het land in gaat zonder bescherming en ze rent dan worden de achterbenen helemaal dik. Heb ook gehoord dat je met een brief enz. wel dispensatie zou kunnen krijgen als het ernstig is, Ik rij gewoon in met bescherming en haal het vlak van tevoren eraf. Natijd benen afspuiten maarja, daar heb jij niet veel aan
LaFunkyJazz schreef:Die regel is zo, omdat peesbeschermers wonden e.d verbergen.
Weet iemand trouwens hoe het zit als een paard Frans staat, en daarom met peesbeschermers moet rijden. Als diegene dan wel wil starten, is daar dispensatie voor aan te vragen?
Arabendu schreef:LaFunkyJazz schreef:Die regel is zo, omdat peesbeschermers wonden e.d verbergen.
Weet iemand trouwens hoe het zit als een paard Frans staat, en daarom met peesbeschermers moet rijden. Als diegene dan wel wil starten, is daar dispensatie voor aan te vragen?
Artikel 145, lid 4 Disciplinereglement Dressuur
Het gebruik in de ring van bandages, pijpkousen, glijdende martingaal, thiedemanteugel, peesbeschermers, strijklappen e.d. is niet toegestaan, behalve bij een prijsuitreiking. Het gebruik van een slofteugel is alleen tijdens prijsuitreikingen toegestaan in combinatie met een hoofdstel voorzien van enkele trens.
Artikel 41, lid 1c en d Algemeen Wedstrijdreglement
c. Op grond van lichamelijke beperkingen van een paard wordt geen dispensatie verleend.
d. Wanneer een paard vanwege een blessure of aandoening niet conform de reglementaire bepalingen kan worden opgetoomd, wordt hiervoor geen
dispensatie verleend.
Dispensatie-aanvragen voor het starten met beenbeschermers worden dus nooit gehonoreerd.
polly2 schreef:Een kennis van me had een hoefprobleem aan één voorbeen van haar paard. De hoefsmid had dit opgelost, paard had er geen last van, maar mocht absoluut niet met zijn andere hoef hier tegenaantikken, of het ijzer er af trappen. In de weide had het paard daarom om die hoef een springschoen om (en volgens mij de eerste tijd zelfs op stal ook). Rijden was juist goed voor de genezing van het hoorn (beweging-doorbloeding).
Zij heeft met een officiële brief van de veearts en hoefsmid dispensatie gekregen tijdens de periode van het probleem en mocht dus met 1 springschoen om starten in de dressuur.
Als je de juiste wegen bewandeld kun je dus wel wat regelen, maar je moet het wel door deskundigen onderschreven hebben.
Ik heb zelf dispensatie gehad om met één elastische chap te mogen starten, na een breuk, waardoor ik mijn laars niet aankon. Het was in de tijd dat je echt alleen nog maar met laarzen mocht starten. Ik had een brief van de arts en de fysio die de duur daarvan moesten aangeven. Op mijn brief stond ook duidelijk een einddatum vermeld. Als ik dan nog steeds het probleem had gehad, had ik opnieuw dispensatie aan moeten vragen.
Zo werken die dingen...en terecht...
my_travers schreef:Ik vind het helemaal niet ver gezocht! Zulke dingen gebeuren wel. Het is nou eenmaal afgesproken dat het niet mag, klaar.
runningkawa schreef:dan start je simpelweg niet
Emilia schreef:runningkawa schreef:dan start je simpelweg niet
Sorry, vind dit antwoord een beetje kort door de bocht?
Waarom zou een paard zich bij de dressuur wel mogen verwonden en bij het springen niet..Mijn paard heeft geregeld een plekje door de stoten..
OoappeloO schreef:Peesjes en andere dingen om t been verbergen ook het (niet in alle gevallen maar toch zeker wel) onregelmatig lopen van een paard. Dan wordt t opeens erg moeilijk voor de jury!
Dus stop met zeuren, wedstrijden=regels. En toen je je startkaart aanvroeg had je daar maar eens over na moeten denken, en niet als je er mee in hebt gestemd nog gaan zeuren.

runningkawa schreef:Heeft erg weinig met perfect te maken..
Omdat de regels vaak wel bedacht zijn uit het punt van welzijn van het paard.
Met een ongezond paard starten dat niet eens 5 min kan lopen zonder zich open te halen, is nou niet echt de combi waar je op zit te wachten in de wedstrijd sport.
De baas zou uit het oog punt van welzijn moeten bedenken dat rijden op dit moment in wedstrijd verband gewoon geen optie is.