felicity schreef:Ik heb mijn antwoord. Het kan dus wel met een lichte auto en een 2 paards trailer oefenen. Zoeiezo word er niet gereden. En word er stapje voor stapje geoefend.
Hoe ga je het rijden dan oefenen
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
felicity schreef:Ik heb mijn antwoord. Het kan dus wel met een lichte auto en een 2 paards trailer oefenen. Zoeiezo word er niet gereden. En word er stapje voor stapje geoefend.

Dniekje schreef:Hebben wij ook gehad, hele motor van de auto naar de *****.
De auto moest naar de sloop!
ikke schreef:Dniekje schreef:Hebben wij ook gehad, hele motor van de auto naar de *****.
De auto moest naar de sloop!
Olie is goedkoper dan metaal.............
Dniekje schreef:ikke schreef:Olie is goedkoper dan metaal.............
En ik ben niet zo slim.. wat bedoel je?
Dniekje schreef:Bij de garage werd gezegt dat de trailer te zwaar was voor de motor..

imker schreef:Waratje schreef:Als de auto 1300 kg mag trekken, dan kun je er best een normale 2-paardstrailer aanhangen en met één paard geladen wellicht zelfs legaal ermee rijden (niet te zware trailer, niet super zwaar paard en rijbewijs b-e), dus ook ermee oefenen. Verzekeringstechnisch doe ik even geen uitspraak over, want daar zitten altijd wat haken en ogen aan over "eigen terrein" enzo.
Maar als je verwacht dat het paard de polka gaat dansen op de klep en daarmee je auto ook aan het dansen zou zetten, is het misschien handiger om een trekhaak aan een stevige muur te bevestigen en de trailer daaraan te koppelen, heb je helemaal geen auto of rijbewijs voor nodig
ARGH!!
NEE, dat mag niet!
Als je auto 1300 kilo mag trekken en je trailer een max. massa heeft (even uitgaande van een tweepaards) van 2000 kilo, mag je NIET de weg op, ongeacht of je boven de 3500kg uitkomt of niet.
De max. trekkracht van de auto bedraagt nu eenmaal die 1300 kilo en NIET die 2000 kilo die je erachter wil stoppen.
En of je er nu 1 of 2 paarden in zet, dat maakt niet uit. De wegenverkeerswet én de politie kijken daar niet naar: die kijken alleen naar de max. toegestane massa.
Mensenmensen, dit is echt zo'n inschattingsfout die vaak gemaakt wordt.......
Je mag WEL rijden met een wagen die bijv. 1600 kilo mag trekken (zoals bijv. een MB-luxeauto) en dan dus een anderhalfpaards van 1600 kilo max. massa. Dan kom je tot 3200 kilo en mag je ZONDER BE rijden.
pasdedeux schreef:imker schreef:
ARGH!!
NEE, dat mag niet!
Als je auto 1300 kilo mag trekken en je trailer een max. massa heeft (even uitgaande van een tweepaards) van 2000 kilo, mag je NIET de weg op, ongeacht of je boven de 3500kg uitkomt of niet.
De max. trekkracht van de auto bedraagt nu eenmaal die 1300 kilo en NIET die 2000 kilo die je erachter wil stoppen.
En of je er nu 1 of 2 paarden in zet, dat maakt niet uit. De wegenverkeerswet én de politie kijken daar niet naar: die kijken alleen naar de max. toegestane massa.
Mensenmensen, dit is echt zo'n inschattingsfout die vaak gemaakt wordt.......
Je mag WEL rijden met een wagen die bijv. 1600 kilo mag trekken (zoals bijv. een MB-luxeauto) en dan dus een anderhalfpaards van 1600 kilo max. massa. Dan kom je tot 3200 kilo en mag je ZONDER BE rijden.
Dit klopt ook niet! Je mag niet met een wagen v 1600 kilo een anderhalf van 1600 kilo zonder BE rijden WANT EEN TRAILER IS EEN DUBBELASSER en dubbelassers mag je alleen met BE rijden

(voor het tweede plan dus
)
Succes met oefenen trouwens Margreet schreef:Ik ben voor(voor het tweede plan dus
)
superwoman schreef:De openbare weg moet zo veilig mogelijk zijn.
Want ben je wel verzekerd als je met en te zware combinatie rijdt?
Als ik bijv in een vrachtwagen stap, zonder C-rijbewijs én een vreselijk ongeluk veroorzaak?
ikke schreef:superwoman schreef:De openbare weg moet zo veilig mogelijk zijn.
Want ben je wel verzekerd als je met en te zware combinatie rijdt?
Als ik bijv in een vrachtwagen stap, zonder C-rijbewijs én een vreselijk ongeluk veroorzaak?
Dan trekt de verzekering zich terug en kun je alles zelf ophoesten. Kun je dus de rest van je leven alle leuke dingen vergeten........