Mag je een 2 dagen oud veulen al leren vast te staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Re: Mag je een 2 dagen oud veulen al leren vast te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:47

Ja, het werkt wel!

Even offtopic, kan iemand mij de link geven van de JITP ? Geld, geld!

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:50

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:55

Beetje Offtopic:
Ik zag laatst iets op een wedstrijd, dat was echt zielig gewoon.
De moeder van dat veulen was een proef aan het rijden, en het veulen stond gewoon los in een 2 paards kar! zonder tussenschut!
Dus dat veulen bonkt tegen de wanden aan, en die klapte de heletijd om, en hij wou boven bij de trailer, bij de klep, daar wou hij eruit springen! Want mams was natuurlijk weg!
Die benen kwamen er steeds overheen, en dan viel hij weer achterover.
Echt zielig, ik en m'n instructrice met wie ik mee was te groomen stonden er van te kijken.
Dat mensen zo met hun dieren omgaan, er zat tenslotte gewoon bloed aan de klep!!
En die man komt er doodgewoon aanlopen; Ooh dat doet hij al 10 wedstrijden lang!

We hebben er een heletijd bijgestaan om hem te kalmeren, maar het was echt een zielig gezicht gewoon.
Waarom zetten ze hem dan niet vast? Of laten ze hem lekker thuis, ik weet natuurlijk niet in wat voor omstandigheden die mensen zitten, maar dan laat je toch iemand even met dat veulen lopen ofzo? Hij kan zich wel helemaal openhalen zo!

Ik heb verder niks met die mensen te maken, maar ik vind dat gewoon wreed, dat beestje was echt in paniek en het zweet stond overal!

Maargoed, *zucht* weer ontopic.
Laatst bijgewerkt door Ingeltje op 26-05-07 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:56

Jeetje. Soms is de paardenwereld toch zo hard. Het gaat toch nog steeds om dieren.. Ik begrijp er soms niks van..

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:59

Lijkt mij totaal onzinnig om met een twee dagen oud veulen hier al mee te beginnen.
Als ie nou twee maanden was, dan was het een heel ander verhaal......

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:18

Ik vind het wel ok om een 2 jarig veulen een halster om te doen! Jong geleerd is oud gedaan. Vastzetten kan maar dan met de moeder ernaast. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt dus goed bezig!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:22

sorry jarig moet dagen worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 08:24

Ldinalover schreef:
Waarom zetten ze hem dan niet vast? Of laten ze hem lekker thuis, ik weet natuurlijk niet in wat voor omstandigheden die mensen zitten, maar dan laat je toch iemand even met dat veulen lopen ofzo? Hij kan zich wel helemaal openhalen zo!

Dat vind ik dus ook gewoon misdadig. Je kiest of voor een veulen, of voor het rijden van wedstrijden. Helaas willen teveel mensen nog beide. Als je voor een veulen kiest, neem dan ook de verantwoording en laat ze lekker met rust! Helemaal als dit al 10 wedstrijden zo ging, is dat toch belachelijk dat ze geen konsekwenties nemen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:07

lindake schreef:
Ik vind het wel ok om een 2 jarig veulen een halster om te doen! Jong geleerd is oud gedaan. Vastzetten kan maar dan met de moeder ernaast. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt dus goed bezig!

onzin. het gaat eerder om de manier waarop dan wanneer je iets oefent. je kunt er beter langer over doen met goede voorbereiding, dan het snel voor elkaar hebben dmv een dwangmethode.

xXPalerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:50

Ik laat me veulens altijd eerst lekker spelen enzo, nog nergens zorgen over. Na ongeveer 3 weken ofzo probeer ik af en toe halstertje om en af te doen. En als het allemaal goed verloopt eerst met het veulen gaan lopen. En als ik denk dat het kan, en het veulen het kan dan probeer ik hem vast te zetten, maar met mama dicht in de buurt.

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:08

wat ZIELIG!!! dat vind ik echt stom, een veulen hoort vrolijk rondt te huppelen en NIET aan een paal vast te staan!!! Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:09

@ TOmmieliev, ik krijg het vermoeden dat je een SA hebt. ik ruik penny.

xXPalerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:19

Ldinalover schreef:
Beetje Offtopic:
Ik zag laatst iets op een wedstrijd, dat was echt zielig gewoon.
De moeder van dat veulen was een proef aan het rijden, en het veulen stond gewoon los in een 2 paards kar! zonder tussenschut!
Dus dat veulen bonkt tegen de wanden aan, en die klapte de heletijd om, en hij wou boven bij de trailer, bij de klep, daar wou hij eruit springen! Want mams was natuurlijk weg!
Die benen kwamen er steeds overheen, en dan viel hij weer achterover.
Echt zielig, ik en m'n instructrice met wie ik mee was te groomen stonden er van te kijken.
Dat mensen zo met hun dieren omgaan, er zat tenslotte gewoon bloed aan de klep!!
En die man komt er doodgewoon aanlopen; Ooh dat doet hij al 10 wedstrijden lang!

We hebben er een heletijd bijgestaan om hem te kalmeren, maar het was echt een zielig gezicht gewoon.

Ik heb verder niks met die mensen te maken, maar ik vind dat gewoon wreed, dat beestje was echt in paniek en het zweet stond overal!

Maargoed, *zucht* weer ontopic.

De pony die ik eerst altijd reed was ook altijd dragend, was een fok merrie. En 1 keer had ik een selectie wedstrijd toen het veulen nog niet oud genoeg was om alleen thuis te blijven. Dus hadden we hem mee, wij hebben gewoon een 1 paards trailer. We hadden het veulen aan een touw vast staan in de trailer met hooi erbij. Het veulen was oud genoeg om hooi en soms wat brokken te eten. Ik reed dan even de proef en dan ging de pony weer bij het veulen op de trailer. En dan mocht het veulen ook gewoon los staan als mama er was. Ik heb toen ook geen parade mee gereden. Alleen me 2 proeven. Het veulen was heel rustig op de trailer en mama hinnekte af en toe. Maar het veulen was ook wel oud genoeg om even alleen te zijn. Maar niet lang genoeg om thuis te blijven.
Ik vind dat je zo iets alleen kan doen als je zeker weet dat het veulen even zonder moeder kan. En dat hij geen gevaar loopt om zich ergens open te halen of dat er ergere dingen met hem kunnen gebeuren. Je moet altijd uitkijken met zulke dingen.
Is mijn mening.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:23

Nou ik heb op school gehoord dat wat je met een veulentje de eerste 24 uur doet ze dat nooit meer vergeten!
Dus er was dus iemand die de veulentjes op 1 dag oud vastzette, een zadeltje (pinokkio ding) op de rug legte (wel los)
Enz.. enz..

Nou gaat mij dat toch wat te ver hoor.

De eerste dag troetel ik alleen wat (hihi)
En na een weekje doe ik eens voor de gein een halstertje om!
Gewoon eventjes omdoen en meteen weer af doen!

En na een paar weken als het los naar buiten doen moeilijker gaat. (veulen de merrie niet meer zo makkelijk volgt) dan doe ik er een touwtje aan.
Maar ik trek er niet aan of iets dergelijks.. meestal volgen ze je wel.
En het ene veulen doe ik dat sneller dan het andere veulen.
Het 2de veulen van Omber was een wat gevoelig zacht typje dus daar heb ik de eerste maanden alleen maar heerlijk mee gekroelt!

Als ze bij mama weggaan hoeven ze eigenlijk pas inprincipe aan een touwtje te kunnen lopen.
En tussen een half jaar en 3 jaar oud herhaal ik alleen af en toe meelopen aan touwtje en een keer een borsteltje erover en hoefjes uit krabben.

Maar ik ga zoiezo niet langer met hem bezig dan een paar minuutjes, laat ze maar lekker spelen en jong zijn!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:48

tOmmieliev schreef:
wat ZIELIG!!! dat vind ik echt stom, een veulen hoort vrolijk rondt te huppelen en NIET aan een paal vast te staan!!! Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut Ach gut

Ja, en dat vinden ze hardstikke leuk! En dan gaan ze overal rondkijken, en dan word moeders helemaal gek... Maar dat maakt niet uit, want het veulen is vrolijk. En als jaarling moet hij nogsteeds vrolijk rond huppelen en als 2 en 3 jarige ook, en dan heb je ineens een 4jarige van 1.70 die niets gewent is... GOED PLAN!

Ontopic: Ik zet veulens vanaf een week of 5 vast. Als ze dan gaan hangen en vallen merken ze t vanzelf, leren ze t ook direct af.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:34

Ieder zo zijn mening he Knipoog

Haha merrieveulen, ik ruik penny Tong uitsteken
Zie ook in dr onderschrift, hij is een arabier hengst maar bij mij issie wel lief!!

Ja vast.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:45

Mijn veulens leren het spelenderwijs. Niks vast zetten en laten hangen.
Dat dat voor sommige mensen werkt, moeten ze zelf weten. Ik zou niet het risico willen lopen dat ze letsel oplopen.
Gedurende het opgroeien krijgen ze regelmatig halster om. Ze leren mee te lopen aan halster en touw. Beentjes geven enz enz. Het vast zetten geeft daarna dan bij mij nooit problemen. Dus hoeven ze ook niet via een hangmethode het te leren.
Maar ieder zijn eigen ding.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:47

Ze doen t 1x, weten voor hun hele verdere leven dat t geen zin heeft...

Daarbij, t zijn fjorden, die kunnen wel wat hebben. Een veulen in de wei loopt meer risico.

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:57

Die van ons heeft na een week een halster omgedaan en Heeft na 2 dagen oefenen gewoon meegelopen aan het halstertouw. Vork
Vastzetten doen we nog lang niet nergens voor nodig pas alstie van zijn moeder af gaat , gaat ie leren vast staan Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:00

daantjuhhh schreef:
Nou ik heb op school gehoord dat wat je met een veulentje de eerste 24 uur doet ze dat nooit meer vergeten!
Dus er was dus iemand die de veulentjes op 1 dag oud vastzette, een zadeltje (pinokkio ding) op de rug legte (wel los)
Enz.. enz..

Dr. Miller zegt dat de eerste 2 uur na de geboorte het belangrijkste zijn. Hij oefent in die periode o.a. ook het desensibiliseren met de scheermachine en met plastic zakjes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:02

Cassidy schreef:
daantjuhhh schreef:
Enz.. enz..

Dr. Miller zegt dat de eerste 2 uur na de geboorte het belangrijkste zijn. Hij oefent in die periode o.a. ook het desensibiliseren met de scheermachine en met plastic zakjes.

Verschikkelijk...

Wij gaan pasgeboren babies toch ook niet beschrijven met pen omdat ze die nog veel nodig gaan hebben...

Danii16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:15

wat belachelijk zeg..
nou wat ze de 1ste dag meemaken vergeten ze misschien niet.. maar wat als dat veulen gaat hangen of weet ik veel wat..
dan kan je hem nooit meer vast zetten..
een veulen moet veulen kunnen zijn..
dus lekker bij ze mamma laten en met rust laten.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:27

Niet aanvallend bedoeld, maar Cassidy, heb je ook een eigen mening?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:31

kas_flower schreef:
Niet aanvallend bedoeld, maar Cassidy, heb je ook een eigen mening?

die had ze al gegeven!

OP mijn bericht gaf ze alleen informatie die mijn bericht aanvulde!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:33

O okee, omdat alles via Dr. Miller gaat, maar ik bedoel niet dat het verkeerd is als je iemand volgt zegmaar Tong uitsteken