helppppp!! eigen pony als ouders gescheiden zijn!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: helppppp!! eigen pony als ouders gescheiden zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:29

ik ben blij dat je inziet dat €300 per maand héél véél geld is! als je moeder alleen woont met jou mag ze wel een heel net salaris hebben om haarzelf en jou netjes te kunnen onderhouden. Mijn vriend woont alleen en die heeft een eigen huis, die is per maand €1200 kwijt aan vaste lasten. (dat ben je dus elke maand kwijt om zoiezo alle rekeningen te betalen). Aangezien jij nog minderjarig en schoolgaan bent, tel ik er voor het gemak even €400 bij op voor jou (eten, kleding, sport, meer vaste lasten, verzekeringen etc) dan kom je dus al boven de €1600 uit per maand... en dan doe je nog geen speciale dingen ofzo..
het minimumloon is €1300, dus dan moet je moeder behoolijk goed verdienen...

ik geef deze cijfers niet om je te pesten, maar ik wil je alleen duidelijk maken dat die €300 echt héél veel geld is per maand.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:29

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 11 was. Mijn vader wilde sowieso niks betalen voor ons laat staan een pony. Verder was er gewoon geen geld voor een pony.
Heb dus vanaf mijn 12e gewacht en zo'n beetje van mijn eerste maandsalaris toen ik 26 was, een paard gekocht. (had al wel wat spaargeld)

Dus, zoek een verzorgpony, zorg dat je je diploma haalt, ga studeren en zorg dat je een goede baan vindt. Dan kun je zonder problemen en helemaal zelf een paard betalen.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:02

Mijn ouders zijn ook gescheiden en ik heb een NRPS en een Shetlander. Ik werk 18 uur per week naast mijn school en het onderhouden van mijn pony's.

Ik betaal bijna alles zelf, mijn vader betaalt alleen 100 euro p.m. voor de stalling.

Verder is het handig om idd wat geld achter de hand te hebben voor het geval dat. Mijn pony heeft nu een rugblessure en al haar hoofd gestoten en been open gehaald dus ik ben in totaal al iets van 400 euro kwijt aan de dierenarts in 2 maanden en dan heb ik de rugblessure nog niet eens laten behandelen, maar alleen laten onderzoeken!

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:58

Rachaell schreef:
nann_CCU schreef:
Ik zag ook in je profiel dat je 14 bent, (niks er tegen hoor) Maar is een arabisch volbloed dan wel goed als eerste paard? Niet alle volbloeden zijn hetzelfde hoor. Maar het zijn niet de makelijkste paarden. Kan je dan tog beter een paard nemen dat iets rustiger is qua doen en laten? Maar als jij vind dat je er klaar voor bent, heb ik er niks op tegen hoor. En ik (naja mijn ouders) zijn ook wel ongeveer 600 voor Christy per maand kwijt hoor. Cora denk ik 300. Maar ik heb les, christy moet om de 6 weken nieuwe ijzers, stalgeld, veearts, en dan ook nog elk jaar een nieuwe deken, (dat hoeft niet, maar dat doen we wel. Of hij moet er echt nog goed uitzien) Maar Cora is niet zo moeilijk. Die hoeft geen ijzers, en heb ook bijna geen veearts kosten. Dus, als jij vind dat je er klaar voor bent, kan je dat ook tegen je moeder zeggen ofzo. Naja ik wens je succes! Haha!
Als ik jou was zou ik hem niet op een manege stallen. Maneges kosten al wat duurder dan privestallen. Niet alle hoor, maar ik zou dus wel als je een paard mag, even goed met je moeder opzoek gaan naar een stalletje. Vork

hee ja ik ben indd 14 haha, maar ik vind arabische volbloeden echt gewoon helemaal superrrr. k weet niet wat het is maar ze trekken me gewoon. Ik rij nu ook best een pittig beestje en dat gaat heel goed. En de manege waar ik hem dan zou stallen staan heeel veel pensioners.. het is echt gezellig waar ik nu rij.
bedankt voor je advies:P hihi.

Best wel off topic eigelijk Vork
maar als je een arabier wilt moet je die gewoon nemen hoor, ik neem er ook 1 binnenkort.

mijn ouders zijn dan niet gescheiden maar we we in een rijtjeshuis en hebben gewoon 1 auto ( en mijn moeder werkt niet alleen mijn vader) dus ook niet super rijk ofzo.
Ik ben ook 14 en heb ook 1 eigen pony, maar die deel ik met iemand anders.
Voor jou zou dat ook de ideale oplossing zijn, gewoon met je allerbeste vriendin en zorg dat je goede afspraken maakt.
Alles is dan gelijk de helft goedkoper! Haha!

Op onze pensionstal kost de stalling 175 euro : 2 = 87.5 euro per maand!

Alles wordt gedeeld, hoefsmid en DA en ook de spullen.
Alleen het nadeel is dat je het rijden moet delen, of elke dag samen ieder 1 half uurtje of je deelt de week, houd je ook nog tijd voor je school maar kan je toch zo'n 3 a 4 dagen rijden per week.

En als je een keer niet kan of op vakantie moet sta je er niet alleen voor Haha!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:02

Gewoon er zelf voor gaan werken
Is je probleem meteen opgelost

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:05

KiWiKo schreef:
Bonaire schreef:
Stalling randstad (den haag) is vaak rond de 300 euro..

ik betaal 370 euries elke maand joh! Lachen

Pfoe Gaaaap Ik woon in friesland, gewoon ergens in een klein dorpje.
Maar op mijn pension stal betaal ik voor mijn shet 50€ voor een
pony betaal je 125€ en een paard 150€ En dan is ook nog alles
inclusief; Voeren, stal uitmesten water geven, evt. dekens wisselen etc!

Maar idd zal aan de randstad wel veel duurder zijn. Knipoog

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:08

Citaat:
Pfoe Gaaaap Ik woon in friesland, gewoon ergens in een klein dorpje.
Maar op mijn pension stal betaal ik voor mijn shet 50€ voor een
pony betaal je 125€ en een paard 150€ En dan is ook nog alles
inclusief; Voeren, stal uitmesten water geven, evt. dekens wisselen etc!

Maar idd zal aan de randstad wel veel duurder zijn. Knipoog

ik woon ook in friesland alles bij elkaar kost ook maar 150€
en zonder stal 50€
kun je zien wat voor verschil dat is Clown

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:10

Stalling zal bij jou wel duurder zijn dan hier, omdat land bij jou een stuk schaarser is. Maar ik denk zeker niet dat je rond de 600 euro per maand zit! Zelfs niet met hoefsmid erbij.
Hier in Overijssel betaal ik op de stal waar ik nu sta 150 euro per maand, als de hoefsmid komt, komt er 60 euro bij op. (Oude pensionstal 200 per maand aan stalgeld).

Wel zou ik er nog eens goed over nadenken. Je koopt wel een paard, kan je aan goede begeleiding komen en kun je goede lessen volgen? Wat heeft je pensionstalling allemaal te bieden, is er ook een stuk land waar je toekomstige paard/pony in kan lopen? Of laat je haar de hele dag op stal staan behalve als je er bent? (Ik hoop van niet). Ik zou van de gegevens die ik je net gegeven heb en wat je zelf denkt nodig te hebben, opnieuw een begroting gaan maken. Maar bedenk wel dat je moeder het betaald en zelf een paard hebben is een luxe!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:11

hmm ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen als ze het niet zouden willen doen.
Het betekend toch dat er meer moeilijkheden zouden kunnen komen tussen hun als er ooit iets fout gaat, ik kan me voorstellen dat ik dat als gescheiden ouder niet zou willen....
ik zou ze niet proberen te dwingen, heb een beetje respect voor je ouders gevoelens.
Verder als ze het aanbied zou ik het natuurlijk aannemen.
En probeer er zelf ook wat voor te doen, ga zelf werken ofz Knipoog dan kom je een heel eind

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:27

Ik vind je echt ontzettend egoïstisch en verwend overkomen. Ten eerste heb je geen enkel besef van wat jouw moeder allemaal aan kosten kwijt is, dus het is al helemaal niet aan jou om te 'beslissen' of jouw moeder dit kan missen of niet. Ze is waarschijnlijk al 600 euro p.m. aan jou kwijt. DUs die kosten voor een paard kan ze er dan echt niet bij hebben hoor! Tenzij ze de directeur van de abn is ofzo.

En trouwens, wat denk je dat een paard kopen wel niet kost!? 2000 euro moet je toch wel minimaal rekenen, zeker als je al een volbloed zou willen hebben, bovendien heb je dan nog een zadel/hoofdstel/dekjes/halsters/dekens/etc. nodig, wat denk je dat dat kost!? Je eist dus van je ouders dat ze hun zorgvuldig aangevulde spaarrekening maar plunderen, omdat jij hebt bedacht dat je zo nodig een paard moet hebben!?

Ten 2e ben je nog maar 14, ga eerst maar eens bewijzen dat je de verantwoordelijkheid aankan en dat je niet over anderhalf jaar geen zin meer hebt om naar je paard te gaan. HEt feit dat je met zo'n topic aan komt kakken bewijst al dat je er nog lang niet aan toe bent, ga je schamen!

Ten 3e als je alleen maar op de manege rijdt, kun je beter voor een wat makkelijker paard kiezen en niet meteen voor een arabische volbloed (je wilt zeker ook het liefst een 4-jarige?)

Ten slotte, ga eerst zelf maar werken om dat geld bij elkaar te krijgen, als je zelf je geld verdient kun je het ook gaan betalen.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:52

Kom op mensen wel aardig blijven doen! Ik snap haar wel, maar het is gewoon een lastige situatie! Je moet eigenlijk gewoon een verzorgpaard/bijrijdpaard gaan zoeken waar je alles mee mag en kan doen en desnoods wat mee betalen, of op een manege een paard leasen, allemaal even leuk alleen heb je geen hoefsmid en DA kosten etc.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:01

Kieffer schreef:
Rachaell schreef:
Jullie hebben allemaal indd wel gelijk met wat jullie zeggen over het inkomen van mijn moeder enzo en de rest..
Nu weet ik in iedergeval wel iets meer..

Kijk, dat is wijsheid!
Als je echt zo graag een paardje wilt, dan komt dat er op een dag echt wel! Geniet nu van de vrijheid die je hebt en van het paardje dat je kan rijden, een bijrijdpaard is ideaal, daar heb je minder lasten van dan als het je eigen paard zou zijn, geloof mij maar!
Neem de tijd voor je school en je evt. vervolgopleiding. Investeer tijd en moeite in je toekomst, op een dag betaald dat zich allemaal terug. Als je later een leuke baan hebt, een huisje, een auto'tje en misschien dus ook wel een paard, dan ben je blij met alle moeite die je er voor gedaan hebt Lachen

Ja

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:22

@hyppolyte
Ik vind dat je wel even mag dimmen hoor!
Ze is gewoon een paardenliefhebber met een droom, namelijk een eigen paard willen hebben.

Het is haar al (vriendelijk) wijsgemaakt dat haar moeder wel bijna rijk mag zijn wil ze dit alles kunnen betalen. Maar ze zoekt gewoon een oplossing o.i.d

Mijn tip is:
Maak een hele serieuze begroting. En dan niet even de stalkosten en smid ed. Néé, álles!
Wat wil je uitgeven aan een zadel, hoofdstel enz, aan het paard zelf, aan de lessen, wil je wedstrijden rijden? Dan dat er ook bij opzetten. Dit hoef je echt niet in 3 minuten klaar te hebben. Ga even echt alles goed langs, mis niks. En dan kun je alles bij elkaar op gaat tellen en het aan je ouders laten zien. Misschien wil je moeder erover nadenken en ziet ze hoe graag jij dit wilt. Of ze blijft bij haar punt, namelijk: het is te duur (wat ik denk ik denk.. maargoed, wie ben ik?). Ook kun jij je meteen realiseren hoeveel geld een paard en alles erom heen kost.

Heel veel succes. Maar wees niet boos/verdrietig als het niet mag. Begrijp je moeder wel, want het is echt heel wat.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:04

Probeer nog voordat je een paard koopt een bijrijder te vinden die wil meebetalen in de kosten.
En een paard onderhouden kost als het goed is je geen 600 euro per maand!!
Als je dat betaalt doe je iets echt niet goed. Als je 370 euro per maand aan stallingskosten betaalt ben je echt gek.
Ik woon in de randstad (vlak bij leiden), ik betaal nu 75 euro per maand voor een weiland, en binnenkort stal ik hem ergens anders waar hij in de wei kan staan en een stal heeft en dat kost me 110 euro per maand.Extra kosten zijn dan nog het stro voor zijn stal, summerfit koeken, inenting en wormspuiten. Als je een niet al te brak paard hebt zijn de veearts kosten verwaarloosbaar, alleen inentingen.
Misschien kun je eerst een stalling gaan zoeken die betaalbaar is, dat aan je ouders voorleggen, en dan pas een paard kopen?

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 16:20

Bedankt voor al deze tips en oplossingen enzo! echt super.
Jammer dat sommige mensen zo boos reageren..

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 16:27

@hessy8: zoo ja dat is ook wel een goed idee! maar stel nou dat je ruzie krijgt met die vriendin? wat dan? dan heb je toch geen zin meer om samen een paard te delen?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:52

Rachaell, ik zou ook nooit een pony delen. ik ken hester ook en ik vond het ook erg knap dat hun dat wel kunnen/konden!

zou het je niet aanraden iig

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:49

@Rachaell: Ik zou zelf ook nooit een pony delen, ooit wilde ik dat met iemand doen, maar diegene was toen van de manege weg gestuurd, omdat haar ouders de rekeningen van de lessen niet betaalden. Nou toen was ik wel heeeeeeel erg blij dat ik geen pony met haar deelde.

Ik hoop echt voor je dat je ooit er één krijgt en vooral een arabisch volbloed. Haha!
En wat hier iemand zei dat het niet verstandig is om het als je eerste paardje te kopen, klopt helemaal niet. Kijk maar naar mijn arabisch volbloedje hij is zo mak als hij wezen kan. Tong uitsteken

Danii16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:56

ik denk dat 600 euro erg veel geschat is hoor.
ik sta op een stal voor 175 met alle voorzieningen incl. vlas,hooi,stro,biks.
en dan 1x per 2maanden naar de hoefsmid en wormenkuur,
en bij nood de veearts.
Ik betaal ong. 200 a 250 euro per maand.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:38

Ik heb me redelijk zitten verbazen over sommige opmerkingen die geplaatst zijn, hoe kun je nu serieus ingaan op evt. manieren waarop ze haar moeder zou kunnen overhalen?
ALs je er vanuit gaat dat haar moeder boven modaal zit qua inkomen, dan is het nog niet te doen, als haar vader zo gek is om mee te betalen, dan zal het iets makkelijker worden. Maar dan nog heb je een startkapitaal nodig voor de aanschaf van het paard en het harnachement. Iedereen in dit topic gaat daar echt volledig aan voorbij.

Ja ik reageer wat fel, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ze moet zich realiseren dat het momenteel gewoon niet haalbaar is en dat ze haar doelen voorlopig in ieder geval zal moeten bijstellen. Het is helemaal niet erg om te dromen, maar ze moet zich wel beseffen dat het bij een droom zal blijven (voorlopig).
Qua maandelijkse kosten kom je toch zeker wel aan 300 euro, zelfs met een goedkope stalling, je zult toch steeds iets moeten reserveren voor dingen als de hoefsmid, wormenkuren, DA bezoek. ALs je mazzel hebt dan heb je niet al te vaak DA kosten, maar slechts 1 bezoekje kost al gauw een paar honderd euro, daar moet je wel een potje voor hebben.

Bovendien heeft ze pas sinds maart een verzorgpaard, laat haar dat eerst proberen en kijken hoe dat gaat, er komt toch wel wat meer kijken bij het hebben van het eigen paard, maar een vp is een goed begin. Tevens is het zo dat heel veel meiden die rond deze leeftijd een paard krijgen, er vaak na een paar jaar een beetje klaar mee zijn omdat ze in een andere fase van hun leven komen waarbij andere dingen interessanter zijn. Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar het komt wel heel regelmatig voor, in dat geval heeft moeders dus voor jan met de welbekende korte achternaam een paard gekocht en krom gelegen om het te verzorgen, om het vervolgens weer te moeten verkopen.

Conclusie is dus; wacht tot je een jaartje of 10 ouder bent, ga eerst die opleidingen doen, zoek een knappe baan en koop een paard. Ik neem trouwens aan dat je tegen die tijd ook wel op jezelf wilt en je rijbewijs wilt gaan halen, dat kost ook klauwen met geld.

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 21:27

't is maar hoe je het bekijkt he;)

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:33

Als je moeder nee zegt is het ook nee... niet gaan door zeuren anders kun je het wel helemaal vergeten. Je moeder is waarschijnlijk al genoeg kwijt aan vaste lasten en jou school en is vast aan het sparen als jij straks boekengeld enz moet gaan betalen en misschien gaat studeren. Daarbij kan ik me voorstellen dat jou moeder haar zuurverdiende geld niet wil uitgeven aan een paard maar aan iets voor haarzelf of jullie beiden. Mijn ouders zouden het ook kunnen betalen maar dan houden we ook niks over.. en ik wil niet dat mijn ouders krom liggen om voor mij een paard te kopen en te onderhouden.. absoluut niet. Wacht nog een paar jaar tot dat je zelf kunt bijdragen en geniet nu van je verzorgpaard.. daar ben je tenminste meer de lusten dan de lasten van en kan je wennen aan het verantwoordelijkheid nemen voor een dier.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:39

Paardrijden blijft een hele dure hobby. Maar ik denk eerlijk gezegd dat je met een volbloed ook wel meteen weer wat meer geld kwijt bent. Niet vervelend bedoeld maar daar komen wel veel kosten bij, die moeten meer dekens, zijn vaak heter en kwetsbaarder. (ik bedoel mijn volbloedje moest altijd onder dekens in de winter, was vaak gestresst waardoor ze zichzelf op lag te hitse en weer verwoningen opliep) als ik haar dan vergelijk met de haflinger van de buren die ook gewoon M2 liep. Die stond bij een boer, kost veel minder in de maand, is wel minder luxe natuurlijk. Zo`n paarden zijn sterker(in de zin van buitenstaan ect.) en zijn minder bewerkelijk.
Misschien dat je daar beter eerst mee kunt beginnen. Ik denk dat een Volbloed ook gelijk weer heel wat meer geld kost

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:03

Ik zou zeggen neem een krantewijk en ga sparen zo zien je ouders ook dat je er serieus mee bezig bent en er zelf ook graag moeite voor wilt doen. Vind zo in zo dat de jeugd van tegenwoordig (zeg ik als miep van 25 hahah) wel erg verwend is en word. Ik had zelf ook al jong een eigen paard maar ik moest in ruil daarvoor elk weekend mijn vaders auto wassen en mn moeder helpen met huishoudelijke klusjes helaas is door de scheiding van mijn ouders toen het zo gelopen dat mijn pony juist weg moest. Nu ben ik zelf oud genoeg en betaal mn eigen paard maar je vergist je er snel in wat er allemaal bij komt kijken. Die van mij had slokdarmverstopping in het weekend dat is ook kassa even de veearts laten komen al die dingen tellen ook mee.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:27

hyppolyte schreef:
Ik heb me redelijk zitten verbazen over sommige opmerkingen die geplaatst zijn, hoe kun je nu serieus ingaan op evt. manieren waarop ze haar moeder zou kunnen overhalen?
ALs je er vanuit gaat dat haar moeder boven modaal zit qua inkomen, dan is het nog niet te doen, als haar vader zo gek is om mee te betalen, dan zal het iets makkelijker worden. Maar dan nog heb je een startkapitaal nodig voor de aanschaf van het paard en het harnachement. Iedereen in dit topic gaat daar echt volledig aan voorbij.

Ja ik reageer wat fel, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ze moet zich realiseren dat het momenteel gewoon niet haalbaar is en dat ze haar doelen voorlopig in ieder geval zal moeten bijstellen. Het is helemaal niet erg om te dromen, maar ze moet zich wel beseffen dat het bij een droom zal blijven (voorlopig).
Qua maandelijkse kosten kom je toch zeker wel aan 300 euro, zelfs met een goedkope stalling, je zult toch steeds iets moeten reserveren voor dingen als de hoefsmid, wormenkuren, DA bezoek. ALs je mazzel hebt dan heb je niet al te vaak DA kosten, maar slechts 1 bezoekje kost al gauw een paar honderd euro, daar moet je wel een potje voor hebben.

Bovendien heeft ze pas sinds maart een verzorgpaard, laat haar dat eerst proberen en kijken hoe dat gaat, er komt toch wel wat meer kijken bij het hebben van het eigen paard, maar een vp is een goed begin. Tevens is het zo dat heel veel meiden die rond deze leeftijd een paard krijgen, er vaak na een paar jaar een beetje klaar mee zijn omdat ze in een andere fase van hun leven komen waarbij andere dingen interessanter zijn. Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar het komt wel heel regelmatig voor, in dat geval heeft moeders dus voor jan met de welbekende korte achternaam een paard gekocht en krom gelegen om het te verzorgen, om het vervolgens weer te moeten verkopen.

Conclusie is dus; wacht tot je een jaartje of 10 ouder bent, ga eerst die opleidingen doen, zoek een knappe baan en koop een paard. Ik neem trouwens aan dat je tegen die tijd ook wel op jezelf wilt en je rijbewijs wilt gaan halen, dat kost ook klauwen met geld.

hmm ik vind dit wel een beetje overdreven

1 je leert er veel van als je een eigen paard hebt, en 10 jaar wachten lijkt me nogal lang..

2 je moet inderdaad wel genoeg van paarden weten (en anders een cursus bij bv knhs volgen of ruiterbewijs etc) zeker als je moeder geen/ weinig verstand van paarden heeft (dit was toch zo? of vergis ik me) een eigen paard is geen speelgoed en op een manege leer je niet altijd goed hoe je een paard moet verzorgen

3 het kan wel op zich als je zelf bv een baantje neemt(zoals al eerder genoemd geloof ik) en een goedkoop paard, je hoeft echt niet elke maand nieuwe dekens en dekjes en setjes etc te kopen een startset hoeft niet perse duur te zijn en stalling ook niet, desnoods koop je een steviger paard (zou ik doen) welke niet perse op stal hoeft te staan, zodat je ook weidegang kan zoeken of een wei (is een stuk goedkoper) met bv schuilstal. in zo een geval moet je er wel elke dag zijn voor je paard, het is niet zo dat ie dan eten krijgt van anderen, maar als je dat er voor over hebt wil het wel zeggen dat je het echt wilt.(op mij komt ik wil een arabier in een pensionstal waar ze hem 3x per dag voeren en waar alle faciliteiten zijn en een heleboel gezellige mensen een beetje over als verwend en een beetje onwetend, maar ik kan me vergissen Bloos )

4 ook wedstrijden hoeft niet perse direct je kan ook gewoon een paar wedstrijden bij een manege ed doen.

tsja voor de rest jij en je moeder moeten zelf bepalen of zoiets haalbaar is voor jullie lijkt mij.

o ja over beginkosten van een paard aanschaffen, er zijn veel mensen met paarden en die hebben lang niet allemaal een extreem hoog inkomen, dat is dus wel mogelijk en als je later stopt (zou kunnen) kun je het paard altijd nog verkopen.