Paard bang voor zadel en hoofdstel!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Paard bang voor zadel en hoofdstel!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:43

@Nadya: mijn dochtertje is 6. Zij rijdt sinds haar 4de jaar en wet heel erg goed dat de verzorging op de eerste plaats komt. En als er problemen zijn, dan kijken we eerst wat er mis is gegaan van ruiter naar paard en niet andersom. Ik ben dan wel geen natural, maar ik ben ook behoorlijk fanatiek als het gaat om de manier van omgaan met paarden. Ik kan me zó druk maken over mensen die een paard behandelen als een fiets. Met rijden vind ik het zo belangrijk dat je beseft dat het toch wel een enorme gunst is dat een paard je op zijn rug laat rijden. Dat wil niet zeggen dat je nooit eisen mag stellen of corrigeren waar nodig, maar dit gaat wel op basis van respect.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:44

verography schreef:
nadya: dit is allemaal heel goed en leuk en aardig. Helaas heeft niet heel Nederland de beschikking over een eigen paard en er zijn zeker maar weinig ouders met net zoveel verstand van paarden als jou. Denk zelfs dat 9/10 paardrijdende kinderen ouders hebben zonder verstand van paarden.

Dus je mag van een kind niet verwachten dat ze respect hebben voor een paard? Als een kind oud genoeg is om te rijden, mag je er ook gevoeglijk vanuit gaan dat ze oud genoeg zijn om te beseffen dat een paard een dier is en geen ding.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:46

chevax schreef:
verography schreef:
nadya: dit is allemaal heel goed en leuk en aardig. Helaas heeft niet heel Nederland de beschikking over een eigen paard en er zijn zeker maar weinig ouders met net zoveel verstand van paarden als jou. Denk zelfs dat 9/10 paardrijdende kinderen ouders hebben zonder verstand van paarden.

Dus je mag van een kind niet verwachten dat ze respect hebben voor een paard? Als een kind oud genoeg is om te rijden, mag je er ook gevoeglijk vanuit gaan dat ze oud genoeg zijn om te beseffen dat een paard een dier is en geen ding.

neen, dit zeg ik niet. Wat ik zeg is dat niet alle ouders hun kinderen goed kunnen voorbereiden op het paardrijden als nadya wil gaan doen. Dus jij vind dat een kind van 5 beseft dat een paard een dier is Verward Sorry hoor, maar een kind is een kin. Het is dan ook weer aan de ouders om dit besef erin te planten. En ook hier zie je dat dat maar weinig gebeurd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:47

verography schreef:

Ja, dat weet ik en dat vind ik ook niet correct. Ik zie bij mij wat er gebeurt met paarden van meisjes met ouders die geen verstand van paarden hebben. Dat wil je echt niet weten, zo erg.

Ik had als kind ook geen eigen paard, wilden mijn ouders niet. Maar ik verdiepte me wel in van alles en was ook niet zo'n typje die alleen maar voor het rijden ging. Ik vond toen al allerlei andere zaken rondom het verzorgen van paarden superinteressant. Ik las alles, wilde alles leren en weten. Ik snapte de zware verantwoording voor het hebben van zo'n dier ook heel goed. Daarom heb ik pas op latere leeftijd mijn eigen paardje gekocht. Omdat ik toen pas de tijd en het geld had om hem een echt fijn en blijvend tehuis te bieden. Maar goed, we dwalen af....... Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:48

chevax schreef:
@Nadya: mijn dochtertje is 6. Zij rijdt sinds haar 4de jaar en wet heel erg goed dat de verzorging op de eerste plaats komt. En als er problemen zijn, dan kijken we eerst wat er mis is gegaan van ruiter naar paard en niet andersom. Ik ben dan wel geen natural, maar ik ben ook behoorlijk fanatiek als het gaat om de manier van omgaan met paarden. Ik kan me zó druk maken over mensen die een paard behandelen als een fiets. Met rijden vind ik het zo belangrijk dat je beseft dat het toch wel een enorme gunst is dat een paard je op zijn rug laat rijden. Dat wil niet zeggen dat je nooit eisen mag stellen of corrigeren waar nodig, maar dit gaat wel op basis van respect.

Nou, dat klinkt prima, toch? Lachen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:50

Nadya schreef:
Ik had als kind ook geen eigen paard, wilden mijn ouders niet. Maar ik verdiepte me wel in van alles en was ook niet zo'n typje die alleen maar voor het rijden ging. Ik vond toen al allerlei andere zaken rondom het verzorgen van paarden superinteressant. Ik las alles, wilde alles leren en weten. Ik snapte de zware verantwoording voor het hebben van zo'n dier ook heel goed. Daarom heb ik pas op latere leeftijd mijn eigen paardje gekocht. Omdat ik toen pas de tijd en het geld had om hem een echt fijn en blijvend tehuis te bieden. Maar goed, we dwalen af....... Lachen

dan zijn wij 1 van de weinige die dit hadden. Laten we zeggen dat ik de vp uit me profiel nog eerder had dan dat ik kon rijden Tong uitsteken Lekker verzorgen enz. Maarja ik was dan wel 13 dus mijn besef van dieren was al een stuk groter dan van kinder van 5. Ook zie ik idd teveel in mijn omgeving dat jongeren snel een eigen paard willen en dat ze daarna totaal geen tijd er meer voor hebben. Ik zal pas ook een eigen paard aanschaffen als ik een vaste baan heb waarvan ik weet hoeveel vrije tijd ik overhou.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:52

Jullie zouden eens moeten zien hoe mijn dochtertje van net 2 jaar met dieren omgaat. Dat kun je een kind van jongsaf aan al leren, maar veel ouders doen er totaal niets mee. Dat zie ik ook om me heen, helaas.

Daarom wilden wij per se twee katten en een paard, zodat ze er van jongsaf aan al gewend aan is. Daarbij is ze een dag per week bij mijn schoonouders, die van alles hebben rondlopen (honden, katten, konijntjes, kippen). En het werpt absoluut zijn vruchten af, ze is er superlief mee en dol op. Respect voor mensen, dieren en de natuur, vind ik superbelangrijk en daar kan je niet jong genoeg mee beginnen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:54

Nadya schreef:
Jullie zouden eens moeten zien hoe mijn dochtertje van net 2 jaar met dieren omgaat. Dat kun je een kind van jongsaf aan al leren, maar veel ouders doen er totaal niets mee. Dat zie ik ook om me heen, helaas.

Daarom wilden wij per se twee katten en een paard, zodat ze er van jongsaf aan al gewend aan is. Daarbij is ze een dag per week bij mijn schoonouders, die van alles hebben rondlopen (honden, katten, konijntjes, kippen). En het werpt absoluut zijn vruchten af, ze is er superlief mee en dol op. Respect voor mensen, dieren en de natuur, vind ik superbelangrijk en daar kan je niet jong genoeg mee beginnen.

moet jij geen boek schrijven voor net beginnende ouders hoe ze hun kinderen met dieren laten omgaan Haha! Zo te lezen doe je het supergoed, iets waar veel ouders nog een puntje aan kunnen zuigen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:00

Verography, dank je, Haha! Haha! Haha! Haha!
Ik ben nogal fanatiek daarin, hoor, maar ik vind het ook zooooooo belangrijk!!!
Als je ziet hoe sommige kinderen zijn met dieren, schrik je je kapot. Die komen wel eens binnen bij ons en dan moet je zien hoe ze een kat oppakken. Echt verschrikkelijk. Mijn dochter is een buitenkind, nu al, en ik vind het geweldig om met haar dieren te gaan bekijken, te aaien of ze te verzorgen. Zij vindt het geweldig en ik ook. Dat wordt er eentje later, hoor, misschien nog wel 'fanatieker' dan d'r moeder, hahaha...... Haha!

Nee, serieus, ik vind het een belangrijk onderdeel van de opvoeding.

Je hebt trouwens een leuk paardje, Verography!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:03

Het paard is niet bang, heeft er gewoon geen plezier in. Hoofdstel en zadel wordt geassocieerd met pijn, bonken op de rug, spierpijn, trappen in de zij, etc.

Dat hij daarna tegen de muur gaat hangen, kan een "overgeven aan de situatie" uitdrukken. Triest dit paard, kan zijn dat het dier pijn aan zijn voeten heeft, meestal wordt er bezuinigd op correct op tijd zijnde bekapping of ijzers. Vaak zie ik hoefsmeden koud beslag aanleggen, en is binnen 20 minuten klaar met vierkant beslag. Hij moet er flink wat doen die middag, moeten allemaal af en klaar is kees, kassa.

Om een hoofdstel in te doen, kan je ook een paardensnoepje in je hand leggen en daarop het bit leggen, dan pakt hij bit en snoepje beiden, snoepje laten opkauwen en dan pas neusriem en sperriem vast maken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:07

Ja Russel, maar dat is een oplossing waarover is nagedacht en het is schijnbaar gebruikelijk om in (de meeste) manege(s) er vanuit te gaan dat het paard gewoonweg dwars is en dat wordt dan wel kwaadschiks opgelost.
Als ik een manege zou hebben, zou die denk ik niet echt winstgevend zijn! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:14

Ik zet geen voet meer in een manege, want ik wordt er altijd weer beroerd van. Van mesthopen, die bij ons op stal nog gewoon geel is, en bij verschillende maneges gewoon zwart op de grond van de stallen ligt tot donkere kleine hokken. Van lichte, kleine hokken met schone stro, maar kistkalveren, tot weggooi tuig waar de spijkers uitsteken.

Mooie, nette maneges zie je zelden, maar ook daar komt volk om te leren en brengen geld in het laatje van diervriendelijke tot lompe rotzak dat trekt, schopt en scheldt, maar die brengt ook weer geld in het laatje, dus mag ook blijven komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:15

Haha! Haha! Chevax, als ik een manege had, zou ik ook vast niet winstgevend zijn. Maar ik vind het welzijn van de dieren heel wat belangrijker dan de centen. Afgelopen winter hebben mijn vriend en ik overwogen om een huis met veel grond te kopen. We wilden wat paardjes kopen, zodat ik kinderen alles kon leren over de verzorging, rijden, natural horsemanship. Helaas was het allemaal net te prijzig en zou mijn vriend te ver van zijn werk komen te zitten. Toen was de beslissing voor mij snel genomen, dan maar niet. Mijn gezin is belangrijker, maar als ik de kans had gehad.... En daar was ik vast niet rijk van geworden. Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:24

ja, ik weet wat je bedoelt, Nadya. Vorig jaar hebben mijn man en ik op het punt gestaan om een serieus objct te kopen. Binnenbak met 12 inpandige stallen, koffieruimte, wasplaats, etc. De bedoeling was om een kleinschalige pensionstalling te beginnen. Maar zelfs kleinschalig moet je al zoveel consessies doen om de boel winstgevend te maken dat we dat allebei niet zagen zitten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:26

En weet je? Ik ben al supergelukkig met wat ik heb..... Het zou leuk geweest zijn, maar zo is het ook goed en heb ik ook minder zorgen.....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:29

russel schreef:
Ik zet geen voet meer in een manege, want ik wordt er altijd weer beroerd van. Van mesthopen, die bij ons op stal nog gewoon geel is, en bij verschillende maneges gewoon zwart op de grond van de stallen ligt tot donkere kleine hokken. Van lichte, kleine hokken met schone stro, maar kistkalveren, tot weggooi tuig waar de spijkers uitsteken.

Mooie, nette maneges zie je zelden, maar ook daar komt volk om te leren en brengen geld in het laatje van diervriendelijke tot lompe rotzak dat trekt, schopt en scheldt, maar die brengt ook weer geld in het laatje, dus mag ook blijven komen.

Dat schoppen en trekken, dat vind ik ook vreselijk. Ik heb nog een vraag, maar dat gaat wel vreselijk offtopic; ik stel 'm toch even, als ik word teruggefloten merk ik het wel. Inleiding: op Hemelvaartsdag ben ik hier naar het grote, plaatselijke concours gaan kijken. Van dressuur kan ik in de regel wel genieten (mits goed en paardvriendelijk gereden), maar nu heb ik bij het springen een paar zaken gezien waar echt de tranen me van in de ogen sprongen. Ik weet het, ik ben zelf erg zacht met mijn paarden en vind als snel iets erg... Maaaarrr...... bij het springen was er een man die twee paarden uitbracht en bij allebei was de wijze waarop het met de dieren omging verschrikkelijk. Slaan, schoppen en zo hard trekken dat hij op een gegeven moment zelfs bijna plat lag op zijn zadel. Paard kwam hevig in verzet, waarna de straf opnieuw kwam... Is dat nu gebruikelijk op springwedstrijden dat er zó met dieren wordt omgegaan? En is het dan niet de taak van de wedsrijdleiding om in te grijpen? Sorry dat 't zo offtopic gaat...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:33

Oh Chevax, wat erg!!! Boos! Boos! Boos!
Daar kan ik ook niet tegen, hoor, daar kan ik ter plekke van gaan janken (bij wijze van spreken). Arm paard.... Ik heb zelf in het verleden ook vaak dit soort dingen gezien (bij wedstrijden, africhtingsstallen e.d.) en daarom heb ik daar afstand van genomen. Dat soort mensen denken echt dat ze met apparaten te maken hebben. Te walgelijk voor woorden.... (diepe zucht!)

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:36

Lijkt met niet echt gebruikelijk om dat op een wedstrijd te doen. k hoop dat die man gediswalificeerd wordt of een enorm aantal strafpunten krijgt.

Dat paarden niet goed behandeld worden waar dan ook vind ik echt zo sneu voor het paard zelf.
Jammer dat er zo weinig over het algemeen wordt ingegerepen bij zulk soort dingen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:41

Hij werd dus niet gediskwalificeerd. Die man reed helemaal full option; zweep, sporen, hulpteugels en maar roepen. Een paar combinaties na hem komt een meiske in de ring met een gewone trens, zonder hulpteugels. Geen geschreeuw, geen getrek en zij gaat foutloos rond met een paard dat constant de oortjes naar voren had. Zij heeft de barrage niet gehaald, maar vond haar wel heel fijn om naar te kijken. Zo kan het dus blijkbaar ook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:43

Die gasten worden vrijwel nooit gediskwalificeerd. En dat is dus ook mijn kritiek op wedstrijden e.d. Er wordt vrijwel niets aan gedaan. Zo'n persoon komt er gewoon mee weg. Boos!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:45

Wat dat betreft zit ik ook wel in een soort van spagaat. Ik zou het leuk vinden om met mijn merrie wedstrijd te rijden. Maar ten eerste krijg ik al veel kritiek omdat ik dressuur met een Tinker en ten tweede vind ik de sfeer en de manier waarop met paarden wordt omgegaan maar zo-zo. Wedstrijd op zich lijkt me leuk, maar het gebeuren er rond niet.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:48

hebben jullie ooit een westernwedstrijd gezien? Dat is echt tof. Iedereen feliciteerd elkaar gewoon. Heel leuk gezellig en lekker countrysfeer

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:50

Hahaha, Chevax, dan lijken we qua gedachtengang meer op elkaar dan je dacht. Ik vind dat gebeuren op zich (sfeertjes, andere ruiters, gedoetjes) ook helemaal niets, al heb ik ook niet zoveel met dressuur- en springwedstrijden. Ik ben meer een endurancetypje, denk ik. Haha!

En waarom zou je geen dressuur op een Tinker mogen doen? Oh, het is geen KWPNer, tja..... Ik zou er hard van in de lach gaan schieten, als ik zulke mensen tegen kwam. (En reken maar dat ik ze tegenkom met mijn papierloze kruisingpaardje, waar ze op neer kijken. Maar het is tenminste niet zo'n gewoon paard Tong uitsteken ).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:51

Nee, volgens mij zijn die hier in de buurt niet. Maar zoals je dat beschrijft, dat lijkt me nou leuk, in plaats van al die afgunst, jaloezie en geschop. En het zijn allemaal amateurs of semi-profs; het moet toch altijd nog leuk zijn om te doen? Maar als je al die verhitte hoofden ziet en paarden die er helemaal genoeg van hebben, dan vraag je je toch af wat de lol dan precies is.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:52

Ik heb zelf een paar jaar lesgegeven aan kinderen op een manege in de buurt. De lessen waren allemaal achter elkaar gepland en daarom was er voor de kinderen ook geen mogelijkheid om hun pony van te voren zelf te verzorgen of op te zadelen. De eerste les begon om 4 uur (als de kids net uit school komen) en de laatste les eindigde om 7 uur.
Ik probeerde de kinderen in mijn lessen ook wat te leren over de omgang met paarden (dmv spelletjes) en ik nodigde ze uit om na de laatste les hun pony te poetsen en voor de eerste les zelf op te zadelen. Ik merkte dat de kinderen er bijna allemaal erg enthousiast op reageerden, maar... er kwam veel weerstand van zowel de ouders als de manege-eigenaar. Manege-eigenaar vond het maar niets dat die kinderen allemaal in de stallen rondliepen terwijl dat volgens hem niet nodig was, en de ouders wilden niet eerder komen en langer blijven.
Ik heb het toch voorzichtig wat doorgezet, en sommige ouders vonden het juist een heel goed idee. Die brachten hun kids dan weg en gingen zelf weer naar huis bv zodat ze niet zo lang hoefden te wachten. Manege-eigenaar vond het op een gegeven moment wel prima, als de ouders het maar goed bleven vinden, en ik werd natuurlijk niet betaald voor alle extra uren.
Met een kleiner groepje kinderen heb ik toch best wat bereikt vind ik, ze konden na een tijdje zelf hun pony poetsen, opzadelen, en in de zomer hun pony na de les afspuiten en met het zweetmes droogtrekken.
Ik zie het maar zo, die kinderen heb ik iig iets mee kunnen geven, buiten het rijden om.

Wat ik er mee wil zeggen, is dat het helaas op sommige (veel?) maneges zo is dat het allemaal snel-snel moet om de ouders tevreden te houden en zo veel mogelijk geld te verdienen. De kinderen kunnen er m.i. niets aan doen dat zij op die manege terecht zijn gekomen. Het zou fijn zijn als instructeurs er wat aandacht aan besteden, desnoods tijdens het rijden wat theorie doornemen. Ik stelde de kinderen vaak om de beurt een vraag, 'hoe heet dat riempje?' 'wanneer moet je aansingelen?' 'wat is de kleur van die pony?' 'hoe heet deze borstel en waarvoor moet je 'm gebruiken?', en als ze de vraag goed beantwoorden mochten ze een rondje galopperen ofzo. De kinderen vonden het altijd erg leuk en ze deden echt hun best om de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Het zou fijn zijn als op zo veel mogelijk maneges aandacht zou zijn voor de omgang met de paarden en ponies, maar helaas is dat vaak niet het geval. Jammer, echt een gemiste kans vind ik.

De TS zou misschien eens voor of na de les met de instructeur kunnen praten over deze paarden, en tips vragen over hoe deze dieren op een goede manier gezadeld kunnen worden. Hopelijk kun je dan wat goede begeleiding krijgen.