Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
verography schreef:nadya: dit is allemaal heel goed en leuk en aardig. Helaas heeft niet heel Nederland de beschikking over een eigen paard en er zijn zeker maar weinig ouders met net zoveel verstand van paarden als jou. Denk zelfs dat 9/10 paardrijdende kinderen ouders hebben zonder verstand van paarden.
chevax schreef:verography schreef:nadya: dit is allemaal heel goed en leuk en aardig. Helaas heeft niet heel Nederland de beschikking over een eigen paard en er zijn zeker maar weinig ouders met net zoveel verstand van paarden als jou. Denk zelfs dat 9/10 paardrijdende kinderen ouders hebben zonder verstand van paarden.
Dus je mag van een kind niet verwachten dat ze respect hebben voor een paard? Als een kind oud genoeg is om te rijden, mag je er ook gevoeglijk vanuit gaan dat ze oud genoeg zijn om te beseffen dat een paard een dier is en geen ding.
Sorry hoor, maar een kind is een kin. Het is dan ook weer aan de ouders om dit besef erin te planten. En ook hier zie je dat dat maar weinig gebeurd. verography schreef:nadya: dit is allemaal heel goed en leuk en aardig. Helaas heeft niet heel Nederland de beschikking over een eigen paard en er zijn zeker maar weinig ouders met net zoveel verstand van paarden als jou. Denk zelfs dat 9/10 paardrijdende kinderen ouders hebben zonder verstand van paarden.
chevax schreef:@Nadya: mijn dochtertje is 6. Zij rijdt sinds haar 4de jaar en wet heel erg goed dat de verzorging op de eerste plaats komt. En als er problemen zijn, dan kijken we eerst wat er mis is gegaan van ruiter naar paard en niet andersom. Ik ben dan wel geen natural, maar ik ben ook behoorlijk fanatiek als het gaat om de manier van omgaan met paarden. Ik kan me zó druk maken over mensen die een paard behandelen als een fiets. Met rijden vind ik het zo belangrijk dat je beseft dat het toch wel een enorme gunst is dat een paard je op zijn rug laat rijden. Dat wil niet zeggen dat je nooit eisen mag stellen of corrigeren waar nodig, maar dit gaat wel op basis van respect.
Nadya schreef:Ik had als kind ook geen eigen paard, wilden mijn ouders niet. Maar ik verdiepte me wel in van alles en was ook niet zo'n typje die alleen maar voor het rijden ging. Ik vond toen al allerlei andere zaken rondom het verzorgen van paarden superinteressant. Ik las alles, wilde alles leren en weten. Ik snapte de zware verantwoording voor het hebben van zo'n dier ook heel goed. Daarom heb ik pas op latere leeftijd mijn eigen paardje gekocht. Omdat ik toen pas de tijd en het geld had om hem een echt fijn en blijvend tehuis te bieden. Maar goed, we dwalen af.......
Lekker verzorgen enz. Maarja ik was dan wel 13 dus mijn besef van dieren was al een stuk groter dan van kinder van 5. Ook zie ik idd teveel in mijn omgeving dat jongeren snel een eigen paard willen en dat ze daarna totaal geen tijd er meer voor hebben. Ik zal pas ook een eigen paard aanschaffen als ik een vaste baan heb waarvan ik weet hoeveel vrije tijd ik overhou. Nadya schreef:Jullie zouden eens moeten zien hoe mijn dochtertje van net 2 jaar met dieren omgaat. Dat kun je een kind van jongsaf aan al leren, maar veel ouders doen er totaal niets mee. Dat zie ik ook om me heen, helaas.
Daarom wilden wij per se twee katten en een paard, zodat ze er van jongsaf aan al gewend aan is. Daarbij is ze een dag per week bij mijn schoonouders, die van alles hebben rondlopen (honden, katten, konijntjes, kippen). En het werpt absoluut zijn vruchten af, ze is er superlief mee en dol op. Respect voor mensen, dieren en de natuur, vind ik superbelangrijk en daar kan je niet jong genoeg mee beginnen.
Zo te lezen doe je het supergoed, iets waar veel ouders nog een puntje aan kunnen zuigen.
Chevax, als ik een manege had, zou ik ook vast niet winstgevend zijn. Maar ik vind het welzijn van de dieren heel wat belangrijker dan de centen. Afgelopen winter hebben mijn vriend en ik overwogen om een huis met veel grond te kopen. We wilden wat paardjes kopen, zodat ik kinderen alles kon leren over de verzorging, rijden, natural horsemanship. Helaas was het allemaal net te prijzig en zou mijn vriend te ver van zijn werk komen te zitten. Toen was de beslissing voor mij snel genomen, dan maar niet. Mijn gezin is belangrijker, maar als ik de kans had gehad.... En daar was ik vast niet rijk van geworden.
russel schreef:Ik zet geen voet meer in een manege, want ik wordt er altijd weer beroerd van. Van mesthopen, die bij ons op stal nog gewoon geel is, en bij verschillende maneges gewoon zwart op de grond van de stallen ligt tot donkere kleine hokken. Van lichte, kleine hokken met schone stro, maar kistkalveren, tot weggooi tuig waar de spijkers uitsteken.
Mooie, nette maneges zie je zelden, maar ook daar komt volk om te leren en brengen geld in het laatje van diervriendelijke tot lompe rotzak dat trekt, schopt en scheldt, maar die brengt ook weer geld in het laatje, dus mag ook blijven komen.
).